GIS VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ VIII Strategie GIVS do roku 2020 podzim 2019 Petr Kubíček kubicek@geogr.muni.cz Laboratory on Geoinformatics and Cartography (LGC) Institute of Geography Masaryk University Czech Republic Aktuální stav projektu tvorby Strategie rozvoje infrastruktury pro prostorové informace v ČR do roku 2020 (GeoInfoStrategie) 4 Dohoda o spolupráci - snahy MV o formulování „geoinformační strategie státu“ (opora v INSPIRE) dlouhodobě neúspěšné - přelom v polovině roku 2012 – na spolupráci při vypracování geoinformační strategie • pod koordinací MV • bez zvýšené potřeby finančních prostředků se dohodly  společný záměr předložen ministrem vnitra k projednání vládě v říjnu 2012. Usnesení vlády ČR č. 837/2012  vláda ČR dne 14. listopadu 2012 • schválila záměr vypracování GeoInfoStrategie • uložila - ministru vnitra vypracovat návrh GeoInfoStrategie ve spolupráci s ministry životního prostředí, pro místní rozvoj, obrany a dopravy a předsedou ČÚZK a předložit ho vládě do 28. února 2014 - ministrům a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy poskytovat podporu při zpracovávání návrhu Strategie • doporučila hejtmanům, primátorovi hlavního města Prahy, primátorům statutárních měst a starostům obcí při zpracovávání návrhu GeoInfoStrategie spolupracovat Projekt tvorby GeoInfoStrategie  je postupováno v souladu s „Metodikou přípravy veřejných strategií“ ( www.verejne-strategie.cz ) • usnesení vlády ČR ze dne 2.5.2013 č. 318  orgány Organizační struktury projektu Tvorba GeoInfoStrategie • Gestor (předseda Řídicího výboru) - MV • Řídicí výbor • Koordinátor projektu (MV) • Zpracovatelský tým • Konzultační tým  VS, profesní sdružení, akademická sféra • Pracovní skupiny  pro konkurenceschopnost, pro datovou oblast, pro globální architekturu a technická řešení, pro regulační rámec, …  do procesu tvorby jsou zapojeny další zainteresované subjekty veřejné i soukromé sféry. Zdroje a východiska - příklady  INSPIRE (http://inspire.gov.cz) a geoinformační strategie některých evropských států  strategické národní rozvojové dokumenty • Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti České republiky pro období 2012–2020; Strategický rámec rozvoje eGovernmentu 2014+; Strategický rámec rozvoje veřejné správy 2014+ (návrh); Státní politika v elektronických komunikacích (Digitální Česko) 2011-2015 ; …  existující resortní výstupy • výstupy 2 výzkumných projektů MV z roku 2010; Koncepce rozvoje zeměměřictví a katastru pro období 2012-2016, VÚGTK Zdiby, 2011; Státní politika životního prostředí ČR 2012-20 (MŽP); …  existující relevantní podněty a stanoviska • Stanovisko SMO ČR k problematice geoinformatiky a digitálních dat o území; Závěry a doporučení k problematice Digitální mapy veřejné správy a Technické mapy obce, Český svaz geodetů a kartografů, 2012; Závěry ze semináře Digitální mapa veřejné správy – první kroky, čtyři roky, Nemoforum 2012; … „Rok 2020 +: Česká republika je znalostní společností účelně využívající prostorové informace.“ • Prostorové informace a související služby jsou využívány ve všech oblastech života společnosti a podporují konkurenceschopnost, bezpečnost, a trvale udržitelný rozvoj. • Veřejný sektor díky dostupnosti prostorových informací a služeb efektivně poskytuje moderní a kvalitní veřejné služby. 