Španělsko ŠKOLSKÉ ZÁKONY A INFORMACE O ŠKOLSTVÍ Vzdělávání v ČR · 1774 - zavedení povinné školní docházky · 1989 - jsou pokryty všechny stupně vzdělávání (preprimární, primární, sekundární i terciární) · 2001 - národní program rozvoje vzdělávání, nazývaný Bílá kniha · 2005 - vstoupil v platnost nový školský zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (byl zaveden systém více úrovní tvorby vzdělávacích programů) · 2014 - Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 · 2020 - Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030 · správu vzdělávací soustavy zastupují ředitelé škol a školských zařízení, obecní úřady, krajské úřady, Česká školní inspekce a MŠMT · za rozvoj a stav vzdělávací soustavy odpovídá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy · financování škol a jednotlivých školských úseků zabezpečuje MŠMT · kurikulární dokumenty jsou zakotveny v zákoně č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (nejnovější ke dni 27. 2. 2021) · V systému kurikulárních dokumentů představují státní úroveň Strategie vzdělávací politiky České republiky 2030+ · školní vzdělávací programy představují školní úroveň, podle kterých se uskutečňuje vzdělávání na jednotlivých školách. Vzdělávání ve Španělsku · do roku 1990 identicky srovnatelný s naším vzdělávacím systémem (dříve platilo osmileté základní vzdělávání, které školská reforma rozšířila na věkovou kategorii 6 – 16 let) · vzdělávací systém ve Španělsku spravuje Ministerstvo školství, kultury a sportu o uzákoňuje základní normu, která musí být respektována v každé autonomní oblasti o jednotlivé autonomní oblasti mají vlastní vzdělávací kompetence v rámci základní normy · Ústavní zákon č. 2/2006 - upravuje právo na vzdělávání · Ústavní zákon č. 1/1990 - upravuje všeobecnou organizaci školského systému · Ústavní zákon č. 9/1995 -zákonem o kvalitě vzdělávání · Zákon o kvalifikacích a profesní přípravě – Účelem tohoto zákona je uspořádat celý systém profesní přípravy, kvalifikací a akreditací, který by měl uspokojovat sociální a ekonomické potřeby různými formami profesní přípravy · Ústavní zákon 8/2013 - došlo ke schválení komplexního zákona o zlepšování kvality vzdělávání, kterým se mění ústavní zákon omezeného školství s platností od roku 2006 o reforma apeluje na kombinování kvality a spravedlnosti v oblasti odborné přípravy, domnívá se, že nestačí jen uspokojení práva na vzdělání, ale hlavně kvalita vzdělávání o bojuje o zlepšení kvality vzdělávání o provádí změny ve správě a řízení vzdělávacího systému ve Španělsku ( ve studijním plánu, rozdělení kompetencí, v účasti na chodu a řízení veřejných a soukromých škol, i v hodnocení vzdělávacího systému) · legislativní a kurikulární dokumenty ve Španělsku zahrnují Ústavní zákon 8/2013, Královské dekrety a LOE (Ley Orgánica de Educación), které udávají základní rámec pro organizaci vzdělávacího systému · financování škol ve Španělsku zajišťuje Ministerstvo školství, kultury a sportu nebo školská správa v autonomních komunitách na úrovni veřejné · existují zde státní školy, tudíž bezplatné (povinné základní vzdělávání a střední školy) a soukromé školy, církevní a dvoujazyčné školy · Ve Španělsku mohou být školy zakládány jako: o Veřejné školy, které zakládá obec. o Soukromé školy; mohou je zakládat fyzické i právnické osoby. Ve Španělsku navštěvuje v průměru přibližně o 15% více žáků soukromé školy. Ve většině evropských zemí je financování školství v pravomocích centrální autority. Ta centralizovaně rozděluje finanční prostředky příslušným vzdělávacím institucím. V České republice je financování školství výrazně decentralizováno. Lokální autority mají v kompetencích financování vzdělávacích institucí. Prostředky na redistribuci obdrží od centrální autority. Pouze ve třech evropských zemích jsou hlavním autoritami ve financování školství regiony. Jsou jimi Belgie, Německo a Španělsko. V