1 Tematická SMD & Zvláštnosti podmínek a tvorby SMD Státní mapová díla (11) Korekce z „minula“  ZABAGED  DATA 50  DATA 200  1. 4. 2018 uvolněny jako open data (stejně jako Data 50) Tematická státní mapová díla  z hlediska legislativy nestanovena výčtem, definice volným způsobem v NV 1995 1. tematická MD vytvořená pro celé území státu na podkladě ZMČR (SM) 2. … na podkladě vojenských topografických map Ad 1)  Přehled trigonometrických a zhušťovacích bodů 1:50000  Přehled výškové (nivelační) sítě 1: 50 000  Vodohospodářská mapa ČR 1: 50 000  Mapa ZSJ 1: 50 000  Silniční mapa ČR 1: 50 000  Silniční mapa krajů 1: 200 000  Česká republika - Česká státní nivelační síť I. – III. řád 1: 500 000  Podkladová mapa ČR 1 : 1 000 000 http://www.cuzk.cz/Dokument.aspx?PRARESKOD=998 &MENUID=0&AKCE=DOC:30-ZU_tsmd Přehled trigonometrických a zhušťovacích bodů 1 : 50 000 - nová  Tematický obsah nad potlačenou Základní mapou ČR 1 : 50 000  obsahuje klad evidenčních jednotek, tj. triangulačních listů v S-JTSK, jejich označení a polohu všech trigonometrických bodů, orientačních bodů (OB1, OB2) a zhušťovacích bodů.  Barevně odlišeny jsou body zaměřené v ETRS 89.  Přehled je doplněn kladem listů Státní mapy 1 : 5000. Přehled trigonometrických a zhušťovacích bodů 1 : 50 000 - původní 2 Přehled trigonometrických a zhušťovacích bodů 1 : 50 000 - nová Přehled výškové (nivelační) sítě 1 : 50 000 - nové  Tematický obsah nad potlačenou Základní mapou ČR 1 : 50 000  zobrazuje nivelační síť I.-IV. Řádu (jednotlivé řády jsou barevně rozlišeny) a plošné nivelační sítě, průběh a označení jednotlivých nivelačních pořadů, polohu vybraných nivelačních bodů a jejich číselné označení. Přehled výškové (nivelační) sítě 1 : 50 000 Přehled výškové (nivelační) sítě 1 : 50 000 - nové Silniční mapa ČR 1 : 50 000  Tematický obsah nad Základní mapou ČR 1 : 50 000.  Zobrazuje dálnice, silnice s rozlišením tříd, čísla dálnic a silnic, uzlové body lokalizačního systému silniční databanky (LS SDB), mimoúrovňové křižovatky, mosty, podjezdy, železniční přejezdy, tunely, přívozy, oblouky, stoupání, soutěsky, kilometráž po 1 km aj.  Mapa je vydávána ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR, které rovněž stanovuje ediční plán. Silniční mapa ČR 1 : 50 000 3 Aktuální ceny Vodohospodářská mapa ČR 1 : 50 000 Mapa základních sídelních jednotek 1 : 50 000 Silniční mapa krajů 1 : 200 000 Česká státní nivelační síť I. – III. řádu 1 : 500 000 Podkladová mapa ČR 1 : 1 000 000 4 Ad 2)  viz 09smd.ppt  bývalé koncepce:  Letecká orientační mapa (200, mil.)  Mapa navigační situace (500)  Mapa pro nadzvukové létání (mil., 500)  Radionavigační mapa (mil.)  Mapa pro organizaci součinnosti  Mapa průchodnosti terénu (100, 200)  Mapa vodních zdrojů a jejich zaměření (historickodokumentační význam, z kapacitních důvodů nebyly dlouho aktualizovány)  Mapa zdrojů ekologického ohrožení 1: 500 000  zvýrazněny produktovody, el. síť 400kV a více, úseky intenzivní silniční a železniční dopravy, prostory JE, trasy dopravy vyhořelého paliva, letecké koridory, sklady hořlavin, výbušnin, přehradní hráze a prostory za nimi, koridory emisí ze zahraničí, seismické oblasti  Automapa 1:400 000 Zvláštnosti podmínek tvorby a užití SMD  tvorba SMD – státní zakázka, státní rozpočet  vlastní práce  rozpočtové organizace (ČÚZK, Vojenský geografický a hydrometeorologický úřad )  soukromé firmy  dlouhodobá návratnost investic  dlouhodobá životnost, náklady na prvotní výrobu, trvalé náklady na aktualizaci, obnovu a modernizaci  státní rozpočet – finální suma stanovována pro každý rok  komplikace dlouhodobé projekce  zpětné odvození aktivit z dané sumy  plánování investic v rámci vymezeného období:  musí být kartograficky odůvodněny  velké množství map – snaha zúžit sortiment, pak investovat do kvality  provádění hodnocení kvality kartografických děl, „jednolistová kartografie“  umění investovat z hlediska územního omezení (zpětné hodnocení musí zahrnovat územní stránku věci)  hodnocení mapy, její jakosti (=schopnost výrobku plnit funkce, pro které je určena)  konkrétní obsah, přesnost, aktuálnost, parametry technického zpracování …  hodnocení ale nelze oddělit od vztahu k uživateli, není možné mapu hodnotit jako běžný produkt  uživatel  mapa  území  jakostní normy – výsledek smluv, určitých dohod  prosazení parametrů z hlediska zájmů dané strany (např. standard NATO)  projevy  aktuálnost (doba uplynutí, kdy platí soulad se skutečností – je odlišná od doby vydání, mapy aktualizovány podle LMS)  jakost je jasně stanovené kritérium, u dané mapy je výsledkem kompromisu  kvalita, efektivnost – používají se při hodnocení lidské činnosti v nejrůznějších oborech  metodika hodnotové analýzy – komplexní chápání efektivnosti jako jednoty účinnosti a účelnosti hodnoceného objektu    funkční princip  pomáhá racionálně rozhodovat  PEH (poměrná efektivní hodnota)  K – úrovně plnění funkcí  N – náklady  problémy:  nelze přesně stanovit náklady (urč. tolerance)  jak kvantifikovat úroveň plnění funkcí?    