15 Vize − Vytvořit podmínky pro účelné a účinné využití prostorových informací ve společnosti a vybudování garantovaných služeb veřejné správy • chceme správně pracovat s prostorovými daty, využívat tato data pro agendy ve veřejné správě a také umožnit jejich využívání třetím stranám. • chceme podpořit socioekonomický růst a konkurenceschopnost ČR. 16 Globální cíl GIS ve veřejné správě Strategické cíle 1. Zajištění garantovaných služeb veřejné správy – pro správu a efektivní využívání prostorových informací – pro činnosti veřejné správy a další široké využití celou společností 2. Vybudování národní infrastruktury – pro tvorbu, správu a propojení datového fondu prostorových informací veřejné správy 3. Zkvalitňování a další rozvoj datového fondu – prostorových dat pro jejich využívání veřejnou správou a celou společností 4. Koordinace a rozvoj institucionálního zajištění – oblasti prostorových informací a podmínek pro jejich správu a využívání GIS ve veřejné správě Klíčová témata 1. Změna regulačního rámce 2. Koordinace oblasti prostorových informací 3. Tvorba Národní sady prostorových objektů (NaSaPO) 4. Národní integrační platforma pro prostorové informace (NIPPI) 5. Národní geoportál (NGP) 6. Služby nad prostorovými daty ve veřejné správě 7. Využívání prostorových informací pro třetí strany 8. Publikování otevřených dat a otevřených služeb 9. Lidské zdroje a vzdělávání 10. Plnění mezinárodních závazků a mezinárodní interoperabilita GIS ve veřejné správě AKČNÍ PLÁN GEOINFOSTRATEGIE Zpracování: 8.10.2014 – 8.7.2015 • zpracování ve stejném režimu jako GeoInfoStrategie • připojilo se MZe • větší důraz na výstup činnosti Pracovních skupin: – pro globální architekturu a technická řešení (PS GATR) – pro Národní sadu prostorových objektů (PS NaSaPO) – pro konkurenceschopnost v oblasti prostorových informací (PSK) – pro standardy a terminologii v oblasti prostorových informací (PS ST) – pro lidské zdroje, vzdělávání, výzkum, vývoj a inovace (PS LZVVVI) – pro legislativu a služby veřejné správy (PS LSVS) GIS ve veřejné správě OBSAH PŘÍLOH AKČNÍHO PLÁNU 1. Popis opatření (k naplnění cílů) – výstup činnosti pracovních skupin – cca 75 opatření 2. Harmonogram realizace – přehled jednotlivých opatření v členění po etapách viz schéma dále 3. Soubor indikátorů – pro měření dosažení cílů či efektů jednotlivých úrovní implementace 4. Popis projektů – resortní projekty s vazbou na GeoInfoStrategii – základ budoucího katalogu projektů – základního nástroje pro koordinaci aktivit v oblasti prostorových informací GIS ve veřejné správě Etapy implementace Analytická – návrhová – realizační - provozní GIS ve veřejné správě ROZPOČET A ZDROJE FINANCOVÁNÍ Náklady • uvedeny u každého opatření • v tuto chvíli vyčíslitelné 1 260 mil. Kč • na opatření z fáze realizační budou upřesněny prostřednictvím studií proveditelností či analýz, které budou zpracovány v analytické etapě. Zdroje financování • Evropské strukturální a investiční fondy (ESIF) – OPZ, IROP • státní rozpočet (gestor za realizaci opatření) • program veřejných zakázek ve VaVaI pro potřeby státní správy „BETA“ prostřednictvím TAČR. GIS ve veřejné správě Změny v AAP • První etapa neúspěšná: – Zpoždění financování z EU. – Nedostatečné personální kapacityy. • Prioritizace opatření: – P0: opatření již realizováno nebo jej realizovat nebudeme - duplicity, integrace, – P1: velmi prioritní, jeho realizace je nezbytná, – P2: opatření, které je vhodné realizovat, ale tato realizace není stěžejní, – P3: opatření, které nyní není prioritní, a je velmi pravděpodobné, že bude v budoucnu významně přepracováno či zrušeno s ohledem na aktuální situaci. GIS ve veřejné správě P3: opatření, která nyní nejsou prioritní, • O51 Zřízení oborové komise pro další vzdělávání v oblasti prostorových informací • O53 Zakotvení principu certifikace ověření kvality prostorových informací do právního řádu. • O56 Definice prioritních směrů výzkumu, vývoje a inovací v oblasti prostorových informací • O57 Příprava návrhu koordinace a sdílení výzkumných kapacit v oblasti prostorových informací • O58 Posilování spolupráce