Environmentálni etika Etika - soubor pravidel, jak by se měl člověk chovat ve vztahu k bližním - dobré/špatné? - měli/neměli nějak chovat? - nutno se rozhodnout —> zde pomáhá etika - naznačuje, jakým chováním se dobereme optimálního výsledku Morálka - oblast lidského jednání pozorovatelná z hlediska etických hodnot (rozlišování dobra a zla atd.) - etika domýšlí důsledky morálního chování Etika - soubor pravidel, jak by se měl člověk chovat ve vztahu k bližním - dobré/špatné? ^^^^S - měli/neměli nějak chovat? L - nutno se rozhodnout —► zde pomáhá etika 9HIH - naznačuje, jakým chováním se dobereme optimálního výsledku Morálka - oblast lidského jednání pozorovatelná z hlediska etických hodnot (rozlišování dobra a zla atd.) - etika domýšlí důsledky morálního chování Problém - záleží výhradně na našem rozhodnutí, zda se budeme chovat dle toho, co jsme si rozumově definovali jako dobré! Svět hodnot X svět faktů - etika se zabývá světem hodnot (má být) x věda se zabývá světem faktů (je) - svět faktů - popisný (auto je modré, kopl jsem do dveří, ag=9,83 m/s2 atd.) - svět hodnot - otázky typu „měl jsem to udělat" či „jak se nesmíme chovať - hodnota - koncepce žádoucího; čeho si ceníme Svět hodnot X svět faktů - etika se zabývá světem hodnot (má být) x věda se zabývá světem faktů (je) - svět faktů - popisný (auto je modré, kopl jsem do dveří, ag=9,83 m/s2 atd.) - svět hodnot - otázky typu „měl jsem to udělat" či „jak se nesmíme chovať - hodnota - koncepce žádoucího; čeho si ceníme Kdo nam rekne, co „ma byt", co „je spravne"? Top Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app Svět hodnot X svět faktů - etika se zabývá světem hodnot (má být) x věda se zabývá světem faktů (je) - svět faktů - popisný (auto je modré, kopl jsem do dveří, ag=9,83 m/s2 atd.) - svět hodnot - otázky typu „měl jsem to udělat" či „jak se nesmíme chovať - hodnota - koncepce žádoucího; čeho si ceníme Kdo nám řekne, co „má býť\ jaké jednání Je správné"? - Autorita (dogma) - např. Bible, vládce, rodiče... - Konvence - např. zákony, tradice... Jak ale rozhodnout, co je správné, když chybí autorita? Top Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app Svět hodnot X svět faktů - etika se zabývá světem hodnot (má být) x věda se zabývá světem faktů (je) - svět faktů - popisný (auto je modré, kopl jsem do dveří, ag=9,83 m/s2 atd.) - svět hodnot - otázky typu „měl jsem to udělat" či „jak se nesmíme chovať - hodnota - koncepce žádoucího; čeho si ceníme Kdo nám řekne, co „má býť\ jaké jednání Je správné"? - Autorita (dogma) - např. Bible, vládce, rodiče... - Konvence - např. zákony, tradice... - Zlaté pravidlo - „Nečiň jiným to, co nechceš aby oni činili tobě" - Kategorický imperativ (Immanuel Kant) - „Jednej tak, aby se vzorec tvého chování mohl stát všeobecným vzorem (zákonem)" Potřebujeme vůbec etiku? - do určitého období nebyla potřeba Kmenová společnost - otázka hodnot a pravdy se vůbec neřešila - vše dané - etika jako hledání odpovědí na otázky správnosti —> zbytečné - co šaman pravil, tak to bylo -> zcela jiný styl uvažování, než známe dnes Proc se netazali po spravnosti sveho/ostatnich chovani? Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app Potřebujeme vůbec etiku? - do určitého období nebyla potřeba Kmenová společnost - otázka hodnot a pravdy se vůbec neřešila - vše dané - etika jako hledání odpovědí na otázky správnosti —> zbytečné - co šaman pravil, tak to bylo -> zcela jiný styl uvažování, než známe dnes Konec kmenové společnosti - kontakt s jinými společnostmi - konec světa samozřejmých hodnot - zjištění, že hodnotový svět je různý Vznik etiky ? Potřebujeme vůbec etiku? - do určitého období nebyla potřeba Kmenová společnost - otázka hodnot a pravdy se vůbec neřešila - vše dané - etika jako hledání odpovědí na otázky správnosti —> zbytečné - co šaman pravil, tak to bylo -> zcela jiný styl uvažování, než známe dnes Konec kmenové společnosti - kontakt s jinými společnostmi - konec světa samozřejmých hodnot - zjištění, že hodnotový svět je různý Vznik etiky - při vymanění se z bezproblémového světa mýtů Vznik en v. etiky - Potřebujeme vůbec etiku? - do určitého období nebyla potřeba Kmenová společnost - otázka hodnot a pravdy se vůbec neřešila - vše dané - etika jako hledání odpovědí na otázky správnosti —> zbytečné - co šaman pravil, tak to bylo -> zcela jiný styl uvažování, než známe dnes Konec kmenové společnosti - kontakt s jinými společnostmi - konec světa samozřejmých hodnot - zjištění, že hodnotový svět je různý Vznik etiky - při vymanění se z bezproblémového světa mýtů Vznik env. etiky - při vymanění se z bezproblémového vztahu s přírodou Environmentálni etika etika - soubor pravidel, jak by se měl člověk chovat ve vztahu k bližním env. etika - soubor pravidel, jak by se měl člověk chovat k životnímu prostředí Potřebujeme environmentálni etiku? ANO - vztah člověka k ŽP zproblematizovaný - odcizení + 3 faktory - jsme početní, mocní a nároční co j Antropocentrická x neantropocentrická etika Antropocentrické typy environmentálni etiky I. Sobecky kořistnický postoj - centrem hodnocení člověk, jeho potřeby, zájmy - každá hodnota vzniká až na základě lidské potřeby - instrumentální hodnota přírody, prostředek k hodnotě jiné - ochranu přírody zdůvodňuje užitečností pro člověka Proč je dobré dle Sobecky-kořistnického postoje chránit pralesy, čistý vzduch, chovat se dobře ke zvířatům, atd.? Top Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app Antropocentrická x neantropocentrická etika Antropocentrické typy environmentálni etiky I. Sobecky kořistnický postoj - centrem hodnocení člověk, jeho potřeby, zájmy - každá hodnota vzniká až na základě lidské potřeby - instrumentální hodnota přírody, prostředek k hodnotě jiné - ochranu přírody zdůvodňuje užitečností pro člověka - chránit ovzduší? zacházení se zvířaty? pralesy? II. Postoj vznešeného lidství - příroda je krutá, nezná lítost, naději, dobro ani zlo - teprve člověk vnáší do přírody hodnotu, altruizmus, svobodu -> ryze lidské vlastnosti - schopnost jednat v zájmu druhých i v zájmu celého lidstva v dlouhodobém výhledu -> skutečně lidské - egoizmus, sobectví, panský postoj - ztráta ryze lidských rysů, nejnižší bod dehumanizace - proč chránit přírodu? Proč chránit přírodu dle Postoje vznešeného lidství? Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app Altruismus Téma MISTR SVETA VE STESTI Pokud vezmeme v úvahu altruismus, budems uo:ekonomice starosti o druhé.., Pokud vezmeme v úvahu altruismus, budeme se mít všichni lépe díky &bdqua;ekononiice starosti o drubé&ldqTici;, Zdroj: Matthiaa Ricard I AgHoca RAFHO Altruismus Téma MISTR SVETA í GUIDE TO D F V F L D P i Ni L I í €"S MÜS! IWPORTANT S K I L L Happiness * M :i r r h i c li R i c a r d FDP E WD R D «V [> A N I i: L (j Ú l. E M š "In ■ 4r-Uiam tsiuhc-m --I i\icmiiiu* .ri r&í »l#HH»ru í.