Fotogrammetrie Rekonstrukce prostorových informací nesených 2D záznamem Albrecht Meydenbauer (1984-1921), Aimé Lausedat (1819-1907) Vstup 2D záznam fotografie nebo video Výstup míry výškové mapy souřadnice diskrétních bodů digitální model Fotogrammetrie jako metoda povrchového 3D skenování umožňující tvorbu realistických digitálních modelů Fotogrammetrie Vstup Výstup vzájemné uspořádání fotografií v prostoru distorze fotografií 3D zaměření bodů na snímaném povrchu tvorba 3D polygonální sítě nasnímání povrchové barevnosti snímky splňující určité podmínky objektu splňující určité podmínky Fotogrammetrie – základní postup – PhotoScan 1) Snímání 2) Kontrola fotografií – vizuálně zkontrolujeme pořízené snímky, odstraníme zdvojené, neostré a další nehodící se snímky 3) Import snímků – nahrání digitálních fotografií do programu 4) Maskování – odmaskování pohybujících se a rušivých objektů a maskování okolí snímaného objektu v případě porušení neměnnosti scény 5) Zarovnání snímků – automatické uspořádání snímků v prostoru 6) Generování mraku bodů (dense cloud) – triangulace bodů povrchu snímaného objektu 7) Tvorba sítě – polygonizace bodového mraku 8) Tvorba textury – generování textury Fotogrammetrie – vstupní snímky Algoritmus získává veškeré informace o poloze a orientaci jednotlivých snímků v prostoru, distorzi optické soustavy a morfologii snímaných objektů z fotografií o každá část modelovaného povrchu musí být zobrazena na třech a více snímcích Fotogrammetrie – vstupní snímky Algoritmus získává veškeré informace o poloze a orientaci jednotlivých snímků v prostoru, distorzi optické soustavy a morfologii snímaných objektů z fotografií o každá část modelovaného povrchu musí být zobrazena na třech a více snímcích + desítky dalších fotek Fotogrammetrie – vstupní snímky Algoritmus získává veškeré informace o poloze a orientaci jednotlivých snímků v prostoru, distorzi optické soustavy a morfologii snímaných objektů z fotografií o každá část modelovaného povrchu musí být zobrazena na třech a více snímcích Kombinace více rovin o největší rozlišení o co nejvíce místa na snímku Fotogrammetrie – vstupní snímky Algoritmus získává veškeré informace o poloze a orientaci jednotlivých snímků v prostoru, distorzi optické soustavy a morfologii snímaných objektů z fotografií o snímky by měly být co nejdetailnější, nejostřejší a nejhomogennější Fotogrammetrie – vstupní snímky Algoritmus získává veškeré informace o poloze a orientaci jednotlivých snímků v prostoru, distorzi optické soustavy a morfologii snímaných objektů z fotografií o snímky by měly být co nejdetailnější, nejostřejší a nejhomogennější o manuální ostření o vysoká hloubka ostrosti (clona) o stativ nebo velmi rychlá závěrka o dálkové ovládání nebo předsklopení zrcátka Fotogrammetrie – vstupní snímky Algoritmus získává veškeré informace o poloze a orientaci jednotlivých snímků v prostoru, distorzi optické soustavy a morfologii snímaných objektů z fotografií o snímky by měly být co nejdetailnější, nejostřejší a nejhomogennější o bez lesklých a průsvitných předmětů o bez pohybu na scéně o manuální nastavení snímání o bez zoomování o bez pohyblivého a proměnlivého osvětlení o bez úprav! Fotogrammetrie – základní postup – PhotoScan 1) Snímání 2) Kontrola fotografií – vizuálně zkontrolujeme pořízené snímky, odstraníme zdvojené, neostré a další nehodící se snímky 3) Import snímků – nahrání digitálních fotografií do programu 4) Maskování – odmaskování pohybujících se a rušivých objektů a maskování okolí snímaného objektu v případě porušení neměnnosti scény 5) Zarovnání snímků – automatické uspořádání snímků v prostoru 6) Generování mraku bodů (dense cloud) – triangulace bodů povrchu snímaného objektu 7) Tvorba sítě – polygonizace bodového mraku 8) Tvorba textury – generování textury Fotogrammetrie – import snímků o import se provádí přetažením snímků do okna programu přetažením do náhledového okna se snímky přidají do aktivního chunku přetažením do stromu projektu se snímky přidají do nového chunku Fotogrammetrie – základní postup – PhotoScan 1) Snímání 2) Kontrola fotografií – vizuálně zkontrolujeme pořízené snímky, odstraníme zdvojené, neostré a další nehodící se snímky 3) Import snímků – nahrání digitálních fotografií do programu 4) Maskování – odmaskování pohybujících se a rušivých objektů a maskování okolí snímaného objektu v případě porušení neměnnosti scény 5) Zarovnání snímků – automatické uspořádání snímků v prostoru 6) Generování mraku bodů (dense cloud) – triangulace bodů povrchu snímaného objektu 7) Tvorba sítě – polygonizace bodového mraku 8) Tvorba textury – generování textury Fotogrammetrie – základní postup – PhotoScan o maskovací nástroje umožňují vyloučit ze zpracování konkrétní oblasti snímků KDY? o pohyb na scéně o rušivé předměty o 360° skenování JAK? o ručně (intelligent scissors – ctrl + LMB) o automaticky (například podle snímku pozadí) Fotogrammetrie – základní postup – PhotoScan 1) Snímání 2) Kontrola fotografií – vizuálně zkontrolujeme pořízené snímky, odstraníme zdvojené, neostré a další nehodící se snímky 3) Import snímků – nahrání digitálních fotografií do programu 4) Maskování – odmaskování pohybujících se a rušivých objektů a maskování okolí snímaného objektu v případě porušení neměnnosti scény 5) Zarovnání snímků – automatické uspořádání snímků v prostoru 6) Generování mraku bodů (dense cloud) – triangulace bodů povrchu snímaného objektu 7) Tvorba sítě – polygonizace bodového mraku 8) Tvorba textury – generování textury Fotogrammetrie – zarovnání snímků Workflow > Align photos o je možné model očistit o špatně zaměřených bodů a zarovnání (Tools > Optimize Cameras) Fotogrammetrie – tvorba mraku bodů Workflow > Build Dense-Cloud Fotogrammetrie – polygonizace Workflow > Build Mesh Fotogrammetrie – tvorba textury Workflow > Build Mesh