C3800 Materiály pro konzervaci a restaurování Mgr. Gabriela Vyskočilová gabriela.vyskocilova@mail.muni.cz Kancelář: A12/309 • Architektonické památky • Díla sochařská, malířská a grafická (volné umění) • Umělecké předměty denní potřeby (užité umění) • Výrobky lidových řemesel • Písemné památky • Archeologické nálezy • Technické památky • A mnoho jiných Předměty kulturního dědictví • Sbírkové předměty mohou být vytvořeny prakticky z libovolných materiálů • Materiály, ze kterých jsou zhotoveny, jsou více nebo méně narušeny nebo změněny. • Proces lze označit za stárnutí – stárnutí je neodvratitelné. Je možné ho zpomalit a materiál uchovat v co nejlepším stavu s minimem zásahů do jeho autenticity – cíl konzervátorů (především preventivní konzervace) • Celistvost a neporušenost se velmi liší v závislosti na – Materiálu a jeho vlastnostech (rekrystalizace skla, depolymerace) – Působení vnějších vlivů (světlo, vlhkost, teplota, eroze) – Životním příběhu – Antropogenní vlivy Stav „sbírkových“ předmětů Terminologie Restaurování a konzervace - činnosti, které se konají za účelem odvrácení dalšího poškozování, chátrání sbírkových předmětů a památek a vytvoření podmínek pro jejich dlouhodobé zachování. Restaurování (z lat. „restauratio" – obnovení) všechny druhy prací, zaměřené jak na zachování díla či památky, tak i na maximálně možné zohlednění jejího původního vzhledu - Interpretuje celistvost-integritu předmětu - Hlavním cílem je dosažení srozumitelnosti - V určité míře dochází k obnovení původní funkčnosti-účinnosti předmětu (estetická, technická, hudební aj.) - Zahrnuje doplňování chybějících či silně poškozených prvků, omezujících srozumitelnost Konzervování/konzervace (z lat. „conservatio“ - zachování) • Zastřešující výraz pro preventivní a sanační konzervaci i restaurování • Zahrnuje veškerou péči o předměty kulturního dědictví za účelem zachování jejich komplexnosti. Ochrana, uchování památky, sbírkového předmětu ve stavu, ve kterém se památka dochovala s pozdějšími historickými opravami. • Nedílnou součástí je průzkum Preventivní konzervace – soubor opatření s cílem zpomalit poškozování a minimalizace všech rizikových faktorů – Optimalizace podmínek uložení, prezentování a manipulaci (ochranu před působením záření, polutantů ve vzduchu i ve vodě, zabránit biologickému narušování objektů) – Týká se všech muzejních pracovníků! Sanační konzervace – zachovat vnější vzhled památky a původní materiál – upřednostňovány technologie vedoucí k minimálnímu narušení komplexní hodnoty předmětu; záměna materiálu (zhotovení makety, apod.) vede ke ztrátě technologických zvláštností tvorby daného objektu, charakterizujících původnost a individualitu techniky, kterou použil autor díla při jeho tvorbě – Stabilizace fyzického stavu (přímý zásah) Průzkum – cílem je - identifikace předmětu kulturního dědictví, včetně prostředí kde se nachází - zjištění všech dostupných informací o něm, včetně stanovení jeho stavu - Chemické složení - Rozsah a příčiny poškození - Technologie výroby - Datace - Přehled předešlých zákroků - Na základě průzkum se stanovují vhodné postupy a opatření Předmět kulturního dědictví - věc movitá či nemovitá, přírodnina či lidský výtvor, významná pro pochopení vývoje přírody i lidské společnosti a uchování paměti. Je proto určena k trvalému uchování pro budoucí generace Sbírkový předmět - věc movitá či nemovitá, přírodnina či lidský výtvor, která je součástí sbírky muzejní povahy zapsané v CES MK ČR; součást přírodního a kulturního dědictví ČR Celistvost-integrita předmětu - soubor materiálových, technických a estetických hodnot, které spolu historicky souvisejí. Součást integrity tvoří také stopy související s jeho používáním či poškozením a následné úpravy významné z hlediska historie a života lidské společnosti • A day in the life – Museum Conservator (Denver art museum) https://www.youtube.com/watch?v=CzIL23PTbNg • Conservation 101: What is an art conservator https://www.youtube.com/watch?v=TwSDX4_95X0 • Restaurování: koexistence umění a vědy https://www.youtube.com/watch?v=Cdxle5A0XGw Kdo je konzervátor a co je jeho činností Konzervátor-restaurátor je - vzdělaný, kvalifikovaný a zkušený profesionál schopný provádět komplexní zásahy na předmětech kulturního dědictví při dodržování zásad Dokumentu o profesi konzervátora-restaurátora Vzdělání konzervátora-restaurátora - Absolvent odpovídajícího magisterského studia nebo uznaného ekvivalentu - Součástí vzdělání je teoretická výuka i odborná praxe, vedoucí k rozvoji schopnosti řešit problémy konzervace systematickým přístupem, užitím průzkumu a výzkumu a kritickou interpretací výsledků - Od počátku vzdělávání musí být studenti vedeni k pochopení skutečnosti, že každý předmět je jedinečný Studium by mělo zahrnovat - Etické principy konzervace - Historie konzervování a restaurování - Přírodní vědy (chemie, fyzika, biologie aj.) a jejich aplikace - Společenské vědy (muzeologie, dějiny umění, archeologie aj.) a jejich aplikace - Historie materiálů a technik, technologií a výrobních