GIS VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ IX Profesní vzdělávání podzim 2019 Petr Kubíček kubicek@geogr.muni.cz Laboratory on Geoinformatics and Cartography (LGC) Institute of Geography Masaryk University Czech Republic I ■ I 'I LGC Zadání cvičení VI. IP Na zaklade clanku Feciskanin a kol. (2015) specifikujte postupy testování výkonu webových mapových aplikací. • Zpracovaní: Jakub Rehak GIS ve veřejné správě Jak kategorizovat požadavky 11 aneb Decrypting the MoSCoW Analysis MoSCoW ?? GIS ve veřejné správě PROFESNÍ VZDĚLÁVÁNÍ V GI i V ČEM SE ČESKU DAŘÍ: • relativně nízká míra zadluženosti, • slabší ohrožení chudobou, • relativně nízká nezaměstnanost, • poměrně nízká nezaměstnanost mladých do třiceti let. CO UPLATNITELN05T ABSOLVENTŮ OHROŽUJE: • neperspektivní studijní obory, • nekvalitní školy, • úpadek učňovských oborů, • chybí instituce pro transfer vědy do praxe. I Motivace ? 0 PRŮMYSLU: SCHOPNOST ČESKA STOJÍ NÍCH ABSOLVENTECH epublice je mladý člověk, roste počet vysokoškoláků, kteří žtších problémů tuzemských firem je nedostatek technicky ivazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslava Hanáka je proto tak, aby reflektovalo potřeby trhu. text luděkvokáč lukromých vysokých Skol, u kterých bývá vzděláni na nejniŽSť úrovni. Střediska vzdělávad politiky Pedago-ikulty UK ukazuji, že je u nás rada fakult, je dlouhodobé míra nezamestnanosti ab-ů jen velmi nízká. Ohromná nenasycená kaje po absolventech technických oborů xialistech či strojních inženýrech. Na dra-anu mnoho soukromých nebo regionál-\ s velkým podílem humanitních oborů je dlouhodobé míru nezamestnanosti ab-ú až okolo 20 procent, ě na vytváření cest ke vzdělávání lé-avídajícímu potřebám rrhu práce Jaro-tnák apeluje: „Hrozí, že v horizontu děse-ictí let skonči poslední vysoce technicky DELANI ZAMESTNANCI IU NEJVĚTŠÍM KLADEM FIREM iá a zručná generace techniků všech Tostních struktur." Jeho výtka se týká ti úrovní vzdělání, především učňovských kde situaci považuje za tragickou a volá ;dení takzvaného duálního systému vzdě-který je znám z Německa. Podle Hanáka é, aby stát začal využívat predikci kvalifi-í požadavků trhu práce, oborově optima-střední Školy podle uplamitelnosti a byl n například kariémí řád. Financováni VŽ 3 zčásti vycházet z vládních rozvojových a je nutné prosadit novelu zákona o vyso-olách. kvalifikovaným a řádně připraveným íntúm pak bude možné konkurence-ost České republiky zvyšovat. „Vzdělaní nanci jsou nejvétším pokladem naSich fi-tzavřel svůj projev Hanák. ■ V ČEM SE ČÍŠKU DAM: * relativné nízko míro zadluženosti, * slabší ohroženi chudobou, * relativné nizkó nezaměstnanost • poměrné nízka nezamestnánost mladých do třiceti let. CO UPLATNIT E L NOST ABSOLVENTU OHROZUJE: * neperspektivní studijní obory, • nekvalitní školy, • úpadek učňovských oborů, • chybí instituce pro transfer védy do praxe. Utopod2013 STUDENTA 21 ■ i| i ■ ■ Klíčové oblasti rozvoje lidských 1 zdrojů (v GI/GIS) Získávání zaměstnanců - Není zatím nijak rozpracováno - Otázka náboru, fluktuací, odchod odborníků z profese(?) Motivace zaměstnanců - Vnitřní a vnější faktory - Nutnost motivace i pro vzdělávání - Oddanost zaměstnance jako součást etiky - identifikace s cíli a hodnotami organizace, touha náležet k organizaci a ochota vyvíjet úsilí v zájmu organizace. Vzdělávání a osobní rozvoj zaměstnanců - Význam celoživotního vzdělávání GIS ve veřejné správě W' 1 1' 1 f W\ ' Celoživotní učení I • Počáteční vzdělávání + další vzdělávání • Formální vzdělávání - školy, klasický stupeň I vzdělání - certifikace, titul. Neformální vzdělávání - organizované školení, kurzy, přednášky - rekvalifikace, profesní kurzy. • Informální - neorganizované, sebevzdělávání -role elektronických médii. • dle zákona č. 312/2002 Sb. (o úřednících územních samosprávných celků) se rozlišuje vstupní vzdělávání, průběžné vzdělávání a přípravu a ověření zvláštní odborné způsobilosti. • Další vzdělávání - propojení s praxí. GIS ve veřejné správě !äL 1 ■] . I! ^ . . . L Iľ Terciemi vzdelávam v oblasti 1 GIS/T 1 studijní piany různorodé a odrážejí ruzny základ a zaměření jednotlivých garantujících pracovišť; inovace výuky, náročnost vybavení; terminologie, učebnice; nízká nabídka kombinovaného a distančního studia (např. pro NMgr. pouze VŠB-TU Ostrava a ZČU v Plzni). GIS ve veřejné správě ätŕ "I ľ 1 I ' Neformální vzděláváni Kurzy a školení - problémy: - nekontroluje se úroveň výstupních znalostí (vyjma certifikačních kurzu); - fenomén „placených" kurzu; - akreditované vzdělávání u nás není aktivně vyžadováno a není konkurenční výhodou, formalismus; - jak zvýšit jejich kvalitu? Přednášky - informovanost Konference, semináře GIS ve veřejné správě ľ 1 ľ ■ I IP Wl * Informální učení ■• Slabá