Žáci… to je to, oč tu běží. Exkurze do školní třídy… Dívky a chlapci Genderové aspekty školství Lucie Jarkovská & Kateřina Lišková, 2008 Dívky mají tendenci stát se ve třídě neviditelné. Učitelé ve výuce více komunikují s chlapci. Dívky jsou chváleny za píli. Chlapci jsou chváleni za intelektuální výkon. Dívky mají lepší známky, než chlapci (protože jsou šprti). Má se za to, že chlapci dospívají později, což je omlouvá. Dívky mají vyšší vzdělanostní aspirace, než chlapci. Chlapci jsou vnímáni jako nadaní a neúspěch = nezodpovědnost. Omezený a rozvinutý jazykový kód Jazykový kód Basil Bernstein, 1971 Promluvy jsou stručné a vyžadují informace na pozadí. Promluvy jsou důkladné, kompletní a plné detailů. Používají jej zejména děti z nižších vrstev. Používají jej zejména děti středních a vyšších vrstev. Je v rozporu s akademickou povahou školy. Je v souladu s akademickou povahou školy. Kulturní kapitál Kulturní kapitál… Pierre Bourdieu, 1986 … jde o nabyté předpoklady jedince vedoucí k dosažení určitého sociálního statusu. Vtělený: jde o způsob myšlení. Obsahuje osobnostní schopnosti, znalosti, vkus a preference člověka. Vyjadřuje, jak se umíme pohybovat v sociálním prostoru. Objektivizovaný: vychází z odlišného vybavení domácností, jako jsou knihy, hudební nástroje, obrazy, kulturní artefakty. Institucionalizovaný: představují jej společensky uznávané doklady o výšce kulturního kapitálu v rodině. Druhy inteligence Druhy inteligence Howard Gardner, 1983 Lingvistická Logicko matematická Vizuálně prostorová Zvukově hudební Pohybová Interpersonální Intrapersonální Ach… ta inkluze… Inkluze ☺ Exkurze do školní třídy… Strategie… Jak budete postupovat, aby se všichni tito žáci byli schopni kvalitně vzdělávat v jedné třídě?