HUMÁNNÍ GEOGRAFIE – CVIČENÍ 4 Mgr.Tomáš Kubíček CVIČENÍ 1 – NEJČASTĚJŠÍ CHYBY  Normalizovaný výpočet pouze pro vzdálenost  Popisek obrázků dole, tabulek nahoře (udávat zdroje!)  Špatné zdroje literatury!  IDOS (2018): IDS Jihomoravského kraje - vyhledání spojení, https://jizdnirady.idnes.cz/idsjmk/spojeni/ (cit. 15.10.2018).  IDOS (2018): IDS Jihomoravského kraje - vyhledání spojení [online]. [citováno 15.10.2018]. Dostupné z: https://jizdnirady.idnes.cz/idsjmk/spojeni/  MLÁDEK, J. (1992): Základy geografie obyvateľstva. Slov. pedagog. nakl., Bratislava, 230 s.  Závěr – nepopisovat průběh cvičení, nekomentovat MHD, zaměřit se na rozdíly mezi zkoumanými jevy, deformaci prostoru dle sledovaných charakteristik atp.!  Odbyté zpracování schémat  Text zarovnávat do bloku!  Každé cvičení bude obsahovat záhlaví, zadání, vypracování, závěr, seznam zdrojů!  Do záhlaví pište studijní program, geografii mají všichni krom učitelských oborů DEMOGRAFICKÝ PŘECHOD  Hrubá míra porodnosti (natalita) = počet narozených na 1000 obyvatel středního stavu  Hrubá míra úmrtnosti (mortalita) = počet zemřelých na 1000 obyvatel středního stavu  Přirozený přírůstek = HMP - HMÚ  Fáze demografického přechodu:  1. Fáze (high-stationary):  vysoká HMP i HMÚ  2. Fáze (early-expanding):  vysoká HMP, HMÚ klesá  3. Fáze (late-expanding):  pokles HMP, ustálení HMÚ  4. Fáze (low-stationary):  ustálení HMP i HMÚ Obr. 1: Fáze demografického přechodu zdroj: studijní materiály předmětu Demografické proměny plodnosti TYPY DEMOGRAFICKÉHO PŘECHODU 1. Francouzský:  pozvolný pokles obou charakteristik zároveň 2. Anglický:  pokles úmrtnosti za zachování porodnosti  následně porodnost prudce klesá 3. Japonsko-mexický:  pokles úmrtnosti za nárůstu porodnosti  velmi dynamický růst počtu obyvatel https://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.TOTL WITTHAUERŮV DIAGRAM  graf, pomocí jehož lze elegantně vyjádřit vztahy mezi HMP, HMÚ a PP v jednom grafu  prvně použil K.Witthauer v roce 1976  graf rozdělen na kvadranty, které určují vývojová stádia  1. kvadrant – 1. vývojová fáze, nejstarší vývojové stádium (vysoká porodnost i úmrtnost)  2. kvadrant – 2. vývojová fáze, dynamický růst populace (snižování úmrtnosti)  3. kvadrant – 3. vývojová fáze, ustálení populačního růstu (snižování plodnosti) Obr. 2: Witthauerův diagram zdroj: Mládek J. (1992)  osa y = natalita  osa x = mortalita (obrácená osa, začíná nejvyšší hodnotou!!!)  šikmé linie = přirozený přírůstek  vytvoříte do grafu  pro nulový PP hodnoty natality = hodnotám mortality  pro PP 10 hodnoty natality (osa y) budou o 10 vyšší než hodnoty mortality (osa x)  pro PP 20 hodnoty natality budou o 20 vyšší než hodnoty mortality  pro PP 30 hodnoty natality budou o 30 vyšší než hodnoty mortality  linie, rozdělující graf na kvadranty  osa y 25 ‰, osa x 15 ‰ ZADÁNÍ CVIČENÍ  sestrojte Witthauerův diagram  excel, statistica, ručně (oskenovat)  pro 4 státy:  1 z Latinské Ameriky  1 z Evropy  1 ze subsaharské Afriky  1 z JV Asie  data pro roky  1950 – 1955  1975 – 1980  2000 – 2005  2020 – 2025  2045 – 2050  zdroj dat: http://esa.un.org/unpd/wpp/unpp/panel_indicators.htm  údaje crude birth rate (natalita), crude death rate (mortalita)  k datům se dostanete jak skrze „download data files“, tak „interactive data“  pro projekce (2020 – 2025 a 2045 – 2050) berte vždy střední variantu!  ve vypracování cvičení bude tabulka s daty o natalitě a mortalitě a witthauerův diagram  slovně okomentujte, zdůvodněte rozdíly mezi jednotlivými státy, interpretujte vývoj v průběhu let JAK SITO PŘEDSTAVUJU 1950-1955 1975-1985 2000-2005 2020-2025 2045-2050 HMP HMU HMP HMU HMP HMU HMP HMU HMP HMU Uruguay 21,2 10,5 20,5 10,1 15,9 9,5 13,3 9,1 11,1 10,5 Bangladéš 48,3 20,9 44,7 15,2 25,4 6,9 15,9 5,8 10,3 8,8 VB 15,4 11,8 12,1 12 11,4 10,2 12,1 9,6 11,6 10,8 Polbřeží Slonoviny 50,8 24,6 50,5 16,1 36,9 14,4 29,2 9,2 20,8 7,4 Nikdo nebude mít totožné státy s touto tabulkou (maximálně 1 stát může být stejný)! Odevzdání 24.10.2018, resp. 26.10.2018 (včetně). POSTUPV EXCELU 1. tvorba tabulky 2. graf – bodový s vyhlazenými spojnicemi 3. návrh grafu – zvolit styl grafu se zobrazenou mřížkou 4. možnosti osy x – hodnoty v obráceném pořadí 5. vybrat data – položky legendy – upravit – kontrola, zda jsou pro osu x a y vybrány správné hodnoty 6. mechanicky (vložit obrazec – linie) dotvořit kvadranty a znázornění přirozeného přírůstku Děkuji za pozornost! Zdroje: MLÁDEK, J. (1992): Základy geografie obyvateľstva. Slov. pedagog. nakl., Bratislava, 230 s. SEIDENGLANZ, D. (2016): Studijní materiály předmětu Demografické proměny plodnosti. Dostupné z: is.muni.cz (cit. 15.10.2018).