úroveň sebevzdělávání v ČR (každý 5. I Ičlověk) (•'Četba odborných periodik a odborných [ publikací • Knihovny • Popularizačně-vzdělávací aktivity • Web • Diskusní fóra, blogy - např. Konference katastru nemovitostí • Profesní organizace • Sociální sítě GIS ve veřejné správě ■ ,1 ,. . I ,. I Obecné nedostatky ■•Inedostatečné rozvinutí systému dalšího vzdělávání. (•Islabé dovednosti absolventů škol - soft skills a I jazyky. I* znalost angličtiny dokonce slabší než v ostatních nových členských zemích EU-10. • využívání internetu ke komunikaci, k vyhledávání a zpracovávání informací u Čechů zhruba o třetinu nizsi. • nedostatek technicky zaměřených pracovníků (HK ČR). • zaostávání v účasti na kurzech v rámci neformálního vzdělávání + výrazně nižší počet strávených hodin. GIS ve veřejné správě W' 1 1' 1 1 'ľ lsc J ' Situace na VŠ j • Málo na technických oborech + vysoký podíl nedokončení I I studia. lil* Nesoulad mezi volbou uchazečů o studium a poptávkou po | absolventech na trhu práce. • Bakalářské studium - uplatnění (zaměření na odborný základ). • Doktorské studium - zaměření, uplatnitelnost a zájem? • neschopnost spolupracovat s aplikační sférou; • podpora výzkumu a vývoje na vysokých školách -nakupovaný výzkum. • profilace vysokých škol - záměr novelizace VŠ zákona -profesní, akademické a výzkumné. • malý zájem VŠ na realizaci dalšího vzdělávání • Odráží se ve změně hodnocení VŠ - Metodika 2017+ GIS ve veřejné správě I LGC Kariera.muni.cz -student x zaměstnavatel • Poradenství, kurzy, | akce, hodnocení. • Zaměstnavatelé -omezený výběr. 1 Situace na MUNI? IP Výzkumník -programátor fulltextového výhled ä vání (Brno) Seznam.cz, a.s. JavaScript programátor ARTIN Vývojář firemního informačního systému Home Credit a.s. Skriptař (vhodné i pro absolventy) ART IN trtiu práce GIS ve veřejné správě SITUACE VE SVĚTĚ -PROFESNÍ VZDĚLÁVÁNÍ GEOSPATIAL TECHNOLOGY I COMPETENCY MODEL -GTCM se snaží identifikovat plné spektrum schopností potřebných k profesionální práci. Proto zahrnují 29 obecných obchodních, technických, analytických a interpersonálních schopností, které jsou nezávislé na GIS doméně. Geospatial Management Competency Model Oqí : 14: i aJ km i-Sf k i n Ik I n d us ij y Sec lor Technical Competencies PosiKíirg aid TfJi A:ľjuň.lki Sei uw and S Industry-Wide Technical Competencies 4r- _ 9ĚIB Cip«hirít] CMBBIC II" " K " □ ŮJSÍG :. z ■-■ c. rzi Silk 80% shoda UCGIS BoK Personal Effectiveness Competencies Competenci •Personal •Academic •Workplace orkplace Com Flanning 4 Problem SobngS Organizing Cn mmu nidation, Liste nm g & Speaking Interpersonal Skills Personal Effectiveness Competencies lnlegrily Professionölism Initialise Dependability and Reliabirty Li"e sng Le.apnhg GIS ve veřejné správě Management Competencies Occupation-Specific Requirements Competencies: Industry wide Industry sector Management Industry-Sector Technical Competencies Portioning and Data Acquisition Analysis and Modeling Scflware and App caticn Development Industry-Wide Technical Competencies Cora Gaospatial Abilities and Knowledge 1 "I J1 1 i i wm I Profesionální certifikace v 1 GIS/T v USA Certifikační program URISA (Urban and Regional Information Systems Association) od 2004, certifikační institut GIS (www.gisci.org). žádné testy, sebecertifikace založená na bodech vypočtených z dosaženého vzdělání, profesionální zkušenosti a přínosu pro obor Min. kritéria: - bakalářský titul s absolvováním kurzu (kurzů) GIS (nebo ekvivalentní), - čtyři roky práce s GIS aplikací nebo pořizování geodat (nebo ekvivalent) a - roční aktivní členství v profesionální GIS asociaci. každý úspěšný žadatel musí podepsat etická pravidla. GIS ve veřejné správě ■Bil1 - lľ I Profese a zaměstnanost v'n 1 oblasti GIS/T (USA) 1 Tab. 2 Zaměstnanost a odhad vývoje v GIS/T profesích v USA (http://online.onetcenter.org/. červen 2013) Profese Odhad Odhad Projektovaný očekávaný roční zaměstnanosti zaměstnanosti nárůst do roku růst (interval) 2008 2010 2020 (nová místa) Surveyors 55ŮŮŮ 5ÍŮŮŮ 545ŮŮ 5ů-5é!yo Surveyors technicians* 77000 57000 20000 10-19% Geodetic surveyors* 58000 51000 24200 20-28% Precision Agriculture 65000 62000 33500 10-19% Technicians* Mapping technicians* 77000 57000 20000 10-19% Geographic information system 209000 210000 51600 3-9% technicians* Geospatial Information Scientists 209000 210000 51600 3-9% and Technologists* Cartographers and 12000 14000 6100 20-28% Photogrammetrists Remote Sensing Scientists and 27000 30000 13300 3-9% Technologists Remote sensing technicians* 65000 62000 33500 10-19% * uvedené záznamy majív tabulce číselného dvojníka^ není jasné, zda nejde o společný odhad pro obě profese „Odhad zaměstnanosti 2008"je převzat z DiBiase et al, 2010. SITUACE V ČR - MOŽNOSTI A NEDOSTATKY PROFESNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Formální vzdělávání v oblasti Tab. 3 Přehled vysokých škol, kde jsou v současnosti akreditovány studijní obory geodézie, kartografie, ge o informatika a ge o matika na úrovni bakalářského či magisterského stupně (databáze Akreditační komise, červen 2013)| GIS/T Vysoká škola a fakulta Studijníprogram Studijníobor Stupeň studia (+ kombinovaná forma) Počet absolventů* ČVUT v Praze, Fakulta stavební Geodézie a kartografie Geodézie a kartografie Bc Geodézie, kartografie a geoinformatika Bc Geoinformatika Bc Geodézie a kartografie NMgr Geoinformatika NMgr Geodézie a kartografie PhD(+k) MENDELU vBrně, Lesnická a dřevařská fakulta Aplikovaná geoinformatika PhD(+k) MU v Brně, Přírodovědecká fakulta Aplikovaná geografie Aplikovaná geografie a geoinformatika Bc Geografie Kartografie, geoinformatika a dálkový průzkum Země PhD(+k) Geografie a kartografie Geografická kartografie a geoinformatika Bc Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Bc Geografická kartografie a geoinformatika NMgr Učitelství geografie a kartografie pro strední školy (dvouoborové) NMgr OU v Ostravě, Přírodovědecká fakulta Geografie Kartografie a geoinformatika Bc ItfL 1 il I ■ P WÍ Národní kvalifikační rámec tercierního vzdělávání - Q ram Kvalifikace = prokázané a formálně potvrzené výstupů z učení. Součástí Národní soustavy kvalifikaci jsou tak všechny bakalářské, magisterské a doktorské studijní programy podle zákona o vysokých školách, jakož i akreditované vzdělávací programy vyšších odborných škol. 39 oblastí vzdělávání. Pro každou z nich je podle společné systematiky sestaven popis -Vědy o Zemi. GIS ve veřejné správě ■M ľ ' I |ľ I I Vědy o Zemi PÁTEŘNÍ OBORY • Vědy o Zemi zahrnují široké spektrum oborů, z nichž k ■ nejvýznamnějším patří geologie (zahrnující podobory tektonika, strukturní geologie, petrologie, stratigrafie, I paleontologie, mineralogie, ložisková geologie), fyzická geografie, geomorfologie, pedologie, hydrogeologie a hydrologie, geofyzika, geochemie, environmentálni geologie, inženýrská geologie a geodézie. • Zcela chybí sociální geografie, kartografie, geoinformatika!! • Důsledky - akreditace, získávání dotačních titulů, poptávka po absolventech, „přežití oboru"- • Změněno na popud ČGS, CAGI a dalších. GIS ve veřejné správe I LGC II |l' Kahoot! GIS ve veřejné správě ■ I« ľ ■ 1 I CO NA TO TRH PRACE?? Národní soustavalpivolání (NSP) prostřednictvím Sektorových I rad monitoruje a eviduje požadavky na výkon jednotlivých povolání na trhu práce. Vzniká tak otevřená databáze povolání, která reálně odráží situaci na trhu práce. Společně s Národní soustavou kvalifikací (NSK) přinese důležité informace o kvalifikačních požadavcích, které se následně promítnou do všech úrovní vzdělávání. ONSP NÁRODMI SOUSTAVA PGYDLÁNI ODBORNE SMERY KATEGORIE CZ-ISCO SEKTOROVÉ RADY STATISTIKA bankovnictví, pojišťovnictví a dalsi finanční sl... bezpečnost práce, ochrana majetku a osob činnost zájmových, politických, církevních a jin... doprava a logistika dřevařská výroba ekonomika, administrativa, personalistika, správ... elektronické komunikace elektrotechnika energetika hornická činnost a činnosti prováděné hornickým ... hutnictví, slěvárenství a kováře n ství chemie informační služby, publicistika management nábytkářství obchod, marketing a reklama ozbrojené složky pohostinství, gastronomie, cestovní ruch polygrafie poštovní a doručovatelské služby potravinářství a krmivářství požární ochrana právo psychologie a sociologie sklářská, keramická výroba služby provozní a osobní sociální péče sport státní správa stavebnictví strojírenství textilní a oděvní výroba umělecká řemesla umění a kultura územně samosprávní celky věda a výzkum vodní hospodářství výchova a vzdělávání výroba a zpracování papíru zdravotnictví a farmacie zeměděl^tv^ vftfrtnárnt pec zeměměřictví r životni prostredí nezařazená povolání ONSP NAROONI SOUSTAVA POVOLANÍ *iiHluitt4^í::ttlif.Mlttiiiiiitl ZPĚT NA DOMOVSKOU STRÁNKU 1 ZEMĚMĚŘICTVÍ Zobrazeni Kvalifikační úroveň NSP 7 ? • Rozšířené Zeméměnč specialista v © Základni-abecední Geodet specialista^ O Pouze povolaní Geograf specialista^ © Pouze typové pozice Kartograf specialista5*'' Kvalifikační úroveň Kvalifikační úroveň NSP 6 7 9 všechny Samostatný zeměměřič^ © 7 Samostatný geodet^ © 6 Samostatný geografa © 4 Samostatný kartografa © 1 Oblast Kvalifikační úroveň NSP 4 Zeméměřič^ 7 — 9 Nezáleží na odborném podsméru Geodet^ © bez podoboru Geografa Kartografa / PŘIPOMÍNKY Kvalifikační úroveň NSP 1 7 ONSP NARODH l KOU ÜTAVA POVOLÁNI Q, ZPET MA DOMOVSKOU STRÁNKU ZPÉT MA ODBORNÝ SMĚR ZPĚT NA KATEGORII CZ-ISCO ZPÉT MA SEKTOROVOU RADU KARTOGRAF SPECIAUSTA Odborný směr: ZEMĚMĚŘICTVÍ Podrobné identifikační údaje Karta typové pozice CZ-ISCO a mzdy Príklady prací Pracovní podmínky Kvalifikační požadavky: Príprava a certifikáty Měkké kompetence Obecné dovednosti Odborné znalosti a dovednosti Zdravotní podmínky Garance Průvodce svétem povolání Volná místa TISK uložítjako / připomínky Kartograf specialista koordinuje a zajišťuje tvorbu koncepcí v oblasti kartografických dál, vytváří dlouhodobé programy rozvoje s ohledem na mezi re sortu í i mezinárodní spolupráci. Pracovní činnosti Činnost odpovědného nebo technického redaktora při zpracování autorských originálů nejsložitéjších map. Správa automatizovaných systémů kartografie s celostátním významem. Kontrolní činnost v oblasti záměrů a stanovování cílů rozvoje kartografické tvorby. Vedení příslušné dokumentace. Komplexní metodická činnost při usměrňování a koordinaci složitých kartografických výkonů. Rozpracování a realizace koncepčních, metodických a technologických materiálů ve všech fázích procesu tvorby, obnovy a vydávání státních mapových děl. Spolupráce na vývoji technologií automatizované tvorby nejsložitéjších tiskových podkladů pro kartografickou polygrafii. Projektování, usměrňování a recenze složitých a rozsáhlých kartografických děl a bází dat. Spolupráce na zajišťování výstavby a vývoje automatizovaných kartografických systémů celostátního i mezinárodního významu. Vytváření koncepcí, principů a zásad vývoje státního mapového díla a jeho jednotlivých komponent. Koordinace uplatňování zásad mezinárodní standardizace ve státním mapovém díle. Udělování souhlasu k tisku (imprimatur) a souhlasu k rozšiřování státních mapových děl. Koordinace a řízení činností v oblasti kartografie. ONSP NÁRODNÍ soustava povolaní !imitttt4'!..:rcttf.Hlttf ZPET NA DOMOVSKOU STRÁNKU NALEZENE JEDNOTKY PRACE Upřesnit hledáni geoinformatik IVJ Kód název, alternativní názvy 0 Charakteristika El Činnosti Příklady prací □ CZ-ISCO Vyhledat I ? i . Nebyla nalezena žádná jednotka práce Zelená vlaječka označuje pozice, které již byly projednané a schválené sektorovou radou GIS ve veřejné správě ONSP NARODH I SOU POVOLÁNI Q, E ZPET MA DOMOVSKOU STRÁNKU ZPÉT MA ODBORNÝ SMĚR ZPĚT NA KATEGORII CZ-ISCO ZPÉT MA SEKTOROVOU RADU Karta typové pozice CZ-ISCO a mzdy Príklady prací Pracovní podmínky Kvalifikační požadavky: Príprava a certifikáty Měkké kompetence Obecné dovednosti Odborné znalosti a dovednosti Zdravotní podmínky Průvodce světem povolání Volná místa TISK uložítjako / připomínky GEOGRAF SPECIALISTA Garance Informace o koordinátorovi Název organizace Kontaktní osoba Informace o garanci Garantující subjekt Kontaktní osoba E-mail Koordinační rada Bohumil Mužík, Ing. Sektorová rada pro stavebnictví Tomáš Majtner, Bc. info@nsp.cz Další povolání a typové pozice zajišťované tímto garantem Architekt | Architekt a. urbanista | Autorizovaný inspektor | Betonáf | Dlaždič | Geodet | Geodet specialista Geograf | Kartograf | Kartograf specialista | Montér ocelových konstrukcí | Montér výplní stavebních otvorů Montér zate plovacích systémů | Montér zdících systémů | Omítkár | Pomocný pracovník v ze mě měíictví Samostatný geodet | Samostatný geograf | Samostatný kartograf | Samostatný stavební technik Samostatný stavební technik investic a e n gin e e ringu | Samostatný stavební technik kontroly řízení kvality Samostatný stavební technik projektant | Samostatný stavební technik přípravy výroby a investic Samostatný stavební technik technolog | Samostatný stavební technik výroby stavebních hmot a výrobků Samostatný ze mě měň č | Správce majetku a budov | Stavební dělník | Stavební inženýr Stave bn Stavern Stavern Stave bn Stavern Stavern Stavební inženýr pracovník kontroly a řízení kvality | Stavební inženýr projektant inženýr přípraivy výroby a investic | Stavební inženýr realizace investic a engine e ringu inženýr stavbyvedoucí | Stavební inženýr technolog | Stavební inženýr výroby stavebních hmot a výrobků montážnik | Stavební technik | Stavební technik kontrolor kvality | Stavební technik mistr technik pro environment | Stavební technik projektant | Stavební technik provozní dispečer technik přípravy a realizace investic a engineeringu | Stavební technik technolog technik výroby stavebních hmot a výrobků | Stavební technik zkušebnictví | Stavební zámečník GEOGRAF SPECIALISTA Odborný smer: STAVEBNICTVÍ A ZEMĚMĚŘICTVÍ Podrobné identifikační údaje POVOLANÍ KODNSP: - ID: 25512 POSLEDNÍ AKTUALIZACE: 10. SRPNA 2012 BYLO PROJEDNÁNO A SCHVÁLENO SEKTOROVOU RADOU ^ Kvalifikační úroveň: Kvalifikační úroveň NSP 7 GsrRnĽe: Sektorová rada pro stavebnictví Geographer Specialist Geograf specialista zajišťuje koncepční, tvůrčí a koordinační činnosti v oblasti zpracování geografických dat, vytváří dlouhodobé