České republice jsou žákům v rámci povinné školní docházky bezplatně poskytovány (propůjčeny) učebnice. Ve Španělsku musí učebnice zakoupit rodina žáka ze svých prostředků. ZÁKLADNÍ VZDĚLÁNÍ Povinná školní docházka se dělí na první stupeň pro děti od 6 let do 12 let a na druhý stupeň ( trvá čtyři roky). Ve Španělsku je podstatné, že žák nemusí před zahájením školní docházky dovršit 6 let, stačí, aby hranice 6 let dosáhl až během daného školního roku. Po úspěšném zakončení žáci získávají certifikát (GESO). Přestože by tato docházka měla být povinná, velká část žáků GESO nedokončí. Cílem základního vzdělání je zprostředkování vzdělání pro všechny a tím položit základy kulturních prvků a kultivovat ústní vyjadřování a rozšířit slovní zásobu. Dále vést žáky k samostatnému myšlení a chování, naučit je číst, psát a numericky počítat. Školní rok je organizován každou autonomní oblastí trochu odlišným způsobem, nicméně vždy musí být dodržena určitá minimální kritéria, která zaručují alespoň minimální homogenitu v celém státě. Školní rok musí mít minimálně 175 dní a 875 vyučovacích hodin. Vyučovací hodina trvá (55-60 min). Primární vzdělávání probíhá pod vedením učitelů, kteří jsou kompetentní ve všech oblastech s tím, ale výuka hudby, tělesné výchovy a cizích jazyků musí probíhat pod vedením učitelů s příslušnou odborností nebo kvalifikací. Žáci se stravují ve školní jídelně, kde ve většině škol jsou ještě pro žáky zřízeny i kavárny. Povinné vzdělávání se Skládá se ze dvou stupňů: • Eduacación Primaria (primární vzdělávání) – ISCED 1 o cyklus 1 (určený pro děti od 6 – 8 let) o cyklus 2 (určený pro děti od 8 – 10 let) o cyklus 3 (určený pro děti od 10 – 12 let) • Educación Secundaria Obligatoria (povinné sekundární vzdělávání) - ISCED 2 o cyklus 1 (určené pro děti 12 -14 let) o cyklus 2 (určené pro děti 14 – 16 let) VÝŠŠÍ SEKUNDÁRNÍ VZDĚLÁNÍ Střední vzdělávání je pro všechny žáky od 12 do 16 let povinné. Studentům je umožněn vstup do této formy odborného vzdělávání i za předpokladu, že nezískali osvědčení GESO. Nejdříve lze po střední škole nastoupit do zaměstnání ve věku 16 let, nebo lze pokračovat dvouletým maturitním studiem, či studiem na škole s technickým zaměřením. Toto dvouleté studium už patří k nepovinnému. Střední škola má (podobně jako u nás) za cíl, aby žáci získali všeobecné vzdělání, základy pro další studium a orientační pro poznání a ujasnění svých zájmů. Po úspěšném ukončení získává každý žák titul „Absolvent střední školy“(maturant), který je bezpodmínečně nutný k přijetí na vysokou školu. Na rozdíl od českých škol lze střední vzdělávání studovat denní formou či dálkovou. Po ukončení této formy středního vzdělávání, navazuje ještě dvouleté studium technického zaměření, které je nepovinné a jeho cílem je připravit žáky na budoucí povolání. Studenti, kteří dokončí dva cykly odborného vzdělávání, získávají titul Título Profesional Básico, který je stejný, jako titul, kteří získají studenti na úrovní povinného středního vzdělávání GESO. Pokud student nesplní závěrečné zkoušky, dostává osvědčení o předmětech, které úspěšné splnil v daných dvou cyklech. Bachillerato - česky střední všeobecné vzdělávání nepovinného typu, je nabízeno na školách veřejných, i soukromých, studenti po jeho absolvování získají titul Bachiller. Zisk titulu Bachiller umožňuje studentovi vstup do vysokoškolského vzdělávání. TERCIÁLNÍ VZDĚLÁNÍ Po maturitním studiu mohou studenti pokračovat studiem na univerzitě, na umělecké škole nebo technické škole, pod podmínkou, úspěšného složení přijímací zkoušky. Terciární studium je ve Španělsku zpoplatněno.Vysokoškolské studium ve Španělsku nabízí univerzity státní a soukromé katolické s širokou nabídkou univerzit studijních oborů. Studium na univerzitě je rozděleno do tří cyklů, které na sebe navazují. Po absolvování každého z cyklů student získá titul a může studium ukončit. Grado universitario