EFEKTIVITA ŠKOL [USEMAP] PROČ EFEKTIVITA ŠKOL/ VZDĚLÁVANÍ? [USEMAP] SOCIOLOGICKÉ STUDIE [USEMAP] HYPOTÉZA PEDAGOGŮ [USEMAP] VÝSLEDKY interpretace statistických výsledků – „jednoduchá“ analýza rozptylu (třídíte žáky do skupiny – porovnáte rozdíly v rozptylu výsledků – filtrujete vliv osatních faktorů) malý význam/efekt školy pouze cca 10% variance ve výsledcích žáků lze přisoudit škole zbytek charakteristiky žáka ( především rodinné zázemí, etnicita aj.) [USEMAP] PESIMISMUS (COLEMAN, 1966; JENCKS, 1972) Školy mohou jen málo přispět ke snižování propasti mezi bohatými a chudými studenty. Školy nemohou výrazně přispět ke snižování rozdílů ve výsledcích různě nadaných studentů. Výsledky žáka jsou primárně závislé na jeho rodinném zázemí. Neexistují přesvědčivé důkazy, že by školní reforma mohla zvýšit vliv školy na výsledky žáků. [USEMAP] NA ŠKOLÁCH NEZÁLEŽÍ? komu je dáno, ten se prosadí v každé škole komu ne, tomu není pomoci nové studie: kontrola domácího zázemí + dalších charakteristik efektivita vzdělávání zůstává (10–15%) + se změnšil podíl nevysvětlené části (také cca 10-15%), vliv školy je třeba modelovat (vysvětlovat) nikoliv považovat za marginální. Na škole záleží (School Matters) efektivita školy – rozdílné výchozí podmínky [USEMAP] PŘIDANÁ HODNOTA [USEMAP] PŘIDANÁ HODNOTA statické meření není dostatečné – musíme se soustředit na vývoj (vliv školy) důraz na přírůstek vědění (progress, později přidaná hodnota) [USEMAP] PŘIDANÁ HODNOTA alespoň 2 body měření u stejných žáků ve stejné vzdělávací oblasti (např. matematika ve 3. a 5. třída) převod výsledků na jednu stupnici – zjednodušeně řečeno neměří se body v didaktickém testu ale dle teorie odpovědi na položku (IRT modely) se vyjadřuje schopnost řešit různě těžké položky u přidané hodnoty je vliv školních faktorů větší a dokonce výraznější než efekt rodinného zázemí Sammonsová (1989): Posun mezi 1. a 3. třídou % variance vysvětlené školními faktory % variance vysvětlené faktory rodinného zázemí čtení 23,6 6,1 matematika 23,1 2,5 psaní 19,7 2,4 [USEMAP] HLEDÁNÍ ŠKOLNÍCH FAKTORŮ Mortimore,Sammons,et al. School Matters: The Junior Years.(1988) -vzorek 2000 žáků ve věku 6-11let,50 londýnských škol -4 letá panelová longitudinální studie [USEMAP] HLEDÁNÍ ŠKOLNÍCH FAKTORŮ 1.Cílevědomé vedení školy ředitelem 2.Angažovaný zástupce ředitele 3.Velký podíl učitelů na přípravě obsahu a organizaci výuky 4.Shoda mezi učiteli ve vykonávání profesních povinností 5. Přesná strukturace času každého výukového dne 6. Intelektuálně náročná výuka 7. Výrazná pracovní atmosféra školy 8. Soustředěnost výuky na daná témata 9. Maximální komunikace mezi učiteli a žáky 10.Časté hodnocení výkonů žáků 11. Intenzivní spolupráce školy s rodiči 12.Příjemné klima ve škole pro žáky i pro učitele [USEMAP] MĚŘENÍ PŘIDANÉ HODNOTY V ČR? K ČEMU MŮŽE SLOUŽIT? [USEMAP]