Co je učení? Teorie učení • • Učení - změna, při níž se rozšiřuje záběr našich kapacit (zejména vědomostí, dovedností, způsobů chování, vznikají nové nebo se přetvářejí existující postoje), a to jako výsledek lidské aktivity. • Nejedná se tedy o důsledek zrání organismu. • • Připravenost k učení (prenatální) – transfery do postnatálního učení • •Senzitivní období pro učení, změnu Behaviorismus •Sleduje mechanismus (nejen) sociálního učení (druh), které je založeno na zpevňování určitých způsobů chování pomocí sankcí (tzn. odměn a trestů - Skinner). •Učení je v pojetí behaviorismu určováno hlavně (účinnými) podněty zvenčí. Můžeme mít zcela jasnou evidenci o podnětech a reakcích, ale nevíme, co se odehrává uvnitř organismu…. Kognitivismus •Nejblíže k přístupům neurověd. Staví na poznatcích, které věda shromáždila o poznávání, vnímání, paměti, myšlení a příbuzných tématech. • •Kognitivismus svou pozornost upíná ke znalostem a k tomu, co se odehrává v té oblasti psychiky, která není jednoduše poznatelná skrze chování. • •Kognitivismus se orientuje primárně nikoli na účinné chování jako předpoklad řešení problémů ve vnějším prostředí, ale na možnost přijmout a správně (smysluplně) zpracovat podněty. • •Důraz na zákonitosti učení (Kognitivní psychologie – Sternberg) Konstruktivismus •Zájem o vnitřní svět významů a prožívání učícího se jednotlivce, žádná zcela objektivní realita neexistuje, v lidském světě je přítomná realita prožívaná. •J. Piaget - asimilace a akomodace. Pokud si cokoli osvojujeme, zároveň to uzpůsobujeme svým zvláštnostem a potřebám. •Radikální konstruktivismus (Maturana, Varela), ….veškeré poznání je subjektivní, založeno na kognitivní (biologické) struktuře. Lidé si modifikují osvojované… •Sociální konstruktivismus – učení je individualizované, ale vliv mikroprostředí. (Inspirace Vygotským). Učení pod vlivem dalších lidí. (T. Luckmann: Sociální konstrukce reality). •Konektivismus - svébytná teorie učení, teorie o vzdělávání v prostředí soc. sítí, sebeřízené učení, úloha informačních technologií, učení je vědomě tvořivý proces. Konstruktivismus a učení (Macek, 2001) •Učení jako aktivní proces •Motivace je klíčem (dobrovolnost) •Zkušenost má základní význam (postoje, víra, znalost…) •Lidé jsou kognitivně predisponovaní k … (volbě, výběru informací, chápání…) •Učení probíhá v kontextu •Učení jako společenský proces •Učení jako konstrukce (znalosti) •Učení vyžaduje čas •Meta-učení • •Co to znamená pro výuku/učitele? •