QTI - dotazník interakčního stylu učitele (verze pro učitele) © T. Wubbels – J. Levy (1993) © Česká verze J. Lukas – J. Mareš – P. Gavora (2009) V tomto dotazníku můžete vyjádřit názor na svou činnost a chování ve vyučovací hodině tak, jak sám (sama) sebe vidíte a vnímáte. Dotazník slouží mimo jiné pro vědecké účely, a proto bychom byli rádi, abyste se charakterizovali co nejpřesněji. Konkrétní názory, vyjádřené v tomto dotazníku se v žádném případě nedostanou do rukou Vašim nadřízeným, bude s nimi pracovat pouze psycholog, který může vedení školy poskytnout pouze stručná obecná vyjádření o zjištěních z dotazníku. Primárně je dotazník určen pro sebereflexi Vaší výuky a pro případnou další práci s touto sebereflexí. Jméno a příjmení: Předměty, jimž vyučujete: Délka Vaší pedagogické praxe: Třída: Škola: Datum: V následujícím dotazníku Vám tedy předložíme mnoho výroků – u každého prosíme o zakroužkování Vašeho názoru. Například: nikdy vždy Lze o mne říci: Na žáky jsem náročný(á) 0 1 2 3 4 Pokud si myslíte, že jste vždy náročný(á), zakroužkujte číslici 4. Pokud si myslíte, že nejste nikdy náročný(á), zakroužkujte 0. Pokud je vaše míra náročnosti jiná, můžete ji vyjádřit zakroužkováním jiné číslice, tedy 1, 2 nebo 3. Pokud se spletete nebo jste si odpověď rozmysleli, škrtněte to, co neplatí a zakroužkujte to, co platí. Lze o mne říci: nikdy vždy 1 Dokážu udržet žákovu pozornost 0 1 2 3 4 2 Když si žáci nedokážou s něčím poradit, pomůžu jim 0 1 2 3 4 3 Asi působím nejistě 0 1 2 3 4 4 Když mají žáci na věc jiný názor, mohou ho říci 0 1 2 3 4 5 Myslím si, že toho žáci málo vědí 0 1 2 3 4 6 Dávám žákům možnost rozhodovat o věcech, týkajících se třídy 0 1 2 3 4 7 Jsem přísný/-á 0 1 2 3 4 8 Je snadné mne rozčílit 0 1 2 3 4 9 Učivo vysvětluji jasně 0 1 2 3 4 10 Žáci se na mne mohou spolehnout 0 1 2 3 4 11 Asi jsem váhavý/-á 0 1 2 3 4 12 Když se mnou žáci v něčem nesouhlasí, můžeme o tom diskutovat 0 1 2 3 4 13 Dávám žákům najevo, že se málo učí 0 1 2 3 4 14 U mě musí být ve třídě ticho jako v kostele 0 1 2 3 4 15 Žáci se mohou spolupodílet na mých rozhodnutích 0 1 2 3 4 16 Asi žáky ponižuji 0 1 2 3 4 17 Jsem dobrým organizátorem (organizátorkou) 0 1 2 3 4 18 Jsem vůči žákům přátelský/-á 0 1 2 3 4 19 Když žáci vyvádějí, působím zmateně 0 1 2 3 4 20 Pokud žáci chtějí něco říci, snažím se jim naslouchat 0 1 2 3 4 21 Vypadám asi nespokojeně 0 1 2 3 4 22 Při zkoušení je u mě těžké dostat dobrou známku 0 1 2 3 4 23 Nechávám žáky pracovat samostatně 0 1 2 3 4 24 Občas některé žáky zesměšňuji 0 1 2 3 4 25 Jdu vždy přímo k věci 0 1 2 3 4 26 Žáci mně důvěřují 0 1 2 3 4 27 Asi vypadám, jako bych nevěděl/-a, co mám dělat 0 1 2 3 4 28 Snažím se žáky pochopit 0 1 2 3 4 29 Asi vypadám nešťastně 0 1 2 3 4 30 Moje požadavky jsou velmi vysoké 0 1 2 3 4 31 Mluvím se žáky otevřeně 0 1 2 3 4 32 Mívám špatnou náladu 0 1 2 3 4 33 Žáci se u mě hodně naučí 0 1 2 3 4 34 Ve třídě navozuji příjemnou atmosféru 0 1 2 3 4 35 Jsem spíš plachý/-á 0 1 2 3 4 36 Dokážu se vcítit do problémů žáků 0 1 2 3 4 37 Cokoli žáci udělají, zdá se mi špatné 0 1 2 3 4 38 Vnucuji žákům svoje názory 0 1 2 3 4 39 Důvěřuji žákům 0 1 2 3 4 40 Rád/-a něco zakazuji 0 1 2 3 4 41 Všechno mám dobře promyšlené 0 1 2 3 4 42 Když žáci něčemu nerozumějí, ochotně jim to vysvětlím ještě jednou 0 1 2 3 4 43 Mám tendenci utíkat před zodpovědností 0 1 2 3 4 44 Dokážu žáky vyslechnout 0 1 2 3 4 45 Jsem asi podezřívavý/-á 0 1 2 3 4 46 Jsem náročný/-á 0 1 2 3 4 47 Vedu žáky k tomu, aby sami přicházeli s návrhy 0 1 2 3 4 48 Vyžívám se v tom, že žáky opravuji 0 1 2 3 4 49 Moje hodiny mají hlavu a patu 0 1 2 3 4 50 Věnuji se žákům i mimo vyučování 0 1 2 3 4 51 Častěji měním svá rozhodnutí 0 1 2 3 4 52 Přijmu žákovu omluvu, pokud uvede rozumné důvody 0 1 2 3 4 53 Ať žáci udělají cokoli, zdá se mi to stále málo 0 1 2 3 4 54 Známkuji přísně 0 1 2 3 4 55 Asi víc kritizuji, než chválím 0 1 2 3 4 56 Dávám žákům přesně najevo, co od nich chci 0 1 2 3 4 57 Jsem ohleduplný/-á 0 1 2 3 4 58 Žáci se mne bojí 0 1 2 3 4 59 Možná se chovám povýšeně 0 1 2 3 4 Děkujeme Vám za vyplnění dotazníku. Podívejte se ještě prosím, zda jste někde nezapomněli zakroužkovat odpověď.