Stationery anabnr2 ÚVOD DO STUDIA ENVIRONMENTÁLNÍHO PRÁVA Stationery anabnr2 Pojem „právo“ ntěžko „jednoduše“ vymezitelný pojem n= soubor (systém) pravidel chování uznaných státem nplatí pro ně: n ► VŠEOBECNÉ PŮSOBENÍ n ► ZÁVAZNOST n ► VYNUTITELNOST n X ostatní normativní systémy Stationery anabnr2 Veřejné právo X soukromé právo nveřejný zájem (záležitosti) X soukromý zájem (záležitosti) nsubjekty ve vztahu nadřízenosti a podřízenosti X subjekty v rovnocenném postavení nalespoň jeden subjekt právního vztahu je nositel veřejné moci X žádný ze subjektů právního vztahu není nositelem veřejné moci n= vzájemné negativní vymezení nne vždy zcela jasné vymezení hraniční linie Stationery anabnr2 Pojem „veřejná správa“ n► komplikovaná definovatelnost Þ celá řada různých vymezení a definic n► jedná se vždy o „činnost“ n► vymezení negativní = činnost nositelů veřejné moci, která není zákonodárstvím, soudnictvím ani vládou n► vymezení pozitivní = správní činnost jejíž vykonavatelé jsou nositeli veřejné moci (pozn. i když ji v konkrétních právních vztazích nemusejí vždy uplatňovat) n► X soukromá správa n => hranice mezi veřejnou a soukromou správou není jednoznačně vymezitelná (!) Stationery anabnr2 Stát a jeho činnost n► moc zákonodárná, výkonná a soudní n ► PARLAMENT n ► STÁTNÍ ORGÁNY n ► SOUDY n=> vztah veřejné správy k zákonodárství a soudnictví Stationery anabnr2 Pojem „správní právo“ n= ta část právního řádu, která upravuje veřejnou správu n= soubor veřejnoprávních norem, které upravují organizaci a činnost veřejné správy n= slouží k regulaci vztahů při realizaci výkonu moci ve státě, tzv. veřejné správy n► principy správního práva Stationery anabnr2 Právo životního prostředí (environmentální právo) n= soubor právních norem a právních institutů upravujících společenské vztahy vznikající v souvislosti s ochranou životního prostředí. nPředmětem práva životního prostředí jsou tedy všechny společenské vztahy vznikající v souvislosti s ochranou životního prostředí. Stationery anabnr2 nMinisterstvo životního prostředí je orgánem vrchního státního dozoru ve věcech životního prostředí nMŽP je ústředním orgánem státní správy pro ochranu přirozené akumulace vod, ochranu vodních zdrojů, ochranu jakosti povrchových a podzemních vod, ochranu ovzduší, ochranu zemědělského půdního fondu, ochranu horninového prostředí včetně ochrany nerostných zdrojů, geologické práce, ekologický dohled nad těžbou, odpadové hospodářství, ochranu přírody a krajiny a posuzování vlivů na životní prostředí nMŽP koordinuje ve věcech životního prostředí postup všech ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy ČR nMŽP zabezpečuje a řídí jednotný informační systém o životním prostředí (viz www.cenia.cz) nMŽP je podřízena ČIŽP Působnost MŽP v ochraně ŽP Stationery anabnr2 nMinisterstvo zemědělství je ústředním orgánem státní správy pro zemědělství (s výjimkou ochrany zemědělského půdního fondu), pro vodní hospodářství (s výjimkou ochrany přirozené akumulace vod, ochrany vodních zdrojů a ochrany jakosti povrchových a podzemních vod), pro potravinářský průmysl, ve věcech veterinární péče, rostlinolékařské péče, péče o potraviny, péče o ochranu zvířat proti týrání a pro ochranu práv k novým odrůdám rostlin a plemenům zvířat. Je rovněž ústředním orgánem státní správy lesů, myslivosti a rybářství (s výjimkou území národních parků) nMinisterstvo pro místní rozvoj je ústředním orgánem státní správy ve věcech regionální politiky, územního plánování a stavebního řádu (a rovněž i vyvlastnění) nMinisterstvo zdravotnictví je ústředním orgánem státní správy pro zdravotní péči, ochranu veřejného zdraví, vyhledávání, ochranu a využívání přírodních léčivých zdrojů, přírodních léčebných lázní a zdrojů přírodních minerálních vod n Působnost dalších ministerstev Stationery anabnr2 nMinisterstvo průmyslu a obchodu je ústředním orgánem státní správy pro státní průmyslovou politiku, tvorbu jednotné surovinové politiky, využívání nerostného bohatství, energetiku, teplárenství, plynárenství, těžbu, úpravu a zušlechťování ropy a zemního plynu, tuhých paliv, radioaktivních surovin, rud a nerud nMinisterstvo dopravy je ústředním orgánem státní správy ve věcech dopravy a odpovídá za tvorbu státní politiky v oblasti dopravy a v rozsahu své působnosti za její uskutečňování nMinisterstvo obrany je ústředním orgánem státní správy zejména pro správu vojenských újezdů nMinisterstvo kultury je ústředním orgánem státní správy pro kulturní památky n+ Český báňský úřad n+ Státní úřad pro jadernou bezpečnost n+ … n Stationery anabnr2 Prameny práva nprávní pravidlo = právní norma nformální prameny nprávní předpisy a jejich členění npůvodní prameny X odvozené prameny nzákonné