Subjekty působící v ochraně přírody a krajiny Subjekty podílející se na ochraně přírody a krajiny •► ORGÁNY OCHRANY PŘÍRODY •► JEDNOTKY ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVY •► ODBORNÉ STÁTNÍ ORGANIZACE •► VEŘEJNOST •► EVROPSKÁ UNIE Orgány ochrany přírody •Výkon státní správy na úseku ochrany přírody a krajiny vykonávají následující orgány: -obecní úřady -pověřené obecní úřady -obecní úřady obcí s rozšířenou působností -krajské úřady -správy národních parků -Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky -Česká inspekce životního prostředí -Ministerstvo životního prostředí -Ministerstvo obrany a újezdní úřady Působnost •Působnost představuje vymezení okruhu společenských vztahů, v němž státní orgán může, eventuálně musí vykonávat svou pravomoc, tj. rozhodovat. • • •Rozlišuje se působnost: •věcná •územní •funkční Obecní úřady •S výjimkou území NP, NPR, NPP, PR, PP a jejich OP: •povolují kácení dřevin (pozn. i na území CHKO) •ukládají náhradní výsadbu •vedou přehled pozemků vhodných k náhradní výsadbě C:\Documents and Settings\lenka\Dokumenty\škola\obrázky a mapy\státní správa\obecní úřad.gif Pověřené obecní úřady •mimo území NP, NPR, NPP, PR, PP a jejich OP : •registrují VKP a vydávají závazná stanoviska k zásahům do registrovaných VKP (pokud se nejedná o EVL) •řeší problematiku památných stromů •vydávají souhlas ke zřizování nebo rušení veřejně přístupných účelových komunikací, stezek a pěšin mimo zastavěné území obcí Obecní (městské) úřady obcí s rozšířenou působností •nejde-li o ZCHÚ nebo jejich OP: •vydávají stanoviska k zásahům do VKP ze zákona •vymezují a hodnotí místní ÚSES (vyjma území NP + OP a CHKO) •rozhodují o omezení nebo zákazu rušivé činnosti v rámci obecné ochrany rostlin a živočichů •rozhodují o zajištění či použití prostředků k zabránění nadměrnému úhynu rostlin a zraňování nebo úhynu živočichů nebo ničení jejich biotopů •vydávají povolení k rozšiřování geograficky nepůvodních druhů rostlin a živočichů a k rozšiřování kříženců do krajiny •rozhodují o stanovení odchylného postupu při ochraně ptáků •přijímají oznámení o kácení dřevin a rozhodují o pozastavení, omezení nebo zákazu kácení dřevin •vydávají souhlasy k umisťování a povolování staveb a k jiným činnostem, které by mohly snížit nebo změnit krajinný ráz •rozhodují o vyhlášení přechodně chráněné plochy •rozhodují o možnostech a podmínkách uvedení do původního stavu, ukládají provedení přiměřených náhradních opatření podle a ukládají pokuty za přestupky a správní delikty Tzv. zbytková působnost : Obecní úřady obcí s rozšířenou působností dále ve svém správním obvodu, nejde-li o ZCHÚ nebo jejich OP anebo o vojenské újezdy, vykonávají státní správu v ochraně přírody a krajiny, není-li příslušný jiný orgán ochrany přírody. Územní působnost obcí s rozšířenou působností a jejich obecních (městských) úřadů C:\Documents and Settings\lenka\Dokumenty\škola\obrázky a mapy\státní správa\obce s rozšířenou působností.jpg Kraje a krajské úřady •kraje ve své územní působnosti, tj. mimo NP, CHKO, NPR, NPP a jejich OP + vojenské újezdy: •vydávají nařízení o zřízení (zrušení) PR, PP a jejich OP a zajišťují péči o tato území •vydávají nařízení o zřízení či zrušení přírodních parků a o omezení využití jejich území •Krajské úřady na území PR, PP a jejich OP vykonávají státní správu v ochraně přírody a krajiny v rozsahu působnosti obecních úřadů, pověřených obecních úřadů, a obecních úřadů obcí s rozšířenou působností, není-li příslušné MŽP. • Krajské úřady •nejde-li o