Establishing an air pollution monitoring network for intraurban population exposure assessment: A location-allocation approach Pavlos S. Kanaroglou a kol. Zřízení monitorovací sítě pro znečišťování ovzduší pro hodnocení expozice obyvatel města: Přístup k alokaci lokality •2004 •Kanada Vojtěch Kubík, Michal Kolesa Výzkum onemocnění spojených s částicemi ve vzduchu •Politický zájem •Chronické vystavení znečištění ve vzduchu -> vyšší nemocnost v oblasti dýchací soustavy (Rakoviny, astma, jiné dýchací obtíže) •Čím blíže bydlí lidé rušným silnicím tím větší nemocnost • -prokázáno mnohými výzkumy •Starší výzkumy nemají dostatečně přesná data •Potřeba vytvořit hustší sítě měřících stanic na vhodných místech •Pokus o vytvoření ideálního rozmístění sítě měřících zařízení v Torontu. Otázky ze zadání: 1.Jaká je motivace studie? •Autoři mají za cíl vytvoření algoritmu, který bude schopen vhodným způsobem rozmisťovat čidla znečištění ovzduší tak, aby bylo možné správně vyhodnotit otázku vztahu mezi mírou znečištění vzduchu a nemocí spojených s dýchacími obtížemi. • •2. Jaké jsou cíle studie? •1. vyvinout formální metodu optimálního umístění husté sítě monitorovacích stanic znečištění ovzduší. •2. odvodit model dopadů expozice znečištění na lidské zdraví • 3. Čím se liší použitá metoda od předchozích studií? •Minulé studie využívali dat pouze z řídké sítě národních měřidel znečištění ovzduší, které byly umístěné na místech, které byly intuitivně považovány za vhodná či zajímavá. •Zde je vypočítáno odhadované znečištění na základě starších měření. Poté jsou podle vhodných kritérií vypočteny ideální místa pro měřící stanice • • • Otázky ze zadání: •4. Jaké faktory vstupují do výpočtu? •Výpočet prvotního povrchu znečištění - prostorová variabilita znečištění (viz otázka č. 7) •Poptávka po měření v daném místě (Populace, děti do 6 let) •5. Kolik monitorovacích stanic bylo umístěno? •Vybírají 100 nejlepších míst pro umístění monitorovací stanice podle „velikosti poptávky“ v daném místě po měření a zároveň tak, aby mezi jednotlivými stanicemi byla co nejnižší vzdálenost. Celkem jich umístili tedy 100 •6. Byly měřeny skutečné zplodiny (znečištění) z dopravy? •Byly měřeny celkové hodnoty NO2 – Ne vše NO2 je z dopravy a NO2 není vše co doprava produkuje •NO2 bylo použito pro nízkou cenu měření Otázky ze zadání: •7. Jak byl získán prvotní povrch znečištění (pollution surface)? •Využití LUR (land use regression) •Koncentrace znečištění – závislá proměnná •Land use, doprava, fyzické prostředí – nezávislé proměnné •8. Jaká kritéria (2) byla uplatněna? •Větší počet monitorů by měl být lokalizován v místech, kde se očekává velká prostorová variabilita – rychlostní silnice v městských oblastech •Intenzivní monitorování v místech, kde je vysoká hustota zájmové populace – děti do 6 let •9. Byla užita skutečná data znečištění? •Data ze sítě stálých monitorovacích stanic v Jižním-Středním Ontariu •Celkem 16 stanic spravovaných MOE (Ontario Ministry of the Environment) • • Otázky ze zadání: •10. Čím byla ovlivněna konečná L-A analýza? •Při umísťování stanic – role blízkosti dálnic – 95 % stanic přiřazeno oblastem, které se shodovaly s prvky dálnic v modelu znečištění •11. Jaká metoda byla vybrána pro analýzu? •AMP (Attendance Maximizing Problem) •12. Jaká vzdálenost od zdroje znečištění byla vybrána jako hraniční? •300 m •Vychází z dřívějších výzkumů – 80 až 90 % efektů souvisejících s dopravou pochází ze vzdálenosti menší než 150–300 m Otázky ze zadání: •13. Jak se lišily vypočtené alternativy? •Kritérium variability – větší koncentrace stanic ve vzdálenosti do 50 m od rychlostních silnic •Kritérium populace – více stanic v rezidenčních oblastech a méně v průmyslových oblastech •14. Co potvrdilo reálné nasazení senzorů? •Nasazené senzory naměřily vyšší hodnoty znečištění, než naměřila vládní monitorovací síť •Koncentrace NO2 negativně korelovaly s rostoucí vzdáleností od nejbližší rychlostní silnice. Naopak pozitivně korelovaly s délkou silnic a obydlími v okolí. •15. Jaké jsou podle vás slabé stránky použitého modelu? •Sleduje se pouze koncentrace NO2, což je jen jedna z mnoha škodlivin produkovaných dopravou • Diskuze Děkujeme za pozornost