Pedagogická diagnostika lazarova@phil.muni.cz Význam pedagogického a psychologického poznávání • Poznávání lidí – běžná každodenní činnost, důležitost v pomáhajících profesích • Rozdíl diagnostiky a každodenního poznávání (cíl, metody, postup, výsledky) • Dg = podpůrný proces pro učení a vzdělávání, východisko • Vztahována ke školnímu prostředí • Nevztahuje se jen k výkonům žáků a ke srovnávání • Otevřenost škol všem dětem – nutnost poznávat jejich vzdělávací potřeby • Snaha porozumět lidem/žákům a jejich potřebám Co je to diagnostika? • Postup od sběru dat… k popisu, interpretaci • Souhrn operací, postupů a technik s cílem je stanovit diagnózu? a to v závislosti na cílech diagnostiky. • Popis stavu – jevů, interpretace, zařazení do kategorie (terminologické označení - diagnóza) • V psychologii a pedagogice nejde jen o zjišťování abnormit, ale o rozpoznávání kvality a úrovně některých psychických funkcí (ne v pedagogice), zjišťování individuálních zvláštností Pedagogická diagnostika CO: proces zjišťování, rozpoznávání, klasifikování, posuzování a charakterizování úrovně pedagogického rozvoje objektu výchovy…. Koho: Objektem je edukant – žák, skupina, vzdělávací instituce, systém – je spíše evaluací. Jak: pedagogické metody Kde: školy, výchovná zařízení, Kdo: učitelé..., Pojem „přirozená diagnostika“ – nespecifické poznávání (každodenní sledování, sociální percepce…) Formativní diagnostika a sumativní diagnostika (pro formální účely) Formativní diagnostika • V průběhu osvojování učiva • Cíle: např. rozpoznat slabé a silné stránky… cílem je napomoci k pozitivní změně • Slouží k podpoře učení • Poskytuje ZV, poučení žáka • Je dynamická Druhy diagnóz • Diferenciální diagnóza - porovnávání příznaků chorob, které přicházejí v úvahu u vyšetřovaného s cílem vyloučit diagnostický omyl. • Diagnóza statická - např. dyslektik, porucha chování • Diagnóza dynamická – dyslektické obtíže se projevují zejména v situaci… od první třídy…. • Diagnóza popisná – čte s chybami, zaměňuje písmena… • Diagnóza symptomatologická - bolesti hlavy, zvracení – jsou symptomy školní fobie • Diagnóza syndromatologická - ADHD syndrom (školní fobie) • Diagnóza etiologická – jde o poruchy chování zapříčiněné emoční labilitou a nedostatečnou péčí …. Možnosti a limity diagnostické práce Antidiagnostické a antipsychiatrické tendence konce 20. století Zdůvodnění odmítání diagnostiky: Humanistické teorie - jedinečnost jedince i situace - nedirektivita vztahu odborník (přestává být expertem) - klient má potenciál, je expertem na své problémy – autodiagnostika, - klient má možnost volby, rozhoduje o svém chování i řešení problémů - lze předvídat chování? Lze předvídat účinnost navrženého řešení na základě dg.? Omezování a odmítání diagnostiky Kognitivní teorie, konstruktivismus • široké pojetí normality (co je ne-normální???), kdo stanovuje normu? Kdo říká, že něco je-není normální? Není to jen „jinak“? • subjektivismus v poznání - diagnóza je subjektivní poznání (Čí je diagnóza?) • Diagnóza je v jazyce, jen slova (i forma řečeného ovlivní chápání obsahu- významu) Odborník přestává být expertem na problém, je „pozorovatelem“. Omezování a odmítání měření a testování v diagnostice • Pochybnosti o validitě metod • Testy jsou jen zbožím • Testy jsou kulturně závislé (standardizace) • Testy v různých rukou mohou různě měřit (pochybnosti o objektivitě) • Měření je statické • Elektronické zneužití, rozšiřování testů – ztráta měřící síly Využití diagnóz v pedagogické praxi • V pomáhajících profesích se lze obejít bez diagnostiky v tradičním slova smyslu, mnohdy stačí „přirozená diagnostika“ • Diagnózy jsou široké a statické, mnohdy neřeknou nic o možnostech změny • Riziko oslnění (nezkušených lidí a laiků) diagnostikou a zejména testy • Riziko patologizace žáků ve školách ALE: Některá praxe diagnostiku vyžaduje (např. pro formální opatření), je třeba ji rozvíjet a chránit před zneužíváním!!!! Časté chyby • Nedostatek dovednosti a kompetence • (Nad)užívání (nevhodných) dg. metod • Povrchní interpretace (např. kresby) - dětinské nadšení z toho, co lze jednoduše z metody vyčíst. • Haló – efekt a předem determinovaná odpověď. (Potvrzuji si, že můj první odhad byl správný……). • Rychlé diagnózy. Jednorázovost vyšetření, chybějící supervize apod. • Soukromé teorie osobnosti. (Komu nejde matematika, nemůže mu jít ani chemie…) Metody • Pozorování • Rozhovory • Dotazníky a škály • Projektivní techniky • Testy (didaktické) • Studium/analýza produktů činnosti a dokumentů Inspirace: Testcentrum, NUV, RVP, Cesta ke kvalitě