území NP, CHKO, NPR, NPP + jejich OP a vojenské újezdy: •vydávají závazná stanoviska ke schválení lesních hospodářských plánů (LHP) a k lesním hospodářským osnovám (LHO) •povolují výjimky ze zákazů stanovených pro jeskyně a vydávají povolení pro průzkum nebo výzkum jeskyně •vymezují a hodnotí regionální ÚSES (mimo území NP + OP a CHKO) •řeší problematiku PR a PP a jejich OP (tj. vydávání výjimek ze zákazů, vydávání souhlasů k vymezeným činnostem, schvalování plánu péče atd.) + uzavírání smluvní ochrany •vydávají souhlasy k činnostem a uzavírají smlouvy o způsobu hospodaření v ptačích oblastech •zajišťují péči o EVL, označují EVL, vydávají závazná stanoviska k zásahům, které by mohly vést k poškození nebo narušení obnovy EVL nebo jejich předmětů ochrany •vydávají stanoviska podle § 45i a ukládají kompenzační opatření •vydávají osvědčení o tom, že se jedná o živočicha odchovaného v lidské péči (s výjimkou ptáků) •povolují výjimky (příp. uzavírají dohody) ze zákazů zvláště chráněných rostlin a živočichů •jsou ve své územní působnosti odvolacím orgánem proti rozhodnutím orgánů obcí •a další Územní působnost jednotlivých krajů a krajských úřadů Agentura ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK ČR) •= organizační složka státu. •AOPK ČR na území CHKO, nejde-li o vojenské újezdy, vykonává státní správu v ochraně přírody a krajiny v rozsahu působnosti pověřených obecních úřadů, obecních úřadů obcí s rozšířenou působností a krajských úřadů, není-li k tomu příslušné MŽP. •AOPK ČR dále na území NPR, NPP a jejich ochranných pásem, nejde-li o vojenské újezdy nebo o území NP a jejich ochranných pásem, vykonává státní správu v ochraně přírody v rozsahu působnosti obecních úřadů, pověřených obecních úřadů, obecních úřadů obcí s rozšířenou působností a krajských úřadů, není-li k tomu příslušné MŽP. •AOPK ČR se organizačně člení na sekce, odbory a oddělení + regionální pracoviště. •Blíže - viz www.ochranaprirody.cz •AOPK ČR zejména: •poskytuje finanční náhradu za ztížení zemědělského nebo lesního hospodaření z prostředků státního rozpočtu podle § 58 •je odvolacím orgánem proti rozhodnutím orgánů obcí •provádí potřebné inventarizační přírodovědné průzkumy, monitoring, dokumentaci a šetření v ochraně přírody •spolupracuje s odbornými, výzkumnými a vědeckými pracovišti a zajišťuje informační a osvětovou činnost •v souladu se schválenými plány péče zajišťuje v obvodu své územní působnosti péči o přírodní a krajinné prostředí, ekosystémy a jejich složky (pozn. k zajištění těchto povinností je příslušná hospodařit s majetkem státu) •vede Ústřední seznam ochrany přírody •vytváří, spravuje a vede Informační systém ochrany přírody (Portál ochrany přírody - viz http://portal.nature.cz + Mapový server) •vykonává znaleckou činnost •administruje celostátní dotační programy (zejména krajinotvorné programy) Správy NP •vykonávají státní správu v ochraně přírody na území NP a jejich OP, není-li příslušné MŽP •plní úkoly odborných organizací ochrany přírody ve svých územních obvodech •provádějí potřebné inventarizační přírodovědné průzkumy, dokumentaci a šetření v ochraně přírody, spolupracují s výzkumnými a vědeckými pracovišti, zajišťují strážní, informační a kulturně výchovnou činnost •povolují výjimky ze zákazů a udělují souhlasy k činnostem vymezeným v základních a bližších ochranných podmínkách •vydávají závazné stanovisko potřebné k ohlášení stavby, vydání územního rozhodnutí, územního souhlasu, stavebního povolení, rozhodnutí o změně užívání stavby, kolaudačního souhlasu, je-li spojen se změnou stavby, povolení k odstranění stavby či k provedení terénních úprav podle stavebního zákona, povolení k nakládání s vodami a k vodním dílům, povolení k některým činnostem či udělení souhlasu podle vodního zákona •správy národních parků na území národních parků vykonávají působnost pověřených obecních úřadů, obecních úřadů obcí s rozšířenou působností a krajských úřadů na úseku ochrany zemědělského půdního fondu •správy národních parků zřizují radu národního parku Česká inspekce životního prostředí •ČIŽP dozírá, jak jsou orgány veřejné správy vyjma ústředních orgánů (tj. MŽP a MO), právnickými a fyzickými osobami dodržována ustanovení právních předpisů a rozhodnutí týkající se ochrany přírody a krajiny •zjišťuje a eviduje případy ohrožení a poškození přírody a krajiny, jejich příčiny a osoby odpovědné za jejich vznik nebo trvání •úkoly inspekce plní inspektoři, kteří se prokazují služebními průkazy •o odvolání proti rozhodnutí ČIŽP rozhoduje MŽP •ČIŽP je oprávněna: •vyžadovat prokazování původu zvláště chráněné rostliny a živočicha nebo rostliny a živočicha chráněného podle mezinárodních úmluv + prokázání totožnosti jejich držitele •ukládat opatření podle § 66 zákona o ochraně přírody •rozhodovat o možnosti a podmínkách uvedení do původního stavu + ukládat povinnost provést přiměřená náhradní opatření •odebírat nedovoleně držené jedince •v případech hrozící škody nařídit omezení, případně zastavení škodlivé činnosti až do doby odstranění jejich nedostatků a příčin • ČIŽP ukládá právnickým a fyzickým osobám pokuty za porušení povinností při ochraně přírody a krajiny. Ministerstvo životního prostředí •Ministerstvo životního prostředí je ústředním orgánem státní správy ochrany přírody v ČR. •MŽP především: •provádí vymezení a hodnocení nadregionálního ÚSES •vydává povolení k vývozu a dovozu ohrožených rostlin a živočichů chráněných mezinárodními úmluvami •zajišťuje zpracování, oznamuje a projednává záměry na vyhlášení NP, CHKO, NPR, NPP a jejich OP (+ zajišťuje a schvaluje plány péče) •vymezuje zóny ochrany přírody NP a CHKO •je odvolacím orgánem proti rozhodnutím vydaným orgány krajů v přenesené působnosti, správou NP, AOPK ČR a ČIŽP Ministerstvo obrany a újezdní úřady •na území vojenských újezdů •ÚJEZDNÍ ÚŘADY = státní správa v ochraně přírody a krajiny újezdní úřady v rozsahu působnosti obecních úřadů, obcí s rozšířenou působností, orgánů krajů, AOPK ČR a správ národních parků, není-li k ní příslušné Ministerstvo obrany •4 vojenské újezdy v ČR = VÚ Boletice (Jihočeský kraj), VÚ Březina (Jihomoravský kraj), VÚ Hradiště v (Karlovarský kraj) a VÚ Libavá (Olomoucký kraj) •pozitivum / negativum (?) •snížení počtu + zmenšení Správa jeskyní ČR •státní příspěvková organizace spadající pod MŽP •zřízena v roce 2006 •účel vzniku = zajišťování ochrany, péče a provozu zpřístupněných jeskyní (celkem 14) v ČR a s nimi bezprostředně souvisejících podzemních prostor a zpřístupňování, ochrana a péče o podzemní prostory, pokud v nich budou prováděny činnosti na základě rozhodnutí místně příslušného orgánu ochrany přírody, nebo budou využívány k účelům podléhajícím dozoru státní báňské správy •cíl = záruka kvalitní péče a prezentace jeskyní, průzkumu, výzkumu, dokumentace a ochrany krasu, jeskyní i dalších podzemních prostor •nezbytné odborné, personální a technické vybavení •blíže viz - http://www.caves.cz http://www.caves.cz/editor_files/Image/pruhonice/Logo%20SJCR%20JPG.jpg Stráž přírody •Stráž přírody ustanovují krajské úřady, AOPK ČR