^TH tlWM W*t1 [J Pokud vezmeme v úvahu altruismus, budeme se mít všichni lépe diky &bdqua;e]ionomice srarcsti o druhéřildjqTijo;, Zdroj: Matthiaa Kcard / AgHoca BAFHO Altruismus Téma MISTR SVETA TED Ideas worth spreading A GUIDE TO D F V F L D PINi LlffS IMPORTANT SKILL Happiness « h *___^ 1 Matthieu Ricard: Matthieu Ricard o návycích pro štěstí TED20O4 ■ 20:54 ■ Filmed Feb 2004 L^i 39 subtitle languages & ■§ View interactive transcript Share this idea Pokud vezmeme v úvahu altruismus, bu WATCH DISCOVER ATTEND PARTICIPATE OOOOO® 6,898,015 U r- - _-_ xk Untedn TwiátEf Lirfc &naii Errtoed Co je štěstí a jak ho můžeme dosáhnout? Buddhistický mnich Matthieu Ricard, původně biochemik, fiká, že svou mysl můžeme trénovat v dosahováni pocitu duševní pohody a vytváření skutečného stavu klidu a naplnění. JED Talks are free thanks to our partners & advertisers Cinema Experience J Neantropocentrické typy environmentálni etiky - příroda a živé organismy - vlastní (vnitřní) hodnota - v historii ojedinělé postavy křesťanských mystiků + romantismus - pro romantiky však příroda jen odrazem jejich vnitřních citů + vliv mimoevropských kultur (buddhismus) - důležitou roli hraje emocionalita a intuitivní přístup ke světu Neantropocentrické typy environmentálni etiky - příroda a živé organismy - vlastní (vnitřní) hodnota - v historii ojedinělé postavy křesťanských mystiků + romantismus - pro romantiky však příroda jen odrazem jejich vnitřních citů + vliv mimoevropských kultur (buddhismus) - důležitou roli hraje emocionalita a intuitivní přístup ke světu Vybrané proudy: 1) biocentrická etika -A. Schweitzer 2) koncept rozšířených práv - R. Nash, R Singer 3) ekocentrická -A. Leopold 4) hlubinná ekologie -A. Naess Tyto teorie se liší ve svém imperativním předpokladu: - Schweitzer: „Každý život musíme ctít a chrániť - Nash, Singer: „Musíme ctít přirozená práva zvířat a přírody! - Leopold: „Celý ekosystém musíme chránit" - Naess: „Musíme se naučit soužití se všemi bytostmi" Etika Uctv k životu Albert Schweitzer 1875 Alsasko -1965 Lambaréné - filozof, teolog, lékař a umělec (varhaník) -1913 zakládá v Gabunském Lambaréné nemocnici „Dva zážitky vrhly na můj život stín: Jeden tkví v poznaní, že svět je nevysvětlitelně temný a plný utrpení; druhý tkví v tom, že jsem se narodil do doby duchovního úpadku lidstva. S oběma jsem se vyrovnal myšlením, Kterě mě přivedlo k eticky kladnému vztahu ke světu a životu na základě úcty k životu. Etika Uctv k životu Albert Schweitzer 1875 Alsasko -1965 Lambaréné - filozof, teolog, lékař a umělec (varhaník) -1913 zakládá v Gabunském Lambaréné nemocnici „Dva zážitky vrhly na můj život stín: Jeden tkví v poznaní, že svět je nevysvětlitelně temný a plný utrpení; druhý tkví v tom, že jsem se narodil do doby duchovního úpadku lidstva. S oběma jsem se vyrovnal myšlením, Kterě mě přivedlo k eticky kladnému vztahu ke světu a životu na základě úcty k životu. V tom našel můj život zakotvení a směr Stojím a pracuji ve světě jako člověk, který chce myšlením činit lidi duchovnějšími a lepšími. Jsem ovšem v dokonalém rozporu s duchem doby, které má pro myšlení jen pohrdání." Etika Úcty k životu Descartes x Schweitzer „ Myslím, tedy jsem" x „Jsem život chtějící žít uprostřed života chtějícího žiť - dochází k základní tezi etiky úcty k životu: „Dobré je život uchovávat a podporovat; zlé je život ničit a omezovat" Albert