programy rozvoje geografických informačních systémů s ohledem na mez i resortní a mezinárodní spolupráci. Pracovní činnosti Komplexní metodická činnost při usměrňování a koordinaci geografických výkonů. Koordinace a usměrňování geografické tvorby ve státních mapových dílech a bázích dat. Koncepční a standardizační činnosti v oblasti zpracování geografických dat. Metodické řízení a koordinace činností podřízených pracovníků a ostatních zaměstnanců v oblasti zpracování geografických dat. Vedení příslušné dokumentace. Kontrola stanovování a naplňování cílů v rozvoji geografických informačních systémů. Provádění nejnáročnějších a nestandardních analýz dat geografických informačních systémů pro kartografickou tvorbu, statistiku, plánování, apod. Zabezpečování rozvoje automatizovaných systémů a informačních technologií. Kvalifikační požadavky Odborná príprava a certifikáty >zobrazit podrobne N ej v hodnej š í prípravu pro tuto pozici poskytuje magisterský studijní program v oboru geografie. Jinou alternativu představuje magisterský studijní program v oboru kartografie a magisterský studijní program v oboru geodézie a kartografie. Dalši informace o povolání K této jednotce práce nejsou připojeny žádné nižší jednotky práce Měkké kompetence Efektivní komunikace Kooperace (spolupráce) Kreativita Flexibilita Uspokojování zákaznických potřeb Výkonnost Samostatnost Řešení problémů Plánování a organizování práce Celoživotní učení Aktivní přístup Zvládání zátěže Objevování a orientace v informacích Vedení lidí (leadership) Ovlivňování ostatních > zobrazit podrobnosti Obecné dovednosti Počítačová způsobilost > zobrazit podrobnosti Způsobilost k řízení osobního automobilu Numerická způsobilost Ekonomické povědomí Právní povědomí \[Q Jazyková způsobilost v češtině Jazyková způsobilost v angličtině UĽ 1 'I I ■ iľ 1 1 1 Vzdelávaní a GISTR'F LGC (GeolnfoStrategie) _ lícová témata pro dosažení cílového stavu - 5.3.9._ {Lidské zdroje,f/zdělávání, \fýzkum, vývoj a inovace. V oblasti lidských zdrojů je potřebné podporovat osobní a odborný rozvoj pracovníků v oboru = analýza + vymezení pracovních pozic + popis specializace dovedností a úrovně dovedností v systému Klasifikace zaměstnání. V oblasti vzdělávání je potřebné vybudovat komplexní vzdělávací infrastrukturu v oblasti prostorových informací v ČR = akreditované další vzdělávání, eLearning pro VS + řízená a kontrolovaná akreditace + role VŠ (VS+SŠ) + zahraniční kurikula + zaměření na praxi (app). GIS ve veřejné správě I 1 Vzdělávání a GISTRM 1 (GeoInfoStrategie) | Je potřebné podpořit VaVal v této oblasti s cílem I řešit praktické otázky a výzvy spojené s I implementací a rozvojem NIPI s výrazným * celospolečenským dopadem = návaznost na strategie (2020) + podpora a zajištění financování (ESIF) + aplikovaný výzkum (TACR - BETA). GIS ve veřejné správě I GIS Základní údaje ID 045 Název opatření Zpracování analýzy situace lidských zdrojů v oblasti prostorových informací na trhu práce a jejich využiti Popis opatření Klíčová témata Specifické cíle Cíle opatření Odpovědný subjekt Spolupracující subjekt v Cílová skupina Čas začátku Termín dokončení Vazby na ostatní opatření Vstupv Výstupy Indikátory splnění Ekonomická náročnost Náročnost na nefinanční zdroje Způsob a zdroje financování Rizika Dopady nečinnosti Poznámky Stav schvalování I I I" Detail 045 Cíle opatření Je potřebné identifikovat okruhy pracovníků, dovednosti a kvalifikační požadavky na ně kladené. Cílem je správně identifikovat a klasifikovat jednotlivé typy pracovníků (resp. pracovní pozice), popsat požadavky, správně vyhodnotit současný stav a očekávanou projekci do budoucna. Analýza by měla vytvořit podmínky pro pravidelný monitoring situace na trhu práce v oblasti prostorových informací. Výsledky analýzy a příslušná doporučení ve formě podnětů budou předány Koordinační radě sektorových rad. Subjekty Odpovědny subjekt MV Spolupracující subjekty MPSV, vzdělávací instituce, CAGI, zaměstnavatelé, sektorové rady Cílová skupina Personalisté, HR, vzdělávací instituce "V Časová vazba "V Cas začátku 1/2016 Termín dokončení 12/2016 Souvislosti Vazby na ostatní opatření Monitoring uživatelských potřeb pro rozvoj služeb VS Vstupy Výstupy Zpráva, podněty pro sektorové rady. Indikátory splnění Vytvořená zpráva, nejméně 20% návratnost dotazníků, nejméně 20 interview s personalisty u zaměstnavatelů a personálních agentur. Podněty předané sektorovým radám. LGC ^ l| I I I I ill Geolnfostrategie a zahraniční aktivity pecifický cíl 4.6: Stabilizace a rozvoj vzdělávání |l... Zlepšení systému dalšího vzdělávání v této oblasti. • ...změnu způsobu akreditace dalšího vzdělávání a - stanovit vhodné vzdělávací standardy. • ... zvýšení kvality a profesionality dalšího vzdělávání není možné bez dalšího rozvoje vysokoškolského vzdělávání. • ...srovnávání se zahraničními standardy kurikul s cílem zjistit, jaké existují rozdíly a jaké jsou potřeby • Je nezbytné všestranně podporovat spolupráci VŠ s praxí. GIS ve veřejné správě GI-N2K I GIS ve veřejné správě LGC Geographic Information: Need to Know Towards a more demand-driven geospatial workforce education/training system An EC funded project under the Lifelong Learning Program - WP3 GIS ve veřejné správě ■f//// m k b ^ ■ WP 1 - Analýza požadavků trhu práce a nabídky vzděláváni v GI Cíl I- Analyzovat současnou situaci... 