Bendová V., 2021: Úvod do matematiky - seminář: Téma 0 - Skupina 0V 1 C1480: Úvod do matematiky - seminář Téma 0: Opakování základů matematiky Skupina: OV Veronika Bendová podzimní semestr, 2021 1.1 Obory hodnot, množinový zápis Příklad 1.1. Obory hodnot, množinový zápis Určete, zda jsou následující tvrzení pravdivá. 1. 4.6 g R pravda 2. -10 g N nepravda 3. 6 g Z pravda 4. 1 e R n. {2, 3, 4} pravda 5. 3 g R n. {2, 3, 4} nepravda 6. 6.4 g N nepravda 7. {14,3,0,1,12} € Zq nepravda 8. {i, 0,-0.524,-50,102, 0.666} e R pravda 9. {—oo, — 6, — 1, 0, 2, 5} g Z nepravda 10. {-10, -2, -oo,-1,0} g Rq" nepravda 11. {6, 7, oo,2,0} g N0 nepravda 12. {14,3,0,1,12} e N0 pravda 13. {-2,0,4.0,-§} g Z pravda 14. {4,-5, 3, oo,-15} g N nepravda 15. {4.0, 2.5, -3.7, -6.0, 4.3} g Z nepravda 16. {6,1, 8, 0,15} g N0 pravda 17. {4,2,0,6,4,oo} e Zj nepravda 18. {4,2,0,6,4,16} g Zj pravda 19. {—5.3,17.0, 6.2, 00, —1.1} g R nepravda 20. {4, 6, 8,15} g N0 pravda Příklad 1.2. Obory hodnot, množinový zápis Určete, které z vypsaných čísel porušují uvedená tvrzení. 1. {4,-5,3,0,-15} e N {-5,-15} 2. {4.0,2.5,-3.7,-6.0,4.3} e Z {2.5,-3.7,4.3} 3. {4.6, v^O,-1.2, \, 0.845} e R žádné 4. {1,4,7,8} g R žádné 5. {§,2,-2,^,0.2,1} e Z {§, V2, 0.2} (9. září 2021) Bendová V., 2021: Úvod do matematiky - seminář: Téma 0 - Skupina 0V Příklad 1.3. Intervalový zápis Určete, zda krajní hodnoty náleží nebo nenáleží do uvedeného intervalu. 1. (4; 5) 2. (-oo; -3) U (6; oo) 3. (0; 1) 4 náleží, 5 nenáleží —3 nenáleží, 6 náleží 0 nenáleží, 1 nenáleží Příklad 1.4. Intervalový zápis Zapište 1. interval v rozsahu 8-10 obsahující 8 i 10 2. interval obsahující všechna reální čísla vyjma -2 3. interval od ^ (včetně) do 2 (vyjma) 4. interval obsahující všechna reálná čísla vyjma intervalu (—3: 6) (8; 10) (-oo; -2) U (-2; oo) (é;2) (-oo: -3) U (6; oo) Příklad 1.5. Zlomky Vypočítejte, výsledky krácením upravte na pravý zlomek a následně převeďte na smíšená čísla (je-li to možné). 3 ~ 4 12 O S _ 1 4_ I Z- 5 3 6 10 3 X xz 10 1 10 13 12 12 x+1 X + x+1 1 x-1 16 3 xá-x -2x+2 2(x + l) __x—A (x-l)(x+2) 8. 1^ 1 3 ä - 1 3 1 10. 1 + 1 3-1 L7 Příklad 1.6. Zlomky Doplňte chybějící znaménka, resp. čísla, aby platila rovnost. 1. z. Q -. -6 -12 e e 2 -6 (9. září 2021) Bendová V., 2021: Úvod do matematiky - seminář: Téma 0 - Skupina 0V 3 Příklad 1.7. Algebraické výrazy Roznásobte podle vzorce. 1. (9a: -2)2 2. (3:c2 - l)2 3. (6a: + 1)2 4. (x + 5. (2a; + i)2 6. (a:2 + ±)(a:2 - i) Příklad 1.8. Algebraické výrazy Roznásobte. 