Psychologie výchovy a vzdělávání (osobnost, motivace, potřeby, aspirace) Semestr: podzim 2013 Pojem osobnost v psychologii Charakteristiky osobnosti - temperament – spíše biologická predispozice (souvisí s emocemi) - charakter – ovlivněn společností - rys – přetrvávající charakteristika individua, která jej umožňuje odlišit od okolí Integrativní model osobnosti (biopsychosociální model) Mnohonásobná osobnost – ztratí se jednotnost osobnosti; v „jednom těle“ žijí „dva lidé“ (či více), většinou aniž by o sobě věděli (zfilmovaný skutečný případ „tří tváří Evy“) Dynamika osobnosti Temperament, charakter – „statika“, popis osobnosti Dynamika – motivy a principy lidského chování, slouží k udržení psychického ekvilibria (rovnováhy). Motivace – proč se člověk chová tím kterým způsobem; – proces, který zahrnuje všechny nevědomé i vědomé faktory, které nás vedou k uskutečnění určitých činností a směřování k určitým cílům Motiv – „dispozice“ k procesu motivace; „důvod“ proč se určitým způsobem chováme. Motivace je vlastně také adaptačním mechanismem (adaptace pojmem vyššího řádu). Základní charakteristiky lidských motivů Projevy lidských motivů se liší v různých kulturách i v rámci téže kultury od osoby k osobě (vliv morálních norem, tradic, zvyků); stejné motivy se mohou projevovat různým chováním (příprava na zkoušku na VŠ…); v tomtéž chování se mohou odrážet různé motivy (návštěva divadla…); motivy se často projevují ve skryté formě (krádež – u vrstevníků obdiv, u dospělých zisk); každý jednotlivý akt v chování může být projevem několika motivů. Dynamika osobnosti a procesy adaptace Zvládání (coping) – proces zvládání vnitřních nebo vnějších požadavků, které jsou často pociťovány jako namáhavé nebo překračující možnosti jedince; může mít různé podoby – snaha o aktivní řešení problému, pasivní emocionální reakce (pláč), jiné způsoby (např. prostřednictvím druhých lidí). Obranné mechanismy – cílem uchovat konstantní sebepojetí a zmírnit či odstranit úzkost vznikající jako ( ) následek ohrožení sebepojetí, uchovat psychickou pohodu. Freud: Ego má k dispozici obranný systém proti všemu, co může vyvolávat úzkost. Obranné mechanismy probíhají (většinou) nevědomě – čím silnější mechanismus, tím více energie se musí vynaložit; jestliže se nepodaří úzkost zpracovat hrozí psychické (i fyzické) problémy. Potřeby Potřeba – obecně se tímto pojmem vyjadřuje stav nějakého nedostatku organismu. Potřeby jsou základní motivy, které vyjadřují nedostatky na fyzické nebo sociální úrovni bytí. Člověk je motivován k aktivitě, která vede k redukci těchto potřeb a která je spojena s pocity uspokojení (nasycení, odpočinek, úleva, jistota, úspěch atd.). Základní typy potřeb motivujících žáky:  poznávací (smysluplné poznávání, řešení problémů)  sociální (pozitivní vztahy, někam patřit, vliv, spolupráce…)  výkonové (být kompetentní, potřeba výkonu, vyhnout se neúspěchu/úspěchu)  potřeba perspektivy (mít cíl, strukturovanou budoucnost) Hierarchie potřeb (A. Maslow) Fyziologické potřeby – vývojově nižší (hlad, spánek, sex); Psychogenní potřeby – vývojově vyšší: potřeba bezpečí a jistoty potřeba náležení a lásky potřeba ocenění a uznání (sebeúcta); Potřeba sebeaktualizace a seberealizace – potřeby růstu; tendence být vším, čím člověk může být, potřeba realizovat svůj lidský potenciál (vyskytuje se však u lidí se zajištěnou existencí a u lidí zdravých). Pokud nejsou uspokojeny (v