Schweitzer zastánce kritického myslení a úcty k životu VYŠEHRAD Etika Úcty k životu Descartes x Schweitzer „Myslím, tedy jsem" x „Jsem život chtějící žít uprostřed života chtějícího žiť - dochází k základní tezi etiky úcty k životu: „Dobré je život uchovávat a podporovat; zlé je život ničit a omezovat" - přijmeme-li tuto tezi musíme pomáhat všemu živému a zabraňovat činnostem, které život omezují či ničí „Život je mu (člověku) svatý sám o sobě. Neutrhne ze stromu list, neulomí květinu a dává pozor, aby nezašlápl nějaký hmyz" - má takovéto chování smysl ve „smrtelném" světě? Etika Úcty k životu Descartes x Schweitzer „Myslím, tedy jsem66 x „Jsem život chtějící žít uprostřed života chtějícího žít66 - dochází k základní tezi etiky úcty k životu: „Dobré je život uchovávat a podporovať, zlé je život ničit a omezovat" - přijmeme-li tuto tezi musíme pomáhat všemu živému a zabraňovat činnostem, které život omezují či ničí „Život je mu (člověku) svatý sám o sobě. Neutrhne ze stromu list, neulomí květinu a dává pozor, aby nezašlápl nějaký hmyz" - má takovéto chování smysl ve „smrtelném" světě? „Chceme přece účinně jednat, a proto se nemusíme starat o to, bude-li naše činnost úspěšná či nikoliv" „Pro svět je důležitý již fakt, že v člověku, který se stal etickým, vstupuje do světa vůle naplněná úctou a oddaností k životu" Etika Úcty k životu - a co potrava? A co nase potrava? Top Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Gethelpatpollev.com/app Etika Úcty k životu - a co potrava? „Když už nějaký život poškozuji, musí mi být zřejmé, jak dalece je to nutné." „Venkovan, který na louce pokosil tisíce květů jako krmivo pro krávy, se má střežit, aby cestou domů bezmyšlenkovitě neuškubl nějaký kvítek u cesty1 Etika Úcty k životu - a co potrava? „Když už nějaký život poškozuji, musí mi být zřejmé, jak dalece je to nutné." „Venkovan, který na louce pokosil tisíce květů jako krmivo pro krávy se má střežit, aby cestou domů bezmyšlenkovitě neuškubl nějaký kvítek u cesty1 „Nikdo z nás nesmí dopustit žádnou bolest, pro kterou není ospravedlnění. A nikdo se nesmí uspokojovat tím, že se nechce míchat do věcí, které se ho netýkají." „Nikdo nesmí zavírat oči a myslet si, že utrpení, od něhož se odvrátil, vlastně neexistuje. Ať si nikdo neulehčuje břímě odpovědnosti! My všichni jsme vinni" The purpose of human life is to serve, and tn show nnm nassinn and the will to help others. Koncept rozšířených práv I Roderick Nash „The rights of nature" - myšlenka rozšiřování práv až na všechen živý svět práva bílých mužů —> práva otroků —► práva žen —► práva černochů A HISTORY OF RNVIRONMENTAL ETHICS Roderick Frazier Nash Co dalšího by mělo získat práva podobná lidským? Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app Koncept rozšířených práv I Roderick Nash „The rights of nature" - myšlenka rozšiřování práv až na všechen živý svět práva bílých mužů —> práva otroků —► práva žen —► práva černochů .... —► práva zvířat Koncept rozšířených práv I Roderick Nash „The rights of nature" - myšlenka rozšiřování práv až na všechen živý svět práva bílých mužů —> práva otroků —► práva žen —► práva černochů .... —► práva zvířat ... —► práva všeho živého A HISTORY OF ENVIRONMENTAL ETHICS Roderick Frazier Nash i THE RIGHTS OF NATURE A GLOBAL MOVEMENT Koncept rozšířených práv II Peter Sinqer „Osvobození zvířat" 1975 - myšlenka rovnoprávnosti všeho živého - moralita vztahu k druhým (lidem i zvířatům —► všem živým tvorům) - nejde o to, že máme rádi zvířata, jde o morální princip - nižší inteligencí nelze ospravedlňovat naše bezohledné zacházení - cokoli může trpět se chce vyhnout utrpení a tato tužba zasluhuje úctu a ohleduplnost -> schopnost utrpení je dostatečný důvod k ohleduplnosti Jaká zvířata jsou schopná vnímat bolest a utrpení? Top Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Gethelpatpollev.com/app sciencealert* Trending NATURE The UK Will Finally Officially Recognize Octopuses And Crabs as Sentient Beings TESSA KOUMOUNDOUROS 25 NOVEMBER 2021 The UK has officially recognized octopuses and crabs as sentient beings -finally catching up to well-established science on these intelligent animals. "The science is now clear that decapods and cephalopods can feel pain and Koncept rozšířených práv II Peter Sinqer „Osvobození zvířat" 1975 - myšlenka rovnoprávnosti všeho živého - moralita vztahu k druhým (lidem i zvířatům —► všem živým tvorům) - nejde o to, že máme rádi zvířata, jde o morální princip - nižší inteligencí nelze ospravedlňovat naše bezohledné zacházení - cokoli může trpět se chce vyhnout utrpení a tato tužba zasluhuje úctu a ohleduplnost -> schopnost utrpení je dostatečný důvod k ohleduplnosti - každé nárokování nadřazenosti problematické —> rasismus rasy, národnosti, pohlaví nebo živočišného druhu je neospravedlnitelný - prameny krutosti: sobectví strukturální zdroj —> zakořeněnost v kulturní tradici = pokusná zvířata a masná výroba - řešení? - nepodílet se na zlu odmítnutím tohoto společenského mechanismu -> vegetariánství a protesty ©Aleš Ostrýt 2008 Znajíce své cesty, nezrnate nás pokušeny před cílem s pocitEin vítěze máváš tribunarn, mdlé zpustlé nevěsty dál tančí do rozedněn\, na stole doma rozbal kněze, jež vejde v tvůj chrám. HL "Lhostejnost m druhým a lhostejnost k osudu celku je přesně tím, co otevírá dveře zlu" Václav Havel Etika země Aido Leopold „A Sand Countv Almanach - Obrázky z chatrče" - rozšíření etiky na celou zemi (ekosystém), nejen na jednotlivce „Zkoumejte každý problém z hlediska toho, co je eticky a esteticky správné, stejně jako z hlediska toho, co je ekonomicky výhodné." „Určitá věc je správná, když směřuje k I zachování celistvosti, stability a krásy biotického společenství. Směřuje-li jinam, je špatná" A Sand County ALMANAC lu ALDO I. \ * >ľi H I > ASANLK0LIN1Y A U H A N A C mJtJLíL.QL.m.l Tu A SAND COUNTY ALMANAC n k im« o* domsumu km new Etika země Aido Leopold „A Sand Countv Almanach - Obrázky z chatrče" - rozšíření etiky na celou zemi (ekosystém), nejen na jednotlivce „Zkoumejte každý problém z hlediska toho, co je eticky a esteticky správné, stejně jako z hlediska toho, co je ekonomicky výhodné." „Určitá věc je správná, když směřuje k zachování celistvosti, stability a krásy biotického společenství. Směřuje-li jinam, je špatná" - smyslem celku (země, ekosystému) je poskytnutí podmínek pro život jedinců, kteří se jediní dovedou radovat ze života A Sand County ALMANAC J»l> Wrti-HI \\ttt AhC Frrrll In ALDO 1.1 * >ľi H I > ASANIKOLINIY A l, n A N A C A SAND COUNTY ALMANAC - dle etiky země v pořádku občasné lesní požáry pro obnovu jehličnatých lesů vzdor utrpení zvěře při požáru (celek x jednotlivci) Etika země Aido Leopold „A Sand Countv Almanach - Obrázky z chatrče" - rozšíření etiky na celou zemi (ekosystém), nejen na jednotlivce „Zkoumejte každý problém z hlediska toho, co je eticky a esteticky správné, stejně jako z hlediska toho, co je ekonomicky výhodné." „Určitá věc je správná, když směřuje k zachování celistvosti, stability a krásy biotického společenství. Směřuje-li jinam, je špatná" - smyslem celku (země, ekosystému) je poskytnutí podmínek pro život jedinců, kteří se jediní dovedou radovat ze života A Sand County ALMANAC J»l> WHľMI Uttt AhC Fn#ll lu ALDO I. I * >ľi H I > ASANIKOLINIY A l, H A N A C y LI lt,U~'lt~.