Komunikace ve školní třídě Proces učení: zóna nejbližšího vývoje (Vygotskij) -Vzdálenost mezi aktuálním stupněm rozvoje a potenciálním stupněm rozvoje, který je podmíněn vedením dospělého nebo spoluprací se schopnějšími vrstevníky. Proces učení: koncepce lešení (Bruner) -Proces, který umožní jedinci řešit problém, splnit úlohu nebo dosáhnout konkrétního cíle, který přesahuje hranice neasistovaného úsilí. Komunikace ve školní třídě Komunikace je „základním prostředkem realizace výchovy a vzdělávání prostřednictvím verbálních a nonverbálních projevů učitele a žáků“ (Gavora, 2005, s. 25) Komunikace = vzdělávací proces V čem se výuková komunikace liší od komunikace běžné? Co je pro ni charakteristické? Specifika výukové komunikace Dominance učitele:  pravidlo 2/3 9/24 25/1 Rozložení komunikačního času Specifika výukové komunikace Dominance učitele:  otevírání komunikace  organizace komunikace  evaluace Specifika výukové komunikace Kolik je hodin? Půl páté. Dobře. Kolik je hodin? Půl páté. Děkuji. Struktura výukové komunikace otázka (I) odpověď (R) zpětná vazba (F) U: Je delfín ryba? Ž:Ne. U: Ne, nahlas! Není to ryba! Přibližně 45 otázek na jednu vyučovací hodinu (1992: 84; 1998: 88) Otázky učitele (I – R – F) Otázky učitele (I – R – F) I-R-F: Iniciace učiteleOtázky učitele (I – R – F) Vyšší kognitivní procesy Nižší kognitivní procesy I-R-F: Iniciace učitele Otevřené otázky Uzavřené otázky Otázky učitele (I – R – F) Vyšší kognitivní náročnosti Nižší kognitivní náročnosti I-R-F: Iniciace učitele U: Je to otec budoucí velice významné císařovny, Marie Terezie. Jmenuje se, Honzo (na žáka)? Karel? Ž Honza: Karel Šestý. U: Karel Šestý. Uzavřená otázka nižší kognitivní náročnosti Vytvořte skupiny a zamyslete se, kdy se ve výuce hodí daný typ otázky. U: Řekněte mi, co všechno je součástí kultury. K: Sochy. U: Ano, sochy. Dál? D: Domy. U: Ano. Otevřená otázka nižší kognitivní náročnosti U: Jaký typ metrické stopy Mácha v Máji použil Ž: Jamb? U: Ano. Je to Byl pozdní večer. Uzavřená otázka vyšší kognitivní náročnosti U: Tak, Ondro, řekni prosím tě, proč myslíš, že je Aragorn hrdina? Ž: Mně připadá, že nejdřív měl strach, ale překonal ho a vedl vojsko do bitvy, do vítězné bitvy a prostě rozhodl se vzít na sebe to břemeno a tím vlastně všem pomohl k úspěchu. U: Hmm, takže pro tebe to hrdinství spočívá v překonání sebe sama, které tady vedlo ke šťastnému konci. A byl by podle tebe hrdina, i kdyby nevyhrál? Otevřená otázka vyšší kognitivní náročnosti V návaznosti na uvedené typy otázek vytvořte jednu otázku od každého typu, a to v souvislosti s předmětem, který v budoucnu budete vyučovat. 52% 9% 25% 14% Uzavřené nižší kognitivní náročnosti Otevřené nižší kognitivní náročnosti Uzavřené vyšší kognitivní náročnosti Otevřené vyšší kognitivní náročnosti Distribuce otázek v běžné výuce (2. stupeň, humanity) Distribuce otázek v běžné výuce Jakým způsobem by podle Vás mělo vypadat rozložení otázek ve výuce? 52% 9% 25% 14% Průměrně 90 odpovědí v jedné vyučovací hodině Počet slov 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10-14 15-19 20 + Celkem replik 1300 473 302 165 123 88 72 56 44 99 35 75 % 45,9 16,7 10,7 5,8 4,3 3,1 2,5 2 1,6 3,5 1,2 2,7 Žákovské odpovědi (I – R – F)  Snaha o správnou odpověď (uhodnutí myšlenek učitele) Žákovské odpovědi (I – R – F) U: Ano, vzhůru. Tak, a teď tam mám dole ta slova k zapamatování. (Ukazuje na slova na tabuli.) Proč si ta slova musíme pamatovat? ŽŽ: Protože si je nemůžeme odvodit. U: Ano, totiž tam funguje takzvaná spodoba co? ŽŽ: Znělosti. U: Znělosti. Co je to spodoba znělosti?  