Německé školství Primární vzdělávání (Primarstufe) – trvá 4-6 let (záleží na spolkové zemi) – po školní výuce mohou děti chodit na tzv. pomocné vyučování Sekundární vzdělávání (Sekundarstufe) – Hlavní škola – pro děti, které mají se studiem problémy, základní vzdělávání – od 5. do 10. ročníku – po ukončení odchází do různých učebních oborů – Reálná škola – od 5. do 10. ročníku – rozsáhlejší vzdělávání od 7. ročníku zaměřena na předměty s ekonomickou specializací – Gymnázium – od 5. do 13. ročníku – zaměřena na všeobecné vzdělávání + výuka více cizích jazyků Terciální vzdělávání (Tertiärbereich) – Univerzita – Vysoká škola s oborovým zaměřením – Odborné vysoké školy Společné znaky - velkou část tvoří veřejné školství -> financováno z veřejných rozpočtů. - je zde poměrně dost i soukromých škol (patří do něj i vysoké školy) -> zčásti také financováno dotacemi z veřejných prostředků (např. školy organizované církvemi nebo soukromými hospodářskými subjekty). - maturitní zkouška ze 4 předmětů Rozdílné znaky - každá německá spolková země je odpovědná za školní a odborné vzdělávání -> 16 odlišných vzdělávacích systémů (ale určitá pravidla zůstávají stejná – délka povinné školní docházky, zajišťování návaznosti vzdělávacích stupňů, označování vzdělávacích zařízení, vzájemné uznávání vysvědčení, systém známkován) - povinná školní docházka 10 let - dva systémy základního vzdělávání – 5denní předškolní systém – 6denní předškolní systém -> 2 soboty/měsíc - klasifikační systém: známka 1- 6 - předměty se dělí na 3 druhy: otevřené hodiny, uzavřené hodiny a “train offer” - neexistuje suplování (pokud učitel nemůže danou hodinu učit, žáci mají volno) ->náhradní učitel se hledá až v případě, kdyby absence učitele trvala dlouho - maturita – 2 předměty na základní úrovni a 2 předměty na pokročilé úrovni + si mohou vybrat, z kterého předmětu budou skládat ústní zkoušku místo písemné - výsledek maturitní zkoušky se skládá z výsledku z výsledku zkoušky a se známek z maturitního předmětu v průběhu celého tříletého studia Učitel v Německu - pět různých typů učitelů - konsekutivní model učitele podle úrovně a typu školy - studium rozdělené na dvě fáze: - odborné, tj. vzdělávání v oblasti výchovné, společenskovědní a v předmětech aprobace, včetně oborové didaktiky a školní praxe; studium se uzavírá první státní zkouškou. (3-5 let) - přípravná služba, zahrnuje pedagogickou činnost na školách a doplňující vzdělávání ve studijním semináři a studium končí druhou státní zkouškou (18-24 měsíců) - učitelé v Německu mají téměř dvakrát větší plat než v ČR a učitele berou jako více prestižní profesi než v ČR - průběžný profesní rozvoj učitele – učitelé jsou povinni pravidelně se účastnit školení a rozvoje (na místní, regionální a centrální urovni) - další vzdělávání se zaměřuje na udržování učitelů v aktuálním stavu v předmětech, které vyučují, a vyučovacích metodách, které používají SPOLU Program: - Zvýšíme financování školství na průměr zemí OECD – tedy na 5,2 % HDP (v souladu se Strategií 2030+). - Garantujeme, že udržíme platy pedagogů na úrovni 130 % průměrné hrubé mzdy. - vedle standardního hodnocení známkami budeme klást důraz na formativní hodnocení – sebehodnocení, portfoliové hodnocení a využívání digitálních technologii (nenašla jsem žádné negativa) Kandidáti: KDU-ČSL – Mgr. Marek Výborný – historik, ředitel gymnázia – zajímá se o školství a legislativu TOP 09 – Mgr. Bc. Zdeňka Blišťanová – dlouhodobé zkušenosti ze školství – učitelka -> zástupkyně -> ředitelka (pod jejím vedením škola rozvketla) ODS – Mgr. Martin Baxa – učitel, učitelství je srdeční záležtost, mladá krev