GIS ve veřejné správě TECHNICKÉ OKÉNKO – hodnocení geoinformačních aplikací – pro interaktivní sekci GIS ve veřejné správě Hodnocení webových mapových aplikací • První práce vznikaly počátkem 90. let 20. století, kdy se jednalo spíše o návrhy uživatelského rozhraní desktopových GIS. – MacEachren a kol. (1998) – hodnocení vizualizace; – Andrienko a kol.(2002) – použitelnost nástrojů; – Wachovicz (2007) – spokojenost během práce s produktem, rozhraní; – VanElzakker (2004) využívá uživatelského testování. • ČR – Komárková a kol., DP a BP práce. • Hodnocení pomocí uživatelů x odborníků. GIS ve veřejné správě Heuristické hodnocení mapových aplikací - odborníci • Heuristika (z řečtiny heuriskó, εύρίσκω – nalézt, objevit) znamená zkusmé řešení problémů, pro něž neznáme algoritmus nebo přesnější metodu. • ISO 9126 - Software engineering — Product quality mezinárodní standard pro zhodnocení kvality software. • Kvalitou je rozuměn souhrn charakteristik o entitě, který souvisí se schopností uspokojit určené i předpokládané potřeby. • POZOR: standard je neaktuální: • ISO/IEC 25010:2011 Preview • Systems and software engineering -- Systems and software Quality Requirements and Evaluation (SQuaRE) -- System and software quality models GIS ve veřejné správě Charakteristiky kvality výrobku (produktu) • funkčnost – schopnost aplikace nabídnout požadované funkce, • použitelnost – kvalita při použití produktu, • bezporuchovost – schopnost produktu fungovat na požadované úrovni, • účinnost – schopnost produktu fungovat s přiměřeným nárokem na zdroje, • udržovatelnost – schopnost produktu být udržován v provozu a dle potřeby dále vyvíjen, • přenositelnost – schopnost produktu fungovat a spolupracovat s produkty na jiných platformách. GIS ve veřejné správě Charakteristiky kvality GIS ve veřejné správě Kritérium I - Použitelnost • Použitelnost „sada atributů, které mají vliv na úsilí nutné k užití a na individuální hodnocení tohoto užití stanovenými a implicitními skupinami uživatelů.“ • Kategorie použitelnosti (8 - ISO 9126): – prostředí a uživatelské rozhraní ; – použití a podpora technologií ; – řízení chyb ; – flexibilita, design a estetika ; – uživatelská přívětivost ; – nápověda a ostatní dokumenty ; – uživatelská kontrola nad aplikací, volnost a dovednosti ; – dostupné služby. GIS ve veřejné správě Prostředí a uživatelské rozhraní – kritéria (příklad) ∑ 1 GIS ve veřejné správě Kritérium II - Funkčnost aplikace a nástroje GIS ve veřejné správě Výsledky hodnocení • Heuristiky – ano/ne GIS ve veřejné správě Výsledky hodnocení – srovnání aplikací Zdroj: Humlíčková 2013 GIS ve veřejné správě Další příklady hodnocení • Heuristické hodnocení použitelnosti webových GIS aplikací (Slavíková 2009) • Hodnocení kartografické funkcionality v GIS programech (Dobešová, Kusendová 2009). • Hodnocení kartografické funkcionality pro mobilní GIS aplikace (Peško 2013). GIS ve veřejné správě Uživatelský pohled • Oblast Human–computer interaction (HCI) popsáno v ISO 9241 (Ergonomics of Human System Interaction). • Aplikační oblast zaměřená jak na užitnost systémů, nástrojů, rozhraní (prostředí) a užité formy reprezentace (vizualizace). • V oblasti GISci otázka souladu mezi počítačovou reprezentací (datové modely, datové struktury, vizualizace) a lidskou kognitivní reprezentací prostoru, místa či prostředí (mentální mapy, mentální modely, egocentrické pohledy). • Prvky užitnosti(usability elements): – vhodnost (angl. efficiency) reprezentace; – účelnost (angl. effectiveness) reprezentace. – Zatímco vhodnost je posuzována pomocí rychlosti, se kterou se uživatelé rozhodují, účelnost úzce souvisí se správností rozhodnutí. – spokojenost (satisfaction) s reprezentací. • Více ve Wachowicz et al (2005).