Posuzování vlivů na životní prostředí Právní předpisy •- zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů •- vyhláška č. 353/2004 Sb., kterou se stanoví bližší podmínky osvědčení o odborné způsobilosti pro oblast posuzování vlivů na veřejné zdraví, postup při jejich ověřování a postup při udělování a odnímání osvědčení -nařízení vlády č. 283/2016 Sb., o stanovení prioritních dopravních záměrů -vyhláška č. 453/2017 Sb., o odborné způsobilosti a o úpravě některých dalších otázek souvisejících s posuzováním vlivů na životní prostředí Správní orgány - - -Ministerstvo životního prostředí -orgány kraje - krajský úřad Předmět úpravy (§ 1 a násl.) -posuzování vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví = proces, jehož cílem je získat objektivní odborný podklad pro vydání rozhodnutí, popřípadě opatření podle zvláštních právních předpisů - •Rozsah posuzování (§ 2) -vlivy na obyvatelstvo a veřejné zdraví -vlivy na životní prostředí - živočichy a rostliny, ekosystémy, biologickou rozmanitost, půdu, vodu, ovzduší, klima a krajinu, přírodní zdroje, hmotný majetek a kulturní dědictví Předmět posuzování •Posuzují se •a) záměry - stavby, činnosti a technologie uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu nebo které podle stanoviska orgánu ochrany přírody mohou samostatně nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti = EIA (Environmental Impact Assessment) •a •b) koncepce - strategie, politiky, plány nebo programy zpracované nebo zadané orgánem veřejné správy a následně orgánem veřejné správy schvalované nebo ke schválení předkládané = SEA (strategic environmental assessment)), •jejichž provedení by mohlo závažně ovlivnit životní prostředí. • Navazující řízení (§ 3 písm. g) •= řízení vedené k záměru nebo jeho změně, které podléhají posouzení vlivů záměru na životní prostředí, jde-li o •- řízení dle stavebního zákona - územní řízení, stavební řízení, společné územní a stavební řízení, opakované stavební řízení, řízení o dodatečném povolení stavby •- řízení o povolení hornické činnosti, řízení o stanovení dobývacího prostoru, řízení o povolení činnosti prováděné hornickým způsobem •- řízení o povolení k nakládání s povrchovými a podzemními vodami •- řízení o vydání integrovaného povolení • Navazující řízení •- řízení o vydání povolení provozu stacionárního zdroje •- řízení o vydání souhlasu k provozování zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů -řízení, v němž se vydává rozhodnutí nezbytné pro uskutečnění záměru, není-li vedeno žádné z výše uvedených řízení •- řízení o změně rozhodnutí vydaného ve výše uvedených řízeních k dosud nepovolenému záměru nebo jeho části či etapě, má-li dojít ke změně podmínek rozhodnutí, které byly převzaty ze stanoviska • Veřejnost (§ 3) •= jedna nebo více osob • •Dotčená veřejnost •1. osoba, která může být rozhodnutím vydaným v navazujícím řízení dotčena ve svých právech nebo povinnostech •2. právnická osoba soukromého práva, jejímž předmětem činnosti je podle zakladatelského právního jednání ochrana životního prostředí nebo veřejného zdraví, a jejíž hlavní činností není podnikání nebo jiná výdělečná činnost, která vznikla alespoň 3 roky před dnem zveřejnění informací o navazujícím řízení, případně před dnem vydání rozhodnutí podle § 7 odst. 6, nebo kterou podporuje svými podpisy nejméně 200 osob (podporující podpisová listina) Posuzování vlivů záměru na ŽP (§ 4 a násl.) •= zjištění, popis, posouzení a vyhodnocení předpokládaných přímých a nepřímých významných vlivů provedení i neprovedení záměru na životní prostředí •- zahrnuje i návrh opatření k předcházení možným významným