GIS VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ VII DMVS a GI na městech a obcích podzim 2020 Petr Kubíček kubicek@geogr.muni.cz Laboratory on Geoinformatics and Cartography (LGC) Institute of Geography Masaryk University Czech Republic GIS ve veřejné správě DATOVÉ MODELY DMVS GIS ve veřejné správě Obsah DMVS a datový model • Vychází z legislativy a z pravidel stanovených ČÚZK. – Obsah ÚKM je definován například v příloze č. 2 Technická specifikace ÚKM Olomouckého kraje. Nemá legislativní povahu. – Obsah a datový model ÚAP je definován vyhláškou č. 500/2006 Sb. – Obsah DTM vychází z vyhlášky č. 233/2010 Sb. Vyhláška o základním obsahu technické mapy obce • Návrh finálního stavu datového modelu DMVS provede dodavatel projektu DMVS. – Někteří poskytovatelé dat budou muset postupně splňovat podmínky směrnice INSPIRE, zejména v oblasti metadat a datových specifikací, datový model je nutné připravit na tuto situaci. – Obce a další partneři projektu mají další požadavky na obsah technické mapy, které je potřeba zohlednit ve finálním návrhu. GIS ve veřejné správě Datové modely - ÚKM DGN, SHP, VFK GIS ve veřejné správě ÚAP • Přílohy vyhlášky specifikující sledované jevy (celkem 119) a způsob jejich předávání včetně návrhu předávacího protokolu. GIS ve veřejné správě ÚAP • Různé datové modely podle zpracovatele, odlišné údaje podle poskytovatele - př. SŽDC GIS ve veřejné správě ÚAP - metadata GIS ve veřejné správě INSPIRE Datová specifikace - metadata - Area management/restriction/regulation zones and reporting units GIS ve veřejné správě ÚAP - atributy GIS ve veřejné správě DTM - rozsah • (1) Technická mapa obce se zpracovává pro celé území obce, jeho část, zejména pro zastavěné území nebo zastavitelnou plochu nebo pro koridory. • (2) Základní obsah technické mapy obce tvoří – a) značky bodů bodových polí, – b) polohopis, – c) výškopis, – d) popis technické mapy obce a – e) metadata o prvcích technické mapy obce. • (3) Prvky základního obsahu technické mapy obce jsou uvedeny v příloze této vyhlášky. • (5) Obsah technické mapy obce se vyznačuje způsobem stanoveným příslušnou technickou normou - ČSN 01 3411 Mapy velkých měřítek. Kreslení a značky.. • (6) Objekty se zvláštním režimem ochrany a provozu lze jako prvky technické mapy obce uvádět pouze se souhlasem příslušného ministerstva. GIS ve veřejné správě DTM - příloha • Příloha k vyhlášce č. 233/2010 Sb. Prvky základního obsahu technické mapy • Př: 1.4 Zařízení dopravní infrastruktury – a) svodidlo, – b) zábradlí, – c) mechanické závory (stojan), – d) zastávka veřejné dopravy (označník), – e) světelné signalizační zařízení, – f) dopravní značka (sloupek), – g) měřené podrobné body na dopravní infrastruktuře. • Prvky nad rámec základního obsahu definuje obec vyhláškou. • Prvky musí být zaměřeny v souřadnicích S-JTSK a požadovanou přesností v poloze a výšce. GIS ve veřejné správě Geoinformatika na městských a obecních úřadech GIS ve veřejné správě Historie a hierarchie • Statutární města (Zákon o obcích, č. 128/2000 Sb) • 1990 – 13 +1 • 2012 – 26 (města nad 40 tis. obyvatel) + Třinec (2018)= 27 • Okres – ORP – kraj • Statutární město je samostatně spravováno zastupitelstvem města; dalšími orgány statutárního města jsou rada města, primátor, magistrát. • území statutárního města se může členit na samosprávné části, označované jako městské obvody nebo městské části (Praha, Brno), s vlastními orgány samosprávy. GIS ve veřejné správě Statutární města GIS ve veřejné správě Obce s rozšířenou působností (ORP) • Mezičlánek přenesené působnosti státní správy mezi krajskými úřady a obecními úřady. • Zákon 314/2002 Sb -205 obcí s rozšířenou působností. • agendy