Studijní a zkušební řád (SZŘ) nástrahy studia aneb podklady k přežití na MU Studijní a zkušební řád (SZŘ) - nástrahy studia • jsou uvedeny pouze ty nejvýznamnější části důležité v průběhu studia • v případě potřeby je vhodné nahlédnout do úplné verze SZŘ: • např. na stránkách OGMB - odkaz Informace pro studenty / Studijní a zkušební řád • nebo na stránkách fakulty – odkaz Studium / Bakalářské a magisterské studium / Legislativa • než se půjdete někoho ptát, podívejte se na Výklad Studijního a zkušebního řádu pro studenty zde • pokud se potřebujete poradit, pak se můžete obrátit na: • osobu pověřenou kontaktem se studenty (dr. Lízal pro MBG) • pedagogického zástupce ústavu • studijní oddělení • studentské poradce (http://poradci.muni.cz/) (1) Akademický rok trvá dvanáct měsíců a člení se na podzimní a jarní semestr se začátky 1. září a 1. února. Semestr zahrnuje nejméně jeden týden období stanoveného pro zápis do semestru, nejméně tři týdny období pro zápis předmětů, nejméně dvanáct a nejvýše patnáct týdnů výuky a nejméně šest týdnů zkouškového období tak, aby …… Článek 3
 Časové rozvržení akademického roku • akademický rok má 2 semestry – podzimní a jarní • semestr má 12 – 15 týdnů • zkouškové období mezi semestry má nejméně 6 týdnů (2) Časové rozvržení akademického roku je dáno harmonogramy MU a fakult. Harmonogramy stanoví rektor po projednání s děkany tak, aby výuka v semestru byla na všech fakultách zahájena k témuž datu, aby zápis do studia v semestru začínal na všech fakultách k témuž datu a aby byl zajištěn nejméně třítýdenní souběh zkouškových období na všech fakultách. Harmonogramy musí obsahovat vymezení semestrálních období registrace předmětů (čl. 11). Článek 3
 Časové rozvržení akademického roku (3) Týdenní rozvrh zveřejní fakulta před prvním dnem období pro zápis předmětů příslušného semestru. Rozvrhy pro blokovou výuku a výuku se zvláštním časovým rozvrhem zveřejní fakulta nejméně s týdenním předstihem před konáním této výuky. • rozvrh je zveřejněn týden před zápisem předmětů • rozvrh blokové výuky zveřejněn nejméně týden před konáním Článek 3
 Časové rozvržení akademického roku Článek 6
 Kreditový systém (4) Podmínkou absolvování studia v každém programu nebo oboru je získání kreditů za absolvování předmětů podle studijního plánu v celkové hodnotě představující alespoň minimální kreditovou hodnotu studia, která činí třicetinásobek standardní doby studia v programu vyjádřené v semestrech. • pro úspěšné absolvování studia nutno splnit minimální počet kreditů: • bakalářské studium = 180 kreditů • navazující magisterské = 120 kreditů (3) Zkoušející (čl. 16 odst. 2) nebo předseda zkušební komise (čl. 25 odst. 1), nebo jiná pověřená osoba, zodpovídá za to, že výsledek ukončení předmětu každého studenta byl zaznamenán do IS MU nejpozději do sedmi pracovních dnů po termínu ukončení v případě, a to v případě, že ukončení předmětu obsahuje písemnou část, která je poslední součástí ukončení předmětu, nebo je-li formou výuky předmětu kurz (čl. 9 odst. 1). V případě ústní zkoušky je výsledek hodnocení zaznamenán nejpozději v pracovní den následující po dni ukončení. Článek 7
 Evidence studia • výsledek ústní zkoušky musí být zveřejněn v ISu nejpozději následující pracovní den po ústní zkoušce • výsledek písemky musí být zveřejněn v ISu nejpozději do 7 pracovních dnů po termínu písemky Článek 8
 Předměty a jejich bloky (1) Pro účely tohoto Řádu se předměty a jejich bloky, které jsou součástí programů uskutečňovaných na MU a fakultách, dělí na povinné, povinně volitelné a volitelné. Tato vlastnost se předmětu nebo bloku přisuzuje vždy ve vztahu ke konkrétnímu studiu (čl. 7 odst. 1). Předměty vypisované na fakultách nebo vysokoškolských ústavech nad rámec programů jsou volitelné. Předměty jsou: • povinné • povinně volitelné (na našem oboru nemáme) • volitelné Článek 8
 Předměty a jejich bloky (3) Povinným se rozumí předmět, jehož absolvování, včetně předepsaného způsobu ukončení, je pro studium závazné. Povinně volitelným se rozumí předmět, který je součástí povinného bloku. Povinným blokem se rozumí soubor předmětů, z něhož je závazně předepsáno absolvování minimálního počtu předmětů, včetně předepsaného způsobu ukončení, případně minimálního počtu kreditů. Ostatní předměty jsou ve vztahu ke studiu volitelné. • předměty povinné – absolvování a ukončení předmětu je závazné • ostatní předměty jsou volitelné Článek 9
