Alternativy a inovace ve školním vzdělávání Méně vyučování, více učení Jaké podoby může mít škola? Napište jednou nebo dvěma větami, co podle vás znamenají následující pojmy:  Alternativní škola  Klasická škola  Funkce alternativní školy Prodiskutujte definice s kolegy. Nakolik jste se v definicích shodli? Než začneme Typy alternativních škol Reformní školy „Nové školy“ Škola Montessori Waldorfská škola Daltonský plán Jenská škola Freinetova škola Moderní alternativy Začít spolu Zdravá škola Domácí vzdělávání Čtením a psaním ke kritickému myšlení Angažované učení Definice: Alternativní školy Rýdl: „alternativní školy jsou ty, které pracují na základě partnerského přístupu k dětem a respektu k jejich individuálním potřebám“ Průcha: „alternativní vzdělávání je obecný termín označující takové vzdělání, které je odlišné od vzdělání nabízeného státem nebo jinými tradičními institucemi; alternativní školy jsou obvykle spojeny s radikálními koncepcemi vzdělávání, jako je např. odmítání formálního kurikula či formálních metod výuky“ Definice: inovativní škola Rýdl: „inovativní škola je taková, která prosazuje metody a formy práce umožňující naplňovat pedagogické principy alternativní pedagogiky, jejichž důsledkem je zdravý a přirozený vývoj jednotlivců.“ Koťa: „inovativní školy se snaží o proměnu v rámci běžné školy. Kladou důraz na osobnostní a sociální rozvoj žáka, na konstruktivistické způsoby ve zprostředkování poznání, na integraci ve vyučování… na spolupráci školy, rodiny, obce.“ Ideové východisko 1. Jean-Jacques Rousseau (1712-1778)  „člověk je od přírody dobrý“  přírodní růst jedince  nezasahování, negativní výchova, romantismus 2. Ellen Keyová (1849–1926)  Století dítěte (1900, 1901 česky)  proměna učeného dítěte (objekt) v dítě učící se (subjekt)  volný prostor pro svobodný rozvoj dítěte 3. Lev Nikolajevič Tolstoj (1828-1910)  Jasná Poljana (1849)  výchova je násilí  nepovinná docházka 4. Josef Úlehla (1852-1933)  samoučení žáků  vnitřní potřeba dítěte  práce a zkušenost  české školy ve Vídni, pokus Boženy Hrejsové ve Strážnici, Lipov u Strážnice Nové školy  koncem 19. stol. v Evropě  Anglie, Německo, Francie, Švýcarsko Charakteristiky  Internátní, změna kurikula, emoce, spiritualita, učení z přímé zkušenosti (ne knih), ne fyzické tresty, individuální rozdíly mezi žáky Nové školy  Cecil Reddie (1889): škola v Abbotsholm  J. H. Bedleys (1893): škola Badales  Herman Lietz (1897): Německo Nové školy  Ovide Decroly (1907): zakladatel reformní linie ve Francii a Belgii  Alexandr S. Neill (1921): Summerhill Neill: Summerhill  radikální škola  antiautoritativní výchova  odmítání jakékoliv náboženské indoktrinace Neill: Summerhill  nepovinná výuka  absence disciplinárního opatření  princip samosprávy  cílem výchovy je štěstí jedince web Video protesty Pokusné školy  A) individualistické školy - ideový zakladatel školy (1880-)  B) organizované - povolené zák. r. 1929 Pokusné školy v Česku  po I. svět. válce  cílem škol je hledat lepší metody, způsoby organizace, celkové koncepce školy  založené na podrobném plánu  idea (volná škola, pospolitost, pracovní škola)  přesná kontrola pokusu  slouží školské reformě  angažovaní učitelé Individualistické školy  Josef Úlehla: volná škola  Božena Hrejsová: projektové učení  Mužíkova pokusná škola v Praze (Tolstoj)  Bartoňův Domov lásky a radosti (1910)  Eduard Štorch: Dětská farma a škola v přírodě na Libeňském ostrově (1926- 1930) 9.00 příchod, prezence, vztyčení vlajky 9.00-10.00 čeština 10.00-10.15 proběhnutí po farmě 10.15-11.00 dějepis 11.00-11.05 dechová cvičení 11.05-12.00 němčina 12.00-12.30 příprava oběda 12.30-13.00 oběd 13.00-14.00 odpočinek 14.00-15.00 přírodopis 15.00-15.05 přestávka 15.05-16.00 náboženství 16.00-17.00 koupání, tělocvik 17.00 svačina 17.00-19.00 práce na zahradě, hry 19.00 odchod domů Individualistické školy  Ferdinand Krch, Ladislav Švarc, Ladislav Havránek: Dům Dětství v Krnsku (1919)  František Bakule: Bakulův ústav Znaky individualistické školy  Pedagogický romantismus  Víra v přirozený vývoj  Svoboda dítěte (přirozené podmínky, dítě plánuje svoje učení se)  Žádné pevné kurikulární plány Organizované školy  Václav Příhoda  kritika dvojkolného systému  vnitřní diferenciace školy  jednotná škola  odmítnuto Maria Montessori (1870-1952)  nepřímá výchova  nechat rozvinout božský plán v dítěti  spolupráce dětí je upozaděna  