Vyučovací hodina  Typy hodin o Celá třída (nedělená)  hlavně nové učivo  převažuje výklad učitele (např. nová látka či nový typ úlohy)  využití učebnic + odkazy na ně (dostupnost učebnic, stejná vydání)  materiály: o osnovy teorie (např. přehledy vzorců, tabulky, přehledy nových pojmů a jejich vlastností) o vzorové (ukázkové) příklady o materiály dle konkrétní povahy učiva  připravené konstrukční úlohy do geometrických partií  připravené grafy funkcí, které jsou studovány  psaní písemných prací a jejich rozbory o Půlená třída (cvičení)  hlavně procvičování učiva (trénink žáků)  převažuje samostatná práce žáků  využití učebnic, sbírek úloh  materiály od učitele (zpravidla pracovní listy)  ústní zkoušení  Související problémy k promyšlení (dle „typu“ učitele) o Způsob práce se třídou  udržení pozornosti celé skupiny po delší dobu (otázka kázně)  tempo průměrného žáka  zaměstnání a motivace lepších žáků (např. malé jedničky na konci hodiny)  domácí úlohy (frekvence, množství, způsob kontroly) o Způsob výkladu nové látky  časový rozsah nového učiva v jedné vyučovací hodině  Odvozování, dokazování?  hlavní role učitele  důkladné rozmyšlení posloupnosti úvah  skladba příkladů pro ilustraci, důkladné vysvětlení  zápis – míra přehlednosti, stručnosti, jasnosti, přesnosti, … „matematika je jazyk“  míra využívání didaktické techniky / „křída (fixa) a tabule“ o Způsob vedení cvičení  Počítání na tabuli? Budu vyvolávat žáky (trénink vyjadřování)?  kontrola výpočtů, úroveň zápisu  sešity či výpočty do pracovních listů  zapojení třídy při zkoušení – samostatné výpočty se zkoušeným (zkoušenými)  samostatné zjišťování informací  práce ve skupinách (student učí studenta)  stejná cvičení v obou skupinách?  Speciální kurzy (semináře, volitelné předměty) – další možné způsoby práce (např. maturitní opakování)  Procvičování • pracovní listy x zadání na tabuli x práce s učebnicí (sbírkou) • počítání u tabule • míra obtížnosti x rutina • práce ve skupinách (ukázky – SUDOKU, počítání s přirozenými čísly, čtení desetinných čísel, logické úlohy, opakování, skupinové soutěže, projekty (bydlení)) • kooperace x skupinová práce • počet členů (dělitelnost) • volba studentů do skupiny! (nadaní spolu x pomalejší s nadanými) • sjednocení napříč skupinami (průnik:) • práce na doma (kontrola, množství) • opakování před písemkami  Ústní zkoušení • příprava na nejen maturitu • teorie x příklady • možnost vysvětlení svých úvah, otázky „Proč?“ ▪ teoretické otázky při zkoušení • počet zkoušených • různá obtížnost u různých studentů • obtížnější hodnocení – různí studenti jsou vyvoláni jindy, na jinak obtížné učivo • způsoby vyvolávání  Odpolední x Ranní hodiny • ochota přemýšlet • hodiny večer – procvičování x výklad • hodiny brzy ráno • náročné dny • tolerance x výmluvy  Aktivity na odpočinek, zvýšení motivace studentů či jejich zájmu o matematiku • tematické soutěže a hry • skupinové práce • logické úlohy • historie matematiky • zajímavosti z matematiky • aplikace matematiky • hry na odreagování nesouvisející s výukou?  Problémy x Výzvy • mnoho chybějících, větší absence u některých studentů • nechápavé publikum x nadmíru nadané publikum • vánoční, velikonoční, noční hodiny • skluz • unavené x neochotné publikum • přeučení studenti • problémy v kolektivu