Školní poradenství Obsah • Co je školní/psychologické poradenství • Historie, pojmy, vývoj a zázemí (podpora) • Legislativa – začátek a hlavní změny dnes • Školská poradenská zařízení dnes a lidé v nich • Školní poradenské pracoviště a lidé v něm • Školní psychologie • Evaluace ŠPP • Hlavní výzvy pro rozvoj • Něco o procesu Pojem poradenství • Je základní službou v pomáhajících profesích, tedy tam, kde podporujeme člověka v aktivním zacházením s jeho nepříznivou situací a v řešení nastalých nesnází (psychické, zdravotní, rodinné…) Definice poradenství: • …Poskytování informací, které se klient žádá (úzké pojetí, poradenství není jen o radách a informacích)… • …Podpora v nalezení předností a slabin klienta, podpora nalézt strategie řešení problému • …aby klient získal nový pohled na sebe i druhé, aby získal potřebné dovednosti…. • ….Pomoci klientovi rozpoznat příčiny problému a začít jej řešit… • ….Pomoci klientovi nalézt adekvátní rozhodnutí… • ….Pomoci klientovi ujasnit si cíle • ….Umožnit klientovi sebepoznání, pomoci mu v nalezení sebedůvěry… • …..Vést klienta ve změně (chování) Poradenství: jde o preventivní intervenci, která vytváří podmínky pro růst klienta, jde také o o proces nápravný, odstraňuje zábrany osobnostního rozvoje… Poradenství podle způsobu práce - rozlišení • Poradenství jako vedení (angl. Guidance) (informování, vedení – např. kariérové poradenství) • Poradenství jako podpora rozvoje osobnosti (angl. Councelling) (vedení k náhledu – v psychologickém poradenství) • Poradenství jako konzultace (angl. Consulting) – nejrovnější vztah, např. odborník – odborník Oblasti poradenství • Lékařské • Psychologické (krizová intervence, rodinné a manželské…) • Pedagogicko-psychologické (poruchy učení a chování…) • Sociálně-pedagogické (nápravy a zvládání poruch učení, smyslových vad a jiných handicapů, individuální výukové plány…) • Profesně-kariérové poradenství • Sociálně-právní (pro menšiny, rodiny, pracovníky…) • Technicko-kompenzační (pomůcky pro handicapované) • Pastorační činnost • Resocializační, kurátorská činnost (pro odsouzené k výkonu trestu, mladistvé delikventy…) • Mediace (mimosoudní urovnávání sporů) Efektivita poradenství • Poradenská podpora může nastartovat potřebné změny • Může ale i poškodit, pokud je nevhodně poskytována (způsobí závislost klienta na poradci, může jej odradit od dalšího vyhledávání pomoci…) Školní poradenství - literatura Knotova, D. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. Krejčová, L.; Mertin, V. Výchovné poradenství. Praha: Wolters Kluwer, 2014. Lazarová a kol. Řízení inkluze ve škole. Brno: MU, 2015. Valentova, L. Školní poradenství I. Praha: PedF UK, 2013 ---------------------------------------------------------------------------------------- Drapela, J., Hrabal, V. Vybrané poradenské směry. Praha: Karolinum, 1995. Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997 Lazarová, B. Netradiční role učitele. O situacích pomoci krie a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido, 2005. Úlehla, I. Umění pomáhat. Praha/Písek: Renesance/Sociologické nakladatelství, 1996 – 2005. Vodáčková, D. a kol. Krizová intervence. Praha: Portál, 2002. Časopis Školní poradenství v praxi Wolters Kluwer, a. s. Oblasti poradenství ve škole • (pedagogicko-psychologický charakter) • Studijní zaměření • Výchovné zaměření • Profesní (kariérové) • Prevence a intervence Vlivy (celosvětově) • Vyspělost společnosti (ekonomická i kulturní), hodnoty společnosti • Společenské zřízení • Rozvoj školského systému (legislativa) + reálné naplňování povinné školní docházky • Rozvoj odborných disciplín (odborná literatura, studium, věda…) • Počty odborníků Důraz na poradenství dnes podle Hoferková, 2014 (HK) - upraveno • Změna životního stylu (orientace na vzdělání a na práci, životní tempo…) • Ztráta pozice rodiny • Oslabení vlivu učitelů a duchovních • Kulturně společenské změny (menší soc. jistoty, nezaměstnanost…) • Veřejné mínění (poradenství jako součást života) Poradenství v resortu školství - ČR • první zmínky ve 20. letech (Weigner, Lancová) – podpora mladistvých při vstupu do světa