 Výuka (1) Výuka předmětů na fakultách MU se uskutečňuje prostřednictvím přednášek, cvičení, seminářů, praktik, laboratorních cvičení, praxí, exkurzí, stáží, terénních cvičení, kurzů, konzultací a přípravy závěrečných prací. Výukou v přednáškách jsou pověřování profesoři a docenti, výjimečně odborní asistenti a lektoři. Vedením závěrečných prací jsou pověřování akademičtí pracovníci. Výukou v přednáškách nebo vedením závěrečných prací mohou být pověřeni také odborníci splňující pravidla schválená vědeckou radou fakulty nebo další odborníci schválení vědeckou radou fakulty. Formy výuky na našem oboru: • přednáška • cvičení, praktika, laboratorní cvičení • semináře • konzultace • příprava závěrečných prací Článek 9
 Výuka (2) Účast ve výuce je pro studenty prezenční formy studia povinná, s výjimkou přednášek a konzultací. Účast: • na přednáškách a konzultacích je nepovinná • v ostatních typech výuky je účast povinná (případně náhradní plnění) (3) Podmínka účasti v jiných formách výuky podle odstavce 1 může být nahrazena jinými požadavky v případě, že tak stanoví charakteristika předmětu (čl. 4 odst. 1 písm. c)). Povinnost účasti ve výuce pro studenty kombinovaného studia vyplývá z charakteristiky programu nebo předmětu. Článek 9
 Výuka (4) Výuka v semestru je organizována podle týdenních rozvrhů, s výjimkou předmětů, které vyžadují blokovou výuku nebo výuku se zvláštním časovým průběhem a jsou v obsahu programu z tohoto hlediska vyznačeny. Týdenní rozvrh stanoví fakulta tak, aby respektoval doporučené studijní plány programů a oborů a omezil překrývání výuky předmětů, které si jednotliví studenti současně registrovali. • výuka se koná týdně podle rozvrhu • výuku končí a zahajuje vyučující Článek 9
 Výuka Informace o organizaci výuky musí vyučující zveřejnit na ISu nejpozději 5 pracovních dnů před zahájením výuky v daném semestru. (5) Informace týkající se požadavků na ukončení předmětu (například metody hodnocení a způsob ukončení předmětu) je vyučující povinen studentům zapsaným v předmětu oznámit minimálně 5 pracovních dní před zahájením výuky v daném semestru prostřednictvím příslušné aplikace v IS MU. Článek 9
 Výuka (6) Studenti mají během jednoho semestru právo na minimálně jednu neomluvenou absenci v povinné výuce daného předmětu; toto neplatí v případě předmětů, které vyžadují blokovou výuku nebo výuku se zvláštním časovým průběhem (čl. 9 odst. 4). Pokud student využije právo uvedené ve větě první, musí splnit požadavky průběžných kontrol nebo jiné podmínky výuky předmětu, pokud jsou pro daný předmět předepsány. Vyučující může stanovit i vyšší počet absencí, pokud to umožňují podmínky výuky a studia daného předmětu. • student má právo na minimálně jednu (neomluvenou) absenci v povinné výuce • absence neomlouvá z plnění úkolů Článek 9
 Výuka (7) Student je povinen písemně omluvit na studijním oddělení fakulty svou neúčast do 5 pracovních dnů od termínu konání výuky, jež je omlouvána. • platná je omluvenka podaná písemně na Studijní oddělení nejpozději do 5 pracovních dnů od konání výuky Článek 11
 Registrace a zápis předmětů Registrace: • probíhá před zápisem (během zkouškového období, viz harmonogram) • jde vlastně o žádost o zápis (1) V období stanoveném pro registraci předmětů pro následující semestr podle čl. 3 odst. 1 písm. d) provede student do každého svého studia v IS MU výběr předmětů, které hodlá v tomto semestru ve studiu absolvovat. Zápis předmětů provede automaticky IS MU, neexistuje-li překážka zápisu předmětu stanovená tímto řádem nebo v souladu s ním. (2) Student má právo na registraci předmětů v maximální hodnotě 60 kreditů v jednom semestru každého svého studia. • maximum registrovaných kreditů je 60 Článek 11
 Registrace a zápis předmětů Registrace: • na naší fakultě je registrace povinná (tvorba rozvrhu dle registrací) (3) Pro konkrétní předměty může děkan stanovit povinnost registrace v dostatečném předstihu před termínem zápisu předmětů tak, aby údaje z registrace mohly sloužit jako podklad pro sestavení rozvrhu nebo pro rozhodování o tom, které předměty budou skutečně nabídnuty k zápisu. Tato povinnost se netýká registrace předmětů pro semestr bezprostředně následující po zápisu, respektive opětovném zápisu do daného studia. K článku 11, odst. (3) Na všechny předměty se vztahuje povinnost registrace v období pro registraci předmětů. Pokud tuto povinnost student nesplní, může mu být omezením kapacity předmětu znemožněn jeho zápis. Volitelný předmět, který si zaregistruje méně než pět studentů, nemusí být nabídnut k zápisu. O tom, zda bude předmět vypsán, rozhodne příslušný ředitel ústavu. Opatření děkana č. 1/2018 Článek 11
