GIS VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ IX Profesní vzdělávání podzim 2018 Petr Kubíček kubicek@geogr.muni.cz Laboratory on Geoinformatics and Cartography (LGC) Institute of Geography Masaryk University Czech Republic GIS ve veřejné správě Zadání cvičení VII. • Pomocí heuristiky proveďte zhodnocení a porovnání geoportálů města Brna a Plzně. • 15 – 20 minut + diskuze. • Vedení – Tomáš Vašátko, Kristýna Vilímková, Jaroslav Willmann, Jakub Holuša. • GIS ve veřejné správě Jak kategorizovat požadavky aneb Decrypting the MoSCoW Analysis • MoSCoW ?? PROFESNÍ VZDĚLÁVÁNÍ V GI GIS ve veřejné správě Motivace ? GIS ve veřejné správě Klíčové oblasti rozvoje lidských zdrojů (v GI/GIS) • Získávání zaměstnanců – Není zatím nijak rozpracováno – Otázka náboru, fluktuací, odchod odborníků z profese(?) • Motivace zaměstnanců – Vnitřní a vnější faktory – Nutnost motivace i pro vzdělávání – Oddanost zaměstnance jako součást etiky - identifikace s cíli a hodnotami organizace, touha náležet k organizaci a ochota vyvíjet úsilí v zájmu organizace. • Vzdělávání a osobní rozvoj zaměstnanců – Význam celoživotního vzdělávání GIS ve veřejné správě Celoživotní učení • Počáteční vzdělávání + další vzdělávání • Formální vzdělávání – školy, klasický stupeň vzdělání – certifikace, titul. • Neformální vzdělávání – organizované školení, kurzy, přednášky - rekvalifikace, profesní kurzy. • Informální – neorganizované, sebevzdělávání – role elektronických médii. • dle zákona č. 312/2002 Sb. (o úřednících územních samosprávných celků) se rozlišuje vstupní vzdělávání, průběžné vzdělávání a přípravu a ověření zvláštní odborné způsobilosti. • Další vzdělávání – propojení s praxí. GIS ve veřejné správě Terciérní vzdělávání v oblasti GIS/T • studijní plány různorodé a odrážejí různý základ a zaměření jednotlivých garantujících pracovišť; • inovace výuky, náročnost vybavení; • terminologie, učebnice; • nízká nabídka kombinovaného a distančního studia (např. pro NMgr. pouze VŠB-TU Ostrava a ZČU v Plzni). GIS ve veřejné správě Neformální vzdělávání • Kurzy a školení – problémy: – nekontroluje se úroveň výstupních znalostí (vyjma certifikačních kurzů); – fenomén „placených“ kurzů; – akreditované vzdělávání u nás není aktivně vyžadováno a není konkurenční výhodou, formalismus; – jak zvýšit jejich kvalitu? • Přednášky – informovanost • Konference, semináře GIS ve veřejné správě Informální učení • Slabá úroveň sebevzdělávání v ČR (každý 5. člověk) • Četba odborných periodik a odborných publikací • Knihovny • Popularizačně-vzdělávací aktivity • Web • Diskusní fóra, blogy – např. Konference katastru nemovitostí • Profesní organizace • Sociální sítě GIS ve veřejné správě Obecné nedostatky • nedostatečné rozvinutí systému dalšího vzdělávání. • slabé dovednosti absolventů škol - soft skills a jazyky. • znalost angličtiny dokonce slabší než v ostatních nových členských zemích EU-10. • využívání internetu ke komunikaci, k vyhledávání a zpracovávání informací u Čechů zhruba o třetinu nižší. • nedostatek technicky zaměřených pracovníků (HK ČR). • zaostávání v účasti na kurzech v rámci neformálního vzdělávání + výrazně nižší počet strávených hodin. GIS ve veřejné správě Situace na VŠ • Málo na technických oborech + vysoký podíl nedokončení studia. • Nesoulad mezi volbou uchazečů o studium a poptávkou po absolventech na trhu práce. • Bakalářské studium – uplatnění (zaměření na odborný základ). • Doktorské studium – zaměření, uplatnitelnost a zájem? • neschopnost spolupracovat s aplikační sférou; • podpora výzkumu a vývoje na vysokých školách – nakupovaný výzkum. • profilace vysokých škol – záměr novelizace VŠ zákona – profesní, akademické a výzkumné. • malý zájem VŠ na realizaci dalšího vzdělávání • OPVK, OPLZZ. GIS ve veřejné správě Situace na MUNI? • Kariera.muni.cz – student x zaměstnavatel • Poradenství, kurzy, akce, hodnocení. • Zaměstnavatelé – omezený výběr. GIS ve veřejné správě GEOSPATIAL TECHNOLOGY COMPETENCY MODEL • GTCM se snaží identifikovat plné spektrum schopností potřebných k profesionální práci. Proto zahrnují 