1. Opravte neobratnosti a stylistické chyby v následujících větách: 1. Studujeme a učíme se z Darwina. – 2. Jako součást domácí literatury byla pokládána i díla psaná latinsky. – 3. S netrpělivostí očekával a těšil se na jeho příchod. – 4. Pobyt na zdravém vzduchu a pečovat o zdraví jsou podmínky dobré fyzické a psychické kondice. – 5. Poučovat a někomu pomáhat, to je veliký rozdíl. – 6. Každý, kdo toho chce dosáhnout, je třeba, aby usilovně studoval. – 7. Dát příležitost a po zásluze někoho ocenit, to je nutné. – 8. Za války otec přijímal, ukrýval a pečoval o partyzány. – 9. Člověk obyčejně, když dělá nějakou práci poprvé, nedaří se mu dobře. – 10. Dokazoval a přesvědčoval mě, proč mám to místo přijmout. – 11. Ten film zaujme a otřese každým divákem. – 12. Bojím se a myslím na něho stále. 2. Doplňte interpunkci v následujících souvětích: a/ 1. V poslední době se ukázalo že surovina ze které se vyrábí syntetická látka polyvinylchlorid má nejen toxické ale i kancerogenní vlastnosti. – 2. Přítomnost nitrosaminů je možno zjistit v ovzduší v potravinách nebo nápojích avšak důkaz toho že koncentrace nitrosaminů je v nich dostatečná pro vyvolání rakoviny u člověka chybí. – 3. Chemické sloučeniny jakými jsou např. aromatické aminy nitrosaminy aflatoxiny polycyklické aromatické uhlovodíky se aktivují... – 4. Dávky které se udávají jako aktivní nebo neaktivní v pokusech na zvířatech nejsou vždy takovými u člověka a také není znám vzorec podle něhož se dá z dávek kancerogenních pro zvířata vypočítat hodnota velikosti dávky jež je kancerogenní pro člověka. – 5. Mezi obyvateli kteří přežili atomový útok na Hirošimu a Nagasaki je výskyt leukémií ve srovnání s obecným výskytem u ostatního obyvatelstva významně vyšší. – 6. Kancerogennost působení záření závisí na dávce protože osoby které se nacházely ve větší vzdálenosti od epicentra výbuchu onemocněly leukémií vzácněji. – 7. Byla prokázána škodlivost ozařování těhotných žen neboť výskyt leukémií u dětí které se jim narodily je dvojnásobně vyšší. – 9. Poté co byl potvrzen virový původ rakoviny mléčné žlázy u myší leukémie u slepic a u králíků bylo nalezeno ještě několik nádorů virového původu které byly vyvolány též u zvířat. b/ 1. K citátovým složkám textu řadíme všechny části které si autor aby doložil to co uvádí vypůjčuje z jiných textů. – 2. Tedy kapitoly jsou vždy číslovány ale i odstavce v nichž se rozebírají jevy podřaděné mohou být označeny číslicemi nebo písmeny ale tak aby bylo patrno které jevy jsou vzájemně souřadné a které jim jsou podřaděné neboť nadřaděnost a podřaděnost je vícenásobně hierarchicky stupňovitá. – 3. Nejtypičtější pro tento styl jsou však přitažlivé nápadné titulky zejména v bulvárním tisku které mají čtenáře zaujmout a vést k tomu aby si noviny nebo časopis koupil a výrazná vnější úprava o níž už byla řeč. – 4. Řada termínů je přejatých zejména z klasických jazyků latiny a řečtiny ale i z moderních jazyků v poslední době zvláště z angličtiny. – 5. Vysvětluje se to jak už bylo řečeno jednak stálým vlivem latiny a řečtiny jednak angličtiny. – 6. Předností latinských a řeckých morfémů je i to že snadno tvoří odvozeniny zejména adjektiva a verba jsou většinou krátké a proto vhodné k tvoření nových termínů. – 7. Rozdíl mezi prakticky odborným stylem jímž se dorozumívají odborníci v běžném denním styku a odborným stylem vědeckým souvisí s poměrně velkým odstupem mezi jazykem hovorovým a spisovným. – 8. Některé z nich jsou únosné v populárně vědeckém textu zatímco ve vědeckých textech jsou pociťovány jako stylisticky příznakové a proto nevhodné zejména v písemném odborném projevu. – 9. Tyto podrobnější teze se sbližují s výtahem konspektem který navíc jednak usiluje o přehledné vystižení stavby odborného textu podobně jako osnova jednak si v něm pisatel může poznamenávat odkazy ke stránkám práce z níž čerpá citáty důležitých částí textu a současně i své vlastní poznámky a myšlenky. – 10. Na rozdíl od přednášky v níž přednášející často provádí sumarizaci a hodnocení různých názorů vědecké sdělení uvádí jen myšlenky původní autor v něm seznamuje s výsledky svých vědeckých výzkumů a se závěry svého bádání. – 11. Disertace má tyto základní části úvod samostatné a strukturně uzavřené jádro které tvoří několik kapitol a výrazné zakončení.