 Registrace a zápis předmětů (9) Děkan je oprávněn zrušit konání předmětu, pokud se do něj zapsalo nebo registrovalo méně studentů než činí předem stanovený počet. Tento limit stanoví děkan před zahájením období registrace. Studentům, kterým byl takto zápis předmětu zrušen, vzniká právo dodatečného zápisu předmětů v příslušné kreditové hodnotě. Opatření děkana č. 1/2018 Registrace: • u volitelných předmětů pokud je méně než 5 osob, může být výuka zrušena 1/2 K článku 11, odst. (9) Na Přírodovědecké fakultě je minimální limit počtu studentů stanoven u volitelných předmětů na pět osob. Rozhodnutím o zrušení konání volitelných předmětů pověřuje děkan ředitele příslušného ústavu. Rozhodnutí ředitele ústavu může přezkoumat a případně zrušit děkan. Výuku povinných a povinně volitelných předmětů zrušit nelze. Rušit výuku lze nejpozději v období pro změny zápisu předmětů. Vyučující je povinen o zrušení výuky neprodleně informovat studenty. Článek 11
 Registrace a zápis předmětů Opatření děkana č. 1/2018 K článku 11, odst. (1) V každém z prvních dvou semestrů studia v bakalářských programech jsou studenti Přírodovědecké fakulty povinni zapisovat povinné a povinně volitelné předměty podle doporučeného studijního plánu. Pokud student tuto povinnost nenaplní, budou mu zmíněné předměty zapsány studijním oddělením. Ve druhém semestru tato povinnost neplatí, pokud studentovi zápis daného předmětu znemožňuje nesplnění prerekvizity předmětu ze semestru prvního. Právo na zápis dalších předmětů dle vlastního uvážení studentů není tímto ustanovením dotčeno. Zápis předmětů: • před semestrem v období pro zápis (viz harmonogram období) • student si zapíše předměty v ISu do každého svého studia • při zapisování je povinnost řídit se studijním plánem (5) Při zápisu předmětů je student povinen řídit se pravidly pro sestavování studijních plánů v programu (oboru). Zápis registrovaných předmětů lze podmínit předchozím úspěšným absolvováním jiných předmětů podle pravidel vyplývajících z charakteristiky programu. • v prvních dvou semestrech v Bc studiu se zapisují všechny povinné předměty dle doporučeného studijního plánu Článek 11
 Registrace a zápis předmětů (7) Studentovi zapsanému v daném semestru vzniká zápisem předmětu právo účastnit se všech součástí jeho výuky a dalších studijních aktivit potřebných pro jeho absolvování. Student do semestru nezapsaný toto právo nemá. (8) Student může zápis předmětu změnit pouze v období stanoveném pro zápis a změnu zápisu předmětů, s výjimkou zápisu předmětů s blokovou výukou nebo zvláštním časovým režimem, pro něž stanoví zvláštní pravidla děkan fakulty, která je uskutečňuje. • zápis může být podmíněn úspěšným absolvováním jiného předmětu (tzv. prerekvizita) (5) Při zápisu předmětů je student povinen řídit se pravidly pro sestavování studijních plánů v programu (oboru). Zápis registrovaných předmětů lze podmínit předchozím úspěšným absolvováním jiných předmětů podle pravidel vyplývajících z charakteristiky programu. • zápis lze změnit (obvykle první dva týdny semestru, viz harmonogram) • zápisem vzniká právo účastnit se všech součástí výuky a aktivit Článek 12
 Zápis do semestru (1) Student bakalářského nebo magisterského programu získává právo na zápis do následujícího semestru v daném studiu, jestliže současně a) úspěšně ukončil všechny opakované předměty (čl. 20 odst. 1) zapsané v aktuálním semestru b) splnil podmínku zápisu do následujícího semestru podle odstavce 2. Zápis do dalšího semestru: • jen v případě úspěšného ukončení opakovaných předmětů a současně c) nepřekročil dvojnásobek standardní doby studia určené pro tento program. Článek 12
