MEMORANDUM O SPOLUPRÁCI při zajištění podpory vzniku Digitální technické mapy České republiky sloužící k systematické a jednotné správě geografických dat o umístění sítí elektronických komunikací a dalších infrastrukturních sítí (dále jen „technická infrastruktura") včetně poskytování informací o technické infrastruktuře orgánům veřejné moci, vlastníkům nemovitostí, investorům a veřejnosti zejména pro územně plánovací činnost a územní a stavební řízení podle stavebního zákona a zajištění činnosti jednotného informačního místa podle zákona o opatřeních ke snížení nákladů na zavádění vysokorychlostních sítí elektronických komunikací. Níže podepsaní signatáři tohoto memoranda si uvědomují, že v České republice doposud neexistuje ucelený a důvěryhodný systém pro správu a využívání údajů o technické infrastruktuře na území České republiky (dále jen „DTM"), který by efektivně sloužil jak orgánům veřejné moci pro výkon jejich pravomocí v oblasti územního plánování, územního a stavebního řízení, tak také vlastníkům pozemků a nemovitostí, stavebníkům a široké veřejnosti pro ochranu jejich práv a zájmů. Neexistence DTM zamezuje urychlení výstavby technické infrastruktury, zejména infrastruktury elektronických komunikací pro gigabitové služby, zvyšuje náklady na straně veřejné správy a soukromého sektoru a udržuje nadměrnou byrokratickou zátěž pro stavební úřady, dotčené orgány a účastníky územního nebo stavebního řízení. Signatáři proto podporují DTM, která bude vytvořena na následujících principech: • DTM bude integrální součástí elektronizace územně plánovacího, územního a stavebního řízení; • DTM je významným nástrojem k zefektivnění (tedy usnadnění, zkrácení a zlevnění) procesu přípravy a realizace územně plánovacího, územního a stavebního řízení pro stavebníky, tedy zejména občany a právnické osoby; • DTM je vhodným nástrojem k získání dalších územně analytických podkladů, nezbytných pro územně plánovací činnost nebo územní a stavební řízení; • DTM je nezbytným předpokladem pro efektivní využívání stávající technické infrastruktury a zároveň efektivní plánování budoucí výstavby tak, aby bylo zabráněno nadbytečným investičním překryvům a zároveň byla minimalizována administrativní zátěž stavebníka vyplývající z irelevantních žádostí o vyjádření o existenci a podmínkách ochrany technické infrastruktury; o DTM je efektivním nástrojem pro ochranu vlastnických a jiných práv na ochranu realizovaných, či plánovaných investic do technické infrastruktury. • DTM je základem pro efektivní pasportní úlohy státu i územních samospráv a jsou významným zdrojem dat a informací, zejména pro bezpečnost státu, krizové řízení a Integrovaný záchranný systém; • Pořizování údajů pro DTM je postaveno na principu nezvyšování stávající administrativní zátěže vlastníků technické infrastruktury. Základem jsou primárně údaje již dnes předávané úřadům územního plánování. • DTM je datovou bází o objektech technické infrastruktury a patří mezi základní geografická data, která jsou využívána při správních a rozhodovacích činnostech veřejné správy nebo správce technické infrastruktury. • Řešení DTM představuje komplexní informační systém, který slouží pro její efektivní správu a údržbu pomocí prostředků výpočetní techniky; • DTM obsahuje nejpodrobnější reálně dosažitelný a trvale aktualizovaný popis skutečného stavu v území, včetně technické infrastruktury v České republice a poskytuje tak nezbytné údaje, které jednoznačně vymezují její umístění v terénu; • DTM je upravena v legislativě tak, aby byly jasně definovány podmínky provozování a správy informačního systému a zároveň umožněn bezpečný přístup pro pořizování a využívání údajů z DTM pro různé skupiny editorů a uživatelů. DTM je výkonem přenesené působnosti státní správy s odpovídajícími finančními nároky; • DTM bude zákonem definováno jako jednotné digitální mapové dílo velkého měřítka včetně souvisejících služeb, které se skládá z digitálních technických map krajů, které je provozují v rámci přenesené působnosti výkonu státní správy; • DTM bude součástí Národního architektonického