A.Hynek Geografický ústav PřF MU, Brno Kurz Z0132 Urbánní a rurální studia, jaro 2014 E:\UrbanRural\A UrbanRural2014\Intro\Cloke2.jpg }Geografové tráví spoustu času vytvářením reprezentací reality }Slova a podoby/images: obrázky, tabulky, grafy i mapy }Heidegger: pro moderního člověka je svět obrazem }Images jako transparentní modely }Geertz: symbolické odporuje reálnému }Utváření idejí a porozumění světu – lidé vybírají a jednají }Reprezentace utvářejí lidské jednání, jsou performancí, nikoliv reflexí reality, zobrazují ji }Mentální mapy – jsou ´pravdivé´? Jak ukazují místní ´realitu´? }Ukazují jak je odezva města utvářena sociálním statutem, rasou a strachem }Turistické obrázky a skryté ekonomické procesy, stejně tak literatura, konstrukce ´pravd´ }Nebereme celý svět, ale vybíráme, filtrujeme co vidíme a co s tím děláme }Biologicky – tělesné smysly včetně jejich klamání }Pozice – vnímáním prostoru, egocentricky, vlastní zkušeností, cestováním, ne ϕ+λ }Kulturní rámce – vliv sociálních zdrojů, způsobů vidění světa, divácká pozice, D. Harraway- božský klam, mapová zobrazení, úhel pohledu }Pán a paní Andrewsovi na krajinomalbě – výklad viděného a neviditelného, ´viděné a věděné´ }1893 Chicago/svět.výstava - forma reprezentace, pozorovatel jako znalý subjekt – spojitost s politikou: to see is to know }Nádherná cesta Švédskem 1906 – učení o národu nebo Seno (Londýn, 1882), 1.světová válka – realistická korespondence }Lefebvre(1991): reprezentace světa/svět reprezentací – proměny – technologie motorem } }Oběh images/snímků v éře satelitů, globalizace., médií }Moc a kontrola, vojenský význam }Satelitní snímky pro vojenství }Turistické snímky – za jeden den více snímků Paříže než Afriky za celý rok }Co je fotogenické? }Snímky jsou selektivní, vyjadřují touhu turistů }Nereflektují realitu , ale tvarují/shape ji }Novela Dona DeLillo: Bílý šum/White Noise o nejfotografovanější stodole v Americe – snímky snímkujících }Pláž Myrtos na Kefalonii/Řecko – vlastně ani na ni nejdou }Umberto Eco: hyperrealita – kopie významnější než originál }Simulakry – kopie bez originálu (Jean Baudrillard) – neexistující pařížské kavárny, Pán Prstenů (Aotorea/NZ jako Moria) }Film Trója se odehrává na Maltě }Filmová Kefalonie zcela jiná, i lidé než navštěvovaná turisty }Snímky, filmy plní sny, to, co lidé očekávají }Hladová jižní Etiopie dříve vyvážela potraviny }Selektivní portréty lidí a míst, reprezentace předmětem politiky }Images nejen odrážejí realitu,ale působí na jednání, zkušenosti a názory }Intuitivně myslíme, že nejdříve je realita a pak její podoby }Jenže jde o oběh, někdy podoba odpovídá podobě, externí realitu vůbec nepotřebují }Většinu času pracujeme s metaforami, podobami, modely atd. }Jak předpokládáme, že se vztahují k realitě? }Tradičně usilujeme o jejich přesnější reprezentace světa }Perfektní korespondence vede k bizarním závěrům – Borgesova mapa 1:1 }Problém nekonečného regresu – otázka pro Lamu: co je původní? }Empiricismus – data, tvrzení, popisná statistika, která ´mluví´ }Pozitivismus – průzkum, dotazníky, testování hypotéz, kvanitativ. }Fenomenologie – etnografie, přirozený svět, hlubší rozhovory }Existencialismus – vhled, participativní rozhovory, kvalitativ. }Pragmatismus – zúčastněné pozorování, etnografie, jednotlivci }Marxismus – akumulace kapitálu, strukturace společnosti, kvanit. }Post-strukturalismus – pozorování, dekonstrukce dokumentů, diskurz, praktiky, normy, mýty, marginalizace lidí }Feminismus – studium moci, nerovnosti, rozhovory, ohniskové skupiny, etnografie, participativní metody