 Zápis do semestru (2) Podmínku pro zápis do následujícího semestru ve smyslu odstavce 1 písm. b) splňuje student, který splňuje některou z těchto podmínek: a) získal v daném studiu alespoň 20 kreditů za předměty zapsané v aktuálním semestru, přičemž kredity získané za týž předmět zapsaný ve více souběžných studií se pro účely splnění této podmínky započítávají do všech takových studií, b) získal v daném studiu alespoň 45 kreditů za předměty zapsané v bezprostředně předcházejícím a aktuálním semestru, přičemž kredity získané za týž předmět zapsaný ve více souběžných studií se pro účely splnění této podmínky započítávají do všech takových studií Zápis do dalšího semestru: • jen v případě úspěšného ukončení opakovaných předmětů a současně • při zisku 20 kreditů v aktuálním semestru nebo • při zisku 45 kreditů v předcházejícím a aktuálním semestru Článek 12
 Zápis do semestru c) dovršil minimální kreditovou hodnotu daného studia a doba studia nepřesáhla jeho standardní dobu, přičemž do celkového počtu kreditů získaných v daném studiu se započítávají kredity získané za všechny předměty v tomto studiu absolvované, uznané nebo automaticky zaznamenané, Zápis do dalšího semestru: • jen v případě úspěšného ukončení opakovaných předmětů a současně • zisku 20 kreditů v aktuálním semestru nebo • zisku 45 kreditů v předcházejícím a aktuálním semestru nebo • dovršením minimální kreditové hodnoty daného studia při nepřekročení standardní doby studia (např. 5. semestr končím se 180 kredity) d) získal počet kreditů odpovídající alespoň třicetinásobku počtu již absolvovaných semestrů daného studia a doba studia nepřesáhla standardní dobu, přičemž do celkového počtu kreditů získaných v daném studiu se započítávají kredity získané za všechny předměty v tomto studiu absolvované, nikoliv uznané* a automaticky zaznamenané. Zápis do dalšího semestru: • jen v případě úspěšného ukončení opakovaných předmětů a současně • zisku 20 kreditů v bezprostředně předcházejícím semestru nebo • zisku 45 kreditů ve 2 bezprostředně předcházejících semestrech nebo • dovršením minimální kreditové hodnoty daného studia při nepřekročení standardní doby studia nebo • dovršením kreditů v rozsahu 30-násobku již absolvovaných semestrů daného studia při nepřekročení standardní doby studia (např. 5. semestr končím se 150 kredity, !!!nepočítají se kredity uznané!!!) Článek 12
 Zápis do semestru (4) Student se zapisuje elektronicky do následujícího semestru prostřednictvím IS MU a v termínech daných harmonogramem akademického roku fakulty. • pokud v daném studiu zápis do dalšího semestru: • student neprovede v daném termínu • nepožádá včas o zápis v náhradním termínu • nevyužije možnosti v poskytnutém náhradním termínu = studium je úředně ukončeno • při nesplnění podmínek (opravy + kredity) = studium je úředně ukončeno (6) Studentovi, jemuž v daném studiu nevzniklo právo na zápis podle odstavců 1 až 3 do následujícího semestru k poslednímu dni termínu pro tento zápis, je ukončeno studium podle § 56 odst. 1 písm. b) zákona. Zápis do dalšího semestru: • se provádí pomocí IS Článek 13
 Přerušení studia (1) Studentovi lze na jeho žádost přerušit studium. Děkan žádosti vyhoví, a) splnil-li student podmínky pro zápis do následujícího semestru (čl. 12 odst. 1 a 2) a úspěšně ukončil alespoň jeden semestr studia nebo b) je-li období, na něž se žádost vztahuje, částí uznané doby rodičovství studenta (§ 21 odst. 1 písm. f) zákona a § 54 odst. 2 zákona). V jiných případech rozhodne děkan na základě posouzení odůvodnění žádosti. Rozhodne-li děkan o žádosti kladně, stanoví současně datum začátku a ukončení přerušení. Děkan také může stanovit další podmínky pro zápis do semestru bezprostředně následujícího po opětovném zápisu do studia. Děkan vyhoví žádosti osoby v uznané době rodičovství o opětovný zápis do studia i v dřívějším termínu, než uplyne doba, na kterou bylo toto studium přerušeno. Přerušení studia: • žádost děkanovi nejpozději poslední den zápisu do dalšího semestru • pokud jsou splněny podmínky pro zápis do dalšího semestru Článek 13
 Přerušení studia K článku. 13 odst. (1) O přerušení studia bez udání důvodu je možné požádat nejpozději poslední den období pro zápis do následujícího semestru. V průběhu semestru je možné požádat o přerušení pouze ze závažných zdravotních a nebo rodinných důvodů. Opatření děkana č. 1/2018 Přerušení studia: • žádost děkanovi v průběhu semestru • při závažných zdravotních a rodinných důvodech Při přerušení studia prostudujte celý článek 13. Článek 15
