Příklad 2.1. Nechť X : Ω → {1, 2, 3}a Y : Ω → {−1, 0, 2} jsou náhodné veličiny a sdružená pravděpodobnostní funkce je dána tabulkou: y = −1 y = 0 y = 2 fX x = 1 1 18 3 18 2 18 6 18 x = 2 2 18 0 3 18 5 18 x = 3 0 4 18 3 18 7 18 fY 3 18 7 18 8 18 18 18 Jsou X a Y nezávislé? Zřejmě ne, v tom případě by řádky tabulky musely být násobkem jeden druhého. Vypočteme kovarianci těchto dvou náhodných veličin. Máme XY : Ω → {−1, 0, −2, −3, 2, 4, 6} . Dále E(X) = 6 18 + 10 18 + 21 18 = 37 18 , E(Y ) = 13 18 a E(XY ) = −1 1 18 + 2 2 18 − 2 2 18 + 4 3 18 + 6 3 18 = 29 18 Podmíněná pravděpodobnost a podmíněné očekávání Připoměňme definici podmíněné pravděpodobnosti pro jevy, P(A | B) = P(A ∩ B) P(B) . Ve finančních modelech je obvykle pravděpodobnost podmíněná informací, kterou máme v danou chvíli. Formálně to zachycuje následující definice. Definice 2.2. Podmíněná pravděpodobnostní funkce náhodné veličiny Y za podmínky X = x, kterou budeme označovat fY |X (. | x), je definována jako fY |X (y | x) = P(Y = y | X = x), pro každé x takové, že P(X = x) > 0. Z definice máme P(Y = y | X = x) = P(Y = y ∧ X = x) P(X = x) = fX,Y (x, y) fX (x) , tedy fY |X (y | x) = fX,Y (x, y) fX (x) , což je analogický vztah jako platí pro podmíněné pravděpodobnosti jevů. V předchozím příkladu máme pro x = 1 fY |X (y | 1) ∼ 1 6 , 3 6 , 2 6 = fX,Y fX . Víme-li, že X = x, pak Y má novou pravděpodobnostní funkci fY |X (y | x) jakožto funkci y (x je pevné). Očekávání vůči této funkci je podmíněné očekávání Y za podmínky X = x, které označíme Ψ(x) = E(Y | X = x). Definice 2.3. Funkce (tj. náhodná veličina) Ψ(x) = E(Y | X = x) se nazývá podmíněné očekávání Y při znalosti X. V minulém příkladu je: Ψ(1) = 1 6 (−1) + 3 6 0 + 2 6 2 = 1 2 , Ψ(2) = −2 5 + 6 5 = 4 5 a Ψ(3) = 6 7. Věta 2.4. (O celkovém očekávání). Pro podmíněné očekávání Ψ(x) = E(Y | X = x) platí E(Ψ(x)) = E(Y ), tedy E(Y ) = E(E(Y |X)). Důkaz: Střední hodnotu náhodné veličiny E(Y |X) vypočítáme jako E E(Y |X) = x E(Y |X = x) · fX (x) = = x y y · fY |X (y|x) · fX (x) = = y y x fY |X (y|x) · fX (x) = = y y · fY (y) = E(Y ) (1) Součty náhodných veličin Lemma 2.5. Nechť X a Y jsou dvě náhodné veličiny na (Ω, A,P) a f (x, y) je jejich sdružená pravděpodobnostní funkce. Pak pro jejich součet Z = X + Y platí P(X + Y = z) = x f (x, z − x). Důkaz: Máme {X + Y = z} = x ({X = x ∧ Y = z − x}) tedy P(X +Y = z) = x P({X = x}∧{Y = z − x}) = x f (x, z −x). Pokud X, Y jsou navíc nezávislé, pak fX,Y (x, z − x) = fX (x)fY (z − x), tedy fX+Y (z) = x fX (x)fY (z − x), což je konvoluce funkcí fX a fY . Označuje se fX fY . Náhodná procházka Jednoduchá náhodná procházka Jednoduchá náhodná procházka je základem diskrétních modelů pro pohyb cen aktiv. Je to “diskrétní verze” Brownova pohybu. Uvažujme následující hru: Hází se opakovaně mincí (ne nutně férovou). Padne-li hlava (H), získáme 1 Kč. Padne-li orel (O), prohrajeme 1 Kč. Označme S0 sumu, kterou máme na začátku Sn sumu, kterou máme po n hrách. Je tedy Sn = S0 + n i=1 Xi , kde Xi je náhodná veličina popisující výsledek i-té hry. Předpokládáme, že pravděpodobnostní funkce Xi je P(Xi = 1) = p, P(Xi = −1) = 1 − p = q pro všechna i a navíc Xi jsou nezávislé. Xi jsou tedy analogií Bernoulliho náhodné veličiny, kde místo hodnot {1, 0} máme {1, −1} . Pro každé pevné n je Sn náhodná veličina, tedy {Sn}∞ n=0 je stochastický proces. Definice 2.6. Stochastický proces {Sn}∞ n=0 se nazývá jednoduchá náhodná procházka. Je-li p = q = 1 2, nazývá se symetrická