Žák jako subjekt vzdělávání Determinanty při vstupu do vzdělávání, faktory žákovské úspěšnosti, proces učení Třída vs. žáci Třída vs. žáci Determinanty na straně žáků Vrozené charakteristiky, které se promítají do procesu vyučování a učení: 1. pohlaví 2. národnost 3. rasa Determinanty na vstupu do vzdělávacího systému Determinanty na straně žáků 4. kulturní kapitál (Pierre Bourdieu) -sociální kapitál -ekonomický kapitál -KK: vtělený, objektivizovaný a institucionalizovaný Determinanty na vstupu do vzdělávacího systému Determinanty na straně žáků 5. dominantní jazykový kód (Basil Bernstein) -rozvinutý kód -omezený kód Determinanty na vstupu do vzdělávacího systému Determinanty na straně žáků 6. Inteligence – dispozice pro myšlení a učení -Velikost mozku (1,5 %) Determinanty na straně žáků Binet – obecný duševní potenciál -IQ není pouze dědičné (fluidní vs. krystalická inteligence, Cuttel) Determinanty na straně žáků Sociální teorie inteligence – užitečnost v prostředí Gardner: mnohočetná inteligence řečová, jazyková logicko-matematická prostorová hudební pohybová Interpersonální Intrapersonální Sternberg: analytická, tvořivá a praktická inteligence Determinanty na straně žáků 7. Učební styl = svébytné postupy při učení -Metakognitivní potenciál člověka -Do velké míry souvisí s určitou smyslovou citlivostí (vizuální, verbální nebo kinestetický typ) Faktory uvnitř vzdělávacího systému Jaké faktory působí na úspěšnost žáka uvnitř vzdělávacího systému a jakým způsobem? Faktory uvnitř vzdělávacího systému 1. uspořádání vzdělávacího systému (diferenciace, složení žáků ve třídě) Faktory uvnitř vzdělávacího systému 2. klima školní třídy a školy 3. složení učitelského sboru Faktory uvnitř vzdělávacího systému 4. Typizace žáků ze strany učitelů Naše přesvědčení Naše jednání Cizí přesvědčení Cizí jednání Faktory uvnitř vzdělávacího systému 4. Typizace žáků ze strany učitelů Naše přesvědčení Naše jednání Cizí přesvědčení Cizí jednání Sebenaplňující proroctví