negativním vlivům na životní prostředí provedením záměru, k vyloučení, snížení, zmírnění nebo minimalizaci těchto vlivů, popřípadě ke zvýšení příznivých vlivů na životní prostředí provedením záměru, a to včetně vyhodnocení předpokládaných účinků navrhovaných opatření, a dále návrh opatření k monitorování možných významných negativních vlivů na životní prostředí, nevyplývají-li z požadavků jiných právních předpisů Posuzované záměry •Záměry (příloha č. 1) •- kategorie I a kategorie II • • •1. Vždy posuzované •a) kategorie I •b) změny záměrů kategorie I, pokud dosahují uvedených limitů Posuzované záměry •2. Posuzované, pokud je tak stanoveno ve zjišťovacím řízení •a) změny záměru kategorie I, které by mohly mít významný negativní vliv na životní prostředí a pokud nedosahují limity •b) záměry kategorie II •c) změny záměrů kategorie II •d) podlimitní záměry, které dosáhnou alespoň 25 % příslušné limitní hodnoty, nacházejí se ve zvláště chráněném území nebo jeho ochranném pásmu podle zákona o ochraně přírody a krajiny a příslušný úřad stanoví, že budou podléhat zjišťovacímu řízení; a jejich změny • Posuzované záměry • •e) záměry, které podle stanoviska orgánu ochrany přírody mohou samostatně nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit území evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti •f) změny již posouzeného záměru, které by podle závazného stanoviska příslušného úřadu mohly mít významný negativní vliv na životní prostředí •g) části nebo etapy záměru podle § 9a odst. 5 Neposuzované záměry • •Neposuzují se záměry, o kterých rozhodne vláda z důvodu -obrany -bezprostředního odvrácení nebo zmírnění důsledků mimořádné události -jiného převažujícího veřejného zájmu Průběh procesu (§ 6 a násl.) -oznámení -zjišťovací řízení -zpracování dokumentace -veřejné projednání -posudek -závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí -ověření dokumentace pro navazující řízení -navazující řízení • Oznámení (§ 6) •Ten, kdo hodlá provést záměr (oznamovatel), je povinen předložit oznámení záměru příslušnému úřadu – náležitosti stanoveny zákonem (příloha č. 3 a 3a) •- podlimitní záměr – úřad sdělí, zda bude podléhat zjišťovacímu řízení •- ostatní záměry (+ podlimitní, které podléhají zjišťovacímu řízení) – úřad zveřejní na internetu ( informační portál www.cenia.cz), rozešle dotčeným orgánům, územně samosprávným celkům (informace na úřední desce) → vyjádření dotčených orgánů a veřejnosti, dotčené veřejnosti, ÚCS Zjišťovací řízení (§ 7) •a) záměry kategorie I – upřesnění informací o záměru •b) ostatní záměry – zjištění, zda záměr (změna) může mít významný vliv na životní prostředí, nebo významně ovlivnit lokality NATURA 2000 a zda bude posuzován -provádí se dle kritérií uvedených v příloze č. 2 k zákonu a § 7 odst. 3 •Ukončení do 45 dnů (+ až 25) ode dne zveřejnění informace o oznámení: •a) písemným závěrem, že záměr bude dále posuzován •b) rozhodnutím, že záměr posuzován nebude • Dokumentace (§ 8) •- oznamovatel zajistí zpracování oprávněnou osobou (§ 19) dle přílohy č. 4 k zákonu •- úřad do 10 dnů zašle k vyjádření dotčeným správním úřadům a ÚSC a zajistí zveřejnění dle § 16 a zašle zpracovateli posudku •→ vyjádření dotčené veřejnosti, veřejnosti, dotčených správních úřadů, ÚSC do 30 dnů •→ na základě vyjádření nebo doporučení zpracovatele posudku lze dokumentaci vrátit k přepracování • Veřejné projednání (§ 17) •- koná se, obdržel-li příslušný úřad odůvodněné nesouhlasné vyjádření veřejnosti k dokumentaci •- zveřejnění informace o jeho konání nejméně 5 dnů předem, nejpozději 30 dnů po vyjádření k dokumentaci •- nedostaví-li se