1 UŽIVATELÉ MAP NA WEBU Proč se zajímat o uživatele map na Webu Laboratoř geoinformatiky a kartografie • potřebujeme znát, kdo je uživatelem • uživatel je hlavní součást návrhu aplikace • úspěšnost mapových aplikací je důsledkem pokroku práce s uživateli, ne pokroku technologií – polovina uživatelů odejde do 2 vteřin, je-li pro ně webová publikace nepřehledná (TU Wien) • v 2. pol. 90. let byl „typický“ uživatel webových map znám: relativně mladý (15-40), většinou muž, z EU/USA/Japonska/Austrálie, vysoce vzdělaný, se zájmem o vědu/technologie a/nebo počítače • dnes je skupina uživatelů map na Webu značně heterogenní • většina současných uživatelů by si nikdy nekoupila GIS software • mapy potřebují jen jako nástroj obsahující (určitou) GIS funkcionalitu Čeští uživatelé (map na) webu Laboratoř geoinformatiky a kartografie Počet uživatelů Webu Laboratoř geoinformatiky a kartografie Region světa 2000 2015 % populace (2015) Nárůst 2000- 2015 Afrika 4 500 000 268 000 000 15,6 3607% Asie 114 300 000 1 320 000 000 27,5 842% Evropa 105 000 000 520 000 000 63,2 393% Střední Východ 3 300 000 90 000 000 40,2 2640% Severní Amerika 108 000 000 313 000 000 78,6 153% Latinská Amerika 18 000 000 287 000 000 42,9 1310% Austrálie a Oceánie 7 600 000 25 100 000 67,6 219% CELKEM 360 985 492 2 405 519 000 34,3 566% ČR 824 000 8 300 000 59,8 763% Zdroj: http://www.internetlivestats.com Podíl uživatelů Webu Laboratoř geoinformatiky a kartografie http://cdn3.vox-cdn.com/assets/4463779/nRzfTEu.gif Co se na internetu stane za jednu minutu? Laboratoř geoinformatiky a kartografie 2 Jazyky užívané na Webu Laboratoř geoinformatiky a kartografie Ekonomické aspekty uživatele Laboratoř geoinformatiky a kartografie • šetření University of Texas’ Center for research in Electronic Commerce (2005) • 12 000 000 pracovních příležitostí na Webu • obrat 2 160 mld. € (pro srovnání HDP USA v r. 2005 276 mld. €) • neexistují obdobná čísla pro mapové aplikace • původně bylo www jen reklamou pro tištěné mapy • později výrazný posun - komerční tvorba webových map • ekonomické aspekty webové kartografie - zdarma či za poplatek - soukromí a bezpečnost - autorská práva Tržby z internetové reklamy Laboratoř geoinformatiky a kartografie • V ČR ročně cca 6,5 mld. Kč • Největšími zadavateli internetové reklamy jsou zejména: – automobilky (v ČR Porsche) – sázkové kanceláře (Tipsport) – obchod s elektronikou (Alza) Zdroj: http://ihned.cz, AdMonitoring SPIR/Nielsen Admosphere,09/2016 Limity poskytování web. map uživatelům Laboratoř geoinformatiky a kartografie • spojené s prostředím www - nalezení webových map - mobilita s mapou - velikost zobrazení - nečitelnost bez počítače, PDA, mobilu - přenosová rychlost • znalost technologie, ale nedostatečné kartografické znalosti • chybějící zpětná kontrola (nevíme, jak se mapa zobrazí na koncovém zařízení) • naopak za výhody se považují především dostupnost a aktuálnost Jak se uživatel dívá při vyhledávání • při testech snímán pohyb očí uživatele • 100% uživatelů vidí první 3 odkazy • 85% viditelnost pro 4. odkaz • 60% viditelnost pro 5. odkaz • 30% lidí klikne pouze na první pozici • silně záleží na jazyce vyhledávání Při nenalezení výsledku: • 50% zkusí jiný vyhledávač Laboratoř geoinformatiky a kartografie Jak se uživatel dívá na stránku Laboratoř geoinformatiky a kartografie • při testech snímán pohyb očí uživatele • tvar písmene F • první vrchol v záhlaví (většinou zvýrazněném) • druhý vrchol v těle stránky • mezera mezi nimi = uživatel předpokládá úvod do problematiky; přeskakuje jej 3 Návštěvnost českých webů Průměrné unikátní návštěvy měsíčně v roce 2012 • seznam.cz 5,6 mil. • idnes.cz 3,9 mil. • novinky.cz 3,8 mil. • centrum.cz 3,0 mil. • super.cz 2,9 mil. • stream.cz 2,6 mil. • mapy.cz 2,5 mil. • firmy.cz 2,3 mil. Laboratoř geoinformatiky a kartografie Měsíčně hledá v ČR slovo