Mechanismus tzv. nepravých odpovědí Žákovské odpovědi (I – R – F) U: Dobře. Jak se nazývá poplatek…? Ž Petr: Tribut. ŽŽ: Tribut. U: Petře, kdybys počkal. Takže jak se nazývá poplatek, který platil kníže Mojmír východofranckému Ludvíku Němcovi? Ž Jarda: Tribut. U: Dobře. Žákovské odpovědi (I – R – F) Zpětná vazba učitele (I – R – F)  Verifikační U: Jaká je lepší pozice, pro žadatele o hypotéku? Mít smlouvu na dobu určitou, nebo neurčitou? Ž: Neurčitou. U: No, neurčitou, samozřejmě. Zpětná vazba učitele (I – R – F)  Formativní hodnotící U: Takže můžu někoho poprosit, aby nás seznámil se životem této spisovatelky? Terezko, zkus. (vyvolává hlásící se žákyni) Ž Terezka: Narodila se roku 1953 v Olomouci, dětství kromě prvních tří let prožila v Praze, v roce 1983 emigrovala s rodinou do Rakouska. Psala divadelní hry a knihy, především pro děti a mládež. V roce 1995 se vrátila zpátky do Česka, dnes pracuje jako spisovatelka a scénáristka. Po maturitě na gymnáziu Jana Nerudy nemohla dále z politických důvodů studovat. U: Výborně. Já myslím, že to bylo úplně úžasné. Jenom jde o to, když teď mluvíš o současnosti, tak to gymnázium ona určitě studovala před lety. Takže je potřeba ty informace pěkně seřadit chronologicky, jak jdou za sebou. Zpětná vazba učitele (I – R – F)  Formativní s lešením Ž Matěj: Naše soustava se skládá z osmi planet a z toho jedna je Země. Planety obíhají kolem osy, středem Sluneční soustavy je Slunce. Planety jsou v tomto pořadí: Merkur, Venuše, Země, Mars, Jupiter Saturn, Uran, Neptun. U: No, není to zlé, ale vadí mi, že se otáčí kolem osy, jo. Ale tam, představ si, že máš planetu a máš osu tady. (kreslí na tabuli planetu a mimo ni kreslí osu) Myslíš, že se ta planeta otáčí takhle dokola? (ukazuje, jak by se planeta mohla otáčet) Ž Matěj: Ne. U: Takže kolem jaké osy? Ž Matěj: Kolem své. U: Tam musí být kolem své osy, jo? Takže … kolem osy, točí se kolem osy … musí to být tedy naprosto přesné. Zpětná vazba učitele (I – R – F)  Formativní metakognitivní U: Jaký je to verš? Ž: Střídavý. U: Ano. Takže ty ses nejprve podívala na konce veršů a tak jsi sledovala, kde dochází ke zvukové shodě. 94 % 77 % 6 % 23 % Negativní zpětná vazba Pozitivní zpětná vazba Verifikační Formativní Zpětná vazba v běžném vyučování Otázka: na zapamatování Odpověď: krátká, správná Zpětná vazba: nerozvinutá Jaká je komunikace ve škole?  Dialog mezi učitelem a žáky (střídání perspektiv)  Žáci jsou aktivní a angažovaní  Dominují vyšší myšlenkové procesy Dialogické vyučování  Otevřené a myšlenkově náročné otázky učitelů  Rozvité odpovědi žáků  Rozvinutá zpětná vazba  Kladení otázek žáky  Diskuse Klíčové rysy dialogického vyučování  Zvýšení porozumění vyučované látce  Rozvoji argumentačních schopností  Rozvoj kreativity  Rozvoj schopnost učit se Užitečnost dialogického vyučování U: Proč je podle vás to chování Dona Quijota nesmyslné? Ž 1: Že někdo tam staví půl roku mlýn, aby mohl namlít mouku a on tam přijde ňákej rytíř a začne, začne jim tam ničit ten mlýn. Tak dává to smysl? Ž 2: Ne. Ž 3: Je paranoidní. Ž 2: Jo, přesně tak. Ž 4: Já si myslím, že každá činnost nebo každé chování člověka má nějaký smysl. Ž 1: Kvůli tomu, že si někdo myslí, že to co dělá je smysluplné, neznamená, že je to ve skutečnosti smysluplné. Ž 4: Ale pro toho člověka to je smysluplné. (…) Dialogické vyučování v praxi