^ Tu - dle etiky země v pořádku občasné lesní požáry pro obnovu jehličnatých lesů vzdor utrpení zvěře při požáru (celek x jednotlivci) - Zemi viděl jako soustavu života - nejvyšším dobrem je plynulé fungování výměny energie v celku života - uznání, že k životu nutně patří i smrt - nejde o život nesmrtelný, nýbrž o život dobrý !!! A SAND COUNTY ALMANAC „Dostali jsme se ke staré vlčici akorát včas, abychom ještě zachytili zuřivou jiskru, která umírala v jejím pohledu. Tehdy jsem si uvědomil a už nikdy jsem nezapomněl, že v těch očích bylo něco pro mne nového - něco, co bylo jen mezi ní a horou. Tehdy jsem byl mladý a náramně rád jsem si zastřílel. Myslel jsem si, že když bude méně vlků, bude víc srnčí a žádní vlci - to by byl lovcův ráj. Ale poté, co jsem uviděl umírat tu zelenou jiskru, jsem pocítil, že ani vlk ani hora s mým názorem nesouhlasí" 1949 (Leopold, 1995:159) „Dostali jsme se ke staré vlčici akorát včas, abychom ještě zachytili zuřivou jiskru, která umírala v jejím pohledu. Tehdy jsem si uvědomil a už nikdy jsem nezapomněl, že v těch očích bylo něco pro mne nového - něco, co bylo jen mezi ní a horou. Tehdy jsem byl mladý a náramně rád jsem si zastřílel. Myslel jsem si, že když bude méně vlků, bude víc srnčí a žádní vlci - to by byl lovcův ráj. Ale poté, co jsem uviděl umírat tu zelenou jiskru, jsem pocítil, že ani vlk ani hora s mým názorem nesouhlasí" 1949 (Leopold, 1995:159) „Jdu na lov. Tu mi přijde do rány srna. Pěkné zvířátko, jako by je vysoustroval. Vesele se ohlíželo po lese a popásalo. Napadla mne lítost; i myslím: nejsi-li blázen, k čemu je to? Střelím, ale ruka se mi třásla, trefil jsem srnu do běhu, sklesla, nemohla utéci. Pes se k ní hnal, já mu ale nedal, cosi mi bránilo nedat ji ublížit. Šel jsem k ní, a nemohu vypovědít, jak bolestně se to zvířátko na mne podívalo, prosebně a žalostně. Vytrhl jsem nůž a vrazil jí do srdce; zatřásly se jí údy, bylo po ní. Já se ale pustil do pláče a od té doby - no co bych se za to styděl." - „Tatínek nechce střelit na srnu," rychle vyjel Orlík, - „Dobřes pověděl. Kdykoliv mířím, vidím před sebou raněnou srnu, žalobně její oči, bojím se, že chybím, že zvíře poraním; raději nechám tak."1855 Bůh chraň, aby viděla, že kdo týrá zbytečně, i kdyby to červíčka bývalo. „Co je člověku ke škodě nebo k užitku a zabít se musí, no spánembohem zabte to, jen ne mučit," říkávala. „Jdu na lov. Tu mi přijde do rány srna. Pěkné zvířátko, jako by je vysoustroval. Vesele se ohlíželo po lese a popásalo. Napadla mne lítost; i myslím: nejsi-li blázen, k čemu je to? Střelím, ale ruka se mi třásla, trefil jsem srnu do běhu, sklesla, nemohla utéci. Pes se k ní hnal, já mu ale nedal, cosi mi bránilo nedat ji ublížit. Šel jsem k ní, a nemohu vypovědít, jak bolestně se to zvířátko na mne podívalo, prosebně a žalostně. Vytrhl jsem nůž a vrazil jí do srdce; zatřásly se jí údy, bylo po ní. Já se ale pustil do pláče a