důraz na individuální práci žáka video Montessoriovská škola  1907 otevírá v Římě dětský domov (casa di bambini) pro děti od 3 do 7 let  didaktické materiály odkaz  „Pomoz mi, abych to dokázal“. Montessoriovská škola  projektová výuka  individuální práce  soustředění dítěte  slovní hodnocení Waldorfská škola  zakladatel Rakušan, filosof Rudolf Steiner  svoboda dítěte  náboženská výchova Antroposofie „Soustava končetin v nás je začleněna do kosmu a kosmos ji přitahuje, má k ní sympatii, jako vůči hlavě má antipatii. V hlavě se setkává naše antipatie s antipatií kosmu, obě se tam srážejí. Zde, ve vzájemném srážení našich antipatií s antipatiemi kosmu, vznikají naše vjemy. Všechen vnitřní život, jenž vzniká na druhém pólu člověka, pochází z láskyplného sympatického objetí soustavy končetin v nás kosmem.“ (R. Steiner) Waldorfská pedagogika  Teorie eurytmie:  Fyzické tělo (rozvoj do 7 let)  Éterické (7-14 let)  Astrální (14-21 let)  Učení v epochách  Důraz na esteticko-výchovné předměty  Slovní hodnocení  Neexistence učebnic www Daltonský učební plán  Zakladatelka Helena Parkhurstová (1886-1973) založila 1919 americkém Daltonu experimentální střední školu  Odlišná organizace výuky  Daltonský laboratorní plán www Daltonský učební plán  Smlouva žáka a učitele  Principy  svoboda  spolupráce  samostatnost Freinetova moderní škola  zakladatel Celestin Freinet (1896-1966)  www Freinetova moderní škola  zakladatel Celestin Freinet (1896-1966)  tápavá zkušenost dítěte  pracovní výchova  vlastní aktivita žáků  činnostně orientovaná výuka Freinetova moderní škola  sociální učení ve skupinách  volný text  školní tiskárny  korespondence  kritika zúžení dítěte na racionální bytost Moderní alternativy Zdravá škola  V ČR Miluše Havlínová  Světová zdravotnická organizace  Navazuje na projekty zdravé město,…  Základem je uspokojování lidských potřeb tak, aby člověk ve výchovně vzdělávacím procesu necítil stres a psychické i fyzické nepohodlí  V ČR zdravé MŠ, ZŠ i SŠ Tři pilíře Zdravé školy 1. Pohoda prostředí(fyzické, sociální, organizační) 2. Zdravé učení(smysluplnost, praktická využitelnost, ) 3. Otevřené partnerství (škola jako model demokracie, škola jako kulturní a vzdělávací středisko obce) asi 200 škol Step by Step ČR  ISSA International Step by Step Assotiation  Individualizace, učební prostředí, zapojení rodiny, techniky smysluplného učení, plánování a evaluace, profesionální rozvoj, sociální inkluze  Měření kvality učitelů  61 MŠ, 44 ZŠ, 14 SŠ  V ČR začíná být populární (www) Domácí vzdělávání  r. 1998 experimentální, od r. 2005 zákon (561/2004 Sb. §41)  300 dětí ročně  dvakrát ročně přezkoušení ve škole  učitelé mohou docházet do rodin Domácí vzdělávání: argumenty PRO  podporuje jedinečnost dítěte – vlna odškolnění (Illich: Odškolnění společnosti 1973)  škola nemá dobré nástroje  rodina má pozitivní vliv na děti  rodiče se mohou lépe postarat o dítě se specifickými nároky  domácí vzdělání probíhá často mimo domov  ve škole panuje neosobní přístup  osobní růst rodiče Domácí vzdělávání: argumenty PROTI  škola zabezpečuje sekundární socializaci  škola je přechodovou institucí  zrod lidského jedince v kulturním smyslu  formalizované učení  systematické a hlubší poznání  „zveřejnění individua“  ochrana před nedostatky v rodině  pravidla jako předpoklad autonomního rozvoje Rysy alternativních škol 1. pedocentrismus 2. aktivní škola 3. komplexní výchova dítěte 4. škola je společenství 5. učení z života pro život Funkce škol  kvalifikační  integrační  personalizační  socializační Funkce alternativních škol  kompenzační  diverzifikační  inovační Kritika alternativních škol 1. Chybí důkazy 2. Není možný přenos inovací 3. Dnes již nejsou „alternativami“ 4. Nejsou otevřené jako evropský model vzdělávání Literatura  Illich, Ivan. Odškolnění společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001.  Pol, Milan. Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? 1996.  Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2004  Prokop, Jiří. Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. 2005.  Václavík, Vladimír. Cesta ke svobodné škole. 1997.  Faucher, Francois. František Bakule. 1999. Internetové odkazy http://www.montessoricr.cz/ http://www.youtube.com/watch?v=OM1Gu9KXVkk http://www.iwaldorf.cz/ http://www.zshusovabrno.cz/dalton-na-nasi-skole/ http://www.sbscr.cz/ http://www.pau.cz/cs/