X podzákonné nprávní předpisy moci zákonodárné (legislativní) X moci výkonné (exekutivní) nhierarchie právních předpisů podle právní síly Stationery anabnr2 Prameny správního (environmentálního) práva nÚstava a ústavní zákony nMezinárodní smlouvy nPrávo ES a právo EU nZákony (zákonná opatření senátu) nNařízení nStatutární předpisy ndalší prameny správního práva n=> největší počet právních předpisů vytváří samotné orgány veřejné správy Stationery anabnr2 ÚSTAVA České republiky http://www.pozitivni-noviny.cz/test/gallery/Image/2007/07/ustava1.jpg http://www.enax.cz/download_produkty.php?id=6 Listina základních práv a svobod Stationery anabnr2 n► článek 2 Ústavy ČR n (3) Státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. n X n (4) Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. n► článek 2 Listiny základních práv a svobod n (2) Státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví. n X n (3) Každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. n Stationery anabnr2 Ústava ČR nPreambule: n „My, občané České republiky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, …, odhodláni společně střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní bohatství ...“ n nČlánek č. 7 n Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství. n Stationery anabnr2 Listina základních práv a svobod nČlánek 35 n(1) Každý má právo na příznivé životní prostředí. n(2) Každý má právo na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů. n(3) Při výkonu svých práv nikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat životní prostředí, přírodní zdroje, druhové bohatství přírody a kulturní památky nad míru stanovenou zákonem. nPozn. Podle čl. 41 odst. 1 je možno se domáhat těchto práv pouze v mezích zákonů, které tato ustanovení provádějí! Stationery anabnr2 Listina základních práv a svobod nČlánek 11 odst. (3) a (4) n(3) Vlastnictví zavazuje. Nesmí být zneužito na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy. Jeho výkon nesmí poškozovat lidské zdraví, přírodu a životní prostředí nad míru stanovenou zákonem. n (4) Vyvlastnění nebo nucené omezení vlastnického práva je možné ve veřejném zájmu, a to na základě zákona a za náhradu. Stationery anabnr2 Listina základních práv a svobod nČlánek 6 – právo na život nČlánek 31 – právo na ochranu zdraví nČlánek 17 – právo na informace nČlánek 18 – právo petiční nČlánek 19 – právo shromažďovací nČlánek 20 – právo sdružovací nČlánek 21 – právo občanů podílet se na správě věcí veřejných n… Stationery anabnr2 Principy práva životního prostředí nPrincip nejvyšší ochrany nPrincip prevence nPrincip předběžné opatrnosti nPrincip integrace v přístupu k životnímu prostředí a jeho ochraně nPrincip komplexnosti nPrincip (trvale) udržitelného rozvoje nPrincip únosného zatížení území nPrincip přípustné míry znečišťování nPrincip odpovědnosti původce („znečišťovatel platí“) nPrincip účasti veřejnosti na ochraně životního prostředí Stationery anabnr2 Princip prevence nzákladní právní princip nvždy je lepší předcházet vzniku škody než vzniklou újmu na životním prostředí následně odstraňovat a vracet vše do původního stavu nkaždý je proto povinen, především opatřeními přímo u zdroje, předcházet znečišťování nebo poškozování životního prostředí a minimalizovat nepříznivé důsledky své činnosti na životní prostředí nviz § 17 zákona č. 17/1992 Sb. Stationery anabnr2 Princip předběžné opatrnosti nlze-li se zřetelem ke všem okolnostem předpokládat, že hrozí nebezpečí nevratného nebo závažného poškození životního prostředí, nesmí být pochybnost o tom, že k takovému poškození skutečně dojde, důvodem pro odklad opatření, jež mají poškození zabránit n nkaždý, kdo hodlá zavést do výroby, oběhu či spotřeby technologie, výrobky a látky, či kdo je hodlá dovážet, je povinen zabezpečit, aby splňovaly podmínky ochrany životního prostředí a aby v případech stanovených tímto zákonem a zvláštními předpisy byly posouzeny z hlediska jejich možných vlivů na životní prostředí n nviz § 13 zákona č. 17/1992 Sb. Stationery anabnr2 Princip odpovědnosti původce nza znečištění životního prostředí by měl primárně nést negativní důsledky vždy původce, tj. znečišťovatel nkaždý, kdo svou činností znečišťuje nebo poškozuje životní prostředí, nebo kdo využívá přírodní zdroje, je povinen na vlastní náklady zajišťovat sledování tohoto působení a znát jeho možné důsledky njestliže hrozí poškození životního prostředí nebo že k němu již došlo, je každý povinen učinit v mezích svých možností nezbytná opatření k odvrácení hrozby nebo ke zmírnění následků a neprodleně ohlásit tyto skutečnosti orgánu státní správy nviz § 13 zákona č. 17/1992 Sb. Stationery anabnr2 Princip komplexnosti nvychází