29 obecných obchodních, technických, analytických a interpersonálních schopností, které jsou nezávislé na GIS doméně. GIS ve veřejné správě Competencies: •Personal •Academic •Workplace GIS ve veřejné správě Competencies: Industry wide Industry sector Management GIS ve veřejné správě Profesionální certifikace v GIS/T v USA • Certifikační program URISA (Urban and Regional Information Systems Association) od 2004, certifikační institut GIS (www.gisci.org). • žádné testy, sebecertifikace založená na bodech vypočtených z dosaženého vzdělání, profesionální zkušenosti a přínosu pro obor • Min. kritéria: – bakalářský titul s absolvováním kurzu (kurzů) GIS (nebo ekvivalentní), – čtyři roky práce s GIS aplikací nebo pořizování geodat (nebo ekvivalent) a – roční aktivní členství v profesionální GIS asociaci. • každý úspěšný žadatel musí podepsat etická pravidla. GIS ve veřejné správě Profese a zaměstnanost v oblasti GIS/T (USA) GIS ve veřejné správě Formální vzdělávání v oblasti GIS/T GIS ve veřejné správě Národní kvalifikační rámec tercierního vzdělávání – Q ram • Kvalifikace = prokázané a formálně potvrzené výstupů z učení. • Součástí Národní soustavy kvalifikaci jsou tak všechny bakalářské, magisterské a doktorské studijní programy podle zákona o vysokých školách, jakož i akreditované vzdělávací programy vyšších odborných škol. • 39 oblastí vzdělávání. Pro každou z nich je podle společné systematiky sestaven popis Vědy o Zemi. GIS ve veřejné správě Vědy o Zemi PÁTEŘNÍ OBORY • Vědy o Zemi zahrnují široké spektrum oborů, z nichž k nejvýznamnějším patří geologie (zahrnující podobory tektonika, strukturní geologie, petrologie, stratigrafie, paleontologie, mineralogie, ložisková geologie), fyzická geografie, geomorfologie, pedologie, hydrogeologie a hydrologie, geofyzika, geochemie, environmentální geologie, inženýrská geologie a geodézie. • Zcela chybí sociální geografie, kartografie, geoinformatika!! • Důsledky – akreditace, získávání dotačních titulů, poptávka po absolventech, „přežití oboru“. • Změněno na popud ČGS, CAGI a dalších. GIS ve veřejné správě CO NA TO TRH PRÁCE?? GIS ve veřejné správě Národní soustava povolání (NSP) prostřednictvím Sektorových rad monitoruje a eviduje požadavky na výkon jednotlivých povolání na trhu práce. Vzniká tak otevřená databáze povolání, která reálně odráží situaci na trhu práce. Společně s Národní soustavou kvalifikací (NSK) přinese důležité informace o kvalifikačních požadavcích, které se následně promítnou do všech úrovní vzdělávání. GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Vzdělávání a GISTR (GeoInfoStrategie) • Klíčová témata pro dosažení cílového stavu - 5.3.9. Lidské zdroje, vzdělávání, výzkum, vývoj a inovace. • V oblasti lidských zdrojů je potřebné podporovat osobní a odborný rozvoj pracovníků v oboru = analýza + vymezení pracovních pozic + popis specializace dovedností a úrovně dovedností v systému Klasifikace zaměstnání. • V oblasti vzdělávání je potřebné vybudovat komplexní vzdělávací infrastrukturu v oblasti prostorových informací v ČR = akreditované další vzdělávání, eLearning pro VS + řízená a kontrolovaná akreditace + role VŠ (VS+SŠ) + zahraniční kurikula + zaměření na praxi (app). GIS ve veřejné správě Vzdělávání a GISTR (GeoInfoStrategie) • Je potřebné podpořit VaVaI v této oblasti s cílem řešit praktické otázky a výzvy spojené s implementací a rozvojem NIPI s výrazným celospolečenským dopadem = návaznost na strategie (2020) + podpora a zajištění financování (ESIF) + aplikovaný výzkum (TACR – BETA). GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Detail O45 GIS ve veřejné správě GeoInfostrategie a zahraniční aktivity • Specifický cíl 4.6: Stabilizace a rozvoj vzdělávání • … Zlepšení systému dalšího vzdělávání v této oblasti. • …změnu způsobu akreditace dalšího vzdělávání a stanovit vhodné vzdělávací standardy. • … zvýšení kvality a profesionality dalšího vzdělávání není možné bez dalšího rozvoje vysokoškolského vzdělávání. • …srovnávání se zahraničními standardy kurikul s cílem zjistit, jaké existují rozdíly a jaké jsou