přenesené státní působnosti: – evidence obyvatel; – sociálně-právní ochrana dětí péče o staré a zdravotně postižené; – … – vodoprávní řízení, odpadové hospodářství a ochrana životního prostředí; – státní správa na úseku lesů, myslivosti a rybářství; – doprava a silniční hospodářství GIS ve veřejné správě ORP GIS ve veřejné správě ORP JmK GIS ve veřejné správě Využití GIS v městech a obcích (Cajthaml, 2005) Cíl -zmapovat situaci kolem GIS měst a obcí, platformy a úroveň implementace. • Sběr dat - magistráty a městské úřady okresních měst x firmy vytvářející GIS produkty. • Přístupy ke GIS : – Komplexní GIS řešení (Geovap, T-mapy); – Platformní nadstavby; – Vlastní GIS řešení; • Cena – 80% data (+HW, SW – bez osob) – desítky milionů korun (6 měst z 36, 17%); – 5 až 15 milionů korun (9 měst z 36, 25%); – stovky tisíc korun (21 měst z 36, 58%) GIS ve veřejné správě Platformní nadstavby GIS ve veřejné správě Samostatná GIS řešení GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Štěrba (2008) GIS v Olomouckém kraji • Osloveny všechny obce v kraji GIS ve veřejné správě Důvody odmítnutí GIS Podle velikosti obce GIS ve veřejné správě Protiargumenty při pořízení GIS počet odpovědí v procentech finanční situace obce 22 39,29 špatná návratnost investice 4 7,14 nedostatek kvalifikovaných pracovníků 1 1,79 nedůvěra v IT 1 1,79 zbytečnost GIS 3 5,36 negativní zkušenosti jiných obcí 0 0,00 bez protiargumentů 22 39,29 neví 9 16,07 jiné 1 1,79 celkem odpovědělo 56 100,00 GIS ve veřejné správě Reálné a zamýšlené účely využití GIS GIS ve veřejné správě Využití GIS pro veřejnost GIS ve veřejné správě Svaz měst a obcí • Celostátní, dobrovolná, nepolitická a nevládní organizace založená jako zájmové sdružení právnických osob. • Členy Svazu jsou obce a města. • SMO je partnerem pro vládní i parlamentní politickou reprezentaci. • Prostřednictvím Komise informatiků SMO zastupuje a koordinuje činnosti v rámci GI. GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS a SMO GIS ve veřejné správě Komise informatiků SMO • Stanovisko Svazu měst a obcí České republiky k problematice geoinformatiky a digitálních dat o území (2010) • základní rámec pro jednání se zástupci krajů, centrálních orgánů, správců sítí a dalších subjektů působících v oblasti geoinformatiky, s cílem hájit zájmy měst a obcí při aktivitách realizovaných na centrální úrovni. • Stanoviska a požadavky ve 4 oblastech: – Datové potřeby měst a obcí, zdroje dat – Odpovědnost při pořizování a správě dat, sdílení a poskytování dat – Financování – Očekávaná role státu GIS ve veřejné správě Datové potřeby měst a obcí, zdroje dat Základními potřebnými datovými celky jsou: • Údaje z Katastru nemovitostí (KN), a to grafické i popisné informace; • Údaje ze Základní báze geografických dat, ZABAGED; • Rastrové Ortofotomapy vzniklé na základě leteckého snímkování – možnost volby zdroje (!); • Údaje potřebné pro územní plánování (tematické mapové vrstvy a příslušné databáze atributových údajů) – využitelné na úrovni krajů. • Digitální technické mapy (DTM) - využitelnost dokumentace skutečného provedení stavby (DSPS), resp. její poskytování správci DTM, nejlépe v digitální podobě. Stát by měl podporovat tvorbu DTM finančně, legislativně, jednáním se správci sítí, zajistit podmínky pro sdílení a využívání dat aj. Obce však nepovažují za účelné vytvářet a spravovat DTM na celostátní úrovni. GIS ve veřejné správě Doporučení SMO v oblasti GI 1. Vyřešit legislativní cestou bezplatné vzájemné poskytování geodat mezi subjekty veřejné správy. 2. Vyřešit legislativní cestou poskytování údajů obcím pro vedení technické mapy od vlastníků technické infrastruktury. 