Zásobárna testových otázek XS050_2018_Čejková Velice děkuji těm z vás, kteří zaslali své otázky k testu. K vašim otázkám (některé jsem mírně reformulovala) jsem přidala otázky své, a k testu vyberu 6 z nich. Je možné, že je budu drobně reformulovat, jejich význam a podstata se již však měnit nebudou. Ke studiu můžete využít jak zápisky z výuky, tak zdroje, které jsou umístěny v e-learningovém prostředí IS. Pakliže budete mít jakékoliv nejasnosti či dotazy, kontaktujte mne na adrese: cejkova@phil.muni.cz. PEDAGOGIKA Definujte pojmy výchova, vzdělávání a edukace. Vysvětlete, proč například Průcha používá pojem edukace namísto pojmů výchova a vzdělávání. Jmenujte a stručně vysvětlete, které tři metafory můžeme použít v souvislosti se vzděláváním či výukou. Vysvětlete, co je to pedagogika a jakých tří základních charakterů může nabývat. UČITEL Napište, která ze čtyř mocenských konstelací mezi žáky a učitelem podle Kláry Šeďové je vám nejsympatičtější, a vysvětlete proč je vám sympatická. Jaké známe báze moci? Vyjmenujte je, krátce je charakterizujte a u každé z nich uveďte příklad výskytu v realitě. Vysvětlete, jakou roli má asistent pedagoga (co dělá, komu pomáhá, ap.). Napište, jaké vlastnosti by měl mít dobrý učitel (alespoň 3). ŽÁCI A VÝUKA Vysvětlete, jak souvisí charakteristiky žáka či jeho rodiny se vzdělávacími výsledky žáků. Navrhněte dva způsoby, kterými byste zlepšili postoj žáků k předmětu, který budete vyučovat. Jmenujte a krátce charakterizujte čtyři klíčové faktory ovlivňující kvalitu a efektivitu výuky. Vysvětlete, jak byste postupovali, kdybyste si chtěli ověřit, zda vaše výuka byla efektivní. Jak byste odpověděli studentovi na otázku: “proč se mám zrovna toto učit?” (slovo “toto” nahraďte modelovým příkladem ze svého oboru)? KOMUNIKACE Ke každému typu otázky, který známe z výukové komunikace, vytvořte jeden příklad otázky. Vyhodnoťte uplatnitelnost a užitečnost každého ze čtyř základních typů otázek ve výuce. Vysvětlete, co je to IRF struktura a uveďte příklad sekvence výukové komunikace v rámci IRF struktury. Vysvětlete, v čem se liší pedagogická komunikace od komunikace běžné. Najděte alespoň pět rozdílů. Vyjmenujte formy feedbacku (ve výukové komunikaci) a jednu z nich pečlivěji charakterizujte. KURIKULUM Navrhněte a pečlivě popište způsob zapojení jedné z klíčových kompetencí do jedné z vyučovacích hodin předmětu, který budete vyučovat. Navrhněte a pečlivě popište způsob zapojení jednoho průřezového tématu do jedné z vyučovacích hodin předmětu, který budete vyučovat. Vysvětlete, co je cílem vzdělávání na gymnáziu podle Rámcového vzdělávacího programu a napište, jak by učitelé měli tohoto cíle dosahovat skrze výuku. Vysvětlete, co je to kurikulum. Napište, jaké formy kurikula známe a krátce je charakterizujte. VZDĚLÁVACÍ POLITIKA Vysvětlete, co je to Strategie vzdělávání 2020 a vyjmenujte, jaké tři hlavní cíle pro naše školství stanovuje tento dokument, a krátce charakterizujte každý z nich. Vysvětlete, co jsou to testy PISA, např. kdo je organizuje, co měří, jaké jsou výsledky českých žáků v jednotlivých testovaných oblastech, atp.