oznamovatel nebo zpracovatel dokumentace nebo posudku může být veřejné projednání zrušeno a svoláno nové •- pořizuje se záznam (protokol § 18 SŘ) • Posudek (§ 9) -příslušný úřad zajistí zpracování oprávněnou osobou (§ 19) -náležitosti - příloha č. 5 k zákonu – dílčí i celkové posouzení akceptovatelnosti záměru z hlediska vlivů na životní prostředí a návrh stanoviska • Závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí (§ 9a) -náležitosti – příloha č. 6 k zákonu -vydává se do 30 dnů ode dne obdržení posudku -zasílá se oznamovateli, dotčeným správním orgánům a dotčeným územním samosprávným celkům + zveřejnění •- je podkladem pro vydání rozhodnutí podle zvláštních předpisů •platnost 7 let, lze opakovaně prodlužovat o 5 let • Ověření dokumentace pro navazující řízení (§ 9a odst. 6) •- oznamovatel předkládá dokumentaci k provedení záměru nejdříve 90 dnů před zahájením navazujícího řízení nejpozději den před zahájením •- příslušný úřad ověřuje na základě oznámení o zahájení řízení navazujícího řízení soulad dokumentace pro navazující řízení s dokumentací, která byla posuzovaná •a) změny záměru, které by mohly mít významný negativní vliv na životní prostředí → nesouhlasné závazné stanovisko •b) bez významných negativních změn → souhlasné závazné stanovisko Navazující řízení (§ 9b a násl.) •- informace o řízení – zveřejňují se dle § 25 správního řádu •- považuje se vždy za řízení s velkým počtem účastníků (§ 144 SŘ) •- veřejnost může uplatňovat připomínky k záměru •- dotčená a veřejnost (§ 3 písm. i) bod 2.) a dotčený ÚSC se mohou stát účastníky řízení •- dotčená veřejnost (§ 3 písm. i) bod 2.) může podat odvolání, i když nebyla účastníkem řízení a následně podat žalobu, soud rozhodne do 90 dnů - Posuzování vlivů koncepce na životní prostředí (§ 10a a násl.) • •= zjištění, popis a zhodnocení předpokládaných přímých a nepřímých vlivů provedení i neprovedení koncepce a jejích cílů, a to pro celé období jejího předpokládaného provádění; zahrnuje i návrh opatření k předcházení nepříznivým vlivů na ŽP, k jejich vyloučení, snížení, zmírnění nebo minimalizaci, příp. ke zvýšení příznivých vlivů Posuzované koncepce •1. Vždy posuzované a)koncepce, které stanoví rámec pro budoucí povolení záměrů uvedených v příloze č. 1, zpracovávané v oblasti zemědělství, lesního hospodářství, myslivosti, rybářství, nakládání s povrchovými nebo podzemními vodami, energetiky, průmyslu, dopravy, odpadového hospodářství, telekomunikací, cestovního ruchu, územního plánování, regionálního rozvoje a životního prostředí včetně ochrany přírody, b)koncepce, u kterých podle stanoviska orgánu ochrany přírody nelze vyloučit významný vliv na soustavu NATURA 2000 • • Posuzované koncepce •2. Posuzované, pokud je tak stanoveno ve zjišťovacím řízení •a) koncepce podle bodu 1.a), u nichž je dotčené území tvořeno územním obvodem jedné nebo několika obcí, které stanoví využití území místního významu •b) změny všech výše uvedených koncepcí • •3. Koncepce podle zákona č. 183/2006 Sb., stavební zákon -Politika ÚR a ZÚR– stanovisko dle § 10g vydané MŽP -ÚP – pokud tak uvede KrÚ ve stanovisku k zadání ÚP → stanovisko dle § 10g k návrhu ÚP • Neposuzované koncepce •a) koncepce zpracovávané pouze pro účely obrany státu •b) koncepce zpracovávané pro případ mimořádných událostí, při kterých dochází k závažnému a bezprostřednímu ohrožení životního prostředí, zdraví, bezpečnosti nebo majetku osob •c) finanční a rozpočtové koncepce • • Proces posuzování -oznámení -zjišťovací řízení -návrh koncepce a zpracování vyhodnocení jejích vlivů životní prostředí -veřejné projednání návrhu koncepce -stanovisko k posouzení