MATEMATICKÁ ANALÝZA 1, učitelské studium vzorová písemka při zkoušce 2019/2020 I. část 1. Načrtněte grafy následujících funkcí (do samostatných obrázků) a) f : y = (−x) 2 3 , b) g : y = 2 arctg |x|. 2. Určete definiční obor D funkce f : y = ln(1 + cos x) a rozhodněte, zda je a) periodická, b) sudá, c) shora ohraničená. 3. Zapište, co znamená, že posloupnost (an)∞ n=1 má limitu rovnou a) číslu −3, b) −∞. 4. K funkci f : y = π+2 arcsin x určete inverzní funkci g (předpis y = g(x), definiční obor a obor hodnot). 5. Napište tvar rozkladu funkce f(x) = (x3 +1)/(x4 −2x2 −8) na parciální zlomky, přitom neznámé koeficienty nepočítejte. 6. Výrokem s kvantifikátory a nerovnostmi zapište, co znamená lim x→−∞ f(x) = 3. 7. Přímo z definice vypočtěte derivaci funkce f : y = x2 + x v bodě −2. 8. Zapište, co znamená, že funkce f má v bodě −5 lokální maximum rovné číslu 6. Varianta: ... má v bodě 4 ostré maximum na intervalu −1, 5 rovné číslu 0. Varianta: Najděte rovnici tečny ke grafu funkce f : y = 8/x s bodem dotyku [2, ?]. 9. Zapište užitím limit, co znamená, že přímka x = −4 je asymptotou grafu funkce f s definičním oborem (−∞, −4). Varianta: ... že přímka y = 3x−2 je asymptotou grafu funkce f pro x → −∞. 10. Pomocí diferenciálu určete přibližnou hodnotu √ 0,99. II. část 1. Derivujte a výsledek vždy upravte: a) f : y = ln 1 − sin x 1 + sin x , b) g : y = arctg 1 x2 − 2 . 2. Vypočtěte limity (a, b jsou daná, navzájem různá reálná čísla): a) lim x→a (a2 − x2 ) · tg πx 2a , b) lim x→+∞ (x + a)(x + b) − x . 3. Vyšetřete průběh funkce f : y = x − 2 √ x2 + 1 . K přibližnému určení významných hodnot využijte √ 5 . = 2,2, √ 41 . = 6,4.