Ochrana ovzduší Právní předpisy •- zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší (ve znění účinném od 1.1.2019) -vyhláška č. 312/2012 Sb., o palivech používaných pro námořnická a vnitrozemská plavidla -vyhláška č. 330/2012 Sb., o posuzování znečištění a informování smogových situacích -nařízení vlády č. 189/2018 Sb., o kritériích udržitelnosti biopaliv a snižování emisí skleníkových plynů z pohonných hmot -vyhláška č. 415/2012 Sb., o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování •- nařízení vlády č. 56/2013 Sb., o zařazování silničních motorových vozidel do emisních kategorií Orgány ochrany ovzduší (§ 27) Účel právní úpravy (§ 1) •ochrana ovzduší •→ zákon upravuje: •- přípustné úrovně znečištění a znečišťování ovzduší •- způsob posuzování přípustné úrovně znečištění a znečišťování ovzduší a jejich vyhodnocení •- nástroje ke snižování znečištění a znečišťování ovzduší •- povinnosti osob • Ovzduší a jeho ochrana (§ 1 a § 2) •ovzduší = vnější ovzduší v troposféře • •Ochrana ovzduší = 1.předcházení znečišťování ovzduší 2.snižování úrovně znečišťování tak, aby byla omezena rizika pro lidské zdraví způsobená znečištěním ovzduší, snížení zátěže životního prostředí látkami vnášenými do ovzduší a poškozujícími ekosystémy 3.vytvoření předpokladů pro regeneraci složek životního prostředí postižených v důsledku znečištění ovzduší Znečištění ovzduší (§ 3 a násl.) •= stav ovzduší •- úroveň znečištění = hmotnostní koncentrace znečišťující látky v ovzduší (imise) nebo její depozice na zemský povrch za jednotku času •- znečišťující látka = každá látka, která svou přítomností v ovzduší má nebo může mít škodlivé účinky na lidské zdraví nebo životní prostředí anebo obtěžuje zápachem •Nejvýše přípustná úroveň znečištění stanovená zákonem •= imisní limit •- imisní limity a přípustné četnosti jejich překročení jsou uvedeny v příloze č. 1 k zákonu • • Znečištění ovzduší •Posuzování a vyhodnocení úrovně znečištění se provádí pro (příloha č. 3 zákona): •-zóny (dle členění NUTS II) •-aglomerace (Praha, Brno, Ostrava/Karviná/Frýdek-Místek) •Posuzování úrovně znečištění provádí MŽP: -stacionárním měřením - výpočtem - kombinací těchto metod Znečištění ovzduší •-MŽP za účelem stacionárního měření stanoví státní síť imisního monitoringu a tuto síť provozuje → pověřen ČHMÚ •- pro vyhodnocení úrovně znečištění se použijí i výsledky měření úrovně znečištění prováděné osobou, které bylo vydáno rozhodnutí o autorizaci • Informační systém kvality ovzduší (§ 7) •- výsledky posuzování a vyhodnocení úrovní znečištění •- součástí je registr emisí a stacionárních zdrojů, ve kterém jsou vedeny údaje o stacionárních zdrojích a množství znečišťujících látek, které jsou vnášeny do ovzduší ze stacionárních a mobilních zdrojů. •-provozuje ČHMÚ •http://portal.chmi.cz/ • • Znečišťování ovzduší (§ 4 a násl.) •= vnášení jedné nebo více znečišťujících látek do ovzduší = emise • •Přípustná úroveň znečišťování je určena: •- emisními limity •- emisními stropy •- technickými podmínkami provozu •- přípustnou tmavostí kouře • Emisní limity (§ 4 odst. 2) • = nejvýše přípustné množství znečišťující látky nebo skupiny znečišťujících látek vnášené do ovzduší ze stacionárního zdroje •a) obecné - pro znečišťující látky a jejich skupiny •b) specifické - pro stacionární zdroj •stacionární zdroj = ucelená technicky dále nedělitelná stacionární technická jednotka nebo činnost, které znečišťují nebo by mohly znečišťovat, nejde-li o stacionární technickou jednotku používanou pouze k výzkumu, vývoji nebo zkoušení nových výrobků a procesů •X mobilní zdroj •vyjmenované (příloha č.2) x nevyjmenované Emisní strop •= nejvýše přípustné množství znečišťující látky vnesené do ovzduší za kalendářní rok •- doplňují emisní limity s výjimkou vybraných stacionárních zdrojů, u kterých může být emisní limit pro těkavé organické látky emisním stropem nahrazen Technické podmínky provozu •- doplňují emisní limity (s výjimkou spalovacích stacionárních zdrojů o celkovém jmenovitém tepelném příkonu 50 MW a vyšším spalujících uhlí těžené v České republice a specificky konstruovaných pro toto palivo, u kterých může být emisní limit pro oxid siřičitý stanovený prováděcím právním předpisem, nelze-li jej dosáhnout, nahrazen technickou podmínkou provozu stanovenou prováděcím právním předpisem) • Přípustná tmavost kouře • •-stanovena prováděcím předpisem (vyhláška č. 415/2012 Sb., o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší) = průměrná tmavost kouře není tmavší než stupeň 2 Ringelmannovy stupnice nebo jiné barvy • Zjišťování úrovně znečišťování (§ 6) •- měřením •- výpočtem – nelze-li, s ohledem