11/7/2020 1 VĚDECKÁ KOMUNIKACE Eva Řehulková (evar@sci.muni.cz) Masarykova univerzita, PřF, ÚBZ – Parazitologie (D31/333) VĚDECKÁ KOMUNIKACE jako obor 2 „Vědecké poznání – stále narůstající hromada písku a kamenů. Každý nový poznatek je dalším zrnkem písku, které umožňuje, aby se v hromadě usadily velké stavební kameny. Ani nejskvělejší vědecké objevy nemají však pro pokrok lidstva žádný význam, neseznámí-li se s nimi rychle ostatní vědci a posléze všichni lidé“ (Šesták, 2000).Academia, 2000 RNDr. Zdeněk Šesták, DrSc. - významný český fyziolog rostlin a nadšený propagátor oboru vědecké komunikace 11/7/2020 2 3 Computer Press, 2011 Leges, 2019 VĚDECKÁ KOMUNIKACE: literatura Wiley-Blackwell, 2012 …… a spousta dalších zejména v angličtině Co je VĚDA? 4 Pojem věda je dnes chápán zpravidla v trojím smyslu: 1) Věda je specifická, vysoce kvalifikovaná lidská činnost směřující k získávání vědeckých poznatků. 2) Věda je soubor vědeckých poznatků, které musí být uspořádány tak, aby byly srozumitelné a mohly sloužit jako zdroj podnětů, kterých lze využít v praxi. 3) Věda je určitý institucionální systém lidské činnosti (tj. instituce a organizace se specifickým vybavením i patřičně vzdělanými lidmi). 11/7/2020 3 5 1) Věda se zabývá pochopením toho, jak funguje příroda a fyzický svět. 2) Věda může dokázat cokoli, vyřešit jakýkoli problém a odpovědět na jakoukoli otázku. 3) Každá studie provedená pečlivě a na základě pozorování je vědecká. 4) Vědu lze dělat špatně. 5) Na všechno vědecky provedené se lze spolehnout, že bude přesné a spolehlivé. 6) Různí vědci mohou přijít na různá řešení stejného problému. 7) Znalost toho, co věda je, co může a co nemůže dělat a jak funguje, je všeobecně důležitá pro všechny. Co je VĚDA: pravda nebo lež? Činnost vědců = VÝZKUM 6 1. Základní výzkum - motivován především objevitelsky, není zaměřen na hledání zcela konkrétního výsledku (není primárně zaměřen na uplatnění nebo využití v praxi). 2. Aplikovaný výzkum – zaměřen na určitý cíl (vědci již vědí, co a proč chtějí, ale nevědí, jak to udělat), převádí objevy do stavu, kdy mohou být využity v praxi. Inovace - zavedení nových nebo podstatně zdokonalených výrobků, postupů nebo služeb do praxe … nezbytná vzájemná komunikace vědeckých poznatků (informací). „Věda dělá z peněz znalosti, inovace dělají ze znalostí peníze.“ 11/7/2020 4 Výzkum, který není publikován, prostě neexistuje 7 Vědecká komunikace – obor shrnující vědecké písemnictví (publikace), řečnictví (prezentace) a popularizaci (reklama). Primárním cílem je šířit informace o nových objevech a seznamovat s nimi vědce pracující ve stejném oboru, oborech příbuzných a někdy i širokou veřejnost. Francis Bacon: „Čtení dělá člověka dokonalým, konferování pohotovým a psaní přesným“. Vědecké časopisy 8 Počátek: 17. století 1665: první vědecké časopisy vycházejí ve Francii a Velké Británii 1820: první specializované vědecké časopisy 1831: navržení recenzního řízení (peer review) 1870: na konec článku se zařazují citace literatury 1920: text článku končí souhrnem 1930: výsledky se statisticky hodnotí 1950: začíná se používat vzor IMRAD 1960: místo souhrnu na konci textu se používá abstrakt na začátku textu 1970: zavádějí se databáze vědeckých informací 1976: experimentální počátky elektronických časopisů (e-časopisy) 1980: první mezinárodní konference o recenzování (peer review) 1992: první recenzovaný pouze online časopis (The Online Journal of Current Clinical Trials) 11/7/2020 5 Znaky odborného textu 9  Stručné a věcné vyjadřování  Neosobní přístup autora a objektivnost  Styl psaní bez emocí  Odborná terminologie  Záměr autora  Logika výstavby textu  Citace nebo odkazy na jiné autory  Specifické zaměření  Řešení problému  Odborný přínos  Zakotvenost v současném stavu poznání Odborné texty na VŠ 10  Seminární práce a odborné eseje (nácvik psaní odborného textu)  Kvalifikační práce  Bakalářská → Bc., BcA.  