objektivizace hodnocení kartografických děl – funkční analýza   N K PEH 5 Funkční analýza  definování funkcí – 3 zásady:  strohost (fce má být definována co nejstručněji – např. “poskytuje informace“)  obecnost (aby fce nepředjímala způsob technického řešení analyzovaného objektu, maximální zobecnění v rámci úrovně analyzovaného objektu)  úplnost (soubor definic funkcí musí pokrývat úplný funkční popis analyzovaného objektu); pojetí úplnosti je dost relativní, podrobnost tak, jak je to nutné, nikoliv, jak je to možné  každý kartografický model plní tyto základní (primární) funkce: 1. poskytuje informace 2. umožňuje studovat vztahy 3. umožňuje projektovat a plánovat 4. umožňuje (usnadňuje) řízení 5. ilustruje sdělování 6. je kartografickým podkladem  existují funkce sekundární, odvozené z primárních (funkce dokumentační, obchodní, dekorační, propagační, sběratelská)  pro praktické využití 6 základních funkcí je nutná jejich podrobnější charakteristika (tj. zjištění a kvantitativní vyjádření technických, užitkových, emotivních, významových i ekonomických znaků, které jsou pak základem hodnocení):  specifikace funkcí (kritéria, jejichž hodnoty musí být dodrženy, aby dílo mohlo plnit stanovené funkce)  stupeň plnění funkcí (číslo – úroveň splnění funkce)  význam (váha) funkcí  náklady na zabezpečení funkcí  samotné funkce obtížně definovatelné, často kvalitativní charakter    úroveň plnění uživatelských funkcí je závislá na úrovni splnění následujících šesti základních a relativně nezávislých hodnotících kritériích: 1. obsah mapy 2. přesnost zobrazení objektů a jevů v mapě 3. aktuálnost obsahu mapy 4. význam území zobrazeného v mapě pro uživatele 5. technické zpracování mapy 6. estetická úroveň mapy (! z funkčního hlediska) Agregace dílčích výsledků hodnocení  kvantifikace charakteristik:  obsah počet typů prvků  přesnost střední chyba  aktuálnost relativní množství změn  význam území počet bodů  technické zpracování klasifikační známka  estetická úroveň klasifikační známka  vzhledem k druhu mapy a způsobu jejího použití mohou být váhy jednotlivých kriterií značně odlišné  výsledky hodnocení lze obecně sčítat (převedeny na jednotnou klasifikaci) x u map, DMT prosté sčítání není dostatečné, daná kritéria nejsou ve vztahu k užitnosti ve stejné situaci   obsah mapy, přesnost  mapa může mít bohatší nebo chudší obsah větší či menší užitnost? (i „řídká“ mapy může být užitná)  aktuálnost – multiplikativní kriterium, hranice užitnosti 25% změn, poté snaha nahradit aktualizovanou mapou  význam území – limitující – malý či žádný uživatelský zájem  ztráta mapy jako celku i přes svoji dokonalost 6  technické zpracování mapy  kompozice mapy, správnost kartografického vyjádření obsahu,  správnost logických vazeb mezi prvky a jevy obsahu  úroveň grafického zpracování  kvalita barev  ...  estetická úroveň mapy (! z funkčního hlediska)  vlastnosti, které podporují emotivní stránku rychlého a spolehlivého vnímání a zapamatování obsahu mapy  názornost kartografického vyjádření  rozlišitelnost znaků  celková čitelnost mapy  grafické zatížení  kromě sčítání jednotlivých kritérií lze stanovit užitnou hodnotu mapy v určitém čase podle vztahu:  p – váhy kritérií (stanovují se)  vše uvažujeme v čase T, na kterém závisí kriterium k3 úroveň hodnocení dle aktuálnosti, kde obecně platí, že mapa je nejzastaralejší v okamžiku po vydání )()( 665522114433 PkPkPkPkPkPkTV jjjjjjj   C – určitá hladina, kdy fce nemá takový spád, velice malá změna s časem  T(mez) – doba měřená od počátku (T0), ve které model ztrácí schopnost sloužit účelu, ke kterému byl vytvořen  závisí na charakteru zobrazovaného území  na obsahu mapy (čím podrobnější, tím více zastarává)  To vm – optimální doba vydání mapy stanovená plánem, povolená tolerance zastarávání při vydání mapy  více  Miklošík, F. (2005): Teorie řízení v kartografii a geoinformatice, UK Praha, 1. vyd., 264 s.