1. Povědomí a užití GI-BoK. 2. Analýza nabídky a poptávky v GI edu. 3. Analýza obsahu a aktuálnosti GI-BoK Napříč Evropou • Elektronické dotazníky • Návaznost na BoK • Analýza současného využití BoK, obsahu a základních odborných konceptu. • Podklad pro revizi a aktualizaci BoK (EU). • Zjištění národních specifik a rozdílů. GIS ve veřejné správě Geographie Information Science & Technology Body of Knowledge LGC Edited by David DiBust, Mit Ii je I DcHm, Ann fotmion. Küre« Kemp, Ann Taylor Luck. Brandon FJrwc, and Elizabeth Wenn UNIVERSITY CONSORTIUM FOR GEOGRAPHIC INFORMATION SCIENCE I1 Analytical Methods AMI Academic and analytical origins I-I Academic fcunditiiHis 1-2 Analytical appcuidies AM 2 Quits operations uitdqurrs Li i i u|"ťs 2-1 Set theory 2-2 Structured s>jer» Language (SQL) ini attribute quenes 2- 3 SpMinl queries AM? Geometrie measures 3- 1 Distances and length* 3-2 Dinxt Ion 3-3 Stupe 3-4 Area 3-5 Prolinuly and ií -:..:i...' deca; 3- 6 Adjacency and connectivity AM4 Basic analvtital operation* 4- 1 Buffers 4-2 Overlay 4-3 NcigJibr*hocids 4- 4 Map algebra AMS Basic analytical methods 5- 1 Point panem analysu 5-2 Kemels and density csumnlxin 5-3 Spatial cluster analysis 5-4 Spatial interaction 5^5 Analy7injf Tuiiltidinsrreinnal attribute* 5-6 Canogniphic modeling 5-7 Multi-criteria evaluation 5- K Spi:i;il proces* model* AM (i Analysis »f surfaues 6- 1 Calculating surface derivatives 6-2 Interpolation of aurfacts n-3 Surlacc learines 6-4 InterviiJbility 6-5 Friction surfaces Conceptual Foundations AM? Spatial statistic* 7-1 Graphical methods ~-l Stochastic pnxesscs 7-3 The spatial weight; mmris ?4 Global measures of spatial association V Local ■ i..r>. c:, ■]-. il dassoc llii 'ii 7-oOwlien 7- 7 Haycsian methods AM8 Geostatistics S-l Spatial sampling lor statistical analysis S-2 Principles ofsemi-viiicigram construction S-J Sciiii-sariiigrain ir*»dc)lllg S-4 Principles ofanging 8- 5 Kiiging variants AM9 Spatial regression and econometrics 9- 1 Principles ul spatial ccccuuiclrics si-? spatial .inlorc|!r««sc models 9-3 Spatial filtering 4-4 Spatial cspansxill and f itugrjphiealK' Wcigtwd Regression (CiWRl AVIIt) Data Mining 10- 1 Problems of latj: spatial databases 10-2 Data miiiiog appnm'bis 10- } Knowledge discus cry 104 Paltern recognition and mmching AMI I Network analysis 11- 1 Ketanrits dclined 11-2 Graph theoretic i descriptive i measures I l-i Least-cost (shortest) path 11-4 Flow modeling 11-5 The Clastic Transportation Problem 1l-o Other classic netuork in • dc in 11- 7 Accessibility Modeling AMIZOptiiiiiialion and 11 i. ,i i ■ 11- 111-1 .■ .i l 111 111 ■! 11.1 i nj; 12- 1 Operations research modeling and location modeling principles 12-2 I.ineir programming 12-3 Integer programmine 12-4 Location-allocation modeling and p-mcdian problems GI! CF1 Philosophical ÍiijjiiIíIíuiis I -I Metnptívíic; mkj ontology 1-3 Epéslcjnology 1-3 Philosophical pt;rspoctiví.% C.F2 Cognitive and social foundalions 2- 1 Perception and cognition orgvrsniphic phenomena 2-2 I'runt concepts lis i3aia 2-3 Cwgraphy « * fooncUtion for GIS CF4 Kiemen Is uf geographic i 111 i < r r 11. i C i < 111 4-1 Discrete entities 4-2 Everns and processes 4-3 fields m space and Ume 4- 4 Integrated models CF5 Rclalionships 5- 1 Categories 5-2 Memilugs slruclural rclatKinshaps 9-3 Genesfcg ical relationships: lineage, Cartography and Visualization CVl History and trends 1-1 History of cartogngov 1- 2 Technological Iramrxiimatii.sis CY2 Data considerations 3-1 Sooree mnlcrwts formnppipL 2- 2 [liuabítraciiir^icltssilicjiliir. .-'.I ..ni. and cciiL'r.ilLvalKci J-J Projections k í mim design rssn CV3 Principles of map design 3-1 Map design fundamealala 3-2 Hasíc concepts ní lymbnlualiccl 3-5 Color for canognphy and visunltniiion 34 Typography for canography and m-i.-iI .