Magisterská (diplomová) → Mgr., Mgr. Arg., Ing., MUDr, MVDr., …  Rigorózní → PhDr., RNDr, JUDr., ThDr., …. …….. Akademické tituly  Dizertační → Ph.D., DSc. ……………. Akademicko-vědecké tituly  Habilitační → doc., prof. ………….....Vědecko-pedagogické tituly (as. + odb. as. tituly nejsou) 11/7/2020 6 Odborné (akademické) texty 11 Typy odborných textů) Odborný článek Odborná kniha (monografie) Kapitola v odborné knize Recenze na odborný text Jimp JSC Jost Vědecká publikace 12  bezpodmínečně nutná součást vědecké práce, vědecká práce bez publikování je zbytečná  nejdůležitější forma vědecké komunikace  „zbožím“ každého vědce nebo vědkyně (kariérní růst, granty, stáže, finanční odměna, …) A.F. Darwin: „Ve vědě získá důvěru ten, kdo přesvědčí svět, ne ten, koho ta myšlenka napadla jako prvního“. 11/7/2020 7 „Publish or perish“ 13 14 Jaká je motivace autorů publikovat?  zpřístupnění výsledků práce (54%)  kariérní vyhlídky (20%)  financování výzkumu (13%)  vlastní ego (9%)  patentovaná ochrana (4%)  jiné důvody (5%) Zdroj: Bryan Coles (ed.) The STM Information System in the UK, BL Report 6123, Royal Society, BL, ALPSP, 1993 11/7/2020 8 15 Priority: autoři vs čtenáři Zdroj: Elsevier study of 36,000 authors (1999-2002) presented by Michael Mabe at ALPSP Seminar on “Learning from users” 2003; www.alpsp.org Autor  dostatečná reputace časopisu  rychlé recenzní řízení  kvalitní recenze (experti daného oboru)  redakční rada, grafická kvalita a publikační náklady zaměření na časopis chtějí publikovat více Čtenář  autoritativní kvalitní článek (aktuální informace, propojení informací)  snadný přístup  pohodlný formát  žádné nebo nízké náklady zaměření na článek chtějí číst méně Vědecká publikace aneb Jak nepsát vědecký článek  Základní aspekty publikování  Struktura článku  Publikační proces 11/7/2020 9 Základní aspekty publikování 17 1. O čem psát 2. Etické záležitosti 3. Jazyk a styl 4. Struktura článku 5. Výběr časopisu 6. Odeslání článku, recenzní řízení a publikační proces Základní aspekty publikování 18 1) Slibné téma  mezery v poznatcích týkajících se aktuálních témat (dostatečná motivace)  na daném problému (úloze) nepracuje mnoho lidí (malá konkurence) 2) Nápad, jak problém řešit  realizovatelný (lidské, datové a výpočetní zdroje; akreditace laboratoře, …) 3) Příprava experimentů  dostupnost dat, implementace metod, výpočetní kapacita 4) Provedení experimentů a ověření hypotézy 5) Příprava rukopisu O čem psát? 11/7/2020 10 Základní aspekty publikování 19  publikované výsledky musí být původní  převzaté výsledky/informace (kromě těch obecných) musí být citovány  pozor na plagiátorství (včetně sebe-plagiátorství)  použití převzatých obrázků a grafiky (a jejich úprava)  oprávněnost použití dat a programů (licence)  koho uvést jako autora/spoluautora?  uvedení zdrojů financování (grantů)  poděkování těm, kteří si to zaslouží (a nevešli se mezi autory) Vědecká etika: dovnitř vědecké komunity 20 Vědecká etika: ven k okolnímu světu  postup vědce by neměl překročit hranice, které by mohly být vnímány ze strany veřejnosti jako ohrožující (újma člověku, škoda na životním prostředí, ..)  povaha a důsledky výzkumu nesmí být v rozporu ze základními lidskými hodnotami(lidská důstojnost, solidarita s budoucími generacemi, …) Základní aspekty publikování 11/7/2020 11 21 Základní aspekty publikování Jazyk a styl  jazyk: angličtina (+ abstrakt francouzština, němčina?)  