1. (2x - l)(a: + 3) 2. (-2a; + l)(a:2 - 1) 3. (x-\){x+l) Příklad 1.9. Algebraické výrazy Rozložte na součin pomocí vzorců a je-li to možné, zkraťte. ^ 9x- + 12.t+4 2. -3x-2 2 o x2-(íx+9 2x —6 A x +1 ^- x + 1 x2-10x+25 X2 — 5.t ^1 81a;2 - 36a; + 4 9a;4 - 6a;2 + 1 36a-2 + 12a; + 1 a;2 - 2 4a;2 ■ 2x + \ 2xz + 5.t - 3 -2a;3 + a;2 + 2a; - 1 a;2-i -(3a:+ 2) x — \fŽ x-3 2 2 , -, nejde zkrátit; x — 5 6. Příklad 1.10. Mocniny a odmocniny Převeďte jednotlivé prvky následujících výrazů na mocninné tvary se základem x (resp. y), tj. na tvary typu x0 _2__, _J_ -;/? - 2a;"6 2a;-6 'ar' a: — a; 5 — a: 2 — x Příklad 1.11. Mocniny a odmocniny Převeďte jednotlivé prvky následujících výrazů na odmocninnové tvary, tj. na tvary typu v7^. 1. 4a;_T + y-'ž 2. 3yi - xi 3. x3 + + x 3 + y 4. a;-2 + a:-1 + x~? + x° + xi + x1 + x2 x4 + y2 3 \/V - a;2 x'1 X (9. září 2021) Bendová V., 2021: Úvod do matematiky - seminář: Téma 0 - Skupina 0V 4 Příklad 1.12. Mocniny a odmocniny Zjednodušte následující výrazy. Výsledky s odmocninami převeďte do odmocninového tvaru. 1. x4x7 — (y2)b 2. í/V3 + {x2)2x~A 3. (.t3)J + y2y~^ Příklad 1.13. Logaritmy Zjednodušte následující výrazy. 1. 21n(3) -41n(2) 2. ±ln(4) + ln(5) 3. 21n(9) -31n(3) 4. 31n(4) +ln(3) - 41n(2) 5. 41n(l) - ±ln(9) +ln(3) Příklad 1.14. Definiční obory funkcí Určete, pro která x nejsou definovány následující funkce. 1- f(x) xí + yt -y y+i 1xA + y y ln (10) ln(3) ln(12) 0 2- f(x) 3. f(x) 4- f(x) 5. f(x) 6. f(x) x2 + l 1 \/x - 5 ln|rc + 3| i f(x) je definována pro libovolné a; € R x / ±2 x 5 x > 5 x ^ -3 x < -1 ln(-.T-l) Příklad 1.15. Grafy a tvary funkcí Načrtněte vedle sebe dvojice grafů následujících funkcí (zpaměti). U každé dvojice si uvědomte rozdíly mezi tvary funkcí. 1. • f(x) • fix) x+ 3 2x - 1 4 0 -■- -4 ■ 4 0 -■- -4 ■ 2. fix) fix) -2a;+ 3 -x-2 o ■ -4 - (9. září 2021) Bendová V., 2021: Úvod do matematiky - seminář: Téma 0 - Skupina 0V 3. • f(x) = x • /(*) = ~x • f(x) • f(x) • f(x) = ex • f(x) = ln(x) • f(x) = sin(a;) • f(x) = cos(aj) 4 ■ o -4 - 4 ■ X *N 0 ■ "I-1- 1-1- -1-1- 4 ■ 0 -4 - 4 ■ 0 -4 - "I-1- 4 ■ 0 -■--4 - 4 ■ V) 8 0 4- -4 - -i-r i-r (9. září 2021) Bendová V., 2021: Úvod do matematiky - seminář: Téma 0 - Skupina 0V 6 Příklad 1.16. Goniometrické funkce Vypočítejte následující příklady. -. sin2(x)+cos2(x) -i _X 1. 2 1 2 2. tan(a;)cot(a;) - 1 0 . sm(x)(l+cos(>)) 3. tan(a;) + sm(i) 4. sin(O) + cos(tt) + 1 - sin2(f) + cos(O) 0 5. -sin(^) + 3cos(7r)-cos2(0)+sin(f) + 4sin(0) -2 Příklad 1.17. Řešení rovnic Vyřešte následující rovnice. i (2*-l) _ 4x=5 x = II 7 2 8 Z- 5 — 4 2 3. a;2 = 2a; + 8 x = -2, a; = 4 4. 3a;2 - 10 = 13a; a; = -§, a; = 5 5. 9a; - a-2 = 20 x = 4, x = 5 Příklad 1.18. Řešení nerovnic Vyřešte následující nerovnice. Výsledek převeďte do intervalového zápisu a následně zakreslete na reálnou osu. 1. 3^1 > m xe (5; oc) 2. %píi > 4a; - 3 a; e (-0° 5 0) 3. a;2 -x - 6 < 0 a; e (-2: 3) 4. -7a- + 2 > -5a;2 x e (-00 ; f) U (1; oo) 5. 8a;2 < 6a;+ 5 x e (-f ; f) (9. září 2021)