Strategie jednání žáků ve výuce Co žáci dělají a proč? Proč chodí do školy učitelé a proč žáci? ? Učitelé a žáci ve škole sledují své zájmy: některé jsou sdílené, některé se liší Učitelé chtějí například toto: - sledovat dlouhodobé cíle - pracovat s odosobněným učivem - mít ukázněnou třídu - vést žáky k učení Žáci chtějí například toto: - sledovat krátkodobé cíle - výuku reflektující jejich kulturu - členství ve vrstevnické skupině - mentální stimulace Pokud se neshodnou, je poškozena výuka. Vyjednávání o cílech a prostředcích Cothranová a Ennisová: směnný obchod Učitelé i žáci si jsou vědomi toho, že disponují tím, po čem druhá strana touží, a v důsledku toho mohou ovlivnit podobu výuky. Např. žáci vědí, že učitelé chtějí, aby s nimi žáci ve výuce spolupracovali a byli ukáznění. Učitelé si jsou vědomi toho, že žáci chtějí dobré známky. Hargreaves: pracovní konsensus kompromis x hegemonie (prosazení cíle učitele) x kontrahegemonie (prosazení cíle žáků) Peter Woods: strategie žáků Woods popisuje schémata žákovského chování, která jsou typická pro různou míru žákovské akceptace požadavků školy či učitele. konformní chování - žáci jsou ve výuce iniciativní a projevují nadšení, protože souhlasí s cíli školy či učitele i cestami jejich naplňování ritualizované chování - žáci sice akceptují stanovené postupy a normy, avšak bez vnitřního ztotožnění se s nimi. Žáci se proto ve výuce chovají nenápadně, aby jejich projev nebyl potrestán. únik - žáci jsou vůči cílům učitele, potažmo školy, lhostejní, což se ve výuce často projevuje jako denní snění či rozptýlená aktivita. Peter Woods: strategie žáků kolonizace - značí pouze zdánlivé přijetí školních norem, protože ve skutečnosti tyto normy žáci využívají k prosazení vlastní agendy. nesmiřitelnost - spočívá v odmítání školních norem a pojí se s provokováním, rušením a dalšími projevy nekázně žáků ve výuce. rebelie - odmítnutí cílů školy i cest jejich naplňování, veřejný bojkot a odpor vůči školním pravidlům, záškoláctví. Vyjádření žákovského nesouhlasu Goodboy: - expresivní nesouhlas (mezi spolužáky) - rétorický nesouhlas (hovořím s učitelem) - pomstychtivý nesouhlas (negativní reklama na učitele) Barquist Hogeluchtová & Geistová: - předstírání splnění požadavku - ignorování požadavku - odmlouvání Proč se to všechno děje? Vyjádřením nesouhlasu žáci prosazují svou moc a aktivně vstupují do definování představy o dobré výuce, i když za pomoci prostředků, které nejsou a nemohou být učiteli akceptovány a jsou považovány za nevhodné chování žáků. Volbu použité strategie žáci odůvodňují tak, že jde o reakci na, z jejich úhlu pohledu, neadekvátní požadavky učitele, nejasně stanovená pravidla, nekonzistentní systém sankcí, atp. Nevhodné chování žáků ve výuce může být důsledkem nevhodného chování učitele. Cooper & McIntyre Ideologie nedospělosti Hovoří o představě dospělých, podle kterých žáci nejsou dostatečně vyspělí, aby byli schopni zodpovědně přispívat k rozhodování o záležitostech, které mají přímý vliv na jejich život ve škole a na výuku. Ideologie profesionalismu Hovoří o tom, že škola je velmi složitý systém, ve kterém operují učitelé, kteří mají k dispozici informace, jež žáci nemají, tudíž jsou učitelé kompetentnější v rozhodování o tom, co je pro žáky přínosné či nikoliv. Nuda ve škole 1. učitel a jeho vedení výuky - formy výuky, metody výuky, učivo, nevhodný přístup učitele k žákům 1. pasivita žáků - nemožnost nebo nechuť zapojit se do procesu výuky 1. pocit bezmocnosti - nuda končí se zvoněním Kvalita a efektivita výuky Kognitivní náročnost výuky Pestrost metod výuky Participace žáků na výuce + dobrý učitel (vlastnosti a jednání, didaktická znalost obsahu) = dobré vzdělávací výsledky žáků = dobré vztahy mezi učiteli a žáky