10 Přehled tematického zaměření kritérií v jednotlivých oblastech Standardu 1 planování výuky 1a) konzultace s provázejícím učitelem: navázanost na kurikulum a předchozí práci učitele 1b) individualizace a diferenciace 1c) cíle a jejich ověření 1d) metody, formy, pojmy, úlohy 1e) časové plány 2 podmínky pro učení 2a) bezpečí 2b) kázeň 2c) živý kontakt 2d) potřeby 2e) odlehčení 2f) úspěch 2g) čas 3 podpora učení 3a) smysluplnost 3b) cíle 3c) obsah 3d) věcná správnost 3e) využití předchozích znalostí 3f) metody a formy 3g) spolupráce žáků 3h) práce s chybou 3i) ICT 4 zpětná vazba 4a) průběžná zpětná vazba učitele 4b) sebehodnocení a zpětná vazba žáků 4c) různé formy hodnocení 5 reflexe výuky 5a) reflexe výuky 5b) cíle vlastního rozvoje 21 1 Plánování výuky 1a Perspektiva učitele: Konzultuji s provázejícím učitelem dle dohody přípravu na výuku (návaznost na ŠVP, tematický plán, předchozí práci učitele a žáků). 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 1b Perspektiva učitele: Zohledňuji při plánování výuky možnosti konkrétních žáků – individualizuji a diferencuji plán výuky na základě informací o žákovi a jeho speciálních vzdělávacích potřebách (SVP), poskytnutých provázejícím učitelem, získaných vlastní diagnostickou činností a z dokumentace, tj. z individuálního vzdělávacího plánu (IVP) či z plánu pedagogické podpory (PLPP). 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 1c Perspektiva učitele: Formuluji výukové cíle (kognitivní a/nebo postojové a/nebo psychomotorické) a promýšlím jejich provázanost s učivem, metodami výuky, organizačními formami, tzn. s celkovou koncepcí výuky. Plánuji způsoby ověření naplnění cílů. 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 1d Perspektiva učitele: Provádím didaktickou analýzu učiva (klíčové pojmy, učební úlohy) s přihlédnutím ke stanovenému cíli; plánuji adekvátní výukové metody, organizační formy. 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 1e Perspektiva učitele: Zpracovávám časový plán svého postupu ve výuce. 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 2 Podmínky pro učení 2a Perspektiva žáků: Žáci v hodinách nepociťují ohrožení, nepřiměřené obavy, strach ze selhání, nudu. Perspektiva učitele: Podporuji bezpečí ve třídě (pozitivní atmosféru). 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 2b Perspektiva žáků: Žáci znají vzájemná očekávání a hranice, mohou se spolehnout na pravidla, která pomáhají předcházet problémům, umožňují jejich řešení a nejsou samoúčelně restriktivní. Perspektiva učitele: Řeším kázeňské problémy (pracuji dle potřeby se zavedenými pravidly nebo je společně se žáky vyjednávám; dbám na jejich dodržování, oceňuji pozitivní projevy chování žáků). 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 Úrovně hodnocení: úroveň „chybějící kompetence“ (0), úroveň „utvářející se kompetence“ (1), úroveň „rozvíjející se kompetence“ (2), úroveň „pokročilé kompetence“ (3). 22 2 Podmínky pro učení 2c Perspektiva žáků: Způsob komunikace ujišťuje žáky o zájmu učitele a udržuje jejich pozornost. Perspektiva učitele: Udržuji „živý kontakt“ se žáky (skrze hlasový projev, neverbální komunikaci, oslovování žáků jejich křestním jménem…). 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 2d Perspektiva žáků: Žáci nejsou ze strany učitele přehlíženi, nejsou frustrováni jeho požadavky a způsobem komunikace. Perspektiva učitele: Reaguji s respektem na potřeby (sociální, fyziologické) žáků ve třídě. 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 2e Perspektiva žáků: Hodina není pro žáky jednotvárná, mají příležitost k oddechu. Perspektiva učitele: Vytvářím prostor pro „odlehčení“ (pracuji s proměnami atmosféry, reaguji na projevy únavy, kolísání pozornosti, projevuji smysl pro humor, zpestřuji výklad zajímavostmi a vlastní zkušeností…). 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 2f Perspektiva žáků: Žáci mají příležitost k úspěchu. Perspektiva učitele: Vytvářím všem žákům příležitost prožít úspěch. 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 2g Perspektiva žáků: Žáci neregistrují „hluchá místa“ ve výuce. Perspektiva učitele: Využívám efektivně čas ve výuce (ve vztahu ke svému plánu, situaci ve třídě a porozumění učivu). 