METODY DYNAMICKÉHO SBĚRU DAT Jan Brodský, Brno 2017 DEFINICE  Termín „mobilní mapování“  Mapování pomocí mobilních mapovacích systémů  Zařízení k bezkontaktnímu podrobnému měření z mobilního prostředku DEFINICE  2 typy sběru dat MMS:  Statický (stop-and-go)  Kinematický (on-the-fly)  Výhody:  Možnost sbírat více různých dat zároveň  Rychlejší než totální stanice  Lepší práce v zástavbě (i při výpadcích GPS)  Nevýhoda:  Vysoká pořizovací cena MMS HISTORIE  1. MMS – GPSVan (Ohio State University – 1990s)  GPS, 4 kamery, odometr, IMU na dodávce  Přesnost 1 m  Nepříliš použitelné, spíše jen ukázka budoucího využití VYUŽITÍ MM OBECNĚ  Dokumentace:  stavu komunikací  vegetace  dopravního značení  služeb (veřejné osvětlení)  veřejného mobiliáře  reklamních ploch  … PLATFORMY  Automobily a další prostředky na pozemních komunikacích  Kolejová vozidla  Pilotovaná letadla  Bezpilotní prostředky – UAV  Lodě a další plavidla  Mobilní GIS MMS NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH  Nejvyužívanější – mapování pomocí automobilů  Senzory na střeše, datová úložiště, stanoviště obsluhy  Firmy a aplikace v ČR:  Google  Google StreetView (2007)  TopGis + GIS-STAVINVEX  Panorama (2014) MMS NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH  Jízda maximální rychlostí 60 km/h  Důležité jsou povětrnostní podmínky:  Nesmí pršet  Nežádoucí je i příliš ostré slunce  V zimě během sněžení se nesnímkuje (jen duben-říjen)  Časté couvání nebo opakované průjezdy MMS NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH  Po pořízení snímků:  Editace pomocí speciálního software (1 den snímkování  2 dny editace)  Úprava algoritmy  rozmazání tváří a značek  Spojení obrazu ze všech kamer  Úprava spojeného obrazu (stíny, jas, expozice…)  Publikace cca po 6 měsících MAPOVÁNÍ PRO MAPY.CZ  15 kamer AVT Prosicilica GT (rozlišení 72 MPix)  3,5 GB dat za vteřinu  Převod z RAW do JPG (snížení datového objemu)  Uložení na 4 SSD disky (2400 GB)  Další vybavení: 3G modem, přídavný akumulátor  Kapacita úložišť na 600 km silnic (3 dny práce)  Automobily: Škoda Octavia (nosnost střechy  hmotnost aparatury cca 50 kg) MAPOVÁNÍ PRO MAPY.CZ Mapovací auto TopGis na PřF MU, GIS Day, listopad 2015 MAPOVÁNÍ PRO GOOGLE  15 kamer:  výška 2,5-3 m, 360° horizontální a 290° vertikální rozsah  Přijímače WiFi, GSM, 4G  Tři laserové zaměřovače (měření vzdálenosti pro 3D)  SSD disky s kapacitou 50-100 TB (stačí na týden práce)  Množství dat za den: 75 GB venkov, 800 GB velkoměsta  Odeslání dat až po naplnění disků  Automobily:  Chevrolet Cobalt, Opel Astra, Toyota Prius (USA)  Opel Astra (Evropa) MAPOVÁNÍ PRO GOOGLE DALŠÍ POZEMNÍ PROSTŘEDKY  Tříkolky, vozíky, sněžné skútry, krosny (Google Trekker) KURIOZITA – SHEEPVIEW 360  Snímkování Faerských ostrovů  Prováděno místním infocentrem  Postroje na pěti ovcích  Problém: ovce nechodí po cestách  Od roku 2016 Google (Trekker, přilby) MAPOVÁNÍ V ČR A VE SVĚTĚ  Aktuální stav: celé území ČR (Panorama i StreetView)  Některé interiéry a uzavřené areály  Panorama má lepší pokrytí méně významných komunikací  Pokrytí ostatních zemí:  Panorama žádné, StreetView – USA, většina