mapy více než 4,2 mil. unikátních uživatelů (v roce 2016 jen 160 000 unikátních uživatelů) Pro srozumitelnou webovou mapu • zjednodušte webovou prezentaci na to, co chcete skutečně sdělit • snažte se, aby uživatelé mohli pracovat rychleji • snažte se, aby uživatelé mohli dělat méně chyb • držte se osvědčených kartografických pravidel Laboratoř geoinformatiky a kartografie VYUŽITÍ MAP NA WEBU Využití nebo zneužití map na webu Laboratoř geoinformatiky a kartografie Aspekty při využití map na Webu • i webová mapa – její obsah a náplň – jsou podřízeny účelu • webové mapy slouží také aktuálně vybranému účelu uživatele • uživatel často nehledá mapu • hledá odpověď na otázky typu „Kde najdu pizza restauraci?“ • kromě textové odpovědi se může dostat i odpověď ve formě mapy • mapa zároveň může sloužit jako prostředek pro vyhledávání • prostředí internetu je grafické, tzn. i kartografické, nicméně stále dosti primitivní • ovládání webových map je přitom mnohdy složité • A. Pucher (TU Wien) uvádí, že až 50% uživatelů zavírá mapu do 2 s. • důvodem je přílišná komplikovanost Laboratoř geoinformatiky a kartografie Doplnit Laboratoř geoinformatiky a kartografie Veenendaal, et al. (2017) rozšířil éry webové kartografie na 9 fází: statická, dynamická, služby, interaktivita, kolaborační, digitální glóby, mobilní, cloudová a inteligentní; přičemž každá fáze značí její začátek bez určeného konce, jelikož starší často doplňují a prolínají fáze následné OBRÁZEK OD HONZY SHÁNĚLA S MILNÍKY JAKO NAPŘ. WMS/WFS/WPS JAKO VRCHOL ÉRY SLUŽEB 4 Co webové mapy nabízí • to, co zde bylo už s příchodem GIS - vyhledat místa na mapě - posunout / zmenšit / zvětšit mapu - vybrat si mapové vrstvy - odkazy a multimédia • a nové výhody - přístupnost - aktuálnost - volnost Laboratoř geoinformatiky a kartografie Způsoby využití webových map Laboratoř geoinformatiky a kartografie Způsoby využití webových map 1 Casweb of MIDAS http://www.census.ac.uk/casweb/ 2 CIESIN Demographic Data Viewer http://www.plue.sedac.ciesin.org/plue/ddviewer 3 Exploriting Leicester Census Data with Descartes http://lenny.mcc.ac.uk/kindsdb6/ http://www.kandinsky.mcc.ac.uk/VisGat/Descartes/testDestcartes.asp 4 Limited interaktivity http://www.lonelyplanet.com.au/dest/dest.htm 5 Make your own map http://www.aquarius.geomar.de/omc/mape_map.html 6 Lycos World Atlas http://versaware.atlaszone.lycos.com/ 7 Clicable mapsDutch High-Speed Line Project http://www.britannica.com/bcom/eb/article/single_image/0,5716,367+bin%5Fid,00.html 8 Dutch High-Speed Line Project http://www.hslzuid.nl/hsl/uk/intro-uk.html 9 PCL Map Collection http://www.lib.utexas.edu/Libs/PCL/Map_collection 10 Death from cholera in London, 19th July to 2nd October 1866 http://www.geog.qmw.ac.uk/gbhgis/gisruk98/index.html#cholera Laboratoř geoinformatiky a kartografie Použitelnost (usability) • Použitelnost: „Míra, ve které může být produkt použit svými specifikovanými uživateli k dosažení specifikovaným cílům s efektivitou, účinností a spokojeností v daném kontextu užití“ (ISO 9241-11,1998) • Jednoduchost, s jakou uživatele dosáhne svého cíle • Základní metriky použitelnosti (Nielsen in Roth, 2015) – Naučitelnost – jak rychle pochopí uživatel systém bez předchozího použití – Účinnost – jak rychle dokáže uživatel po naučení systému interagovat pro splnění zadaného úkolu – Zapamatovatelnost – jak dobře se může uživatel vrátit k využití systému a pokračovat v práci – Frekvence a závažnost chyb – jak často udělá uživatel chybu v použití systému a jak závažné jsou – Subjektivní spokojenost – jak se uživateli líbí rozhraní (subjektivní kritérium, které přímo neovlivňuje využití aplikace, ale dobré zapojení uživatele zvyšuje šanci na budoucí využití, přechod na platební model a podobně). Laboratoř geoinformatiky a kartografie UX (User eXperience) • Mnoho pohledů – GIS experti vs. běžní uživatelé – Míra počítačové gramotnosti i webových mapových aplikací • Jedna z obecně prokázaných diferencí je věk – Mladší uživatelé, kteří už nejsou zvyklí na časté používání software s horší použitelností, často neobjeví na první pohled skryté možnosti systému (v různých zanořených nabídkách, či v posunovacím panelu) – Starší uživatelé na druhou stranu mohou mít problémy s rozhraním rozděleným do mnoha oblastí, či s tlačítky skrytými uvnitř mapového pole • Masivní pozornost, testování i investice zejména v poslední dekádě Laboratoř geoinformatiky a kartografie Časté chyby webových mapových aplikací podle UX • Obecné – Nepřehlednost aplikace, absence personalizace, špatné použití ikon, rychlost načtení aplikace (komunikace s uživatelem při procesu načítání)… • Nápovědy – Nekonzistentní/neznámá terminologie (OGC termíny pro běžné uživatele), ikony,… • Hledání, filtrace a nastavení hledání – Minimálně hledání v názvech vrstev či adresách (je-li hledání v aplikaci žádoucí) • Typy hledání – Nepřítomnost jednoduchého (vs. prostorového) hledání, absence našeptávání • Zobrazení výsledků hledání – Nekonzistentní zobrazení výsledků u různých typů výsledků, nedostatečný popis, nepropojení výsledků s mapovým polem Laboratoř geoinformatiky a kartografie 5 • Navigace – Jak v mapovém poli (posun od tlačítek přes přímou kontrolu ovládacím zařízením), tak v rámci aplikace • Mapová vizualizace – Maximalizace mapového okna vzhledem k účelu aplikace (expanzivní panely), zásady kartografie na webu • Vytváření, editace mapy („kreslení“), dotazování – Častá nízká „intuitivnost“ (nejasné chování interakce pro zahájení kresby, ukončení kresby či špatně chápané interakce dvojkliku), nepřehledná kombinace kreslení a mapové navigace (resp. přepínání mezi nimi) Laboratoř geoinformatiky a kartografie Časté chyby webových mapových aplikací podle UX Komerční využití map • velmi silná konkurence – rychlá ztráta potenciálního zákazníka • rychlé a snadné nalezení toho, co klient očekává • způsoby komerčního využití map: • přímý prodej produktů - současná platba a získání produktů; vhodné mít katalog - příkladem je Obchodní modul ČÚZK • poplatek za stránku - funguje jen u služeb, kde se opakovaně vrací klienti - poplatek za nějakou dobu (obvykle měsíc) - vhodně lze využít i na WPS • Laboratoř geoinformatiky a kartografie Laboratoř geoinformatiky a kartografie E-shop / výdejní modul Komerční využití map • nepřímý prodej - webová mapa není objektem koupě - slouží jako nástroj pro nakupujícího - objektem je cokoli s prostorovým aspektem: nemovitosti, ubytování, restaurace - na tomto principu pracují u nás např. mapy.cz, sreality.cz, … • základním principem prodeje na Webu je zdarma ukázat klientovi, co vše může získat a download (tisk, lepší kvalitu,…) pak zpoplatnit • získáme tak relativně širokou platformu neplatících zákazníků • určité % z nich ale chce lepší produkt/službu → platící zákazníci Laboratoř geoinformatiky a kartografie Nepřímý prodej webových map Laboratoř geoinformatiky a kartografie Další obchodní modely nepřímého prodeje • 95% funkcionality pro uživatele zdarma, zbývajících 5% musí na vše vydělat – např. Facebook, Google, TomTom – typicky založeno na prodeji anonymizovaných dat o aktivitě uživatelů • Geo aplikace Google – Google Maps • zdarma pro omezený počet přístupů • za uživatele/podporu se platí – Google Earth Engine • zdarma (referenční) data i základní funkcionalita pro nekomerční využití • nabídka zpracování vašich dat dat na cloudu Google: placeně • zapracování další funkcionality: placeně Laboratoř geoinformatiky a kartografie 6 Laboratoř geoinformatiky a kartografie klient poskytovatel getCapabilities Seznam všech dostupných dat a služeb getPrice Vypočítá cenu dle zadaných kritérií orderProduct Objedná produkt getPriceModel Zobrazí obchodní podmínky a ceník Schéma OGC obchodních služeb