Mapa byznysových pokladů Případová studie optimalizace pobočkové sítě České spořitelny Na co se dnes můžete těšit 1. Co je lokační analýza? 2. Případová studie - optimalizace pobočkové sítě České spořitelny ○ Zadání ○ Jak jsme postupovali ○ Výstupy ○ Výsledky 3. Co vás zajímá? (diskuse) 1. K čemu je lokační analýza? ● Kde jsou potenciální bíla místa? ● Které zákazníky pokrývá moje prodejna? ● Jaký je konkurenční tlak na tomto místě? ● Nepřekrývají se moje pobočky? ● Kde se naši klienti běžně vyskytují? ● Jaký je reálný potenciál mého obchodního regionu? ● O kolik klientů a obratu přijdu, když zavřu tuto prodejnu? ● ... 1.1 Definice lokační analýzy Location Intelligence is the capacity to organize and understand complex phenomena through the use of geographical relationships inherent in all information. Definice 1.2 Proč je důležitý kontext? 1.3 Kontext v mapě - 2 tabulkově stejné prodejny 1.4 Location Intelligence je všude ● Lokační analýza snadno propojuje interní data s externími daty. ● Díky přirozené existenci lokace v každé nezávislé databázi. ● Poloha je k dispozici prakticky vždy. 1.5 Snadné pojení vašich dat s databázemi 3. stran ● Transakce / prodeje ● Klientská data ● Produktová data ● Komunikace / interakce ● Pobočky ● Obchodníci (interní a externí) ● Marketingové kampaně ● Obchodní kampaně ● ... ● Demografické údaje ● Kupní síla ● Obchodní místa konkurence ● Body zájmu ● Cenové mapy ● Reklamní plochy ● Nemovitosti a Katastr nemovitostí ● Doprava a dopravní obslužnost ● Kriminalita ● Geografické údaje ● Povodňové mapy ● Počasí ● … 2. Případová studie České spořitelny 2.1 Jaké bylo zadání od České spořitelny ● Chceme optimalizovat pobočkovou síť v rámci hesla "jsme vám blíž". ● Potřebujeme mít pobočky na místech, kde se nám vyplatí. Provoz není zadarmo. ● Potřebujeme být tam, kde se reálně pohybují naši klienti, když nás potřebují. ● Výstupy potřebujeme do 6 týdnů od předání dat. 2.2 Jak byla optimalizace řešena doposud? ● Reporting a použití řady datových sad, ale v agregované podobě. ● Osobní zkušenosti týmu. ● Nasloucháním lidí z oblastí a poboček. ● Fungovalo to velmi dobře v rámci stávajících možností. ● Česká spořitelna chtěla dělat optimalizaci objektivněji, na základě dat. 2.3 Postup řešení a jaká data byla potřeba . ● Společně jsme si definovali sadu ukazatelů a jevů, popisující úspěšnost nebo neúspěšnost pobočky. Věděl se přesně význam dat, jejich původ a kontext. ● Pracovali jsme se vstupními daty na nejgranulárnější úrovni: ■ návštěvy poboček ■ výběry na bankomatech ■ karetní transakce na POS obchodníků ■ obchodní data klienta ■ data poboček a bankomatů ● Při práci s granulárními daty bylo potřeba zajistit bezpečnost a anonymizaci dat. 2.4 Kde vzít data, když nejsem banka? ● objednávky z e-shopu ● návštěvy v CRM systému ● nákupy zákazníků věrnostního klubu ● smlouvy se zákazníky ● platby platební kartou Jakákoliv data, která je možné lokalizovat pomocí adresy nebo přímo souřadnice. 2.5 Proč a jak probíhá geokódování? Ulice č.p., č.e., Obec, PSČ Adresa 2.6 Pošta doručí, stroj nemá šanci Nejedlého 7 570 01 Litomyšl – Litomyšl-Město okres Svitavy, Pardubický kraj Zámecká 7 570 01 Litomyšl – Litomyšl-Město okres Svitavy, Pardubický kraj 2.7 Nespoléhejte se na PSČ Stejné PSČ (Litomyšl) Stejné PSČ (Lanšrkoun) Stejné PSČ, jiný okres ● První výstupy jsme doručili cca 4 týdny od předání dat. ● Další asi týden jsme věnovali procházení výstupů s týmem České spořitelny a objevovali kontext výstupů. ● Následovalo finální nastavení metrik a reportů, které zabralo cca další týden času. ● Finální výstupy jsme doručili za šest týdnů od předání dat. Následně jsme ještě během dalšího cca měsíce doplňovali výstupy dle potřeby. 2.8 Jak šla práce od ruky . ● Vidíme kontext: ○ Díky mapovým pohledů Česká spořitelna začala vidět svou pobočkovou síť v širších a především pro byznys podstatných souvislostech. ● Úspěch pobočky hodnotíme více kritérii: ○ Rozšíření byznysových ukazatelů, které je třeba sledovat s čase a prostoru a to včetně definice, kdy je hodnota správně/špatně. ● Kompletní přehled o fungování sítě a potřebách klientů: ○ Máme konečně racionální vysvětlení, proč něco funguje nebo nefunguje. 2.13 Nepožadované, ale nakonec také zásadní přínosy celého projektu . ● Klienti najdou službu tam, kde ji potřebují a kdy ji potřebují ○ Máme potvrzeno, že klienti uzavřených poboček odcházejí méně, než je průměr za celou Českou spořitelnu. ● Ušetřené náklady používáme k modernizaci a budování nových poboček ○ Provoz pobočkové sítě stojí ročně několik miliard korun. Díky redukci nepotřebných poboček můžeme rychleji modernizovat a doplňovat pobočky, kde je potřeba. ● Plně využíváme vlastní data ○ Důležitou roli hrála při řešení projektu data z externích zdrojů, ale nejcennější byl pohled na vlastní data, která navíc nemusíte pořizovat a mohou sloužit dalším oddělením. 2.14 Očekávané a splněné výsledky projektu . ● Tým vedení pobočkové sítě se díky rozhodování na základě dat posunul od “těch z vedení z Prahy” po uznávané kolegy, kteří prostě vědí, jak na to. 2.15 Všechno je o lidech . 3. Ptejte se na co chcete. Já snad na vše budu moci odpovědět. lukas.puchrik@cleveranalytics.com Twitter.com/CleverAnalytics Facebook.com/CleverAnalytics LinkedIn.com/company/5325741/ www.cleveranalytics.com