ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA kvalita výuky Mgr. Petr Sucháček Mgr. Ingrid Čejková 1 SEŘAĎTE NÁSLEDUJÍCÍ PŘEDMĚTY PODLE OBLIBY ̶ Angličtina ̶ Dějepis ̶ Chemie ̶ Biologie ̶ Matematika ̶ Fyzika ̶ Zeměpis ̶ Český jazyk a literatura 2 SEŘAĎTE NÁSLEDUJÍCÍ PŘEDMĚTY PODLE OBLIBY – SEXTA A Vyučovací předmět Zařazení předmětu do skupiny Zeměpis Nejlepší Český jazyk a literatura Nejlepší Angličtina Bezproblémové Dějepis Bezproblémové Chemie Nestabilní Biologie Nestabilní Matematika Špatné Fyzika Špatné 3 CO JE TO KVALITA VÝUKY A KDO NA NI MÁ POŽADAVKY? ̶ Efektivitou rozumíme účinnost, komplexní výsledek, nebo také měřítko, které znázorňuje poměr mezi vynaloženými prostředky a výsledkem, nebo mezi skutečným a možným výsledkem… ̶ Kvalitou rozumíme vlastnosti či charakteristiky konkrétní výuky, které ji odlišují od výuky jiné a které je možno zkoumat a srovnávat například v závislosti na standardu nebo ideálu (srov. Starý & Chvál, 2009) 4 CO JE TO KVALITA VÝUKY A KDO NA NI MÁ POŽADAVKY? ̶ Scheerens (2004) klíčové faktory efektivní výuky: ̶ jasnost výkladu, ̶ stimulaci myšlení a učení žáků a aktivní interakci se žáky, ̶ seznamování žáků s kritérii hodnocení, ̶ flexibilitu učitele v používání metod a forem výuky, ̶ entuziasmus učitele, ̶ podněcující a důsledný přístup učitele, ̶ přiměřený kriticismus, ̶ povzbudivé působení učitele na žáky. 5 CO JE TO KVALITA VÝUKY A KDO NA NI MÁ POŽADAVKY? ̶ Janík, Slavík a kolektiv (2013), komponenty kvalitní výuky: ̶ jasná organizace a řízení třídy, ̶ učební úlohy podněcující kognitivní aktivizaci žáků, ̶ strukturované a jasné zprostředkování cílů a obsahu vzdělávání, ̶ podpůrné učební klima. Zmíněné komponenty výuky směřují k poměrně pevnému vedení výuky, které je však zaměřeno na žáka a jeho učení. 6 7 Pokud se žáků zeptáme, z jakého důvodu hodnotí výuku zrovna takto, své hodnocení staví zejména na tvrzeních týkajících se učitele. Nejde tak pouze o to, jak žáci hodnotí vyučovací předmět samotný, nebo jeho výuku, ale jde zejména o to, jaký učitel jej vyučuje a jakým způsobem připravuje a realizuje výuku. Žáci tedy vnímají výuku především prizmatem svých učitelů (srov. Starý et al., 2012), a to mimo jiné znamená, že dobří učitelé z obyčejných vyučovacích předmětů vytvářejí předměty nejlepší. Důkazem budiž tvrzení Karla: „Frankl s Čapkem umí učit, protože učí předměty, který pro mě nejsou zajímavý, ale baví mě. Čeština, ten předmět rád nemám, ale mám rád profesora, a líbí se mi, jak to v té výuce funguje.“ Obdobná tvrzení, avšak v obráceném gardu, se vyskytují i v souvislosti s výukou matematiky, o čemž mluví Markéta: „matika jako předmět, mě baví, ale nebaví mě s Pythagorem.“ 8 SEXTA A (Čejková, v tisku) 9 Hodnocení výuky = Hodnocení učitele Vlastnosti a jednání učitele Odbornost učitele Didaktické kompetence Expertnost Obrázek 1 Základní oblasti žákovského hodnocení učitele SEXTA A (Čejková, v tisku) 10 Řazení vyučovacích předmětů Vlastnosti a jednání + Odbornost + Nejlepší vyučovací předměty Vlastnosti a jednání + Odbornost Bezproblémové vyučovací předměty Vlastnosti a jednání Odbornost + Nestabilní vyučovací předměty Vlastnosti a jednání Odbornost - Špatné vyučovací předměty Obrázek 2 Žákovské hodnocení výuky dle hodnocení učitele „Veškeré výše popsané problémy spojené s výukou matematiky mají původ v momentě, který popisuje Viktor: „u Pythagora je špatně, že hrozně debilně nastoupil a choval se jako hroznej kretén. Prostě nás vůbec nemotivoval a nastoupil hrozně rychle s tou látkou. My jsme se ho zeptali, jestli mu záleží víc na tom, aby nás aspoň něco málo naučil, abychom neměli všichni pětky, nebo jestli mu záleží víc na tom, aby stihl učební plán. Tak nám řekl, že aby stihl učební plán.“ 11 AKADEMICKÝ A/NEBO NA ŽÁKA ORIENTOVANÝ PŘÍSTUP ̶ Mód osvojování ̶ Mód orientace na žáka a jeho učení ̶ Data vs. Realita 12 ZDROJE ̶ Čejková, I. (2018, v tisku). Žákovské hodnocení výuky na gymnáziu: Výpovědi sexty A. Pedagogická orientace. ̶ Janík, T., & Slavík J., et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita. ̶ Scheerens, J. (2004, březen). Review of school and instructional effectiveness research. Příspěvek prezentován na EFA Global Monitoring Report to UNESCO. Dostupné z http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001466/146695e.pdf ̶ Starý, K., & Chvál, M. (2009). Kvalita a efektivita výuky: Metodologické přístupy. In M. Janíková & K. Vlčková, et al., Výzkum výuky: Tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody (s. 63-81). Brno: Paido. ̶ Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., & Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů: Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum. 13