je studijní program, který odpovídá bakalářskému studijnímu programu v České republice. Studenti získávají ECTS kredity, kterých musí být celkem 180–240, což odpovídá 3–4 letům délky studijního programu. Absolvent vysoké školy ve studijním programu Grado universitario získává na konci studia titul Graduado. Program navazující na odpovídající bakalářský studijní program Grado universitario se nazývá Máster universitario. Délka studijního programu Máster universitario je definována ziskem 60–120 ECTS kreditů, tedy v délce 1–2 let. Ukončení studia vede k zisku titulu Máster universitario. Ve Španělsku neexistují studijní programy terciárního vzdělávání neděleného typu (viz. Česká republika nedělený 5 nebo 6 letý magisterský studijní program). Doktorský studijní program je zaměřený především na oblast samostatného výzkumu a již nadále není strukturován dle systému získávání ECTS kreditů. Doktorské programy jsou řízeny akademickou komisí při univerzitách. Maximální délka trvání doktorského programu jsou 3 roky. Absolvent získává po úspěšné obhajobě akademický titul Doctor o Doctora – doktor, či doktorka. Protože Univerzity ve Španělsku jsou autonomní, mohou udělovat dva typy diplomů. První je oficiální platný v celém Španělsku a druhý diplom mají specifický pro danou univerzitu. STANDARD UČITELE Kvalifikaci učitelů stanovuje ústavní zákon, který upravuje požadavky na ověření úředních univerzitních titulů, které jsou způsobilé pro výkon povolání učitele na prvním stupni. Vzdělávání je oblast, která se neustále vyvíjí, což vyžaduje, aby se učitelé vzdělávali a přizpůsobovali aktuální době. K tradičním dovednostem nezbytným k tomu, aby byl člověk dobrým učitelem, je proto nutné přidat některé další, které v posledních letech nabyly na síle a jsou zásadní. Tradiční kompetence: · Je nezbytné, aby se učitel dobře angažoval ve své práci a ve výchově mladých lidí. Odpovědnost, která se dostává do rukou učitele, je obrovská, proto by měl svou práci dělat rád · Akademická příprava je další z tradičních kompetencí, které jsou po učiteli vyžadovány. Čím více je učitel připraven, tím lépe. · Dobrá organizace a plánování hodiny předem jsou klíčovými faktory úspěchu. Je velmi důležité, aby učitel správně zorganizoval učební osnovy a čas. · Ve stále rozmanitější a multikulturní společnosti je nutné, aby byl učitel tolerantní a ke všem studentům přistupoval stejně. · Diskuse a spolupráce ve třídě jsou zásadní pro motivaci studentů. Učitel musí nabádat studenty, aby kladly otázky a diskutovali o nich. · Jedním z nejlepších způsobů, jak učit a předávat myšlenky, je vypravování příběhů. Nejlepší učitelé používali tuto metodu ve svých třídách po staletí. Nové kompetence: K těmto tradičním dovednostem je nutné přidat další dovednosti spojené s novými technologiemi. S nimi se pedagogové stávají moderními učiteli. · Moderní učitel musí být ochoten inovovat a zkoušet nové věci. Například výukové techniky, interaktivní vzdělávací aplikace a nástroje ICT. · Moderní učitel musí být nejen inovativní, ale také milovník nových technologií. Ať už jsou to iPady, projektory nebo digitální tabule, musí neustále hledat nové ICT, které byste mohl implementovat do svých tříd. · Jednou z dovedností tradičního učitele bylo být otevřený otázkám. Tradiční učitel musí tuto kompetenci zdůraznit a rozšířit i na sociální sítě, aby prozkoumal možnosti mimo samotnou třídu. · Internet je největším zdrojem znalostí, který lidská bytost poznala, takže moderní učitel musí být zvědavý člověk. Někoho, kdo neustále zkoumá a hledá nová data a informace, které může použít k motivaci svých studentů. Volby · SPOLU o + Podpora odborného vzdělávání na středních odborných školách a středních odborných učilištích a nastavení jasného modelu spolupráce škol s výrobní sférou. o Rozvoj gramotností (občanské vzdělávání a etická výchova, finanční a mediální gramotnost, kritické