VS s akademickým a neziskovým sektorem v oblasti výzkumu, vývoje a inovací v oblasti prostorových informací • O60 Příprava systému komplexních vzdělávacích aktivit pro oblast prostorových informací AAG 2016: Fostering Transformative Research in the Geographical Sciences. REGISTR PASIVNÍ INFRASTRUKTURY Další aktivity GI ve VS GIS ve veřejné správě MPO a implementace GeoInfoStrategie (PROČ?) – Národní plán rozvoje sítí nových generací – SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2014/61/EU ze dne 15. května 2014 o opatřeních ke snížení nákladů na budování vysokorychlostních sítí elektronických komunikací – SCR. – Transpozice směrnice o opatřeních ke snížení nákladů na budování vysokorychlostních sítí elektronických komunikací Cíl pro Evropu v roce 2020 (Digitální Česko): • zajistit možnost přístupu k internetu přenosovou rychlostí minimálně 30 Mbit/s pro všechny domácnosti • zajistit možnost přístupu k internetu přenosovou rychlostí minimálně 100 Mbit/s pro 50% domácností GIS ve veřejné správě Rámec • Digitální Česko – MPO • Zatímco dokument Digitální Česko vytváří obecný rámec mapující současný stav vysokorychlostního připojení a předkládá návrhy opatření na zajištění dostupnosti vysokorychlostního internetu, SCR již pracuje s konkrétními opatřeními. Soubor pravidel, jak je SCR popisuje, vytváří pro prostředí správy pasivní infrastruktury nové, jednotné informační místo. SCR uvádí komplex opatření k vytvoření minimálního (povinného) rámce. • Vybudování Registru pasivní infrastruktury. GIS ve veřejné správě Registr pasivní infrastruktury Účel • Nástroj sloužící k získání a zaznamenání informací týkajících se sítí • Umožní koordinaci staveb • Snížení nákladů • Zrychlení výstavby • Nutnost vybudovat jednotné informační místo GIS ve veřejné správě SUBJEKTY VLASTNÍCÍ PASIVNÍ INFRASTRUKTURU Není předpis – nutno definovat „provozovatele sítě“. • Zahrnuje : – Komunikační sítě, – Elektrická silová vedení (včetně vedení trakčních, pro veřejné osvětlení, světelné dopravní značky), – Vodovodní sítě a přípojky (mimo pitné vody), – Plynovodní potrubí, – Tepelné sítě (vytápění a rozvod užitkové vody), – Jiná vedení (například produktovody), – Stokové sítě a kanalizační přípojky, – Dopravní sítě. Zakotvení povinnosti předávat data do jednoho centrálního systému (stávající model předávání ÚAP nebo zcela nový model založený na transpozici SCR), s předem jasně definovanými právy a povinnostmi, změnou relevantních právních předpisů nebo vznikem specializovaného zákona. Hlavní problémy Roztříštěná, neúplná, nepřesná a neaktuální data o TDI • DTM obcí nemají všechny obce • Není jednotný standard • Není upravena povinnost vlastníků /správců poskytovat aktuální údaje  Dlouhá, obtížná příprava staveb, zvláště liniových a pomalé ÚŘ a SŘ – administrativní zátěž pro investice • Chybí data pro sdílení fyzické infrastruktury • Chybí data pro koordinaci stavebních prací  Bariéry pro budování vysokorychlostního internetu 55 Přínosy pro všechny zúčastněné DTM Stát / ústřední orgány Kraje Obce Správci TDI Geodeti / ICT sektor Stavebníci investoři Přínosy pro stát Jako součást DSŘ jsou nutným předpokladem pro • Zrychlení územního a stavebního řízení • Posílí elektronizaci veřejné správy a zefektivní další agendy V důsledku pro ČR • Zrychlení přípravy liniových staveb • Zlepšení podmínek pro investice 57 DTM Stát / ústřední orgány Kraje Obce Správci TDI Geodeti / ICT sektor Stavebníci investoři Přínosy pro kraje (a obce) Údaje o TDI v nejvyšší podrobnosti, přesnosti, aktuálnosti: • Podklad pro správu majetku, pasportizaci a pro správu DTI, např. VO, VaK, komunikace ve vlastnictví obcí/krajů • Data o skutečném stavu území pro • plánování rozvoje obce/regionu, • plánování