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 3 Podpora učení 3a Perspektiva žáků: Žáci mají příležitost učit se vnímat učivo jako smysluplné. Perspektiva učitele: Komunikuji (objevuji) s žáky význam učiva a jeho smysluplnost. 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 3b Perspektiva žáků: Žáci dokážou sdělit, co je cílem jejich práce. Žáci mají povědomí o tom, jak se jim daří dosahovat cílů učení, a učí se sledovat jejich dosažení. Perspektiva učitele: Stanovuji a zprostředkovávám žákům (pokud je to vhodné vzhledem k metodě) adekvátní výukové cíle (společné, individuální). Ověřuji průběžně naplnění výukových cílů, vyhodnocuji jejich dosažení. 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 Úrovně hodnocení: úroveň „chybějící kompetence“ (0), úroveň „utvářející se kompetence“ (1), úroveň „rozvíjející se kompetence“ (2), úroveň „pokročilé kompetence“ (3). 23 3 Podpora učení 3c Perspektiva žáků: Žák rozumí tomu, co se učí. Perspektiva učitele: Zprostředkovávám vzdělávací obsah a instrukce k výuce srozumitelně s ohledem na individuální vzdělávací potřeby a věk žáků. 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 3d Perspektiva žáků: Žáci se dozvídají věcně správné informace přiměřené věku a dosavadní výuce. Perspektiva učitele: Zprostředkovávám učivo svého předmětu věcně správně. 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 3e Perspektiva žáků: Žák si umí začlenit učivo do své myšlenkové struktury, dokáže je propojit s předchozím učivem nebo zkušeností. Perspektiva učitele: Vysvětluji učivo s využitím předchozích znalostí a zkušeností žáků. 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 3f Perspektiva žáků: Žáci rozumí tomu, jak zvolené výukové metody a organizační formy napomáhají při dosahování cíle. Perspektiva učitele: Využívám výukové metody a organizační formy, které podporují učení žáků a vedou k cíli. 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 3g Perspektiva žáků: Žáci mají příležitost vzájemně spolupracovat a učit se od sebe. Perspektiva učitele: Podporuji spolupráci a vzájemné učení žáků. 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 3h Perspektiva žáků: Žáci se nebojí udělat chybu, upozornit na vlastní chybu, mají příležitost ji pochopit a využívat při učení. Perspektiva učitele: Pracuji smysluplně s chybou žáků jako s příležitostí k rozvoji. 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 3i Perspektiva žáků: Žáci ve výuce přirozeně využívají ICT. Perspektiva učitele: Využívám smysluplně informační technologie (ICT) k podpoře učení žáků. 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 Úrovně hodnocení: úroveň „chybějící kompetence“ (0), úroveň „utvářející se kompetence“ (1), úroveň „rozvíjející se kompetence“ (2), úroveň „pokročilé kompetence“ (3). 24 4 Zpětná vazba a hodnocení výsledků žáků 4a Perspektiva žáků: Žáci vědí, jak poznat, zda dosáhli či nedosáhli cíle hodiny: mají konkrétní informace o svém učení, znají kritéria a rozumí jim. Chápou individuální rozdíly v hodnocení. Perspektiva učitele: Poskytuji žákům zejména průběžnou zpětnou vazbu s využitím popisného jazyka a kritérií s ohledem na jejich individuální potřeby. 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 4b Perspektiva žáků: Žáci mají příležitost sami reflektovat své postupy a výsledky. Perspektiva učitele: Vedu žáky k reflexi jejich vlastních výsledků a pokroku v učení (sebehodnocení) a k poskytování zpětné vazby druhým (spolužákům a učiteli). 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 4c Perspektiva žáků: Žáci mají od učitele více zdrojů a druhů zpětné vazby, než jsou známky. Perspektiva učitele: Využívám rozmanitých forem hodnocení a různorodých ukazatelů výsledků učení a pokroku žáků. 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 5 Reflexe výuky 5a Perspektiva učitele: Reflektuji průběh výuky (případně také přípravu na výuku). 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 5b Perspektiva učitele: Stanovuji adekvátní cíle svého profesního rozvoje, uvádím v praxi kroky k jejich dosažení a vyhodnocuji je (v rámci stávajícího či následujícího semestru). 0 Poznámky, doložení: 1 2 3 Úrovně hodnocení: úroveň „chybějící kompetence“ (0), úroveň „utvářející se kompetence“ (1), úroveň „rozvíjející se kompetence“ (2), úroveň „pokročilé kompetence“ (3).