 Ukončení studia (1) Studium se ukončuje a) úspěšným složením státní závěrečné zkoušky………. b) nevzniknutím práva zápisu ……… c) zanecháním studia ……… d) vyloučením ze studia …………. e) na základě důvodů souvisejících s oprávněním uskutečňovat program ……. (2) Dnem ukončení studia a) podle odstavce 1 písm. a) je den vykonání poslední části státní závěrečné zkoušky, ………… b) podle odstavce 1 písm. b) nebo d) je den, kdy příslušné rozhodnutí nabylo právní moci, c) podle odstavce 1 písm. c) je den doručení písemného oznámení o zanechání studia fakultě, (3) Dnem ukončení svého studia, nebo dnem ukončení posledního ze svých souběžných studií, přestává být osoba studentem MU. Článek 16
 Ukončení předmětu (1) Ukončením předmětu se rozumí splnění jeho požadavků jedním z těchto způsobů: a) zápočtem, b) kolokviem, c) zkouškou. Článek 16
 Ukončení předmětu (3) Termíny pro ukončení předmětů podle odstavce 1 zveřejňuje zkoušející nebo jiný zaměstnanec uvedený v IS MU. Počet řádných a opravných termínů pro ukončení předmětu musí odpovídat formě ukončení předmětu, počtu zapsaných studentů a charakteristice předmětu vyplývající z požadavků pro jeho ukončení. Řádné termíny a opravné termíny, které musí být vypsány tak, aby umožňovaly naplnit ustanovení čl. 18. odst. 2, čl. 19 odst. 2, jsou zveřejněny vyučujícím nejméně 2 týdny před zahájením zkouškového období v IS MU. Termíny mají být zveřejněny nejpozději 2 týdny před začátkem zkouškového období. Počet řádných a opravných termínů musí být dostatečný (odpovídá formě ukončení, počtu studentů) Článek 16
 Ukončení předmětu (4) Řádné termíny pro ukončení předmětů jsou zařazovány do zkouškového období, případně i do posledních dvou týdnů semestrální výuky. Výjimku tvoří předměty s blokovou výukou a předměty se zvláštním časovým režimem, jejichž řádné termíny ukončení mohou být vypisovány již v průběhu semestrální výuky. Řádný termín zápočtu lze na žádost studenta vypsat kdykoli v průběhu výuky předmětu, pokud student splnil požadavky pro jeho ukončení. Opravné termíny jsou zařazovány do zkouškového období. • řádné termíny zkoušky: • mohou být vypsány už do posledních 2 týdnů semestru (tzv. předtermín) • se konají ve zkouškovém období • řádný termín zápočtu může být vypsán na žádost studenta i v průběhu semestru, pokud student splnil podmínky pro ukončení předmětu Článek 16
 Ukončení předmětu U kolokvia nebo zkoušky může zkoušející stanovit opravné termíny také a) na období výuky v následujícím semestru, nejpozději však na třináctý kalendářní den po dni zahájení výuky, tyto termíny mohou využít pouze studenti, kteří splnili podmínku zápisu do dalšího semestru, b) na zkouškové období následujícího semestru, pokud toto období předchází zahájení výuky téhož předmětu; této možnosti může student využít pouze u předmětů zapsaných poprvé. • opravné termíny • se konají ve zkouškovém období • opravné termíny zkoušky mohou být: • i v následujícím semestru v době výuky, nejpozději však do 13. kalendářního dne od začátku semestru (!!!jen studenti s právem zápisu do semestru) • i ve zkouškovém období následujícího semestru (pokud předchází semestru, ve kterém se předmět vyučuje) = platí pouze u poprvé zapsaných předmětů = opakovaný předmět musí být ukončen v daném semestru (6) K termínům ukončení předmětů kolokviem nebo zkouškou je student povinen se přihlásit prostřednictvím IS MU. Děkan stanoví postup (zpravidla zařazení studenta na určitý termín) pro případ, kdy student tuto povinnost ve stanoveném termínu nesplní*. Článek 16
 Ukončení předmětu • k řádnému termínu se musíte přihlásit • jinak budete hodnoceni „-“ (nepřítomnost u posledního možného řádného termínu“) = klasifikace „F“, tedy známka „4“ do průměru • za neuskutečněný opravný termín se „-“ neuděluje Opatření děkana č. 1/2018 K článku. 16, odst. (6) Student, který se nepřihlásí k žádnému z vypsaných řádných termínů ukončení předmětu, bude posuzován, jako kdyby u řádného termínu neuspěl. Do IS MU bude zapsáno hodnocení „ - „ a v případě, že jde o klasifikovaný předmět, bude do studijního průměru započtena hodnota 4 odpovídající klasifikaci „F". Článek 16
 Ukončení předmětu (7) Nedostaví-li se student k ukončení nebo k některé z částí ukončení předmětu v termínu, na který je přihlášen nebo zařazen (odstavec 6), a neomluví-li řádně svou neúčast do 5 pracovních dnů po uplynutí termínu, je hodnocen, jako by u ukončení předmětu neuspěl a byl hodnocen stupněm „nevyhovující” (čl. 17 odst. 1). • při nedostavení se na zapsaný termín je potřeba se omluvit = omluvenku doručit na studijní oddělení nejpozději do 5 pracovních dnů po termínu • při neomluvení nebo pozdním omluvení = hodnocení „-“ Článek 16
