Vědecká komunikace Vít Grulich Literatura: •Šesták Z. (2000): Jak psát a přednášet o vědě. - Academia, Praha. •Čmejrková S., Daneš F. et Světlá J. (1999): Jak napsat odborný text. - Leda, Praha. •Eco U. (1997): Jak napsat diplomovou práci. - Votobia, Olomouc. Komunikace •O čem komunikovat? –je nutné si vybrat téma • •Jak komunikovat? –psaným projevem • bakalářka, diplomka, vědecký článek, kniha, populární sdělení –mluveným slovem –plakátovým sdělením 2 typy studentů Vím co chci jsem rozhodnutý Nevím co chci nejsem rozhodnutý samostatnost horší ovlivnitelnost snadné ovlivnění nutnost neustálého vedení Téma široké úzké •zdánlivě snazší zpracování • •snadněji se objeví plytkost • •oponent snadno najde nedostatky •složitější proniknutí do problému • •jak se stát nejlepším znalcem • •oponent často hodnotí jen formality Oponent • •není •(zpravidla) • •ten, kdo vás chce zničit • •je •(zpravidla) • •ten, kdo vám podává pomocnou ruku Bakalářská práce •Zadává se –nejpozději na začátku 5. semestru •Požadavky –rešerše literatury –může (nemusí) obsahovat výsledky experimentu –rozsah 20-30 stran textu –pokud je téma dostatečně nosné, může být předstupněm práce diplomové Diplomová práce •Zadává se –po bakalářské státnici •Požadavky –student musí prokázat samostatnost –musí obsahovat výsledky experimentu –rozsah ca 50-80 stran textu –může mít podobu publikovaného článku s komentářem Výběr tématu z nabídky •Výhody –lepší technické zabezpečení –většinou metodická ujasněnost –vedoucí má zpravidla zvýšený zájem o úspěšné ukončení – •Nevýhody –méně prostoru k vlastní realizaci •možná viděno subjektivně Výběr volného tématu •Výhody –prostor pro realizaci vlastních nápadů – •Nevýhody –nemusí být metodicky ujasněné –vedoucí na vás nemusí mít čas –téma nemusí být přijato Požadavky •IS vyžaduje vložit celý text BP i MP –není vhodné vkládat datové soubory! •vkládá se oponentský posudek –volně přístupný •vkládá se zpráva vedoucího –pro interní uživatele Pokyny k závěrečným pracem •http://botzool.sci.muni.cz/zaverecne-prace • •http://botzool.sci.muni.cz/theses/BP-pokyny_EEB.pdf http://botzool.sci.muni.cz/theses/DP-pokyny_Bot_Zool_OP.pdf • •https://www.sci.muni.cz/botany/studium/rukopisy.htm Schéma rešeršní práce •Úvod –vymezení problému –důvod výběru •Stať –přehled a rozbor studované literatury –její zhodnocení a diskuse –nezapomínat na vlastní názor •Závěr –stručný souhrn –výhled do budoucna •Literatura •Přílohy Schéma experimentální práce •Úvod –vymezení problému •Materiál a metodika –přesný popis postupu získávání dat •Výsledky –pouze vlastní zjištění –často v tabulkové formě •Diskuse –srovnání s publikovanými daty •Závěr nebo Shrnutí •Literatura •Přílohy Odchylky od schématu •Práce regionální –charakteristika studovaného území •může být součástí kapitoly Materiál a metodika •Práce taxonomické –konspekt taxonomické skupiny –formalizované popisy •Práce floristické nebo faunistické –komentovaný přehled druhů •spojuje výsledky a diskusi Typy písma •Patkové –Times New Roman •Bezpatkové –Arial •Neproporční –Courier New •Kurzíva –latinské názvy (Myotis myotis) •Petit –zpravidla o 2 body menší –např. vložené komentářové odstavce Typy písma II •Písmo –latinské názvy •kurzíva –autoři •Kapitálky Interpunkce •za interpunkčními znaménky mezera –rozlišovat pomlčku a spojovník •Balátová-Tuláčková •dlouhá – avšak tlustá – tykadla •1–2 km •závorky –mezera před •xxxx (ssss –mezera za •ssss) xxxx –dvojzávorky •vyhýbat se jim • Interpunkce II •Mezery v textu –„dvojmezera“ •ošklivé, snadno se odstraní hromadnou substitucí •vždy zkontrolovat před definitivním dokončením rukopisu Odstavce •Odstavce –odsazení •s výjimkou prvního odstavce kapitoly •1 cm •neodsazovat mezerami –zarovnání •nedělit slova •zarovnat pravý okraj –pokud není zapovězeno –předsazení •u seznamu literatury •1 cm • Citace I •nutno poznamenávat citace průběžně –pořízení tématické databáze •různé normy –důležité držet se důsledně jedné •neuškodí zaznamenávat více údajů, než bude třeba • – Citace II •seznam literatury musí „lícovat“ –nesmí nic chybět ani přebývat •neskloňovat –Pěnička (2005) uvádí –xxx (Pěnička 2005). •transliterace z jiných písem –pravidla, jednotnost •2 autoři –et nebo & •3 a více autorů –v textu: et al. –v seznamu literatury: všechny vypsat – – – Literatura •autor/autoři –všichni •vročení •bibliografické údaje –název článku, kapitoly nebo knihy • •časopisecké práce –časopis, ročník, příp. číslo svazku, stránkový rozsah •Moravec J. (1966): Zur Syntaxonomie der Carex davalliana-Gesellschaften. Folia Geobot. Phytotax. 1: 3–25. Literatura II •Knihy –nakladatelství, místo vydání •Oberdorfer E. (1992): Süddeutsche Pflanzengesellschaften. Ed. 2. G. Fischer, Jena. •Kapitoly z knihy –název kapitoly, autor a název knihy, stránkový rozsah, nakladatelství, místo vydání •Müller H. (1998): Kořenové stalagmity. In: Cílek V. & Kopecký J. [eds], Pískovcový fenomén, p. 83–101, Zlatý kůň, Praha. • • Citace „z druhé ruky“ •vyhýbat se jim •2 možnosti –citace nepřímá •Horák 1988 sensu Rychnovská 2004 –citace přímá •Horák V. (1988): xxxx [non vidi, cit. sec. Rychnovská 2004] • Přílohy •Řazení –do textu •průběžné číslování –do samostatné přílohy •číslování odlišit •Tabulky –Tab. 1 –popiska nad tabulkou •Obrázky –Obr. 1/fig. 1 –popiska pod obrázkem