osoba: první, plurál (i singulár, jen pokud je jeden autor)  čas: minulý nebo přítomný (věc osobní preference, minulý čas spíše pro popis provedených experimentů, obecné závěry spíše v přítomném)  zkratky, akronymy, jména taxonů: při prvním použití rozepsat  požadovaný formát se liší dle časopisu  před odesláním: a) vhodná kontrola jazyka rodilým mluvčím b) nutná kontrola obsahu např. kolegou, školitelem Text lze psát: a) dle stylu pro konkrétní časopis b) bez stylu a následně jej upravit dle spec. požadavků Struktura článku 22 • víceméně povinná • ustálená, ověřená 1. Název 2. Autoři a jejich afiliace 3. Abstrakt 4. Klíčová slova* 5. Úvod 6. Materiál a Metodika 7. Výsledky 8. Diskuze 9. Závěr* 10. Poděkování 11. Podíl jednotlivých autorů* 12. Reference 13. Přílohy* 11/7/2020 12 Název článku 23  jasně (přesně) vystihuje obsah článku → důležitý pro vyhledávače/indexovací databáze  je „reklamou“ na celý článek  měl by upoutat (přilákat čtenáře k přečtení článku/posluchače přednášky)  může být gramaticky pestřejší (např. otázka)  vědecká jména rostlin a živočichů mají přednost před jmény obecnými nebo lidovými  obsahuje taxonomické zařazení studovaného organismu!Neměl by obsahovat: • zkratky (kromě těch nejobecnějších – např. DNA), akronymy, žargony • zbytečná slova (např. Příspěvek k …., Studie…., Ještě k …) • některé časopisy nepřipouští tzv. „kloboukový nadpis“ nebo nadpis ve formě negativního sdělení 24 Název článku Příklady • Králičí nemoci. 1. Králičí mor na Českobudějovicku • A redescription of Heterocotyle pastinacae Scott, 1904 (Monogenea: Monocotylidae) from Dasyatis pastinaca (Dasyatididae), with a neotype designation • Phylogeny of Haliotrema species (Monogenea: Ancyrocephalidae) from boxfishes (Tetraodontiformes: Ostraciidae):Are Haliotrema species from boxfishes monophyletic? • Eggs do not cause bad cholesterol Měl by být: krátký, informativní, zahrnující subjekt studie, specifický (tj. ne příliš obecný, srozumitelný izolovaně), může obsahovat typ článku (např. review)… 11/7/2020 13 Autoři a jejich afiliace 25 Autoři - ti, kteří se podíleli (pouze intelektuálně?) na výzkumu a tvorbě článku NEBO ti, kdo budou veřejně hájit data a závěry, a kteří schválili finální verzi - složitá etická otázka, která se nesnadno řeší - je dobré se na pořadí dohodnout dopředu - platné občanské jméno - u žen se po změně příjmení doporučuje používat obě jména (např. A. Straková Vrabcová) Adresy: - původní (kde se výzkum dělal) - současné (pro korespondenci – korespondující autor) Abstrakt 26  stručný obsah textu článku (150 – 300 slov; čím kratší a věcnější, tím lépe)  nejdůležitější část článku (někdy jediná část, která je čtena )  abstrakt má v rychlosti ukázat zájemci (! atraktivní název), zda článek stojí za přečtení a bude mít pro něho přínos  většinou se tvoří až po dokončení hlavního textu (lépe potom reflektuje obsah článku!) Obsahuje: - metody → pouze nové nebo zásadně zdokonalené - výsledky → popsat stručně, věcně a přehledně - významné závěry 11/7/2020 14 27 Abstrakt - stručnost vědeckých sdělení = základním předpokladem jejich úspěchu (nemělo by chybět ani přebývat žádné slovo) - pokud nejsou v nadpise latinská (vědecká) jména organismů → uvést v abstraktu - ! Nepsat: obecně známé skutečnosti (literární úvod), citace jiných prací, diskuzi, spekulace, …; ne to, co není v článku  Dle obsahu a uspořádání: 1. Indikativní (neobsahují údaje o speciálních metodách ani podrobnosti o výsledcích; jeden odstavec) 2. Informativní (např. strukturované abstrakty) 3. Konferenční (kratičké publikace) 28 Abstrakt Strukturovaný abstrakt 11/7/2020 15 Klíčová slova 29 Key words = nejvýznamnější pojmy (organismy, faktory prostředí, oblast výzkumu, zkoumaný