 Ukončení předmětu (8) Jsou-li pro ukončení předmětu předepsány v semestru průběžné kontroly, jejichž výsledky jsou započítávány do závěrečného hodnocení, nemusí být stanoveny opravné možnosti plnění těchto kontrol s výjimkou opravných termínů splnění průběžných kontrol pro řádně omluvené studenty. (9) Vyučující je povinen studentovi sdělit výsledky nebo hodnocení průběžných kontrol do 10 pracovních dnů od konání takové průběžné kontroly a nejpozději do posledního dne, který předchází začátku zkouškového období. (10) Pokud se student nedostaví bez omluvy k plnění průběžných kontrol nebo tyto kontroly nesplní nebo nenaplní požadavky v průběhu semestrální výuky, vyučující zaznamená do IS MU hodnocení X. Toto hodnocení znemožňuje studentovi přihlášení k ukončení předmětu. Článek 16
 Ukončení předmětu (11) Student má právo nahlédnout do hodnocení písemných prací a elektronických testů rozhodných pro ukončení předmětu, a to do 15 pracovních dnů od data sdělení hodnocení písemné práce, respektive elektronického testu. • do 15 dnů od oznámení výsledku písemky je možné do písemky nahlédnout Článek 17
 Klasifikační stupnice (1) Klasifikační stupnice odpovídá zásadám ECTS a má tyto stupně: Klasifikace se zaznamenává do IS MU písmenným označením. Číselná hodnota slouží pro stanovení průměrné klasifikace. Zkoušející má povinnost zaznamenat do IS MU hodnocení „-„ (pomlčka) v případě čl. 16 odst. 7. Při stanovení průměrné klasifikace má pomlčka hodnotu 4. Článek 17
 Klasifikační stupnice (3) Hodnocení předmětů, u nichž je povoleno je neopakovat v daném studiu, se nezapočítává do průměrné klasifikace (čl. 20 odst. 3). Článek 18
 Zápočet (1) Zápočtem se ukončují předměty, jejichž požadavky jsou plněny průběžně především v době jejich výuky stanovené týdenním nebo blokovým rozvrhem. Zkoušející je povinen zveřejnit požadavky pro ukončení předmětu nejméně 5 pracovních dnů před zahájením týdenní výuky, nebo před zahájením blokové výuky. • zápočet – obvykle za průběžně plněné úkoly • požadavky/podmínky pro ukončení předmětu je vyučující povinen zveřejnit nejméně 5 pracovních dnů před zahájením výuky Článek 18
 Zápočet (2) Nesplní-li student v řádném termínu požadavky zápočtu, má právo splnit je v opravném termínu vypsaném ve zkouškovém období téhož semestru, a to nejvýše dvakrát v případě předmětu zapsaného poprvé, nejvýše jednou v případě opakovaného předmětu (čl. 20). Opravné termíny zápočtu: • při neúspěchu u řádného termínu • při prvním zápisu jsou 2 opravné termíny • v případě opakování předmětu je opravný termín pouze jeden Článek 18
 Zápočet (3) Zápočet se hodnotí slovy ”započteno”, nebo ”nezapočteno” (v IS MU písmeny Z, nebo N). Článek 19
 Kolokvium a zkouška (1) Kolokviem nebo zkouškou se ukončují předměty, u nichž je podstatná část zátěže studenta soustředěna mimo dobu jejich výuky stanovenou týdenním nebo blokovým rozvrhem. Zkoušející je povinen zveřejnit požadavky pro ukončení předmětu minimálně 5 pracovních dnů před zahájením týdenní výuky, nebo před zahájením blokové výuky. • zkouška – plnění mimo dobu výuky • požadavky/podmínky zkoušky je vyučující povinen zveřejnit minimálně 5 pracovních dnů před zahájením výuky Článek 19
 Kolokvium a zkouška (2) Neuspěje-li student u kolokvia nebo zkoušky v řádném termínu, může ji opakovat v opravném termínu podle ustanovení čl. 16 odst. 5, a to nejvýše dvakrát v případě předmětu zapsaného poprvé, nejvýše jednou v případě opakovaného předmětu (čl. 20). Opravné termíny zkoušky: • při neúspěchu v řádném termínu • při prvním zápisu jsou 2 opravné termíny • v případě opakování předmětu je opravný termín pouze jeden (3) Podmínkou přihlášky ke kolokviu nebo zkoušce může být splnění požadavků v průběhu semestrální výuky. Výsledky hodnocení průběžných kontrol mohou být zahrnuty do hodnocení zkoušky. Pro zveřejnění takových požadavků platí ustanovení odstavce 1. Článek 19
 Kolokvium a zkouška • podmínkou přihlášky ke zkoušce může být splnění požadavků v rámci semestru • výsledky plnění těchto požadavků mohou být součástí hodnocení zkoušky Článek 19