Evropy, …  V některých státech nasnímány pouze některé regiony (SAE)  Někde jen uživatelské panoramatické fotografie (KLDR)  Speciální aplikace Google pro tvorbu sférických fotografií SNÍMKOVÁNÍ INTERIÉRŮ A AREÁLŮ PROBLÉMY PŘI MAPOVÁNÍ  Odpor k mapování – soukromí   V Německu 1x nasnímáno 20 měst, v Rakousku nic  + problém s únikem dat z nezabezpečených sítí  I přes souhlas soudu mapování dále nepokračuje  Pokusy o mapování svépomocí  Podobné problémy zpočátku i v ČR (výška kamer)  V USA žhářské útoky na auta a střelba na sídlo Google PROBLÉMY PŘI MAPOVÁNÍ  Festival La Tomatina ve Španělsku  Měla být zachycena atmosféra akce (průjezd tam a zpět)  Při návratu účastníci naskakovali na auto a poškodili jej PROBLÉMY PŘI MAPOVÁNÍ  Odhalení překročené rychlosti auta ve Skotsku na radaru  37 mph (60 km/h) místo 20 mph (32 km/h) PROBLÉMY PŘI MAPOVÁNÍ  Havárie a střety se zvěří při mapování  Nevhodné nebo legrační situace  StreetViewFun: www.streetviewfun.com MAPOVÁNÍ DRAH  Mapovací auto na železničním voze  Speciální kolejová vozidla  Provozovatel: Technická ústředna dopravní cesty SŽDC SPECIÁLNÍ KOLEJOVÁ VOZIDLA  1987: fotogrammetrický vůz FS-3  Původně provozován se dvěma vozíky (vlícovací rámy a senzory)  Měření rozchodu a příčného náklonu kolejnic  Kamera pro pořizování videa  2009-2012 vybaven rotačním laserovým skenerem XRide  Snímání tratě při 5-40 km/h, přesnost 15 mm, 500 000 bodů/s SPECIÁLNÍ KOLEJOVÁ VOZIDLA  2013: měřící vůz průchodnosti trati FST-4  Náhrada FS-3  Zařízení T-Sight 5000 - snímač obrazu a laserový skener  800 příčných řezů za sekundu (4 000 000 3D bodů/sek.)  3 kamery nad čelním oknem – snímání měřeného prostoru  Rychlost měření 40 km/h SPECIÁLNÍ KOLEJOVÁ VOZIDLA  Měřící vozy pro železniční svršek  Lasery a kamery pro měření vlastností kolejnic  Videoinspekce kolejí - velikost spár a povrchové vady  Měřící vozy pevných trakčních zařízení  Termovizní kamera, GPS, kamera (5 MPx)  Snímají speciální sběrač pro měření parametrů troleje  Používány v celé ČR i na Slovensku (všechny napěťové soustavy)  Speciální ruční vozík – laserový skener (2-3 km/h)  Např. pro kontrolu staničních kolejí SPECIÁLNÍ KOLEJOVÁ VOZIDLA SBĚR DAT PILOTOVANÝMI LETADLY  Nejvhodnější pro velká území  Podle připraveného letového plánu s vhodnými parametry  Pořízení sady leteckých snímků nebo mračna 3D bodů   Ortofotomapa nebo DMR/DMP  Velký překryv sousedních snímků  (60 % podélný, 25-30 % příčný) LETECKÉ SNÍMKOVÁNÍ - HISTORIE  1858 – Nadar – první snímky z balónů  Testy fotoaparátů na holubech  1903 – bratři Wrightové – nástup létání  WWI – využití pro sledování (až do příchodu satelitů)  Špionážní letadla: U-2, A-12, SR-71  Převažují klasická letadla než vrtulníky LETECKÉ SNÍMKOVÁNÍ  Firmy: TopGis, Primis, GeoReal… + AČR  TopGis  Mapy.cz:  Rozlišení 12,5 cm/pixel; 1 snímek 260 Mpix a 842 MB dat  Poprvé 2014, od 2016 obnova (celá ČR trvá dva roky)  Možno pořídit také mapy v nepravých barvách  Silně závislé na počasí (malé stíny, jasno..)  