Kaufmann J-C. (2010, orig. 2007): Chápající rozhovor. Sociologické nakladatelství, Praha, 151s., ISBN 978-80-7419-033-9 1. Rozhovor se vzpírá metodologické formalizaci, jde o řemeslo, brikoláž (poraď si s tím, co je po ruce), abstraktní modely pěkně vypadají, ale těžko se aplikují 2. Rozhovor – úsporný, přístupný, zdravý rozum – ale je podezřelý: podle čeho vzorek?jaká kritéria?co je pravda?reprezentativní? 3. Požadavky náročné, ztráta sebedůvěry, dvojí jazyk, metodologie?????odkazy 4. Etnologická práce s informátory, polořízený rozhovor, silná vnitřní koherence, ale ne podle obvyklých imperativů 5. Předivo manželství a Ženská těla, mužské pohledy 6. Chápající = ve weberovském významu: intropatie je pouhým nástrojem určeným k vysvětlení – nikoliv cíl ani intuitivní porozumění samo pro sebe 7. Cíl metody = vytvoření teorie, ale zdola, z terénu pro uchopení sociálních procesů 8. Charles Stuart Mills – intelektuální řemeslník, sociologická imaginace – ale přesná pravidla 9. Expertní vědění (kompiluje a třídí fakta) vs. teoreticky zaměřený výzkum ( ten přetváří vnitřní stavbu vědění) 10. Průmysl informační společnosti s vylepšovanými nástroji, neosobními technikami - výroba a dodávka dat s interpretací, komentářem, fakty, čísly…agentury, instituty atd. 11. Interpretace má zajistit objektivitu na úkor teorie, předvádí data, posedlost metodologickými technikami 12. Intelektuální řemeslník podle Millse 13. Student by měl umět zkonstruovat vědecký objekt – nástroje a terén….výzkumný učedník 14. Industrializace výroby dat vede k zeslabení teoretické debaty, debata o metodě? A co teoretická invence? 15. Mnohost metod ( multiple method)…vedení chápajícího rozhovoru…spíše než dotazník – naslouchání mluvčího….rozhovor explorační, ilustrační 16. Pochopení , nebo měření? Bohatost materiálu. Vsuvka: ne kvantitativní vs. kvalitativní, ale povrchový a hlubinný 17. Neosobní rozhovor – ztráta plastičnosti. Lépe: aktivní tazatel. 18. Standardizovaný rozhovor je povrchový 19. Rozmanitost, komplexita, záhyby, zamlčování, hlubší obsah…smyslu se nelze vyhnout 20. Běžné vědění a snaha o objektivizaci proti subjektivismu, technika ji všk nevytvoří 21. Klasika: formulace hypotézy založené na ucelené teorii, definování ověřovacích technik 22. Chápající rozhovor: v terénu se neverifikuje, ale konstruuje objekt – vytváří teoretický model 23. Neosobní rozhovor: slouží k verifikaci a sběru dat…vzorek, reprezentativnost, standardy, zdrženlivost 24. Běžné vědění je poklad, plynule navazuje na vědecké…postupná objektivizace vzdalováním spontánnosti 25. Nejdříve nasáknout terénem ( Strauss), představa je na začátku, postupně konstruovat objekt……grounded theory ( vychází z faktů) 26. Obyčejný člověk nás může mnohému naučit, náš aparát musí umět přijmout, potřeba zvídavosti a empatie 27. Weber: chápající myšlení se zakládá na přesvědčení, že lidé nejsou pouhými nositeli struktur, ale jsou aktivními tvůrci sociálna, a tím strážci významného vědění, které je potřeba pochopit zevnitř, prostřednictvím hodnotového systému jedinců; začíná tedy intropatií – směřuje k interpretaci a vysvělení ( verstehung + eklärung) 28. Clifford: teorie, která chce být konstruktivní, není systémem, ale nástrojem. Metodologie konfrontuje explikační modely s fakty ( též nástroj)…skloubit teorii a pozorování Další kapitoly od s. 28….