 Kolokvium a zkouška (4) Kolokviem se rozumí ukončení předmětu rozpravou o problematice předmětu nebo vypracováním písemné práce zabývající se dílčí tématikou předmětu, případně obojím způsobem. Kolokvium se hodnotí slovy ”prospěl(a)”, nebo ”neprospěl(a)” (v IS MU písmeno P, nebo N). Článek 19
 Kolokvium a zkouška (5) Zkouška může být písemná, nebo ústní, popřípadě písemná a ústní. Všechny části zkoušky se konají zpravidla v jednom dni, v opačném případě musí být data všech částí předem zveřejněna. Výsledek zkoušky se hodnotí podle klasifikační stupnice (čl. 17 odst. 1). Druhy zkoušek: • ústní • písemná • písemná a ústní (při rozdílných termínech musí být včas zveřejněny) Článek 20
 Opakování předmětů (2) Studentovi, který ani po vyčerpání možností podle čl. 18 odst. 2, respektive čl. 19 odst. 2 neukončil opakovaný předmět úspěšně, nevzniká právo zápisu do následujícího semestru (čl. 12). Při neúspěchu u opravných termínu: • povinnost opakovaného zápisu v nejbližším semestru, kdy se koná jeho výuka • k dispozici 1 řádný a 1 opravný termín (1) Jestliže student neukončil zapsaný předmět úspěšně, je mu tento automaticky zapsán v nejbližším semestru, kdy se uskuteční jeho výuka (dále jen ”opakovaný předmět”). • při neúspěchu končí studium Článek 20
 Opakování předmětů (3) Povinnost opakování podle odstavce 1 může student z vlastního rozhodnutí nenaplnit u předmětů, které jsou ve vztahu k danému studiu volitelné, a to nejvýše v celkovém rozsahu jedné desetiny minimální kreditové hodnoty tohoto studia. Po splnění požadavků povinného bloku se další zapisované předměty tohoto bloku posuzují jako volitelné. Předmět nemusí být opakován pokud: • je předmět volitelný (nutno podat žádost o zrušení povinnosti opakovat) • avšak maximálně do 1/10 minimální kreditové hodnoty studia (max. 18 kreditů v Bc. stupni, 12 kreditů v NMgr) Opatření děkana č. 1/2018 K článku. 20, odst. (3) Pokud student neukončí úspěšně volitelný předmět, pak v případě, kdy student splnil všechny podmínky přístupu ke státní závěrečné zkoušce a přihlásil se k její poslední části, může požádat o neopakování předmětu i tehdy, pokud překročil limit počtu kreditů stanovený v článku 20, odst. (3). Článek 21
 Oprava úspěšného hodnocení ukončení předmětu • nejsem spokojen s hodnocením – můžu známku opravit avšak: • lze využít pouze 1x za semestr • vyznačením v ISu (dojde ke smazání původního hodnocení) • přijímám riziko, že si známku můžu i zhoršit (1) Student má právo využít možnosti opravy úspěšného hodnocení ukončení předmětu pouze jednou za semestr u jednoho vybraného předmětu. V případě využití možnosti opravy je student povinen využít stávající nabídku zkušebních termínů a přebírá riziko za případné horší hodnocení, než jakého dosáhl původně. (2) Hodnocení, k jehož opravě student přistoupil, je z evidence IS MU smazáno k okamžiku přihlášení ke zkušebnímu termínu a není možné žádat o jeho znovuobnovení. (3) V případě, že se student k opravě hodnocení nedostaví, je hodnocen pomlčkou (čl. 16 odst. 7) (4) Oprava úspěšného hodnocení součásti státní závěrečné zkoušky a státní doktorské zkoušky není povolena. Článek 14
 Uznávání absolvovaných částí studia (1) Děkan může studentovi na jeho žádost uznat pro studium předměty absolvované a) v předchozím nebo souběžném studiu na MU, b) v předchozím nebo souběžném studiu na jiné vysoké škole v České republice, nebo v zahraničí, popřípadě během studia na jiné vysoké škole v České republice, nebo v zahraničí, c) v předchozím nebo souběžném studiu v akreditovaném vzdělávacím 
 programu na vyšší odborné škole v České republice nebo v zahraničí, d) v předchozím nebo souběžném studiu v rámci celoživotního vzdělávání (§ 60 odst. 2 zákona). Uznávají se předměty: • z předchozího studia (např. v Mgr. z Bc.) • z jiného běžícího studia • z jiné VŠ • z akreditovaného programu VOŠ • z celoživotního vzdělávání Článek 14
 Uznávání absolvovaných částí studia Uznávají se předměty: • které jsou pro toto studium povinné nebo povinně volitelné • opatření děkana č. 3/2015 – i volitelné předměty za těchto podmínek Uznat lze pouze předměty, které jsou ve vztahu ke studiu, pro něž jsou uznávány, povinné nebo povinně volitelné, popřípadě další předměty, které stanoví děkan, avšak s výjimkou předmětů specifikovaných v čl. 8 odst. 4. Předchozím studiem se rozumí studium, které bylo ukončeno podle § 55 nebo 56 zákona. Místo předmětu nebo bloku předmětů předepsaných pro studium může děkan uznat také skupinu předmětů absolvovaných podle písmen a) až d), jestliže jejich obsah zahrnuje požadavky předepsaného předmětu. Článek 14
