Copernicus – evropský program pro sledování a pozorování Země - online
Práce v QGIS
V této kapitole si ukážeme rozhraní softwaru QGIS a představíme základní ovládání tohoto softwaru. Pravděpodobně jste si ho již stáhli a nainstalovali do svých počítačů na začátku kurzu, pokud ale ne, učiňte tak prosím teď. Stáhnout software QGIS lze zde. Kdyby jste měli problém s intstalací softwaru, může vám pomoct tento návod.
Po spuštění QGISu se zobrazí základní uživatelské rozhraní s nasledujícími částmi:

2. Panel s vrstvami / přepínač vrstev - Tento panel slouží na zobrazení všech přidaných vrstev, jejich pozici a zapnutí nebo vypnutí. Po kliknutí pravým tlačítkem na jednotlivé vrstvy se zobrazí kontextové menu s dalšími možnostmi.
3. Hlavní menu se záložkami - V tomto řádku lze najít veškeré záložky, nástroje a nastavení.
4. Hlavní panel, 5. Boční panel - V obou panelech se nacházejí různé nástroje. Panely lze přizpůsobit a nástroje mezi něma přemísťovat.
6. Stavový řádek - Obsahuje základní informace o nastavení mapového okna jako souřadnice kurzoru, měřítko, zvětšení obrazu, rotace obrazu nebo souřadnicový systém
Teď si vysvětlíme některé základní funkce z hlavního a bočního panelu:
Nový dokument - otevře prázdný dokument
Otevřít - umožní otevřít soubor QGIS projektu
Uložit - uloží dokument QGIS projektu do současného souboru
Uložit jako - uloží dokument QGIS projektu do nového souboru
Posun mapy - umožní posun v mapovém okně tažením
Přiblížit - přiblíží vybranou oblast; lze použít i kolečko myši
Oddálit - oddálí vybranou oblast; lze použít i kolečko myši
Poslední přiblížení - vrátí na předchozí stav přiblížení
Nasledující přiblížení - vrátí na nasledující stav přiblížení po předchozím stavu přiblížení
Přidat vektorovu vrstvu - umožní vybrat a přidat vektorovou vrstvu
Přidat rastrovou vrstvu - umožní vybrat a přidat rastrovou vrstvu
Výše zmíněné nástroje jsou nezbytným základem QGISu. Podívejte se i na ostatní základní nástroje v hlavním a bočním panelu a popřemýšlejte na co by mohli sloužit.
Nyní si stáhněte jakákoliv vektorová data z této stránky. Na stránce jsou dva typy vektorových dat (Cultural / Physical) v třech různých měřítkách (1:10m, 1:50m a 1:110m) Až budete mít data stažené v počítači, zkuste je nahrat do QGISu a vyzkoušejte některé základní nástroje. Všimněte si, že vektorová data, které stáhnete, nejsou uložena jenom v jednom souboru, ale ve více souborech. Pro načtení dat do QGISu použijte soubor s příponou .shp (shapefile).
Zde vidíte rozhraní QGISu s nahranými daty. V mapovém oknu je vidět samotná data a v panelu vrstev je pak název vrstvy těchto dat. Kdyby bylo v QGISu nahraných více vrstev dat, mohli by jsme je v panelu vrstev řadit podle toho, které by jsme chtěli vidět navrchu v mapovém okně.

Dále jsou na obrázku zvýrazněny dvě následující ikony:
Výběr prvků oblastí nebo kliknutím - vybere prvek jedním kliknutím nebo táhnutím a vytvořením oblasti výběru
Zrušení výběru - zruší veškerý výběr
Pomocí výběru prvků můžeme označit nějaký prvek z vrstvy - v tomto případě jednotlivé krajiny. Zrušením výběru ho pak odznačíme.
Data ve vrstvě nejsou jenom obrazová, jak je vidíme v mapovém okně, ale k obrazovým datům jsou připojeny taky atributy. Ty najdeme v atributové tabulce, ke které se dostaneme kliknutím pravého tlačítka myši na vrstvu a zvolíme možnost "Open Attribute Table". V atributové tabulce se nacházejí prvky (krajiny) v řádcích a jednotlivé atributy v sloupcích (název krajiny, zkratka, kontinent, atd.).
Nyní zkuste označit libovolný prvek na mapě, pak si otevřete atributovou tabulku a prohlédněte si atributy k danému prvku.
Kromě prohlížení atributů můžeme měnit například i styl dat. Ten jde upravovat v záložce "Styles" po kliknutí pravým tlačítkem myši na vrstvu, jak je vidět na obrázku níže. Zde lze upravovat například barvu, v záložce "Edit Symbol" pak i další vlastnosti, jako je tloušťka linie, průhlednost, atd.