3. Zajistit důsledné dodržování povinnosti stavebníků dodávat prostřednictvím stavebních úřadů dokumentaci skutečného provedení stavby pro údržbu technické mapy. 4. Zabezpečit na úrovni státu standardizaci dat, postupů a služeb. 5. Řešit vhodné modely financování, a to i s účastí státu. GIS ve veřejné správě GIS a DTM na území MSK (Hasalík, 2010) GIS ve veřejné správě DTM v MSK – datové modely GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS pro města a obce - agendy Různé agendy podle velikosti a hierarchie obce. Přizpůsobená řešení (MISYS OBEC – Kraj). Využití pro následující agendy: • informace o majetkoprávních vztazích ve spravovaném území • správa obecního nemovitého majetku (pozemky, budovy, komunikace atd.) • přehled o skutečném stavu území včetně inženýrských sítí • plánování rozvoje města/obce • podklady pro projektování • podklady pro územní a stavební řízení • daně z nemovitostí • ochrana životního prostředí • pasporty zeleně, komunikací, veřejného osvětlení, památek, sportovišť, atd. • územní identifikace (obce, ulice, čísla popisná a orientační) • monitorování vozidel • zábory veřejných prostranství • pozemkové úpravy • poskytování vybraných informací občanům prostřednictvím internetu GIS ve veřejné správě Sdružení místních samospráv SMS ČR • Sdružení místních samospráv ČR je nevládní apolitickou organizací s celostátní působností, která sdružuje a hájí zájmy obcí a měst v ČR. • Role: – prosazování spravedlivého dělení daňových výnosů mezi obce a města v ČR (rozpočtové určení daní), – připomínkování legislativních návrhů, – prezentace a prosazování potřeb menších obcí a měst, – hájení zájmů venkova a jeho obyvatel. GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě • je partnerem vlády, parlamentu, krajů ČR a nevládního sektoru • je povinným připomínkovým místem dle Legislativních pravidel vlády – oponentura legislativy Zaměření a cíle SMS ČR: • financování samospráv; školství, sport a kultura; veřejná správa; sociální záležitosti; životní prostředí; strategický rozvoj • prosazování zájmů menších obcí a měst Sdružení místních samospráv ČR GIS ve veřejné správě • SMS ČR jako povinné připomínkové místo a významný územní partner participuje na přípravě strategických a koncepčních dokumentů týkajících se samospráv a venkova – Strategie regionálního rozvoje ČR 2014-2020 – Strategie regionálního rozvoje ČR 2021 + – Strategický rámec Česká republika 2030 • Navzdory obecně deklarovaným vizím a cílům (koheze, konkurenceschopnost, …) stát (rezorty, ústřední správní úřady) nedisponuje komplexními daty do úrovně obcí 1. typu Východiska mapování veřejné infrastruktury venkova V PŘÍPRAVĚ GIS ve veřejné správě Mapování veřejné infrastruktury venkova obce 1. etapy obce 2. etapy Mapování veřejné infrastruktury venkova 1. etapa Postup terénních prací a) dotazníkové šetření – interaktivní dotazník nad RUIAN b) terénní průzkum – mobilní klient, na základě dostupných zdrojů a dotazníkového šetření lokalizace GPS nebo RUIAN fotodokumentace vybraných objektů data synchronizována do centrální databáze několika stupňová kontrola c) vyhodnocení a publikace v analytickém GIS SMS ČR d) provázání na dotační tituly aj. ISKN aj.RUIAN AOPK NPÚ MŠMT MZe konsolidovaná data geoportál analytický modul exportní modul terénní šetření, další zdroje služby MPSV aj. MZd garantovaná data Mapování veřejné infrastruktury venkova interaktivnídotazník Mapování veřejné infrastruktury venkova mobilníklient Mapování veřejné infrastruktury venkova publikační a analytický nástroj pro SMS ČR GIS SMS ČR GIS SMS ČR GIS SMS ČR GIS SMS ČR GIS SMS ČR GIS SMS ČR GIS SMS ČR Na slyšenou (a viděnou) v roce 2021 Hodně zdraví a pohody!