práce, zdůrazňovaná potřeba poradenských pracovníků • 20. – 40. léta: Psychotechnický ústav v Bratislavě (Stavěl), Ústředí poraden pro volbu povolání (Praha), Ústav lidské práce - diagnostika (Praha) • přílišná redukce na poradenství při volbě povolání • 30. – 40. léta První publikace o školní psychologii (Stejskal, Ohera) • vliv politického systému do r. 1989 • Od 1957 - Dětské psychologické poradny, Psychologické výchovné kliniky (chyběl systém) • od roku 1962 – výchovný poradce, postgraduální studium • od roku 1964 periodikum Výchovný poradce - M. Klímová • Od r. 1967 síť krajských PPP, rozšíření do okresů, městské PPP, později v Praze obvodní PPP • 1976 – soustava výchovného poradenství v resortu MŠ ČSR, • 1980 – vyhláška MŠ o výchovném poradenství, platná až do roku 2005 • Pojem: pedagogicko-psychologické poradenství Poradenství ve školství po roce 1989 • Změny po r. 1989 – Bílá kniha (2001), zmínky o psychologii ve škole • MŠMT ČR – řízení prostřednictvím krajů (PPP, SPC) a přímo řízených institucí (např. NUV) • Současná koncepce od roku 2005, Školský zákon a vyhlášky • Vznik IPPP – 1994, NUOV, VÚP, ÚIV, NIDV – částečně sloučeny v r. 2011 (IPPP+ NUOV + VÚP) • Dnes poradenství řízeno: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV, www.nuv.cz) Sekce pro pedagogicko-psychologické poradenství, prevenci a institucionální výchovu (včetně revizního pracoviště) • Spolupráce MPSV ČR – ÚP volba povolání, OSPOD + rodinné poradny – rodinné poradenství • Spolupráce s neziskovkami Školní poradenství dnes • Současná koncepce poradenství od roku 2005 , vyhláška č. 72/ 2005, novely: vyhlášky 116/ 2011, 197/2016 Sb. • Věstník MŠMT, sešit 7/2005, Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole • Školní poradenská pracoviště (školský a školní systém), školská poradenská zařízení a školní poradenská pracoviště • Péče o žáky se SVP (vyhláška 73/147 z. r. 2005, novela 2011) aktuálně novely 27/2016, 416/2018. Školská poradenská zařízení • Standardní činnosti PPP i SPC stanovuje příloha 1 k vyhlášce č. 72/2005 Sb. (197/2016) • Vyhláška č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, • Služby určeny dětem (od 3let), žákům a studentům až do ukončení SŠ • Služby rodičům, pedagogům a školám • PPP i SPC musí kontaktovat sami rodiče PPP Hlavní náplní činnosti PPP je - diagnostika, - poradenství (včetně kariérového), - intervence, - nápravná péče a prevence - prevence rizikového chování - některé PPP - reedukativní a volnočasové aktivity či intervenční programy pro školní třídy SPC • školský zákon (zákon č. 561/2004 Sb.), • VYHLÁŠKA 416. ze dne 30. listopadu 2017,. kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění vyhlášky č. 270/2017 Sb. • Od 3 do devatenácti let Standardní činnosti SPC • depistáž • diagnostika • poradenské, konzultační, terapeutické a metodické činnosti pro žáky s handicapem • stimulační a vzdělávací činnosti u integrovaných klientů, se zdravotním postižením a u klientů s těžkým a kombinovaným postižením • účast při přípravě a zpracovávání IVP… Poradenské služby ve školách Školní poradenská pracoviště • Výchovný – kariérový poradce (profesní orientace, integrace) • Metodik prevence – prevence soc.- pat. jevů • Školní psycholog • Školní speciální pedagog – speciálně ped. poradenství • Konzultační tým: třídní učitelé, učitelé „volby“ … -------------------------- • Školní vzdělávací program – obsahuje zmínky o péči o žáky se SVP Věstník č. 7 – Koncepce ŠPP Ředitel VP MP ŠP…. Rodina Žák - klient Školská poradenská zařízení Třídní učitel Učitel Metodik péče o nadané Policie OSPOD UP Jiné… ŠPP • Odpovědnost ředitel školy • Vedoucí pozice VP, ŠP??? – někdy v širším vedení školy • Vytváří koncepce a roční plány (dokumentováno v ŠVP i ve výročních zprávách škol) • Podmínky pro práci ŠPP • http://www.zsmasarova.cz/# Vyhláška 72/2005 (197/2016) Obecné vymezení poradenských služeb ve školství Obsah poradenských služeb - obecně Škola (úkoly) • Prevence školní neúspěšnosti • Primární prevence soc.