dostatečné míře) potřeby nižší, nedochází k uspokojování potřeb vyšších. U fyziologických potřeb je způsob uspokojování vrozen, u vyšších potřeb je spíše výsledkem učení. Hierarchie potřeb (A. Maslow) Neuspokojování potřeb 1 U jedinců v tomto případě dochází k frustraci či deprivaci – záleží na povaze a délce neuspokojování potřeb. Frustrace – stav zklamání, zmarnění, většinou je vyvolána překážkou na cestě k cíli, ohrožením, oddálením nebo znemožněním uspokojit potřebu. Překážka může být vnější (fyzická) nebo vnitřní (psychická – výčitky svědomí, pocity viny,…) Odolnost vůči ní je různá; skutečnost, která brání uspokojení Frustrační tolerance – míra frustrace, kterou snášíme bez porušení ekvilibria, psychické homeostázy Neuspokojování potřeb 2 Deprivace (někdy označována jako dlouhotrvající frustrace?) psychický stav vzniklý následkem takových životních situací, kdy subjektu není dána příležitost k uspokojení některé jeho základní (vitální) psychické potřeby v dostačující míře a po dosti dlouhou dobu u dětí ohrožuje samotný jejich vývoj (viz Langmeier, Matějček) typy: podnětová (sezorická), citová (emoční), sociální deprivace (sociální izolace) Stres – působení nadměrně silného podnětu po delší dobu; situace psychické zátěže Mechanismus stresu: poplachová reakce (aktivace) → rezistence → adaptace → (pokud ne) tak vyčerpání Motivace v pedagogickém kontextu 1 Motivace a cíle  přistoupit k řešení problému, změnit okolnosti, vyřešit situaci  vyhnout se řešení problému, nezasahovat do okolností, neřešit situaci, uniknout z ní. Nověji: výkonový vs. úkolový přístup (souvisí i s charakteristikou učitelů a celých škol…) Výkonové cíle (normativní cíle) stálé srovnávání jedince s ostatními, hodnocení jeho schopností a postihy za neúspěch (problém: naučená bezmocnost). Učební cíle (úkolové cíle) vedou ke zdokonalování sebe sama, ke snaze dosáhnout vysoké, až mistrovské úrovně. Žák se snaží zdokonalovat vlastní kompetenci, naučit se nových věcem. Motivace v pedagogickém kontextu 2 Motivace a výkon Složky výkonové motivace: naděje na úspěch, která se projevuje snahou dosáhnout vysokého výkonu a dále strach z neúspěchu, jenž se projevuje snahou vyhnout se výkonovým situacím. Procesuální model motivace situace, v níž se jedinec nachází (aspirační úroveň)→ jedincovo jednání → výsledek jednání → následky pro jedince aspirační úroveň – úroveň cílů, které si jedinec vytyčuje a jejichž dosažení očekává (jak vysoko si žák „nastaví laťku“) (viz seminář, Bourdon) Problémy: u žáků – odhad svých schopností a dovedností, přeceňování se, podceňování se u učitelů – snaha o posuzování a stanovování aspirační úrovně žáků („lepší“ žák dostává náročnější úkoly…) Nutnost práce s aspirační úrovní žáků! Motivace v pedagogickém kontextu 3 Motivace a sebeúcta Strach z případného selhání u žáka aktivuje potřebu chránit si sebeúctu, motivuje ho k tomu, aby se snažil vyhnout se takovým rizikovým situacím anebo (když už nastávají) se z nich pokusil uniknout. Obranné strategie záměrného sebeznevýhodňování (self-handicapping) – jedinec cíleně připravuje sociální okolí i sám sebe na selhání; upozorňuje na překážky, které komplikují úspěšný průběh činnosti i její úspěšný výsledek. Jedinec si sice udržuje self-efficacy*, ale snižuje se jeho kognitivní angažování se, snižuje se i jeho úsilí, tlumí se autoregulace a tím vším se zvyšuje riziko selhání. * jedincem vnímaná osobní zdatnost