PŘÍPRAVA VÝUKY JAK MÁ VÝUKA VYPADAT? Didaktický ideál hodiny JAK SI PAMATUJEME? ü20 % z toho, co pouze slyšíme ü30 % z toho, co i vidíme ü80 % z toho, co sami formulujeme ü90 % z toho, co sami děláme JAK SE UČÍME? ZÓNA NEJBLIŽŠÍHO VÝVOJE Vzdálenost mezi aktuálním stupněm vývoje a potenciálním stupněm vývoje, který je podmíněn vedením dospělého nebo spoluprací se schopnějšími vrstevníky. (Vygotskij) PROCES UČENÍ: KONCEPCE LEŠENÍ (BRUNER) Proces, který umožní jedinci řešit problém, splnit úlohu nebo dosáhnout konkrétního cíle, který přesahuje hranice neasistovaného úsilí. DIDAKTICKÝ IDEÁL HODINY aktivní, produktivní participace žáků Motivace (uvedení/vysvětlení) Vím proč, hledám cestu jak https://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/14157/virtualni-hospitace-biologie-proteosynteza-eukaryot.html/ CÍL HODINY Transmisivní výuka (frontální vyučování) Konstruktivistické vyučování (badatelské/dialogické vyučování) Vymezení problému Analýza problémové situace (co je známé a co je neznámé, co je třeba zjistit, vyhledat, …) Vytváření hypotéz, domněnek, návrhy řešení Ověření hypotéz, vlastní řešení problému Návrat k dřívějším fázím při neúspěchu řešení REFLEKTIVNÍ PRAXE Proces, který slouží ke zpracování prožitých situací s cílem vytvoření scénáře pro další situace. Zkušenost není to, co se vám stane. Zkušenost je to, jak naložíte s tím, co se vám stane. MODEL REFLEXE (KORTHAGEN) Jednání Zpětný pohled Klíčové aspekty (proč tomu tak bylo) Alternativní postupy (+ / - ;upevnění nebo změna) Zkouška