myšlení) a klíčových kompetencí. o Posílení rozvoje digitálního prostředí a digitální gramotnosti (podpora vybavení škol, rychlý a bezpečný internet a posilování digitální gramotnosti učitelů). - o Podpora dětské skupiny jako alternativy předškolního vzdělávání. (pokud by byla zlepšena její kvalita, tak klidně) o Zrušení povinného posledního ročníku předškolního vzdělávání. o Stejná podpora pro soukromé a církevní školy. · ANO * + Užší propojení průmyslu a odborného vzdělávání maximálním využíváním prvků duálního vzdělávání a úzké koordinace mezi všemi aktéry jak na národní, tak na regionální úrovni. * Další navyšování platů ve školství na všech stupních, a to jak u pedagogických, tak nepedagogických pracovníků. Vytvoření takových podmínek pro mladé učitele, aby ze školství neodcházeli. * - Zavedení programu bezpečného chování na internetu jako součásti výuky už od 1. třídy. Prevence kyberšikany a sexuálního obtěžování dětí na internetu. * Posílení distančního a celoživotního vzdělávání na vysokých školách. * – * – · Piráti+STAN o + Návrh systému profesního růstu s cílem podpořit celoživotní vzdělávání učitelů a ředitelů škol a jeho propojení se systémem odměňování. Zapojení lidí z praxe do přípravy. o Snížení administrativní zátěže na školách. o Vyčlenění části peněz na zkvalitnění prostorových podmínek, navyšování kapacit či budování nových základních škol tam, kde nabídka není dostatečná. o - Revize nastavení přijímacích zkoušek na SŠ i maturity. Bude kladen větší důraz na schopnost řešit praktické problémy s využitím různých zdrojů a nástrojů. Příprava návrhu na nahrazení „státní maturity“ zkouškou ze zvládnutí středoškolského minima, kterou by bylo možné složit kdykoliv v průběhu studia. o – o – · SPD o + Víceletá gymnázia musí být zásadním nástrojem přípravy talentovaných dětí s výraznými studijními předpoklady, je ale nutné trvat na náročném přijímacím řízení. o Rozvoj technické a řemeslné přípravy na odborných školách a učilištích tak, aby odpovídala požadavkům praxe. Podpora zapojení technologicky dobře vybavených firem do praktické výuky žáků. o – o - SPD odmítá současný systém společného vzdělávání (inkluze), stejně tak genderismus a novodobý neomarxismus. * Kvalitní pedagogické pracovníky by měl do školství přilákat odpovídající plat i smysl práce. Školy musí mít podporu a ochranu v případě násilí a agrese proti pracovníkům školy. Stát musí vyžadovat dodržení pravidel a zákonů ze strany rodičů a žáků. o – LÍDŘI Piráti-STAN · Petr Gazdík o celý život se věnuji práci s dětmi o „lidský přístup“ o vede skauty o byl starostou o vystudoval obor učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů (matematika-zeměpis) na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity o působil jako předseda České komise pro UNESCO myslím, že má dobré předpoklady: získaných pedagogických a politických zkušenostech · Lukáš Bartoň o vystudoval na Strojní fakultě v Plzni vystudoval obor Konstruktér a následně získal doktorát o vyučoval na Fakultě strojní ZČU v Plzni o byl lektorem dalšího vzdělávání pro podniky v Plzeňském kraji v oblasti technické dokumentace o byl také externím konstruktérem o vycestoval na 3 měsíce do USA a na půl roku do Velké Británie o členem akademických senátů univerzity i fakulty a delegátem v Radě vysokých škol myslím, že má nemá dobré předpoklady, hlavně ve vzdělávání a získaných pedagogických zkušenostech · Mikuláš Bek o absolvoval studium hudební vědy na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity o český vysokoškolský učitel, docent muzikologie na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity o bývalý prorektor, rektor, místopředseda České konference rektorů pro oblast vzdělávání o od října 2018 působí jako senátor myslím, že má dobré předpoklady: hlavně ve zkušenostech získaných při funkci rektora a místopředseda České konference rektorů, ale nemá dobré předpoklady