a správy národních parků. Posláním stráže přírody je kontrola dodržování předpisů o ochraně přírody a krajiny. Stráž přírody je při své činnosti povinna prokázat se průkazem stráže přírody (s obvodem její působnosti) a nosit služební odznak. •Strážci jsou oprávněni: • a) zjistit totožnost, příp. zadržet ke zjištění totožnosti osobu, kterou přistihnou při porušování právních předpisů • b) ukládat a vybírat blokové pokuty za uvedené přestupky • c) vstupovat na cizí pozemky • d) zadržet ke zjištění totožnosti osobu, kterou přistihnou při porušování právních předpisů o ochraně přírody a krajiny, a odevzdat ji orgánu Policie ČR - přistižené osoby jsou povinny uposlechnout • e) požadovat pomoc nebo součinnost orgánů Policie ČR, popř. obecní policie, pokud nemohou splnění svých povinností zajistit vlastními silami a prostředky • f) v případě bezprostředního ohrožení pozastavit rušivou činnost (povinnost bezodkladně vyrozumět územně příslušný orgán ochrany přírody - opatření potvrdí, změní nebo zruší orgán ochrany přírody nejpozději do 15 dnů od jeho vydání) C:\Documents and Settings\lenka\Dokumenty\škola\obrázky a mapy\státní správa\stráž přírody.jpg Účast obcí při ochraně přírody a krajiny •zapojují se ve svých územních obvodech do ochrany přírody a krajiny •vyjadřují se zejména k vyhlašování a rušení ZCHÚ, památných stromů a jejich OP •orgány státní správy jim předkládají požadované podklady a informace k zásahům do přírody i způsobům její ochrany •jsou účastníky řízení podle zákona o ochraně přírody, pokud v téže věci nerozhodují jako orgány ochrany přírody Účast veřejnosti na ochraně přírody a krajiny •nevládní organizace (tj. nejčastěji spolky, obecně prospěšné společnosti či nadace) •nejvýznamnější organizací v ČR je Český svaz ochránců přírody (ČSOP) •řada dalších NGO - Nadace Partnerství, Brontosaurus, Veronica, … •oprávnění spolků požadovat u příslušných orgánů státní správy (tj. nejen orgánů ochrany přírody!), aby byla předem informována o všech zamýšlených zásazích a zahajovaných správních řízeních, při nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny chráněné podle tohoto zákona, s výjimkou řízení navazujících na posuzování vlivů na životní prostředí •žádost je platná jeden rok ode dne jejího podání, lze ji podávat opakovaně, musí být věcně a místně specifikována •účast spolků ve správních řízeních podle zákona o ochraně přírody a krajiny, pokud oznámí svou účast písemně do osmi dnů ode dne, kdy mu bylo příslušným správním orgánem zahájení řízení oznámeno = významná příležitost jak ovlivňovat konečné rozhodnutí • Právo vystupovat jako účastník řízení je spojeno s celou řadou oprávnění s nimiž může disponovat pouze účastník řízení a nikdo jiný. K těm nejvýznamnějším patří např.: • - možnost nahlížet do spisu • - navrhovat na podporu svých tvrzení důkazy • - účastnit se ústního jednání • - podat odvolání proti výslednému rozhodnutí • a další • • Pozemkové spolky •nevládní organizace různé právní formy (nejčastěji spolky) •spolupracují s majiteli pozemků (staveb) cenných z hlediska ochrany přírody a krajiny (příp. památkové péče) s cílem zabránit negativnímu využívání těchto pozemků (staveb) •vlastnictví / věcná břemena / uživatelské vztahy (nájem, pacht, výpůjčka) / neformální spolupráce •lokální, regionální nebo celonárodní charakter •v ČR pozemkové spolky podporuje a koordinuje ČSOP (informace o založení či spolupráci - viz www.csop.cz) •Program „Místo pro přírodu“ – viz www.mistoproprirodu.cz •Děkuji vám za pozornost •a •přeji J den.