plánu ČR jako jedna z centrálních sdílených digitálních služeb eGovernmentu, kde stát nese odpovědnost za enterprise architekturu DTM v návaznosti na jiné centrální sdílené digitální služby, informační systémy (například informační systém technické infrastruktury veřejné správy) a další digitální služby eGovernmentu; legislativně bude garantováno, že právní úprava bude definovat závazný rozsah digitálních služeb poskytovaných DTM a souvisejících informačních systémů, například Informační systém technické infrastruktury veřejné správy v návaznosti na jednotné technické řešení DTM byť zajišťované v přenesené působnosti jednotlivými kraji a pro účely správy a provozu DTM bude vydána jednotná metodika. Signatáři memoranda se v zájmu urychlení procesu vytvoření DTM shodují na následujících opatřeních, která je nezbytné urychleně realizovat pro vznik DTM: 1) urychleně zpracovat a předložit signatářům k připomínkám návrh právní úpravy, aby byly vytvořeny odpovídající legislativní, ekonomické a další předpoklady pro vytvoření, správu a užívání DTM KT: nejpozději do 31. října 2018 Koordinuje a odpovídá: RVIS (Pracovní výbor pro digitálně přívětivou legislativu) 2) urychleně navrhnout a prosazovat při jednání s odpovědnými národními i unijními institucemi nalezení vhodných zdrojů pro financování vzniku DTM a pořízení dat do DTM, např. s využitím dosud nevyužitých finančních prostředků evropských strukturálních fondů (např. IROP nebo OPPIK) a zároveň připravit návrh nároku na personální zajištění a financování provozu DTM v rámci výkonu přenesené působnosti kraji KT: nejpozději do 31. října 2018 Koordinuje a odpovídá: MMR, MPO a MV 3) urychleně zpracovat a předložit návrh architektury a podmínek správy a provozu DTM v návaznosti na centrálně sdílené digitální služby eGovernmentu a další poskytované digitální služby KT: nejpozději do 31. října 2018 Koordinuje a odpovídá: MV, MMR, AK ČR, ICT Unie, HK ČR, SPD Signatáři memoranda Ministerstvo vnitra /^Co^^^ó^X zastoupené náměstkem JUDr. Jaroslavem Strouhalem V.....................dne............. ční^pole^ŕj^s^^^^^^ Předseda Rady Vlády pro informační společnos Ing. Vladimír Dzurilla V....................dne...................... Ministerstvo pro místní rozvoj zastoupené náměstkem člena vlády Bc. Václavem Nebeským V....................dne...................... Ministerstvo průmyslu a obchodu zastoupené náměstkem člena vlády Mgr. Ondřejem Malým V...................dne..................... Český úřad zeměměřický a katastrální zastoupený předsedou Ing. Karlem Večerem V...................dne.................... Český telekomunikační úřad zastoupený předsedou Ing. Jaromírem Novákem V...................dne................... Asociace krajů České republiky zastoupená předsedkyní Mgr. Janou Vildumetzovou V....................dne.................. Svaz měst a obcí České republiky zastoupený předsedou Mgr. Františkem Luklem, MPA V. .dne. ICTUNIE zastoupená prezidentem Mgr. Zdeňkem V. .dne. Hospodářská komora České republiky zastoupená viceprezidentkou Ing. Irenou Bartoňoyóu Pálkovou V. .dne. Svaz průmyslu a dopravy České republiky zastoupený viceprezidentkou Mgr. Milenou Jabůrkovou, MA V. .dne. Asociace podnikatelů v geomatice Zastoupená předsedou Ing. Martinem Hrdličko V .dne. Česká asociace pro geoinformace zastoupená předsedou Ing. Karlem Janečkou, PhD. V.....................dne.................... Český svaz geodetů a kartografů zastoupený předsedou Ing. Václavem Šandou V.....................dne.................... Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků zastoupená předsedou Ing. Pavlem Křečkem V.....................dne..................... Česká komora architektů zastoupení předsedou Ivanem Plickou V.....................dne..................... Odborná rada pro BIM zastoupená předsedou Petrem Vaňkem V.....................dne.................... Česká asociace provozovatelů mobilních sítí zastoupená prezidentem Jiřím Šuchmanem V....................dne....................... Česká asociace elektronických komunikací zastoupená předsedou JUDr. Zdeňkem Vaníčkem V dne