na dostupné technické prostředky, měřením zjistit skutečnou úroveň znečišťování, nebo v případě vybraných stacionárních zdrojů vnášejících do ovzduší těkavé organické látky a v dalších vybraných případech – (§ 6)- rozhoduje krajský úřad • Registr emisí a stacionárních zdrojů (§ 7) • • - je součástí informačního systému kvality ovzduší • - obsahuje údaje o stacionárních zdrojích a množství znečišťujících látek, které jsou vnášeny do ovzduší ze stacionárních a mobilních zdrojů. •- provozuje ČHMÚ •http://portal.chmi.cz/ • Nástroje ke snižování znečištění a znečišťování ovzduší (§ 8 a násl.) •- Národní program snižování emisí České republiky -programy zlepšování kvality ovzduší -opatření při smogové situaci -individuální správní akty orgánů ochrany ovzduší -nízkoemisní zóny -poplatky za znečišťování -stanovení podmínek pro spalování suchého rostlinného materiálu -opatření k nápravě Národní program snižování emisí ČR (§ 8) -základní koncepční materiál v oblasti zlepšování kvality ovzduší a snižování emisí ze zdrojů znečišťování ovzduší -obsahuje analytickou část, scénáře vývoje znečištění a znečišťování, cíle, opatření, lhůty… •zpracovává MŽP, schvaluje vláda •www.mzp.cz • • Programy ke zlepšování kvality ovzduší (§ 9) •- pro oblasti (zóny, aglomerace) v nichž byl překročen imisní limit •- obsahuje informace o zájmovém území (poloha, rozloha, klimatické údaje a topografické údaje…), analýzu situace (úroveň znečištění, celkové množství emisí…), opatření ke zlepšení minulá, stávající i budoucí •- schvaluje MŽP a vyhlašuje ho ve Věstníku Ministerstva životního prostředí •- obec a kraj provádějí opatření, která jim byla uložena v příslušném programu zlepšování kvality ovzduší, v rámci svých možností tak, aby bylo imisního limitu dosaženo co nejdříve • Opatření při smogové situaci (§ 10) •Smogová situace = stav mimořádně znečištěného ovzduší, kdy úroveň znečištění oxidem siřičitým, oxidem dusičitým, částicemi PM10 nebo troposférickým ozonem překročí některou z prahových hodnot uvedených v příloze č. 6 k zákonu o ochraně ovzduší za podmínek uvedených v této příloze •- vznik a ukončení vyhlašuje MŽP neprodleně ve veřejně přístupném informačním systému a v médiích •Opatření: •-aktivace zvláštních podmínek provozu stacionárních zdrojů, které v dané lokalitě významně přispívají k úrovni znečištění, stanovených v povolení k provozu •-regulační řád obce = omezení provozu silničních motorových vozidel • Individuální správní akty orgánů ochrany ovzduší (§ 11 a násl.) •= stanoviska, závazná stanoviska a rozhodnutí orgánu ochrany ovzduší •- stanoviska – k územně plánovací dokumentaci a jiným významným koncepčním dokumentům… •- závazná stanoviska – k umisťování a provádění staveb stacionárních zdrojů… •- rozhodnutí – povolení k provozu vyjmenovaného stacionárního zdroje… Nízkoemisní zóny (§ 14) •= zóna s omezením provozu motorových silničních vozidel (emisní kategorie vozidel, které mají dovolen vjezd do této zóny) •- stanovuje rada obce opatřením obecné povahy • Poplatek za znečišťování (§ 15) •- platí provozovatel vyjmenovaného stacionárního zdroje •- předmětem poplatku za znečišťování jsou znečišťující látky, které jsou vypouštěné stacionárním zdrojem nebo zdroji a pro které má provozovatel povinnost zjišťovat úroveň znečišťování • • Stanovení podmínek pro spalování suchého rostlinného materiálu v otevřeném ohništi -stanovuje obec obecně závaznou vyhláškou (§ 16 odst. 5) -spalování lze zakázat, pokud obec zajistí jiný způsob pro odstranění podle jiného právního předpisu -při stanovení podmínek nebo zákazu obec přihlíží zejména ke klimatickým podmínkám, úrovni znečištění ve svém územním obvodu, vegetačnímu období a hustotě zástavby Opatření k nápravě (§ 22) -provozovatel neplní povinnosti stanovené zákonem nebo povolením provozu → opatření ke zjednání nápravy -provozovatel opatření ke zjednání nápravy ve stanovené lhůtě neprovedl → rozhodnutí o zastavení provozu stacionárního zdroje -provozovatel provozuje vyjmenovaný stacionární zdroj bez povolení provozu → rozhodnutí o zastavení provozu tohoto zdroje Povinnosti osob (§ 16 a násl.) •a) všech (§ 16) – např. v otevřeném ohništi lze spalovat jen suché rostlinné materiály neznečištěné chemickými látkami •b) provozovatelů stacionárních zdrojů – např. spalovat ve stacionárním zdroji pouze paliva, která splňují požadavky na kvalitu paliv stanovené prováděcím právním předpisem a jsou určená výrobcem stacionárního zdroje nebo paliva uvedená v povolení provozu •c) dalších vybraných osob – např. osoba uvádějící motorové benziny nebo motorovou naftu do volného daňového oběhu na daňovém území České republiky • •