-al Á Design Aspects DAI The scope nfCIS&T system design 1-1'Using models w represent infonrsiisan and processes 1-2 Cecnpunenlsi olnNHlels: dara. structurek procedures 1-3 The icope of G1S&T applkaiions 14 I lie wipe ol CilSJcl děsili I-" [ Iii' Ol I i ] Si " lll'^l F>AI ProjcHfJtifinitirin 2-1 Problem dcfaiilkm 2-2 Ilmenau lur disicu 2-3 Applicnlicm'uscr issessmcnl 24 Requirements analysis 2- 5 Social. politk-aL and eultunl issues DA J Resource planriiiio 3- 1 PcasibililY jnafsNit 3-2 Software systems 3-3 Diu custs s4 I .zhnr and maiugcincnt 3-5 Capital: raeililies and equipmrm 3-* Pundiny Data Modeling DM l Basic storage and relrieval sirurlures 1-1 Bnsic dnin stniciur^s 1-2 Duí retrieval siraiccies C'V'4 Graphic representation techniriues 4-1 Etasjc UKtnatic mapping mcihuds 4-2 Mullis-arialc .hspli> > 4-3 Dynamic and irtlemdisc di-íplíiys 44 Repr cscmiug tnrain 4-5 Web mapping and vnaaliyalicRs 4-ii Virtual and immersive environments 4-7 Spuializaiiiofl 4-K \ isuil i/ulxin nf* leinpcral ecneraplac data 4-9 Visualiraikin of iincertointy CX5 Map productiun 5-1 Comput-iikinnl issues 5-2 Map production 5-3 Map !.•:••...!. i.i: C\ h Map use and evaluation (j-l The po»er of maps f>2 Map reading 6-0 Mjp inlcrpielalKin 64 Map analysis 6-5 tt-dluauin and lesisnu 6-6 Imrucl of unccruimy 11 \ I Dalaliase design 4-1 Modeling tools 4-2 t'oncerHml mudcls 4- 3 Logical rrxxlcls 44 Physical rnodds WAS Analysis design >l Keouiii/u . jral>-Jn. .seiipnieiils 5- 2 tdmlifyir^ and designing jnalyticil proccilan» 5- 3 Coupling scictrliilc models wifh GIS 54 Formalizing a procedure design DA6 Application design 6- 1 Wnrttkiw Huh-ds and design 6-2 User interfaces 6- 3 Dccetopmcni euvironmenis fot gúoipaiial appttcjlxins 64 Commiter-Aidcd Softuare Engineeung (Case i loob l)\7 Ss slim iniplcmenlulion 7- 1 tmpleiiKnaiHin pbiming 7-2 tmpteinentitiiin i.i-ä . 7-3 Syslem testing 74 Sysicm deptoymcm DM4 Vector and object dala models 4-1 Geometric printrmcs 4-2 Hia inághčiu madel 4-3 The inpologjcal model ■ ir Reakce Number of responses Figure Targeted and resulting responses for the GI-N2K Supply survey (Q2) GIS ve veřejné správě Qö aware? Yes 108 No 125 No response 1 total 234 Q7 Using GI-BoK? Yes 66 No 42 No response 126 total 234 I I h Uziti BoK I1 II I 25 Awareness and use of GI-BoK (N=233) 20 "2 15 •8 10 Result: GI-BoK Awareness and Use Aware and Using 66 283% Aware, Not Using 42 18,0% Not Aware 125 53,6% total 233 D □ Aware + using □ Aware, not using ■ Not GI-BoK aware ii> ES PL TR FR IT DE NL GR CZ BE SK R0 HU IE Fl DK LT PT UK MK EE AT BG XK IS SI AL CH I Proč ne? Obsah neodpovídá požadavkům ("No need, no wish") Praktická využitelnost (BoK je pouze rámec). "Why should I use it? Do you think GIS teaching has waited for GI-BoK ?" Organizační překážky (akreditace...). Včetně CZ (5 organizací) Jazyk (?) - výuka v EN. cz GIS ve veřejné n 18 16 14 12 10 8 6 4 2 0 Existing courses in English N=123 Irll JILII H EQF8 ( 7) ■ EQF7 (80) EQF5_6 (36) ■ EQF4 (-) t i i i i i i i i i i i r i i i i i i i i DE NL TR DK IE UK Fl BE AT PL ES CZ IT PT SK FR HUBG GR LT CH RO AL XK SI IS EE MK How can your organization be best characterized? iGM ' ' Závěry - užití BoK' IJ GI-Bok has no role in Europe. 1J GI-BoK is not sufficiently attractive. "I* Role v USA - GIS Certification Institute, Geospatial Technology Competency Model. • UCGIS x AGILE. • Profesní organizace v Evropě (EuroSDR, Eurogeographics, ICA). • CO s tím můžeme udělat v ČR? • Atraktivita pro EU - v rámci GIN2K - odlišné pohledy - vzdělávání, VS, privátní, studenti, VaV. GIS ve veřejné správě IriL ■ I 11 1 I Závěry - Hlavní rozdíly mezi nabídkou a poptávkou 1GC Trh práce se v rámci EU liší - odlišná stanoviska zaměstnavatelů. Hlavní nedostatky: | - IT dovednosti a schopnosti - Schopnost aplikovat teoretické znalosti na problémy reálného světa (!) - „soft skills" - schopnost komunikovat cizím jazykem (aktivně), týmová práce, management. • Doporučení: - Zavedení praktických stáží a jejich podpora (oboustranná). - Podpora celoživotního vzdělávání ze strany akademických institucí. - Vytváření lepšího propojení akademických a komerčních institucí na bázi projektové spolupráce. GIS ve veřejné správě 1^1 I li 1 I lil Závěry - Analýza obsahu a 1 aktuálnosti GI-BoK LGC Popis pomocí free text - nesrovnatelnost výsledků. Pouze 3 termín společné pro nabídku a poptávku: Inspire, Python a UAV. Jazykový a geografický problém - nelze přesně srovnávat. Obsah, nástroje, uživatelské rozhraní. GIS ve veřejné správě LGC Odlišné pozad í a kořeny GI vzdělávání v Evropě sSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS, . SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSs. SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSs ■'SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS, yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy, /SSSSSSS/SSSSSSS/SSSSSSS/SSSSSSS/SSSSSSS/SSs. jyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy. Geography (Survey 2003 / UnibwM Reinhardt) GIS v wyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy, yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy/. Í'yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy, yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyWywyjtf^iytf&yj&í^&ygyyy. syyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy^AB^&^bfylL^^A^\tyyyys 'yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy\0Řr\0y^wy\Jl^S0yÍm'yW'yyyyy. ■fyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyWyyyyyyy •yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy. 'yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy* yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyf fyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy 'yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy. 'yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy 'yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyA yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyA 'yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyX yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyJk fsyysy -y *f*f^yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy. i1 {'yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyA 1 yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy. ■1 yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy^ yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy, i ^yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyji x?yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyú yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy^ i ^yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy. yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyi ■yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyA Vyyyyyyyyyyyyyyyyyy^A yyyyyyyyyyyyyyyyyyji 1 '/s/yyyyyyyyy ' yy- Návrh doporučujících národních kurikul v oblasti prostorových informací a systému komplexních 'I vzdělávacích aktivit pro oblast prostorových I informací I TACR - BETA (2016) I VŠB + ZČU • národní Kmen znalostí GIS&T pro národní I vysokoškolská kurikula. 1 - Využití aktuální verze Body of Knowledge pro oblast GIS&T. - Doplnění dalších kompetencí z GTCM. - Doplnění národních specifik a ^případné vypuštění některých cizích specifik (napr. severoamerické datové zdroje a legislativa). - Doplnění priorit a potřebQz praxe,^ mimo jiné analýzy strategických dokumentu veřejné ^právy, národních a nadnárodních programu a projektu v oblasti prostorových informací. - Projekce technologického (a případně jiného) vývoje. _ - Vytvoření národního Kmenu znalostí GIS&T. GIS ve veřejné sprave I LGC Analýzy obsahu vysokoškolského I1 I studia v oblasti prostorových informací Bc, Mgr. - povinné předměty pro všechny programy studia. I* Míra shody s BoK a dále s Kmenem znalostí. Tab. 2 Stupnice hodnocení míry shody Číslo Stupeň shody Vysvětlení 0 Žádná referenční vzdělávací okruh není vůbec obsažen 1 částečně obsaženo referenční vzdělávací okruh je částečně obsažen 2 střední shoda referenční vzdělávací okruh obsažen na střední úrovni 3 vysoká shoda referenční vzdělávací okruh je obsažen na vysoké úrovni 4 plně odpovídá referenční vzdělávací okruh je plně obsažen GIS ve veřejné správě li ■II ( V4- Oblasti znalosti i _ i Jednotky Hodinová dotace vs BoK MUNI_Bc_Aplikovaná geografie a geoinformatika: Hodiny do 3,5 | 3,6 - 7,0 | 7,1 - 14,0 _ 14,1 -28,0 | 28,1 -56,0 I nad 56 h lU ■ í i| I1 II lľ Obsahová dotace vs. BoK |_^J Oblasti znalostí J_ | Jednotky MUNI_Bc_Aplikovaná geografie a geoinformatika částečně obsaženo střední shoda vysoká shoda plně odpovídá Kartografia a vizualiza I R1 "í* " ™ i jální základy ! R23 R3 R4 i R26 R5 R6 R13 R18 R11 R7 R14 R19 R8 Ní vrhov? aspekty R15 R20 R12 R9 R16 R21 R24 R27 R29 R30 R10 R25 R32 i R33 R45 Dat4 Mod^ling R28 I j R34 R35 R31 ■ R36 R46 R37 R38 R41 R17 Geocorr putation R39 R40 R43 R22 i R120 R119 R118 R117 R116 R115 R114 R113 R112 ] R130 R129 R128 R127 R126 reb-basť R125 id Gl R124 R123 R121 i R138 R137 R136 R135 R134 R133 R132 R131 R122 R42 j R47 R49 R64 R65 R48 R50 ! R62 R63 Gedprqstorová da R51 R52 R44 ^ a R53 ! I OIS&T a ; polečnos R54 R55 ■ R60 R61 R71 R73 R56 R57 R58 R59 R70 R72 f R68 r69 ■ ■ R66 R67 R81 R80 R79 R74 R75 ■ R111" R82 X R104 R110J R105 R83 R102 R84 R85 R76 R77 R78 • R86 R87 R88 R89 Organizační a insttucionáln aspekty R100 R98 R96 R94 R106 R103 R101 R99 R107 R97 R95 R92 R90 R93 R91 R108 R109 1 - Oblasti znalostí rozšíření Obsahová dotace vs Kmen MUNI_ Bc_Aplikovaná geografie a geoinformatika: Shoda s rozšířením BoK částečné obsaženo střední shoda vysoká shoda plně odpovídá I II li1 LGC Zadání cvičení VII Pomocí heuristiky proveďte zhodnocení a porovnání geoportálů města Brna a Plzně. • 15-20 minut + diskuze. • Vedení - Ladislav Semrád GIS ve veřejné správě