PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE – SYLABUS KURZU datum měsíc obsah 1 18 9 seznámení s organizací kurzu interakce – komunikace – pedagogická a výuková komunikace 2 25 9 indikátory vs. principy, otázky, zpětná vazba, triadická interakce 3 2 10 moc ve školní třídě, vztahy, skupinová dynamika – pedagogická komunikace a její efekty 4 9 10 výuka z pohledu komunikačních přístupů, manuál: tvorba plánu mikrovyučování 5 16 10 mikrovyučování + reflexe 23 10 hodina odpadá 6 30 10 mikrovyučování + reflexe 7 6 11 mikrovyučování + reflexe 8 13 11 mikrovyučování + reflexe 9 20 11 mikrovyučování + reflexe 10 27 11 mikrovyučování + reflexe 11 4 12 mikrovyučování + reflexe 12 11 12 závěrečné setkání - focus group, zpětná vazba Doporučená literatura Knihy Šeďová K., Švaříček, R., Sedláček, M., & Šalamounová, Z. (2016). Jak se učitelé učí. Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: Masarykova univerzita. Šedová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál. Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido. DeVito, J. (2008). Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada. Vybíral, Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha: Portál. Vlčková, K., Lojdová, K., Lukas, J., Mareš, J., Šalamounová, Z., Kohoutek, T., Bradová, J., & Ježek, S. (2015). Z posluchárny za katedru. Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství. Brno: Masarykova univerzita. E-book dostupný https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/800 Články Do those who talk more learn more? The relationship between student classroom talk and student achievement¨. https://www.researchgate.net/publication/333843335_Do_those_who_talk_more_learn_more_The_relationsh ip_between_student_classroom_talk_and_student_achievement/link/5d088bd3299bf1f539cb9ffe/download Monotematické číslo časopisu Studia Paedagogica, zejména článek Lehevuori & Viiri a článek Šeďová & Sedláček. Dostupné z: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/issue/view/107/showToc Sucháček, P. (2016). Implementace prvků dialogického vyučování v rámci mikrovyučování u studentů učitelství přírodovědných předmětů. Studia paedagogica 21(3), 81-106. http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1546/1815