investic, • projektovou přípravu obecních a krajských staveb • Bezpečnost a krizové řízení – IZS • Nutný základ pro Smart Cities a Smart Regions • Územní plánování – snížení pracnosti pořizování ÚAP, PRVaK, … • Aplikace dalších zákonů 58 DTM Stát / ústřední orgány Kraje Obce Správci TDI Geodeti / ICT sektor Stavebníci investoři Přínosy pro obce • Neřeší smlouvy se správci TDI – povinně ze zákona • Doplnění polohopisu zajistí kraj v rámci tvorby DTM • Neřeší údržbu polohopisu – stavebníci zapisují změny povinně 59 Lepší koordinaci údržby a rozvoje technických sítí, aby se minimalizoval počet případů, kdy se kvůli různým účelům opakovaně rozkopávají stejné ulice a chodníky. DTM Stát / ústřední orgány Kraje Obce Správci TDI Geodeti / ICT sektor Stavebníci investoři Přínosy pro vlastníky a správce TDI Jednotný datový model, jednotné metodiky, jednotné výměnné rozhraní pro celou ČR (nemusí v každém městě řešit jinak) Využití dat pro plánování investic, přípravu staveb, zjednodušení přípravy liniových staveb Možné sdílení fyzické infrastruktury Lepší koordinace stavebních prací, Informace pro využití přípoloží dle novely liniového z. 60 DTM Stát / ústřední orgány Kraje Obce Správci TDI Geodeti / ICT sektor Stavebníci investoři Přínosy pro občany, stavebníky, investory • Pokud budu chtít například stavět dům, mohu jednoduše z mapy vyčíst, kudy vedou inženýrské sítě jako elektrické vedení, vodovodní potrubí či kanalizace.“ • Mapa shrne informace o tom, jaké sítě v konkrétním místě vedou a kdo je jejich správcem. • Zobrazení map v jednotném rozhraní. • Využití dat pro projektovou přípravu. 61 DTM Stát / ústřední orgány Kraje Obce Správci TDI Geodeti / ICT sektor Stavebníci investoři Rozhraní IS DMVS - kraj IS DMVS ČUZK DTM Praha DTM Karlovarský kraj DTM Ústecký kraj DTM Plzeňský kraj DTM Liberecký kraj DTM Středočeský kraj DTM Královéhrade cký kraj DTM Pardubický kraj DTM Vysočina DTM Jihočeský kraj DTM Olomoucký kraj DTM Zlínský kraj DTM Jihomoravský kraj DTM Moravskosle zský kraj Rozhraní IS DMVS - stavebníci Rozhraní IS DMVS - správci TI a DI Stavebníci Stavebníci Stavebníci Správci TI a DI RozhraníeGovernment RUIAN IS dokumentací stavebního řízení IS dokumentací staveb IS územní plánování INSPIRE/ISTI ... IS Portál stavebníka Vyhláška o DTM  Vyhláška o DTM  §§ znění v přípravě  Příloha: tabulka obsahu, editorů a veřejných a neveřejných údajů ve vyhlášce, vč. Číselníků hodnot atributů  Odkazem na podrobnější dokumenty zveřejněné na www ČUZK:  Jednotný výměnný formát JVF DTM  Ontologie (významy pojmů)  Novela Vyhlášky č. 31/1994 Sb. (Spolu s další novelou Zákona č. 200/1994 Sb., který je v přípravě)  Aktualizační podklady DTM  Geodetická část dokumentace skutečného provedení stavby (GDSPS)  Geodetický podklad pro vedení digitální technické mapy (GP DTM)  JVF DTM + PDF/A situace  Oba podklady budou mít shodné náležitosti co s týká předávání v JVF DTM  Aktualizace ČSN 01 3411 Mapy velkých měřítek. Kreslení a značky Současný stav legislativních příprav (10/2019) Vyhláška o DTM  Zjednodušený způsob evidence  Pro prvotní naplnění DTM krajů, týká se zejména TI/DI, aby bylo možné načíst existující data s nižší kvalitou (polohová přesnost, Z souřadnice, úplnost atributů)  Povinnost správy obsahu v souřadnicích XYZ, nová data musí obsahovat Z souřadnici  Týká se všech primárně měřených objektů, nikoli abstraktních a odvozených objektů  Bude stanovena minimální polohová přesnost pro nově měřené objekty (±14 cm v poloze, ±12 cm ve výšce)  Úplná historizace záznamů, schopnost poskytnout stav DTM kraje k libovolnému datu  Poskytování aktualizačních podkladů TDI formou změnových vět  Napojení na identifikátor rodného čísla stavby (součást DSŘ)