vlivů provádění koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví -schvalování koncepce -sledování a rozbor vlivů koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví Oznámení (§ 10c a násl.) •- ten, kdo zpracovává koncepci nebo předkládá podnět ke zpracování koncepce (předkladatel), je povinen předložit oznámení koncepce příslušnému úřadu •- náležitosti – příloha č. 7 k zákonu = popis chystané koncepce •- příslušný úřad zašle dotčeným správním úřadům a ÚSC a zveřejní informací o oznámení (§ 16) •→ každý se může vyjádřit (do 20 dnů) • Zjišťovací řízení (§ 10d) •a) koncepce vždy posuzované - upřesnění obsahu a rozsahu vyhodnocení vlivů koncepce na životní prostředí •b)ostatní – posouzení, zda koncepce/změna bude posuzována + upřesnění obsahu a rozsahu vyhodnocení vlivů koncepce na životní prostředí •- zjišťovací řízení se provádí podle kritérií uvedených v příloze č. 8 k zákonu •- ukončeno písemným závěrem zjišťovacího řízení do 35 dnů ode dne zveřejnění oznámení koncepce • Návrh koncepce a její vyhodnocení (§ 10e a § 10f) • - předkladatel zajistí osobu oprávněnou ke zpracování vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví (§ 19) = posuzovatel •- souběžné zpracování návrhu koncepce a jejího vyhodnocení •- náležitosti vyhodnocení – příloha č. 9 k zákonu (včetně návrhu stanoviska) • - vyhodnocení je zahrnuto v návrhu koncepce • - předkládá se příslušnému úřadu – rozešle dotčeným správním úřadům a ÚSC a zveřejní na internetu + § 16 •- každý může zaslat své písemné vyjádření k návrhu koncepce • Veřejné projednání (§ 10f odst. 3 a 4) •- příslušný úřad od něj může upustit •- informaci o místě času a konání zveřejňuje i předkladatel na své úřední desce •- nejdříve 30 dnů od předložení návrhu koncepce příslušnému úřadu •- veřejné projednání zajišťuje předkladatel •- zápis z projednání (protokol § 18 SŘ) • Stanovisko k posouzení vlivů provádění koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví (§ 10g) •- vydává příslušný úřad •- ve stanovisku lze: • vyjádřit nesouhlas s návrhem koncepce z hlediska možných negativních vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví •navrhnout jeho doplnění •navrhnout kompenzační opatření •navrhnou opatření ke sledování vlivů provádění koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví • Schvalování koncepce (§ 10g) •- bez stanoviska nelze koncepci schválit → •→ schvalující orgán •- není povinen zohlednit požadavky a podmínky vyplývající ze stanoviska ke koncepci, ale je povinen svůj postup odůvodnit •x •- vliv koncepce na lokality NATURA 2000 (§ 45i odst. 8, 9 a 10 ZOPK) • Sledování a rozbor vlivů koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví (§ 10h) •předkladatel je povinen zajistit sledování a rozbor vlivů schválené koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví •→ zjistí-li, že provádění koncepce má nepředvídané významné negativní vlivy na životní prostředí nebo veřejné zdraví, je povinen zajistit přijetí opatření k odvrácení nebo zmírnění takových vlivů, informovat o tom příslušný úřad a dotčené orgány a současně rozhodnout o změně koncepce Posuzování vlivů na životní prostředí přesahující hranice České republiky (§ 11 a násl.) •- postupuje se dle zákona, pokud mezinárodní smlouvy nestanoví jinak •- lhůty pro vyjádření lze prodloužit až o 30 dnů •- v pochybnostech se postupuje podle předpisů státu původu • •Záměry a koncepce prováděné na území ČR •- vyjadřuje se i dotčený stát, může se přímo účastnit posuzování • •Záměry a koncepce prováděné mimo území ČR •- veřejnost, dotčené orgány a dotčené územní samosprávné celky mají právo se vyjádřit •