od té doby - no co bych se za to styděl." - „Tatínek nechce střelit na srnu," rychle vyjel Orlík, - „Dobřes pověděl. Kdykoliv mířím, vidím před sebou raněnou srnu, žalobně její oči, bojím se, že chybím, že zvíře poraním; raději nechám tak."1855 Bůh chraň, aby viděla, ze kdo týrá zbytečně, i kdyby to červíčka bývalo. „Co je člověku ke škodě nebo k užitku a zabít se musí, no spánembohem zabte to, jen ne mučit," říkávala. „Jdu na lov. Tu mi přijde do rány srna. Pěkné zvířátko, jako by je vysoustroval. Vesele se ohlíželo po lese a popásalo. Napadla mne lítost; i myslím: nejsi-li blázen, k čemu je to? Střelím, ale ruka se mi třásla, trefil jsem srnu do běhu, sklesla, nemohla utéci. Pes se k ní hnal, já mu ale nedal, cosi mi bránilo nedat ji ublížit. Šel jsem k ní, a nemohu vypovědít, jak bolestně se to zvířátko na mne podívalo, prosebně a žalostně. Vytrhl jsem nůž a vrazil jí do srdce; zatřásly se jí údy, bylo po ní. Já se ale pustil do pláče a od té doby - no co bych se za to styděl." - „Tatínek nechce střelit na srnu," rychle vyjel Orlík, - „Dobřes pověděl. Kdykoliv mířím, vidím před sebou raněnou srnu, žalobně její oči, bojím se, že chybím, že zvíře poraním; raději nechám tak."1855 (Němcová, 1964, 164) Hlubinná ekologie I Arne Naess „Ekologie, pospolitost a životní styl" - inspirován odkazem Barucha Spinozy a Mahátmy Gándhího - vznik v 70.letech - obrovský vliv na moderní environmentálni hnutí - „hlubinné ekologické hnutí je charakteristické úsilím o objasňování a respektování toho, co je v hloubce —> normativních a deskriptivních předpokladů" Hlubinná ekologie I Arne Naess „Ekologie, pospolitost a životní styl" - inspirován odkazem Barucha Spinozy a Mahátmy Gándhího - vznik v 70.letech - obrovský vliv na moderní environmentálni hnutí „hlubinné ekologické hnutí je charakteristické úsilím o objasňování a respektování toho, co je v hloubce —> normativních a deskriptivních předpokladů" východiska hl. ekologie: —> environmentálni krize existuje, protože špatně poznáváme svět (pouze smysly a rozumem) -> takto viděný svět staví do středu člověka v individuálním slova smyslu -> ekologická krize je pouze projevem hlubší krize ochuzení našeho já, které je nutné nahradit Já s velkým J Hlubinná ekologie Mělká ekologie Přírodní rozmanitost má svou vlastní (vnitřní) hodnotu, nezávislou na užitečnosti pro člověka Přírodní rozmanitost má pro nás hodnotu zdroje Pokles znečišťování prostředí má dostat přednost před ekonomickým růstem Znečištění prostředí by mělo být sníženo, jakmile ohrožuje ekonomický růst Současná populace je nadměrná, a tím ohrožuje ekosystémy, avšak obyvatelstvo a chování průmyslově rozvinutých států je ohrožuje více než kdokoliv jiný Růst obyvatelstva třetího světa ohrožuje ekologickou rovnováhu Zdroj znamená zdroj pro živé bytosti Zdroj znamená zdroj pro lidi Hlubinná ekologie II - zdroj biocentrického vztahování k mimolidskému světu? —► rozšíření já (ego) na Já (celostní) - Já ve své konečné podobě zahrnuje nejen nás, ale i celou přírodu v její obrovské rozmanitosti (jak živou, tak i neživou) Hlubinná ekologie II - zdroj biocentrického vztahování k mimolidskému světu? -> rozšíření já (ego) na Já (celostní) - Já ve své konečné podobě zahrnuje nejen nás, ale i celou přírodu v její obrovské rozmanitosti (jak živou, tak i neživou) - jak rozšířit já na Já? „Prostřednictvím ztotožnění zakoušíme postupně vyšší úroveň jednoty: od