Školní pedagogika (XS050) Sylabus Podzim 2015 Vyučující: dr. Martin Sedláček Posluchárna: Den / Čas: Úterý / 9:00–10:45 Skupina: XS050/01 Anotace předmětu Předmět poskytne přehled o základních tématech (školní) pedagogiky. V úvodních částech kurzu se studenti seznámí a porozumí základům pedagogiky a postupně se přejde k tématům souvisejícím s denní praxí a životem škol, např. pedagogické komunikaci nebo vztahům školy a rodiny. Pozornost bude věnována i řízení školy či hlavním aktérům vzdělávání, tj. učiteli a studentovi. Studenti budou mít na konci semináře přehled o pedagogice, jejích základních otázkách či tématech. Budou schopni identifikovat a rozčlenit informační zdroje z oblasti výchovy a vzdělávání. Studenti budou znát problematiku učitelské profese z mnoha pohledů, podobně budou mít přehled o žákovi, jako dalším klíčovém aktérovi výuky. Studenti budou rovněž schopni objasnit podstatu a pravidla pedagogické komunikace a aplikovat je do vlastní práce. V neposlední řadě budou schopni vysvětlit principy současné školské reformy v kontextu jejich konkrétních oborů. Program kurzu: 18. 9. 2018: Organizace kurzu 25. 9. 2018: Pedagogika jako věda. 2. 10. 2018: Plánování výuky: cíle, metody, komunikace 9. 10. 2018: Učitel + seminární prezentace 16. 10. 2018: Žák + seminární prezentace 23. 10. 2018: Studijní volno 30. 10. 2018: Kurikulum. + seminární prezentace 6. 11. 2018: Pedagogická komunikace + seminární prezentace 13. 11. 2018: Studijní volno 20. 11. 2018: Vzdělávací politika. + seminární prezentace 27. 11. 2018: Řízení škol. Alternativní školy. + seminární prezentace 4. 12. 2018: Seminární prezentace 11. 12. 2018: Zápočtový test Povinnosti k zápočtu a hodnocení: · Vypracování a přednesení prezentace – 10 až 15 min. ukázka výuky vlastního tématu + 5 min společný rozbor (podklad pro rozbor: cíl výuky, plánované metody) · Aktivní osobní účast na seminárních konzultacích (alespoň 80% účast). · Závěrečný test. Literatura (základní výběr) · Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009. 481 s. ISBN 978-80-7367-503. · Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013, 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4.Fontana, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. 383 s. ISBN 80-7178-626-8. · Kasíková, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-167-3. · Fisher, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 172 s. ISBN 80-7178-966-6. · Janík, Tomáš. Školní vyučování. In Průcha, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. od s. 178-183, 6 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2. · Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 139 s. ISBN 80-7178-584-9. · Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 978-80-7367-546-2. · Vygotskij, Lev Semenovič - Průcha, Jan. Psychologie myšlení a řeči. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 135 s. ISBN 80-7178-943-7. · Janík, Tomáš. Obsah vzdělávání. In Průcha, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. od s. 138-142, 5 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2. · Průcha, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 154 s. ISBN 80-7178-621-7. · Janík, Tomáš. Oborové a předmětové didaktiky. In Průcha, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. od s. 651-655, 5 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2. · Průcha, Jan - Švaříček, Roman. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Pedagogická oriemtace, Brno: ČSPd - Konvoj, 19, 2, od s. 89-105, 12 s. ISSN 1211-4669. 2009. · Zounek, Jiří. Elearning ve školním vzdělávání. In Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. od s. 277-281, 5 s. Neuvedeno. ISBN 978-80-7367-546-2. · Rabušicová, Milada. Sociální nerovnosti ve vzdělávání. In Průcha, Jan (ed). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. od s. 829-833, 5 s. encyklopedie. ISBN 978-80-7367-546-2. · Rabušicová, Milada. Rodiče a škola. In Průcha, Jan (ed). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha : Portál, 2009. od s. 319-323, 5 s. encyklopedie. ISBN 978-80-7367-546-2. · Zounek, J. a P. Sudický. E-learning: učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer, 2012. 248 s. ISBN 978-80-7357-903-6. · Šeďová, K. Humor ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 189 s. ISBN 978-80-210-6205-4. · Lazarová, B. a kol. Pozdní sběr. O práci zkušených učitelů. Brno. Paido, 2011. · Vališová, A. Kasíková, H. (Eds.) Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. · Pol, M. Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4499-9. · Poláchová Vašťatková, J. Úvod do pedagogické evaluace a jejich metod. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2681-5. · Šeďová, K. Švaříček, R., Šalamounová, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.