z toho, že životní prostředí není jenom složeno z jednotlivých částí (voda, vzduch, půda atd.), ale vytváří jednotný a funkční celek n npouze při komplexním přístupu k ochraně životního prostředí je možné zajistit jeho skutečnou a účinnou ochranu Stationery anabnr2 Princip (trvale) udržitelného rozvoje nvychází z myšlenky trvale udržitelného rozvoje n nviz § 6 zákona č. 17/1992 Sb. Stationery anabnr2 Princip nejvyšší ochrany nvychází ze skutečnosti, že životní prostředí (resp. příznivé životní prostředí) je jednou z nejcennějších hodnot, které člověk má (vedle života a zdraví, které s ním ovšem úzce souvisí) n nživotní prostředí si proto zaslouží tu nejvyšší možnou ochranu, kterou mu můžeme poskytnout Stationery anabnr2 Princip únosného zatížení území nje založen na premise, že každé území by mělo být zatíženo pouze takovou lidskou činností, při které nedochází k poškozování životního prostředí ani jeho jednotlivých složek či funkcí ekosystémů n nimisní limity ( X emisní limity) n nviz § 5 a § 11 zákona č. 17/1992 Sb. Stationery anabnr2 Princip přípustné míry znečišťování nvychází z toho, že znečišťování životního prostředí by nemělo přesáhnout přípustnou míru znečištění, kterou určují mezní hodnoty stanovené zvláštními předpisy (např. podle zákona o ovzduší) nmezní hodnoty nkumulativní působení / spolupůsobení znečišťujících látek a činností nviz § 12 zákona č. 17/1992 Sb. Stationery anabnr2 Princip účasti veřejnosti na ochraně životního prostředí nvychází z toho, že každý má mít v rámci uplatňování svého práva na příznivé životní prostředí garantovanou možnost podílet se aktivně a efektivně na procesech, které ovlivňují či mohou ovlivnit kvalitu životního prostředí n nprincip úzce souvisí s právem na informace o životním prostředí Stationery anabnr2 Princip integrace v přístupu k životnímu prostředí a jeho ochraně nvyjadřuje nutnost chránit životní prostředí všemi dostupnými prostředky n ncelospolečenský zájem na ochraně životního prostředí by měl vést k tomu, že se ochrana životního prostředí stane automaticky integrální součástí politik nejen na celostátní (ústřední) úrovni, ale rovněž i na úrovni regionální a lokální Stationery anabnr2 Mezinárodní smlouvy npodle čl. 10 Ústavy: „Vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je Česká republika vázána, jsou součástí právního řádu; stanoví-li mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva.“ nmezinárodní úmluvy jsou pro státy, které je podepsaly a ratifikovaly (viz výše) závazné (tzv. hard law) nk některým úmluvám obecnějšího znění se následně přijímají tzv. protokoly, které již mohou řešit konkrétní otázky a z nich vyplývající závazky (povinnosti) jednotlivých států - protokoly jsou pro členské státy mezinárodní úmluvy rovněž závazné ndalšími prameny mezinárodního práva nezávazného charakteru jsou nejrůznější deklarace, doporučení či programy (tzv. soft law), jejich dodržování není vynutitelné, mají pouze doporučující povahu Stationery anabnr2 Právo komunitární a právo EU nES získala od členských států pravomoc vytvářet právní normy platné nejen pro tyto státy, ale i pro vnitrostátní subjekty těchto států (fyzické i právnické osoby). nprimární právo - zakladatelské smlouvy (EHS, ESVO, Euratom) + všechny jejich pozdější modifikace (včetně aktů o přistoupení nových členů) nsekundární (odvozené) právo - evropská nařízení a směrnice nzávazné akty nEvropská směrnice – nEvropské nařízení – nrozhodnutí vydávané Radou EU nnezávazné akty ndoporučení nstanoviska nrozhodnutí Evropského soudního dvora Stationery anabnr2 Zákony nnejdůležitější prameny správního práva nupravují existenci správních orgánů, jejich strukturu, pravomoci, působnosti, jakož i postupy při jejich výkonu ntzv. zákonná výhrada = ke své činnosti musí mít veřejná správa vždy zákonné zmocnění => viz příslušná ustanovení Ústavy + Listiny nzákony by měly řešit základní otázky + podzákonné předpisy by měly řešit záležitosti technické povahy nstanovení povinností v podzákonných předpisech vždy jen intra legem (!) Stationery anabnr2 Nařízení nsouhrnné označení nodvozené (sekundární) normativní právní akty nobecná závaznost njednodušší procedurální záležitosti spojené s jejich vydáváním n Stationery anabnr2 Statutární předpisy nobecně závazné vyhlášky krajů a obcí nprávní akty původní, ale podzákonné npouze věci patřící do jejich samostatné působnosti npouze v rámci teritoria územního samosprávného celku Stationery anabnr2 Další prameny správního práva nnálezy Ústavního soudu = tzv. negativní legislativa n+ odůvodnění judikátů Ústavního soudu = formulace určitých stanovisek (tzv. obecných právních principů) Stationery anabnr2 Děkuji vám za pozornost a přeji pěkný zbytek dne. J