-pat jevů • Kariérové poradenství (vzdělávací, informační a poradenská podpora) • Podpora při integraci a vzdělávání žáků se spec. potřebami (vč. soc. handicapu) • Péče o vzdělávání nadaných žáků • Péče o žáky s neprospěchem • Metodická podpora učitelům při aplikaci psychologických a spec. pedagogických poznatků a dovedností… Výchovný poardce • Učiteli-výchovnému poradci se snižuje týdenní rozsah přímé vyučovací činnosti: • v základní škole s počtem žáků: (z r. 2005) • do 150 o 1 hodinu týdně, • do 250 o 2 hodiny týdně, • do 550 o 3 hodiny týdně, • do 800 o 4 hodiny týdně, • nad 800 o 5 hodin týdně, • Kvalifikační studium pro VP VP- činnosti • Poradenské činnosti • Metodické a informační činnosti • Vedení dokumentace • Kariérové poradenství • Péče o žáky se SVP, integrace, PLPP a IVP, podpůrná opatření • Péče o nadané žáky (někdy metodik pro nadané) • Práce se třídami Metodik prevence • Minimální preventivní program • zaměření na primární prevenci rizikového chování • Prevence a koordinace služeb souvisejících s řešením sociálně patologických jevů • Spolupráce s neziskovkami, OSPOD, policií • Kterýkoliv učitel – kurz (250 hodin) • Podpora metodikem v PPP (kraj) Rizikové chování žáků • agrese, šikana, kyberšikana, násilí, vandalismus, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie; • záškoláctví; • závislostní chování, užívání všech návykových látek, netolismus, gambling; • rizikové sporty a rizikové chování v dopravě; • spektrum poruch příjmu potravy; • negativní působení sekt; • sexuální rizikové chování. Vymezení práce školního speciálního pedagoga • služby týkající se žáků se zdravotním postižením, zdravotním a sociálním znevýhodněním, v některých případech také nadaných žáků se zdravotním postižením či znevýhodněním, podle vyhlášky č. 27/2016 (416/2018) • Vzdělání SPP • depistáž, intervence, nápravy, PLPP + IVP, integrace, podpůrná opatření… Vymezení práce školního psychologa Přímá a nepřímá pedagogicko-psychologická činnost Vzdělání psychologické, možnost specializace v postgraduálním studiu Školní psycholog je oprávněn realizovat pouze ty pedagogicko-psychologické činnosti, ke kterým získal kompetence absolvováním příslušných výcviků nebo jiných vzdělávacích programů • Diagnostika, depistáž • Konzultační, poradenské a intervenční práce • Metodická práce a vzdělávací činnost Intervence (činnosti) psychologa Co dělá? • poradenství a konzultace • diagnostika, depistáž • terapie??? • práce se skupinou (dg, rozvoj skupiny...) • krizové intervence • mediace, řešení konfliktů • výzkum, dokumentace • supervize, hospitace – individuální podpora učitelům • vzdělávání učitelů • konzultace pro vedení, výběr pracovníků Zahraniční zdroje – (konzultace ve 3 oblastech ): • Behaviorální konzultace, duševní zdraví (klima), organizační konzultace Problémy práce školního psychologa Široký záběr práce (vybírá se podle potřeb školy, domluvy, času – často půl úvazek, podle zaměření a dovedností psychologa) Překážky ve spolupráci s učiteli • přirozený pocit kontroly • promítání zkušeností ze spolupráce s jinými psychology • pocit spojenectví ψ s vedením školy, rodiči.... • psycholog jako „ochránce“ někoho... • „výhody“ v postavení, pracovní době, vybavení... • otázka kompetencí (efektivita práce) Vyhláška o vedení dokumentace škol a školských zařízení (č. 202/2016 Sb. novelizující vyhlášku č. 364/2005 Sb.) Poradenské služby poskytované studentům vysokých škol Národní úroveň • Hlavními nástroji MŠMT pro řízení vysokého školství je: Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol • Výroční zpráva o stavu vysokého školství Úroveň VŠ Zákon o vysokých školách. Poskytování poradenských služeb je plně v kompetenci vysokých škol a jejich fakult (dlouhodobé záměry VŠ). Model komplexní poradenské Péče – studijní poradenství, pedagogicko – psychologické a psychologické poradenství, kariérní a profesní poradenství, péče o studenty se SVP) Evaluace - Oblasti a hodnotitelé • Vychází z cílů, cílových skupin, činností, pravidel • Interní (autoevaluace) a externí (evaluace) (celá řada nástrojů) • ČŠI – sleduje, ale není povinností • Oblasti evaluace (viz nástroj) http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nast roje/21_Poradenska_role_skoly.pdf