procesů - Identifikace a studium degradačních procesů - Metody dokumentace (fotodokumentace, konzervátorská zpráva) - Průzkum a jeho interpretace - Teorie, metody, techniky a materiály preventivní a sanační konzervace - Reprodukční techniky - Právní problematika, management - Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, ochrana životního prostředí Činnost konzervátora-restaurátora - Podílí se na všech činnostech muzea týkajících se ochrany předmětů; podílí se na rozhodování o podmínkách deponování, prezentování, transportu, studování – zachovat dobrý fyzický stav - Řídí se standardními vědeckými postupy – výzkum pramenů, analýza, interpretace – získání nových vědeckých poznatků a uchování pro budoucnost - Konzervace (sanační, preventivní, restaurování) – nedílnou součástí je průzkum - Průzkum – úvodní krok k získání informací o předmětu; interdisciplinární (humanitní i přírodovědný); struktura, materiál, výroba, rozsah a příčiny degradace, změny, nánosy, ztráty - Dokumentace – foto, obrazová a textová, doplněná o odebrané vzorky – trvale uložena - Vyhodnocení výsledků průzkumů a návrh postupu konzervace Etický kodex 1. K-R přistupuje ke každému předmětu dle zásad kodexu 2. K-R respektuje komplexní hodnotu předmětu 3. K-R má právo odmítnout požadovaný zásah, o kterém se domnívá, že je v rozporu s kodexem 4. K-R se musí snažit o rozšiřování svých znalostí a dovedností a zvyšovat kvalitu své práce 5. K-R pracuje přímo s předměty a je zodpovědný vlastníkovi a celé společnosti 6. K-R má povinnost předložit vlastníkovi všechny možnosti konzervace a obhájit zvolený postup 7. K-R nesmí zatajovat informace o způsobu a rozsahu konzervace 8. K-R při rozhodování nesmí opomenout žádný prostředek a nástroj preventivní konzervace 9. K-R je povinen odstoupit, pokud by zásah poškodil autenticitu; doporučit jiný postup (např. kopie) 10. K-R může odstranit část materiálu jen pro zlepšení srozumitelnost či ochrany; odstraněné části dokumentovány a případně konzervovány a uloženy 11. K-R usiluje o maximální srozumitelnost a trvanlivost dokumentace; 12. K-R je vázán mlčenlivostí v případě informací, které by mohly ohrozit bezpečnost předmětu; nesmí zamlčet nezvratně podložené pochybení 13. K-R má povinnost poskytnout veškerou možnou pomoc při záchraně v krizových situacích 14. Konzervace je interdisciplinární obor, proto je nezbytná spolupráce s odborníky z jiných oborů! 15. K-R přispívá k rozvoji profese sdílením zkušeností a získaných informací • Zachování komplexní hodnoty • Reversibilita a rozpoznatelnost zásahu • Zásahy prováděny jen na základě známých faktů, ne jen předpokladů • Používání ověřených a trvale odstranitelných materiálů • Minimalizace zásahů • Konzervace odstraněných částí a jejich zachování • Pečlivá dokumentace Základní požadavky při konzervování-restaurování Vstupní průzkum 1) materiálový a technologický, většinou nedestruktivní metody analýzy 2) Popis předmětu – název, datace, materiál, rozměry, značky, popisky 3) Stav předmětu – rozsah poškození, určení 4) Důkazy předchozího ošetření Konzervátorský záměr 1) Reflektuje veškeré záměry průzkumu 2) Plán zásahů (ošetření) včetně alternativ 3) Návrh na rozšířený průzkum – podrobné materiálové analýzy 4) Etapizace kroků 5) Navrhované konzervátorské prostředky včetně charakteristik 6) Popis výhod a rizik navrhovaných postupů a prostředků 7) Doporučení pro zajištění vhodných podmínek uložení a transportu (preventivní) 8) Návrh ceny Co vše obnáší K-R práce Dokumentace obsahuje 1) Zprávu o průzkumu a ko-re záměr 2) Popis skutečně použitých postupů 3) Použité prostředky a materiály 4) Interpretace materiálového složení 5) Materiály odebrané během zásahu a jejich uložení 6) Nově zjištěné informace 7) Změny vzniklé během ošetření – popis stavu po 8) Fotodokumentace průběhu a po 9) Jména spolupracovníků 10) Doporučení pro uložení a zacházení 11) Shrnutí, závěr, vyhodnocení Chemické materiály, technologie a jejich použití v restaurátorství a konzervování historických a kulturních památek jsou velmi různorodé a zahrnují všechny třídy organických a anorganických látek Materiály ke ko-re 1) Rozpouštědla a lepidla 2) Sklo, smalt, keramika, kámen 3) Kosti, kůže a textil 4) Dřevo 5) Měď a její slitiny 6) Cín a olovo 7) Stříbro, zlato 8) Železo, ocel, litina Odkazy a zdroje • Komise konzervátorů-restaurátorů AMG; Dokument o profesi konzervátorarestaurátora: www.amg.cz • Památková péče – MK ČR; Dokumentace restaurování: www.mkcr.cz • E.C.C.O. – Evropská konfederace konzervátorských svazů; ECCO Professional Guidelines: www.ecco-eu.org • The V&A Conservation Department "Ethics Checklist 2004“ : www.vam.ac.uk/res_cons/conservation/advice/policies/ index.html • Metodické centrum konzervace Technického muzea v Brně; www.mck.technicalmuseum.cz • Nikitin, M. K.; Melnikova, E.P.: Chemie v konzervátorské a restaurátorské praxi, 2003 • Zelinger, J., Šimůnková, E., Kotlík, P.: Chemie v práci konzervátora a restaurátora, 1982 • Kopecká, I., Svobodová, E.: Metody průzkumu historických materiálů, 2019