 Uznávání absolvovaných částí studia Opatření děkana č. 1/2018 K článku 14, odst. (1) Student může požádat i o uznání předmětu, který absolvoval v předchozím studiu a který není ve vztahu ke studiu, pro něž je uznáván, povinný nebo povinně volitelný. O uznání předmětů absolvovaných na MU student žádá prostřednictvím aplikace v ISu. Žádosti o uznání předmětu ze studia, které nebylo řádně ukončeno, zpravidla není vyhověno v těchto případech: (a) předmět byl úspěšně ukončen až s využitím druhého opravného termínu (b) předmět byl ukončen s hodnocením „D“ nebo „E“ Žádá-li student o uznání předmětu, jehož výuka probíhá v aktuálním období, musí tak učinit během prvních tří týdnů výuky. Uznávají se předměty i volitelné za těchto podmínek: • souhlas pedagogického zástupce • jsou v souběžném studiu ukončeny: • v řádném nebo max. prvním opravném termínu • s hodnocením A až C (včetně) • žádost nutno podat během prvních 3 týdnů výuky (4) Současně s předmětem je uznána i jeho klasifikace, včetně evidence neúspěšných pokusů o ukončení předmětů. Nebyl-li uznaný předmět hodnocen kredity, je kreditová hodnota stanovena podle pravidel použitých pro program, do nějž je předmět uznán. V případě ustanovení odstavce 1 písm. d) lze kredity uznat pouze do výše 60 % minimální kreditové hodnoty studia, pro něž jsou předměty uznávány. Článek 14
 Uznávání absolvovaných částí studia Opatření děkana č. 1/2018 K článku 14, odst. (5) Předměty, které byly povinné v předchozím řádně ukončeném studiu (§55 zákona), se v novém studiu uznávají pouze s nulovou kreditovou hodnotou. Povinně volitelné předměty z předchozího studia je možné uznat i s kredity pouze do výše, o kterou počet získaných kreditů v daném povinně volitelném bloku překročil povinně předepsanou minimální hodnotu daného bloku v předchozím studiu. Uznáno: • je i hodnocení předmětu • kreditová hodnota jen u předmětů, které byly v předchozím studiu volitelné a jsou nad limitem 180 kreditů (5) Předměty nebo skupiny předmětů z předchozího řádně ukončeného studia (§ 55 zákona) mohou být uznány s kredity pouze ve výši, o kterou počet získaných kreditů v tomto studiu překročil hodnotu získanou jako třicetinásobek doby ukončeného studia vyjádřené v semestrech. Nebyl-li uznaný předmět hodnocen kredity, uznává se předmět s nulovou kreditovou hodnotou. Článek 14
 Uznávání absolvovaných částí studia Příklad: Student dosáhl v bakalářském studiu 200 kreditů. Předmět X ohodnocený 8 kredity mu byl i s kredity uznán do navazujícího magisterského studia podle čl. 14 odst. 5. V navazujícím magisterském studiu je student povinen dosáhnout minimální kreditové hodnoty 120 kreditů, z nichž však musí za předměty v tomto studiu nově zapsané získat alespoň 112. Uznávají se pouze kredity nad 180 v Bc studiu Článek 14
 Uznávání absolvovaných částí studia Opatření děkana č. 1/2018 K článku 14, odst. (5) Předměty, které byly povinné v předchozím řádně ukončeném studiu (§55 zákona), se v novém studiu uznávají pouze s nulovou kreditovou hodnotou. Povinně volitelné předměty z předchozího studia je možné uznat i s kredity pouze do výše, o kterou počet získaných kreditů v daném povinně volitelném bloku překročil povinně předepsanou minimální hodnotu daného bloku v předchozím studiu. Článek 14
 Uznávání absolvovaných částí studia (6) Kreditová hodnota předmětů uznaných podle ustanovení odst. 1 se nezapočítává do počtu kreditů rozhodujícího pro posouzení splnění podmínek pro zápis do následujícího semestru podle čl. 12 odst. 2 písm. a), b) a d), započítává se však pro účely posouzení, zda bylo dosaženo minimální kreditové hodnoty studia, a to i z hlediska posouzení podmínky pro zápis do následujícího semestru podle čl. 12 odst. 2 písm. c). Příklad: Student si na začátku JS 2016 nechá uznat předměty v hodnotě 10 kreditů. Nesmí se mylně domnívat, že mu ke splnění podmínky čl. 12, odst. 2, písm. a) postačí pouze zisk dalších 10 kreditů. Musí úspěšně ukončit předměty za 20 kreditů bez ohledu na to, kolik kreditů mu bylo uznáno. Uznané kredity se nezapočítávají mezi požadovaných 20 kreditů pro postup do dalšího semestru