Kdo/Co je nejdůležitější ve škole? Vložte odpověď do Menti.com Žák (student) a jeho osobnost, styly učení, studenti digitálního věku … Žák a vzdělávání • Žák je účastník výchovně vzdělávacího procesu • Žák je osobnost • Na vnitřních podmínkách osobnosti žáka a učitele, jakož i na kvalitě jejich vzájemné interakce závisí do značné míry i kvalita výchovného působení (Grecmanová, 1999) Osobnost (žáka) • Osobnost = každý člověk s jedinečnou strukturou svých psychických vlastností a dispozic (Pedagogický slovník, 2009) • souhrn momentů: vlastností, procesů, stavů, návyků, postojů • systém: uspořádání, struktura momentů • rozdíl, jedinečnost: odlišnosti mezi lidmi Osobnost žáka • Osobnost se vyvíjí, protože osobností se člověk nerodí, ale stává. • Proces formování osobnosti je procesem permanentním a je podmíněn jak faktory biologickými a sociálními, tak vlastní činností jedince. Lze člověka vychovávat/vychovat? Lze člověka vzdělávat? Otázka vychovatelnosti a vzdělavatelnosti člověka 1/2 • Výchovný pesimismus – Na dítě se nemá působit výchovně, protože to nemá smysl nebo je to škodlivé. Dítě se vychovává samo na základě působení svých biologických daností, případně zásluhou podnětného prostředí (J. J. Rousseau, M. Montessori). • Pedagogický utopismus – výchova je příčinou rozdílů mezi lidmi, přeceňování výchovy a nedoceňování ostatních faktorů (J. Locke – tabula rasa). Otázka vychovatelnosti a vzdělavatelnosti člověka 2/2 • Pedagogický optimismus – víra v moc výchovy s ohledem na biologické danosti člověka (J. A. Komenský) • Pedagogický realismus – předpoklad působení všech vnitřních i vnějších faktorů ve vzájemné propojenosti a podmíněnosti, vychovávaný je považován za aktivní prvek, který se sám ovlivňuje a reguluje. Co ovlivňuje vzdělávání … na straně žáka (učení) aneb o vstupních determinantách vzdělávání Co ovlivňuje vzdělávání/učení/úspěch žáka ve škole? Charakteristiky žáků jako vstupní determinanta edukačních procesů • Kognitivní (inteligence, schopnosti, styly učení) • Afektivní (postoje, motivace, potřeby) • Fyzické (rozdíly věkové, pohlaví) • Sociální a sociokulturní (vzdělanostní úroveň rodiny, etnická příslušnost) Sociální rozdíly na úroveň školní úspěšnosti má velký vliv rodinné prostředí: vzdělání rodičů, kulturní prostředí, ve kterém se dítě vyskytuje, ekonomická úroveň rodiny (v některých výzkumech) (Průcha, 2005) • Jak se nejlépe učíte? • Co je váš „nejefektivnější“ postup při učení? • Co k učení potřebujete? Vložte odpověď do Menti.com Styly učení • styl = pravidelnost ve způsobu nebo formě lidské aktivity • Styly učení: „postupy při učení, které jedinec v určitém období preferuje, postupy svébytné svou orientovaností, motivovaností, strukturou, posloupností, hloubkou, elaborovaností (propracovaností) či flexibilitou“ (Mareš, 1998, s. 75) Styly učení • vyvíjejí se z vrozeného základu a v průběhu života se proměňují • jsou méně závislé na obsahu učení • neexistuje přitom „špatný“ nebo „ideální“ učební styl, ale jde spíše o to, že k cíli mohou vést různé cesty, protože každý člověk má svůj individuální způsob učení Učební styly Vizuálně verbální styl • učí nejlépe tehdy, když jsou informace prezentovány vizuálně a v písemné podobě • studium z knih, učebnic, poznámek z výuky a je pro ně rovněž výhodné, pokud vyučující doplňuje výklad poznámkami na tabuli nebo má prezentaci, která obsahuje hlavní body přednášky apod. • tendují spíše k individuálnímu studiu Vizuálně nonverbální styl • nejlépe se učí, když jsou informace předkládány vizuálně ve formě obrázků nebo diagramů, případně jsou schopni se dobře učit prostřednictvím animací, videa nebo map • preferuje pracovat nezávisle, nemívají daleko k umění a různým vizuálním prezentacím Hmatově-kinestetický (pohybový) typ • učí se nejlépe tehdy, když mohou být v rámci učení aktivní, zabývat praktickými aktivitami nebo problémy • příkladem tak může být učení v laboratořích nebo třeba hraní rolí apod. • studenti bývají schopni sebeřízení a pokud pracují na nějakém problému, mohou bezprostředně aplikovat svoje nově nabité znalosti a dovednosti při jeho řešení Auditivně verbální typ • se nejlépe učí, když jsou informace prezentovány v auditivní formě • dobře se učí z přednášek nebo s diskuzí s kolegy nebo z audio nahrávek apod. • při učení těmto studentům pomáhá například přeříkávání si učiva, případně jeho nahrávání vlastního hlasu na diktafon a poté jeho přehrávání apod. Možnosti diagnostiky stylů učení • Pozorování žáků při učení • Procesuální diagnostika postupu při učení pomocí počítače • Analýza subjektivních výpovědí žáků • Volný rozhovor se žáky o jejich učení • Analýza produktů učení žáků (zápisky v sešitě, písemné a grafické práce) Praktický dopad různých stylů učení • Učitel by měl znát svůj styl učení. • Neměl by zapomínat na to, že žák může mít jiný styl učení než on. • Učitel by se měl snažit předávat informace různým způsobem, aby vyhověl těm, kteří lépe vnímají sluchem, zrakem nebo pohybem. Studenti v době digitálních médií • WEB 2.0 (wiki, weblog, sociální sítě) • Dnešní studenti s ICT vyrostli a používají je = tzv. net generation, i-generace • Net generation se učí jinak?! (Oblinger, Oblinger, 2005) Free Powerpoint Templates Page 24 Charakteristiky digitální generace • M. Prensky – 2001 (digital natives) • Nástup technologií, singularita, nespojitý vývoj, nelze se vrátit k dřívějšímu stavu • Děti se učí jinak, mění se mozek • Dnešní vzdělávání/škola je nevyhovující • Digitální domorodci x digitální imigranti Free Powerpoint Templates Page 25 Charakteristiky digitální generace • ... pohledem výzkumu • Řešení několika úkolů najednou, rychlé přechody od jednoho úkolu ke druhému (tzv. multitasking, multiprocessing) Free Powerpoint Templates Page 26 • Preferují učení prostřednictvím obrazových či zvukových materiálů (videa), před učením se z textu (snadno čtou vizuální informace) – rovněž „nová gramotnost“ (PISA) • Mají osvojené vizuálně-prostorové dovednosti (dokážou propojovat virtuální a fyzický svět) (Oblinger, Oblinger, 2005; Brown, 2002) • Výzkum Internet v České republice 2014 (Lupač, Chrobáková, & Sládek, 2014): uživatelé ve věku 15 až 29 let jsou průměrně online 30 hodin týdně. • EU Kids Online (Holloway, Green, & Livingstone, 2013): děti začínají využívat digitální technologie ve stále útlejším věku • České děti podle autorů podkapitoly o České republice patří ke skupině velmi zdatných uživatelů internetu spolu s dětmi ze severských zemí a Nizozemska • Nemění se tolik samotné učení, ale spíše se proměňuje kontext učení, očekávání spojovaná s učením či výukové postupy (Ellis, Goodyear, 2009) Free Powerpoint Templates Page 30 Charakteristiky digitální generace – nový pohled • M. Prensky – 2009 • Digitální moudrost (digital wisdom) založena na: - digitální technologie umožňují rozšířit naši vrozenou kognitivní kapacitu, - zlepšení či rozšíření našich schopností a dovedností díky rozumnému používání digitálních technologií. Free Powerpoint Templates Page 31 Co se mění v učení studentů v době digitálních technologií? • Čas a prostor: Mění se představa času a prostoru v souvislosti s učením ... ...není důležité místo ani doba, kdy se učí. • Přenositelnost: Mizí rozdíl mezi používáním moderních technologií při učení a v ostatních životních situacích. Free Powerpoint Templates Page 32 • Personalizace: Studenti si „upravují“ prostředky moderních technologií tak, aby vyhovovaly jejich potřebám... ... používají současně počítače, internet a knihy. (osobní učební prostředí - personal learning environment) GONOLE G., et al. „Disruptive Technologies“, „Pedagogical Innovation“: What's New? Findings from an In-Depth Study of Students' Use and Perception of Technology. Computers and Education, 2008.