Vyzkoušejte si různé možnosti změny stylu vrstvy dat.
Nyní, když jste seznámeni se základní orientací v softwaru, můžeme pokračovat v další kapitole se stahováním dat.
Další tutoriály, návody a informace najdete zde:
dokumentace QGISU
tutoriály v angličtine
tutoriály v češtině
videotutoriály v angličtine
Po spuštění QGISu se zobrazí základní uživatelské rozhraní s nasledujícími částmi:

Uživatelské rozhraní softwaru QGIS
1. Mapové okno - Toto je prostor, kde se zobrazuje mapa nebo veškerá data.2. Panel s vrstvami / přepínač vrstev - Tento panel slouží na zobrazení všech přidaných vrstev, jejich pozici a zapnutí nebo vypnutí. Po kliknutí pravým tlačítkem na jednotlivé vrstvy se zobrazí kontextové menu s dalšími možnostmi.
3. Hlavní menu se záložkami - V tomto řádku lze najít veškeré záložky, nástroje a nastavení.
4. Hlavní panel, 5. Boční panel - V obou panelech se nacházejí různé nástroje. Panely lze přizpůsobit a nástroje mezi něma přemísťovat.
6. Stavový řádek - Obsahuje základní informace o nastavení mapového okna jako souřadnice kurzoru, měřítko, zvětšení obrazu, rotace obrazu nebo souřadnicový systém
Teď si vysvětlíme některé základní funkce z hlavního a bočního panelu:











Výše zmíněné nástroje jsou nezbytným základem QGISu. Podívejte se i na ostatní základní nástroje v hlavním a bočním panelu a popřemýšlejte na co by mohli sloužit.
Nyní si stáhněte jakákoliv vektorová data z této stránky. Na stránce jsou dva typy vektorových dat (Cultural / Physical) v třech různých měřítkách (1:10m, 1:50m a 1:110m) Až budete mít data stažené v počítači, zkuste je nahrat do QGISu a vyzkoušejte některé základní nástroje. Všimněte si, že vektorová data, které stáhnete, nejsou uložena jenom v jednom souboru, ale ve více souborech. Pro načtení dat do QGISu použijte soubor s příponou .shp (shapefile).
Zde vidíte rozhraní QGISu s nahranými daty. V mapovém oknu je vidět samotná data a v panelu vrstev je pak název vrstvy těchto dat. Kdyby bylo v QGISu nahraných více vrstev dat, mohli by jsme je v panelu vrstev řadit podle toho, které by jsme chtěli vidět navrchu v mapovém okně.

Dále jsou na obrázku zvýrazněny dvě následující ikony:


Pomocí výběru prvků můžeme označit nějaký prvek z vrstvy - v tomto případě jednotlivé krajiny. Zrušením výběru ho pak odznačíme.
Data ve vrstvě nejsou jenom obrazová, jak je vidíme v mapovém okně, ale k obrazovým datům jsou připojeny taky atributy. Ty najdeme v atributové tabulce, ke které se dostaneme kliknutím pravého tlačítka myši na vrstvu a zvolíme možnost "Open Attribute Table". V atributové tabulce se nacházejí prvky (krajiny) v řádcích a jednotlivé atributy v sloupcích (název krajiny, zkratka, kontinent, atd.).
Nyní zkuste označit libovolný prvek na mapě, pak si otevřete atributovou tabulku a prohlédněte si atributy k danému prvku.
Kromě prohlížení atributů můžeme měnit například i styl dat. Ten jde upravovat v záložce "Styles" po kliknutí pravým tlačítkem myši na vrstvu, jak je vidět na obrázku níže. Zde lze upravovat například barvu, v záložce "Edit Symbol" pak i další vlastnosti, jako je tloušťka linie, průhlednost, atd.

Vyzkoušejte si různé možnosti změny stylu vrstvy dat.
Nyní, když jste seznámeni se základní orientací v softwaru, můžeme pokračovat v další kapitole se stahováním dat.
Další tutoriály, návody a informace najdete zde:
dokumentace QGISU
tutoriály v angličtine
tutoriály v češtině
videotutoriály v angličtine