v pedagogické oblasti na ZŠ a SŠ · Andrea Hoffmannová o v současnosti je náměstkyně primátora pro školství a sport v Ostravě o středoškolská učitelka o akademicky působila na Univerzitě Palackého o organizovala workshopy pro učitele na českých i zahraničních univerzitách myslím, že má dobré předpoklady: v získaných pedagogických zkušenostech při práci s dětmi i dospělými, myslím, že nemá dobré politické předpoklady · Vít Šimral o člen Rady hlavního města Prahy s gescí školství, sportu a podpory podnikání o vystudoval politologii a historii na Masarykově univerzitě v Brně, historickou sociologii na Univerzitě Karlově, právo na Univerzitě v Leicesteru a politickou ekonomii na Scuola IMT Alti Studi Lucca o působí na Univerzitě Hradec Králové, kde se věnuje otázkám financování politické soutěže myslím, že nemá dobré předpoklady: v získaných pedagogických zkušenostech SPOLU · Martin Baxa o vysokoškolské vzdělání získal na Masarykově univerzitě v Brně v oboru učitelství dějepisu a zeměpisu pro střední školy o vyučoval zeměpis na gymnáziu na Mikulášském náměstí v Plzni až do svého zvolení poslancem o i při svých veřejných funkcích si vždy udržoval ve škole malý úvazek o do ODS vstoupil v roce 1999, za kterou pak úspěšně kandidoval v komunálních volbách v roce 2002 myslím, že má dobré předpoklady: hlavně ve vzdělávání, získaných pedagogických a politických zkušenostech · Jan Grulich o český politik o ředitel ZŠ a MŠ o od roku 2020 senátor o Vystudoval germanistiku na Technické univerzitě v Liberci a Univerzitě Pardubice o absolvoval roční studium v Basileji ve Švýcarsku myslím, že má dobré předpoklady: hlavně ve vzdělávání, získaných pedagogických zkušenostech jako ředitel ZŠ a MŠ · Pavel Klíma o patnáctým rokem vede Základní školu a Mateřskou školu o intenzivně věnuje rozvoji hospicové péče o vystudoval učitelství českého jazyka a výtvarné výchovy na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích o sedm let učil na základní škole v Táboře myslím, že má dobré předpoklady: hlavně ve vzdělávání, získaných pedagogických zkušenostech jako ředitel ZŠ a politických zkušenostech · Jiří Mihola o bývalý poslanec Poslanecké sněmovny PČR o bývalý zastupitel Jihomoravského kraje a města Brna o absolvoval obor učitelství (aprobace dějepis - zeměpis) na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity o živil se jako úspěšný průvodce cestovního ruchu o 10 let vyučoval dějepis a zeměpis na Soukromém gymnáziu o od roku 1999 působí jako odborný asistent a vedoucí katedry na Katedře historie Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity o věnuje se popularizaci historie a cestování prostřednictvím rozhlasových pořadů myslím, že má dobré předpoklady: v získaných pedagogických a politických zkušenostech · Marek Výborný o vystudoval teologii a historii na Univerzitě Palackého v Olomouci o učil dějepis, společenské vědy a latinu na gymnáziu o zastával i pozici ředitele gymnázia o v roce 2005 vstoupil do KDU-ČSL o v roce 2017 byl zvolen za KDU-ČSL do Poslanecké sněmovny PČR, kde se stal mimo jiné členem ústavně právního výboru a předsedou myslím, že má dobré předpoklady: hlavně ve vzdělávání, získaných pedagogických, ředitelských a politických zkušenostech Zdroje https://theses.cz/id/wjl0fp/1172214 https://theses.cz/id/8bj5s3/STAG66913.pdf https://dspace.tul.cz/bitstream/handle/15240/7213/bc_14453.pdf?sequence=1&isAllowed=y https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/94465/120288337.pdf?sequence=1&isAllowed=y https://www.goconqr.com/es/examtime/blog/competencias-del-docente/ https://www.lavanguardia.com/vida/20150731/403176338634/caracteristicas-perfil-maestro.html https://www.novinky.cz/volby/do-poslanecke-snemovny/clanek/koho-volit-precetli-jsme-volebni-program y-stran-abyste-vy-nemuseli-dil-desaty-skolstvi-40371313 https://2021.programydovoleb.cz/kandidati-na-ministra https://cs.wikipedia.org/