identifikace se svými nejbližšími se postupně vytvářejí širší formy jednoty postihující okruh přátel, lokálních společenství, kmenů, krajanů, ras, lidstva, života a konečně, co je hlavní a jak to vyjadřují vůdčí osobnosti náboženství a filosofického myšlení, může být dosažena duchovní jednota s nejvyšším celkem, se světem, a to v širším a hlubším slova smyslu, než je obvyklé." - nejmocnější zdroj ztotožnění - utrpení a naše následná spontánní reakce „Při ztotožnění s horou či mořem, pak jsme schopni vnímat jejich utrpení jako by se jednalo o poškozování nás samotných - našeho Já" Hlubinná ekologie II - zdroj biocentrického vztahování k mimolidskému světu? -> rozšíření já (ego) na Já (celostní) - Já ve své konečné podobě zahrnuje nejen nás, ale i celou přírodu v její obrovské rozmanitosti (jak živou, tak i neživou) ^ - jak rozšířit já na Já? „Prostřednictvím ztotožnění zakoušíme postupně vyšší úroveň jednoty: od identifikace se svými nejbližšími se postupně vytvářejí širší formy jednoty postihující okruh přátel, lokálních společenství, kmenů, krajanů, ras, lidstva, života a konečně, co je hlavní a jak to vyjadřují vůdčí osobnosti náboženství a filosofického myšlení, může být dosažena duchovní jednota s nejvyšším celkem, se světem, a to v širším a hlubším slova smyslu, než je obvyklé." - nejmocnější zdroj ztotožnění - utrpení a naše následná spontánní reakce „Při ztotožnění s horou či mořem, pak jsme schopni vnímat jejich utrpení jako by se jednalo o poškozování nás samotných - našeho Já" - řešení konfliktních situací jednotlivých „já"? „Bližší má přednost před vzdálenějším - v prostoru, čase, kultuře, druhu. Přednost blízkosti je dávána z naší druhové odpovědnosti, povinnosti a našeho porozumění" Higjier animals Human beings AnthroporcntrLsm State of being human, persunliwd Ability io suffer Figure 2. How Much Biodiversity Will Remain a Century from Now under Different Value Frameworks? The outer circle in the Figure represents the present level of global biodiversity. Each inner circle represents the level of biodiversity under different value frameworks. Question marks indicate the uncertainties over where the boundaries exist, and therefore the appropriate size of each circle under different value frameworks. o v6N sä ^00 jar - With consideration of non-utilitarian values; Additional amount of biodiversity that should be conserved for non-utilitarian values, stick as intrinsic values and the equitable distribution of biodiversity, - With consideration of resilience, thresholds, and option values; Additional amount of biodiversity that should be conserved for utilitarian reasons because of its role in maintaining capacity to adapt to change, as precaution against thresholds, and for option and existente values. ■— With consideration of the biodiversity role in ecosystem services; Additional amount af biodiversity ttiat should be conserved for utilitarian reasons because of its role in providing and sustaining ecosystem services,. -Business as usual: What will remain under current trends and policies given trade-offs with economic development, agriculture, etc. Sn.jrcfc: Mil enni.im LcnHynlerr Ass^M^enl Please note that ihe circle slze-s are only conceptual and do not coTne&pGnc [o any calculation, or estimate. Success is not the key to happiness, Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful. Albert Schweitzer az quQtes