jev, …) - specifikují předmět výzkumu a hlavní téma článku - důležité pro indexaci a vyhledávání! - omezený počet (daný časopisem; nejčastěji 5 – 8) - v některých časopisech nevyžadována - doplňková klíčová slova (additional key words) → nejsou v nadpisu (projděte abstrakt) „Search machines work with key words“ Grafický abstrakt 30 Uncovering diversity of monogeneans (Platyhelminthes) on endemic cypriniform fishes of the Balkan Peninsula: new species of Dactylogyrus and comments on their phylogeny and hostparasite associations in biogeographic context 11/7/2020 16 Research highlights 31 Úvod 32  stručné uvedení do problematiky (ze široka ke konkrétnímu)  logická stavba (tj. blízká příběhu o vzniku práce) → logická provázanost dílčích výzkumných kroků (kapitol)  literární přehled - historie výzkumu až po současnost, uvést co nejvíce zásadních citací  zakončen hypotézou, cílem výzkumu Účel: - zařadit řešený problém do širších souvislostí - seznámit s dosavadním stavem poznání zkoumané oblasti - poukázat na významnost studovaného problému (popis problému, motivace) ! Do úvodu nepatří: výsledky práce, poznatky známé z učebnic, příliš „mnoho“ citací ! Úvod nesmí být delší než diskuse. 11/7/2020 17 Materiál a metodika 33  popis musí být natolik přesný, aby čtenáři umožňoval experimenty replikovat (ověřit výsledky!)  předpokládejte úroveň čtenářových základních znalostí stejnou jako je vaše  detailní popis metodologie a způsob evaluace, nebo odkaz na již publikovanou práci (citace!) + případná modifikace  dílčí kroky a procedury v chronologickém pořadí  může zahrnovat definování pojmů, terminologie, použitých dat a ukazatelů, prostředí experimentu! Neuvádět metody pokusů, které nejsou zahrnuty do výsledného textu ! Materiál a metodika 34  vědecké názvy studovaných organismů + autoři (poddruh, varieta, klon) Př. Luciobarbus albanicus (Steindachner, 1870) nebo L. albanicus (Steindachner)  lokalita nálezu/odchytu nebo odběru (datum, GPS souřadnice, nadmořská výška, klima, vegetace, fyzikální vlastnosti vody, ..) → mapa, foto  podmínky chovu (teplota vody nebo vzduchu, větrání, zdroje světla, potrava, ...)  způsob odlovu, odchytu, usmrcení (+ patřičná povolení) Př....... Research was approved by the Ethics Committee of .... Př....... Field experiments were approved by .....  informace o uložení ve sbírkách (typový nebo voucher materiál) 11/7/2020 18 Materiál a metodika 35  běžné (standardní metody) → odkaz na literaturu  popis modifikace „známé“ metody  schémata (měření, aparatur,…)  u přístrojů uvést přesnou charakteristiku (typ - model, výrobce)  zpracování dat → statistika, program,… Materiál a metodika 36 Schéma měření: - názornější než dlouhý popis (!angličtina) 11/7/2020 19 Výsledky 37  stručný a přehledný popis výsledků (ne jen protokoly pokusů)  podkapitoly seřazené logicky tak, aby postupně naplňovaly cíle  nesmí chybět odkazy na tabulky, grafy, obrázky → často srozumitelnější než text  neopakovat se v textu  minimálně nezbytný počet tabulek a grafů, volit spíše černobílé obrázky a fotky – tisk je nákladný (! elektronické časopisy)  kromě zřetelných velkých rozdílů musí být výsledky statisticky zhodnocené (jen tehdy můžu uvést rozdíl nebo shodu) ! Nepatří zde interpretace výsledků ! Výsledky 38 • tabulka prezentuje čísla, obrázek vztahy a tendence • neprezentujte stejná data tabulkou i obrázkem (grafem) • nezapomínejte na jednotky, stupnice, měřítka • neopakujte nadpisy tabulek a informace z popisků obrázků v textu článku • na každou tabulku/obrázek nutno v textu odkázat! (Obr. 1, Tab. 3) TABLES and FIGURES (Graphs) 11/7/2020 20 Výsledky 39 Legenda k tabulce: - vysvětlivky lépe pod tabulkou Tabulky:  přesné porovnání mezi hodnotami  v textovém procesoru (MS Word)  příliš mnoho rozdělovacích čar zhoršuje srozumitelnost (svislé linky jen výjimečně!)  ! v angličtině se místo desetinných čárek používají tečky ! Výsledky 40 - Adobe Illustrator,Adobe Photoshop, CorelDraw - legenda k obrázkům na zvláštní stranu nebo za textem • Perokresba – rozlišení 600 Dpi (tif., eps) • Fotografie – rozlišení 400 Dpi (tif.) FIGURES (Graphs) 11/7/2020 21 Výsledky 41 Sloupcový graf Výsečový (koláčový) graf Diskuze 42 = interpretace získaných výsledků vždy v kontextu ostatních publikovaných prací  porovnává vlastní výsledky s výsledky jiných autorů a naznačuje směr vývoje → viz úvod  nediskutuje o okrajových otázkách  výsledky odporující naší hypotéze nepotlačuje, ale snaží se je vysvětlit  vyhýbá se spekulacím  veškeré závěry musí plynout z dosažených výsledků 11/7/2020 22 Závěr 43 • shrnutí hlavních výsledků práce v kontextu celé problematiky (oblasti) a dříve dosažených výsledků • splnily výsledky vaše očekávání, potvrdily se hypotézy, odpověděli jste na položené otázky? • v jakém vztahu jsou výsledky k již publikovaným zjištěním? • jak přispěla vaše práce ke zkoumání problematiky a poznání v dané oblasti? • jaké budou/by měly být další kroky výzkumu? • může být součástí „Diskuze“ • neobsahuje odkazy na obr., tab. Poděkování 44 ACKNOWLEDGEMENTS = jmenovité (s nebo bez titulů) poděkování všem, kteří nám s publikací pomohli  kolegům, kteří se účastnili jen určitého (malého) úseku práce nebo práci opravili (anglická korektura), bezplatně poskytli přístroje nebo udělali dílčí měření, technickým silám apod., …  sponzorům studie (číslo grantu a název agentury) → může být ve zvláštním oddílu („Funding“)!!! 11/7/2020 23 45 Citovaná literatura 46 REFERENCES (LITERATURE CITED) - úplný výpis citací v jednotném stylu (např. Harvardský, Vancouverský,…) - citační program pro správu a sběr bibliografických citací – např. Mendeley (https://www.mendeley.com) - ne příliš krátký (5 citací) nebo dlouhý seznam (půlka publikace) ! Nezařazuje se: - ústní zpráva (Kritsky, pers. comm.) - práce připravované (in prep.) nebo podané (submitted) - vlastní nepublikované pozorování (pers. observ.) ! Zařazují se práce v tisku (in press) - zkontrolovat citace a jejich seřazení 11/7/2020 24 Přílohy 47 Supplementary data – dodatečné informace - rozsáhlejší tabulky, protokoly - animace, video - vše, co by narušovalo strukturu a přehlednost článku - úložiště v rámci časopisu nebo jiné Odeslání článku 48 Výběr časopisu  zaměření časopisu (= aims & scope)  reputace/impakt faktor a kvartil v rámci kategorie  přístup k článkům (on-line, zdarma)  šance na přijetí  publikační náklady (barevný tisk) Zaslání do redakce časopisu ! Poslat pouze do jednoho časopisu najednou ! ! Nutné přesně dodržet „Instrukce pro autory“ specifické pro každý časopis ! 11/7/2020 25 49 Instrukce pro autory - specifické pro každý časopis - společné požadavky: - titulní strana, tabulky, obrázky → samostatně - řádkování 2 - bez zarovnání pravého okraje Typy vědeckých publikací • Full-length paper • Short communication (Introduction, Methods, Results a Discussion splývají do jednoho celku) • Review (bez Methods, Results a Discussion) 50 Recenzent hodnotí návrh přidělení grantu William Whewell (1794 - 1866)  anglický vědec, myslitel, anglikánský kněz  průkopník peer review (1831) Recenzní řízení (recenze či posouzení) = proces hodnocení autorovy vědecké práce, výzkumu nebo myšlenky jinými lidmi,kteří jsou experti ve stejné oblasti. Peer-review process Recenzní řízení 11/7/2020 26 51 Zdroj: palereddot.org Peer-review process  snažit se vyhovět oponentům  vysvětlit případné nepřijetí připomínek