potřeby • Je nezbytné všestranně podporovat spolupráci VŠ s praxí. GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Geographic Information: Need to Know - Towards a more demand-driven geospatial workforce education/training system - An EC funded project under the Lifelong Learning Program - WP3 GIS ve veřejné správě WP 1 – Analýza požadavků trhu práce a nabídky vzdělávání v GI • Cíl – Analyzovat současnou situaci… 1. Povědomí a užití GI-BoK. 2. Analýza nabídky a poptávky v GI edu. 3. Analýza obsahu a aktuálnosti GI-BoK • Napříč Evropou • Elektronické dotazníky • Návaznost na BoK • Analýza současného využití BoK, obsahu a základních odborných konceptů. • Podklad pro revizi a aktualizaci BoK (EU). • Zjištění národních specifik a rozdílů. GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Reakce Figure Targeted and resulting responses for the GI-N2K Supply survey (Q2) GIS ve veřejné správě Užití BoK GIS ve veřejné správě Proč ne? • Obsah neodpovídá požadavkům (“No need, no wish“). • Praktická využitelnost (BoK je pouze rámec). • “Why should I use it? Do you think GIS teaching has waited for GI-BoK ?“ • Organizační překážky (akreditace…). • Včetně CZ (5 organizací) • Jazyk (?) – výuka v EN. GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Závěry – užití BoK • GI-Bok has no role in Europe. • GI-BoK is not sufficiently attractive. • Role v USA - GIS Certification Institute, Geospatial Technology Competency Model. • UCGIS x AGILE. • Profesní organizace v Evropě (EuroSDR, Eurogeographics, ICA). • CO s tím můžeme udělat v ČR? • Atraktivita pro EU – v rámci GIN2K – odlišné pohledy – vzdělávání, VS, privátní, studenti, VaV. GIS ve veřejné správě Závěry - Hlavní rozdíly mezi nabídkou a poptávkou • Trh práce se v rámci EU liší – odlišná stanoviska zaměstnavatelů. • Hlavní nedostatky: – IT dovednosti a schopnosti – Schopnost aplikovat teoretické znalosti na problémy reálného světa (!) – „soft skills“ – schopnost komunikovat cizím jazykem (aktivně), týmová práce, management. • Doporučení: – Zavedení praktických stáží a jejich podpora (oboustranná). – Podpora celoživotního vzdělávání ze strany akademických institucí. – Vytváření lepšího propojení akademických a komerčních institucí na bázi projektové spolupráce. GIS ve veřejné správě Závěry - Analýza obsahu a aktuálnosti GI-BoK • Popis pomocí free text – nesrovnatelnost výsledků. • Pouze 3 termín společné pro nabídku a poptávku: • Inspire, Python a UAV. • Jazykový a geografický problém – nelze přesně srovnávat. • Obsah, nástroje, uživatelské rozhraní. GIS ve veřejné správě Geodesy Geography Planning (Survey 2003 / UnibwM Reinhardt) Odlišné pozadí a kořeny GI vzdělávání v Evropě GIS ve veřejné správě Návrh doporučujících národních kurikul v oblasti prostorových informací a systému komplexních vzdělávacích aktivit pro oblast prostorových informací • TACR – BETA (2016) • VŠB + ZČU • národní Kmen znalostí GIS&T pro národní vysokoškolská kurikula. – Využití aktuální verze Body of Knowledge pro oblast GIS&T. – Doplnění dalších kompetencí z GTCM. – Doplnění národních specifik a případné vypuštění některých cizích specifik (např. severoamerické datové zdroje a legislativa). – Doplnění priorit a potřeb z praxe, mimo jiné analýzy strategických dokumentů veřejné správy, národních a nadnárodních programů a projektů v oblasti prostorových informací. – Projekce technologického (a případně jiného) vývoje. – Vytvoření národního Kmenu znalostí GIS&T. GIS ve veřejné správě Analýzy obsahu vysokoškolského studia v oblasti prostorových informací • Bc, Mgr. – povinné předměty pro všechny programy studia. • Míra shody s BoK a dále s Kmenem znalostí. GIS ve veřejné správě Hodinová dotace vs BoK GIS ve veřejné správě Obsahová dotace vs. BoK GIS ve veřejné správě Obsahová dotace vs Kmen GIS ve veřejné správě Další výuka • 22. 11. Mgr. Lenka Ondráčková – zkušenosti absolventa s prací pro veřejnou správu. • 29. 11. Drahomíra Zedníčková (CEO TopGIS) trendy v oblasti využití 3D pro služby veřejné správy. • 6. 12. výuka odpadá – SC Praha • 13. 12. Závěrečná přednáška.