jednoduchá náhodná procházka. Někdy je vhodnější uvažovat jinou interpretaci – náhodný pohyb částice po přímce: V každém kroku t = 0, 1, 2, ... se částice posune buď o 1 doprava s pravděpodobností p, nebo o 1 doleva s pravděpodobností q = 1 − p. Grafické znázornění jednoduché náhodné procházky: Body o souřadnicích (n, Sn) spojíme úsečkami. Vzniklá lomená čára se nazývá trajektorie (cesta) náhodné procházky. Trajektorie je grafické znázornění realizace náhodného procesu {Sn}∞ n=0. Varianty náhodné procházky: – jiné rozdělení Xi (např. normální) – hodnoty Xi ne v R, ale v Rd (vícerozměrná náhodná procházka). Základní vlastnosti náhodné procházky Lemma 2.7. Jednoduchá náhodná procházka je prostorově homogenní, tedy platí P(Sn = j | S0 = a) = P(Sn = j + b | S0 = a + b). Důkaz: Obě strany rovnosti jsou rovny P( n i=1 Xi = j − a). Podobně je náhodná procházka homogenní i v čase. Lemma 2.8. Jednoduchá náhodná procházka je časově homogenní, neboli platí P(Sn = j | S0 = a) = P(Sn+m = j | Sm = a). Důkaz: Levá strana je rovna P( n i=1 Xi = j − a), pravá strana je rovna P( n+m i=m+1 Xi = j − a). Rovnost tedy plyne z nezávislosti a stejného rozdělení Xi . Lemma 2.9. Jednoduchá náhodná procházka má Markovovu vlastnost, tedy P(Sm+n = j | S0, S1, ..., Sm) = P(Sm+n = j | Sm). Důkaz: Známe-li hodnotu Sm, pak rozdělení pravděpodobnosti Sn+m závisí jen na krocích Xm+1, Xm+2, ..., Xm+n, tedy je nezávislé na S0, S1, ..., Sm−1. Markovovu vlastnost lze intuitivně popsat slovy: “náhodná procházka nemá paměť ”, “minulost ovlivňuje budoucnost jen skrze současnost”. Základní techniky pro počítání s náhodnou procházkou Budeme se věnovat základním technikám počítání s náhodnou procházkou: – podmínění 1. krokem – počítání trajektorií – generující funkci Technika podmínění 1. krokem Příklad 2.10. (zruinování hráče): Uvažujme předchozí hru s férovou mincí (p = 1 2 ). Padne-li hlava (H), hráč získá 1 Kč, padne-li orel (O), hráč prohraje 1 Kč. Nechť S0 = k je jeho počáteční jmění. Hráč si chce koupit auto v ceně N. Bude hrát tak dlouho, dokud Sn = N (koupí auto) nebo Sn = 0 (bankrot). Jaká je pravděpodobnost, že hráč zbankrotuje? Uvažujme jevy: A ... hráč nakonec zbankrotuje; H ... první hod je hlava (P(H) = p); O ... první hod je orel (P(O) = q). Podle věty o úplné pravděpodobnosti platí P(A) = P(H)P(A | H) + P(O)P(A | O). Označme Pk(A) hledanou pravděpodobnost bankrotu pro dané počáteční jmění k, tedy Pk(A) = P(H)Pk(A | H) + P(O)Pk(A | O). Pk(A | H) je ale pravděpodobnost bankrotu v situaci, kdy hráč po 1. kroku má k + 1 (a hra začíná z hlediska pravděpodobnosti znovu, z nezávislosti Xi ). Tedy Pk(A | H) = Pk+1(A) a podobně Pk(A | O) = Pk−1(A). Označme pk = Pk(A). Dosazením dostaneme pro p = 1 2 pk = ppk+1 + qpk−1 = 1 2 pk+1 + 1 2 pk−1, což je diferenční rovnice 2. řádu. Máme 1 2 (pk+1 − pk) = 1 2 (pk − pk−1), tedy přírůstky pravděpodobnosti jsou konstantní. Označme přírůstky b = pk − pk−1, tedy pk = p0 + kb. Okrajové podmínky pro diferenční rovnici jsou: p0 = 1 (okamžitý bankrot) pN = 0 (okamžitá koupě auta) Odtud dostaneme 1 + Nb = 0, tedy b = − 1 N a pk = 1 − k N . Domácí úkol: Vyřešte úlohu ruinování hráče pro p = 1 2 . Návod: musíme vyřešit uvedenou diferenční rovnici. Analogicky jako pro diferenciální rovnice 2. řádu hledáme řešení ve tvaru exponenciály pk = θk Dosazením do rovnice dostaneme kvadratickou rovnici pro θ. Obecné řešeni je pak tvaru Aθk 1 + Bθk 2 . Konstanty A a B určíme opět z okrajových podmínek.