Letadla: menší s vysokým dostupem a malou rychlostí  Cessna 172 a jiné, Dornier, L-410FG Turbolet (AČR – P-Kbely)  Systémy Leica, Vexcel, UltraCam, ADS-100 (AČR) + IMU, GPS  Kombinace s LiDARem LETECKÉ SNÍMKOVÁNÍ - LETADLA LETECKÉ SNÍMKOVÁNÍ - VYUŽITÍ  Ortofotomapy  Letecká archeologie  Energetika – úniky tepla z budov  Mapování stavu vegetace BEZPILOTNÍ PROSTŘEDKY - UAV  UAV = unmannned aerial vehicle; „dron“  Ovládáno dálkově nebo podle programu (autonomní UAV)  Konstrukce: křídlo nebo dron s vrtulemi  Křídlo – křídlo a pohonná jednotka  delší dolet a výdrž  Drony s vrtulemi – střed X a vrtule kolem něj  lepší ovládání BEZPILOTNÍ PROSTŘEDKY - LEGISLATIVA  Předpisy ÚCL – Úřad pro civilní letectví  4 hmotnostní kategorie – vždy musí být kontakt s dronem  Nesmí se létat blíž než 50/100 m od osob  Failsafe systém – při problémech musí umět sám přistát  Možno létal min. 5,5 km od letiště a jen za dne  Pro profi použití je třeba povolení, pojištění a pilotní průkaz  Speciální povolení pro lety v obydlených oblastech atd.   pokuty: až 5 000 000 Kč BEZPILOTNÍ PROSTŘEDKY – CENY A VÝBAVA  Rekreační drony:  Základ, cca 2000 Kč, možno ovládat mobilem, pro začátečníky  Profi drony:  Stabilizace obrazu, GPS, HD/4K video, výdrž až 30 minut  Obsluha 2 osobami  Stavěny na míru  Schopné unést i běžnou zrcadlovku BEZPILOTNÍ PROSTŘEDKY – VYUŽITÍ  Filmové záběry  Letecké snímkování, laserové skenování  Prohlídka letadel (easyJet)  Kontrola vysílačů a nedostupných míst  Kontrola zemědělských ploch před sklizní  Hledání starých drenážních systémů  Staré trubky pod poli, které způsobují zavodnění a erozi  Celá ČR, zejména jižní Čechy a Morava, Vysočina BEZPILOTNÍ PROSTŘEDKY – PROBLÉMY  Ohrožení leteckého provozu  Možný náraz do kabiny nebo nasátí motorem  Pády dronů – SP v lyžování 2015 (Itálie)  Sledování osob, průmyslová špionáž… BEZPILOTNÍ PROSTŘEDKY – PREVENCE  Technické – AUDS  vyřazení rádiového spojení dronu  Přírodní – trénovaní dravci (Nizozemsko, Francie)  Mobilní aplikace zobrazující bezletové zóny a počasí  Osvěta – Aliance pro bezpilotní letecký průmysl MAPOVÁNÍ VODNÍCH CEST  Mapování značení, mol, jezů, přívozů, obratišť…  TopGis – montáž aparatury z aut na člun  Možnost použití LiDARu  3D modely řek, dna, mostů  Použití pro navigaci lodí v přístavech MAPOVÁNÍ POD HLADINOU  XL Catlin SeaView Survey – 2012  Mapování Velkého bariérového útesu  všechny  Speciální zařízení s 3 kamerami, foto každé 3 sekundy  Ovládání pomocí smartphonu v pouzdře  Databanka: globalreefrecord.org MAPOVÁNÍ POD HLADINOU  Průzkum vraků nebo podvodních jeskyní  ROV = remotely operated underwater vehicle  Výbava: osvětlení a kamery (někdy i manipulační ramena)  Několik kategorií podle hmotnosti, výbavy a hloubky  Projekty:  průzkum Hranické propasti (-404 m)  OpenROV – open-source ROV jako stavebnice MOBILNÍ GIS  GPS, PDA, smartphony, tablety  Jednoduché ovládání, mnoho možností exportu  Často vybaveno i fotoaparátem, s internetem i bez  GPS s odolnou konstrukcí – přesnost 1 cm  Trimble  + mikrofon a reproduktor  PDA – kapesní počítač  nahrazeno smartphony  Smartphony a tablety – univerzalita, snadná dostupnost  Nevýhody: slabší výdrž, odolnost (u běžných) MOBILNÍ GIS - PROSTŘEDKY  Collector for ArcGIS (Android i iOS) MOBILNÍ GIS - APLIKACE DĚKUJI ZA POZORNOST 